• mammen

mensskydd?

Jag har lite dåligt koll på marknaden vad gäller mensskydd (använder sällan det själv).

Nu skulle jag behöva köpa bindor till tonårsdottern men vet inte riktigt vad jag ska köpa.

Jag tror nog på såna platta bindor, men vilka är bäst för en "nybörjare"? På "min" tid såg ju alla bindor ut som blöjor. :D

• Svar på tråden mensskydd?
  • pickolina

Hello!..

Inga katastrofer. Både att sätta in den och ta ut den gick prima.. Inga olyckor. Tycker att det är lite svårt att känna om den sitter rätt dock, jag kommer liksom inte in där...svårt att förklara...men eftersom det gått bra så har den väl suttit rätt antar jag. Förutom en gång, då jag satte den för långt ner...men då både skavde den och läckte så det upptäckte jag ju omedelbart... Fick dock sluta anv den efter två dygn. Samma dag som jag fick mensen så rusade jag till apoteket och hämtade ut p-piller. Var redan öm i underlivet efter menskoppen och pillerna gav omedelbar huvudvärk redan första dagen. Andra dagen hade jag huvudvärk, mådde illa, kände mig deppig och utvecklat svamp...så jag gick över till ellen-tamponger som underlättade liiite i alla fall... Tredje dagen insåg jag att det här med p-piller inte fungerar så idag (fjärde dagen) så tog jag inget piller... Nu framåt kvällen har huvudvärken, illamåendet och nedstämdheten försvunnit men jag måste nog ta och gå till apoteket och köpa svampmedel.... :(

Sååå, det gick alltså bra men ändå inte...men det var nog pga pillerna och inte koppen... Bättre lycka nästa gång hoppas jag! :)

En knäpp fråga. Varför ska man tömma koppen i toaletten och inte i handfatet???

• tattar-Emma

P-piller suger.

Tror du kan bli av med svamp genom att skölja koppen i vinäger eller så, och sen använda den, kolla det på nätet!

Jag tömmer alltid i handfatet. Mycket lättare att spola bort.

• pickolina

Jag har ätit p-piller sedan tonåren och tyckt att det är jätte bra... Nu efter ett långt uppehåll måste jag säga att jag ändrat uppfattning. Speciellt efter denna upplevelse.. Aldrig mer! :( Jaja, en lärdom rikare i alla fall. Skratt...

Vad bra, då kan jag oxå tömma + skölja den i handfatet... Fattade liksom inte vitsen med att tömma den i toan först och sedan skölja i handfatet.

Det där med vinäger ska jag absolut kolla upp... Lät ju som en bra ide´.

Jag var väldigt öm redan innan pillerna stälde till det ytterligare... Pga koppen. Har du upplevt det??? Å i sådana fall, har du några tips??? Tänkte, man kanske borde smörja in sig innan eller något...

• tattar-Emma

Hormoner är opålitliga (och onda :D). Ibland har jag blivit dålig samma dag jag börjat, ibland har jag inte fattat det förrän efter att jag slutat, men jag börjar aldrig mer :).

Nä, handfatet är ju mycket bättre. Mindre kladd och bara att spola bort, i toan kan det hända att det flyter upp igen, ser ruskigt ut.

Jag blir inte öm, så jag har nog inga råd där. Visst, kan bli lite öm om jag velat byta snabbt och varit mindre varsam, men det går fort över och är nog inte det du tänker på. Ibland har det känts konstigt när jag sitter eller så, men det har berott på att jag satt in koppen fel.

Hittade det där jag tänkte på, klipper in:
    pH-värdet i slidan höjs under mens, vilket är en anledning till att en del kvinnor plågas av svamp under eller direkt efter mens. Menskoppanvändning kan göra så man blir kvitt detta problem. Vid svårbotat svamp kan man prova att skölja koppen i utspätt äppelcidervinäger (1 tsk till 2,5 del vatten) eller använd utspätt Molkosan (finns i hälsokostbutiker) som innehåller mjölksyrebakterier. Om du använder trosskydd tillsammans med menskopp använd trosskydd med bomullsskikt som andas.

• pickolina

Mmm, just det...läste jag ju härom dagen, då jag fått min kopp... :) Tack för infon.

Mitt problem är att jag har ett område där jag är superkänslig och koppen liksom skrapar i där när jag sätter in den och tar ut den och det var det som skapade problem... Råkar ut för samma sak om jag har sex när jag inte är tillräckligt våt. Eller om jag springer och kissar för ofta..pappret torkar då ut och jag måste smörja för att inte få problem... Ska testa att smörja mig lite innan nästa gång och se om det kan underlätta.. :)

Förutom just det så tyckte jag att koppen fungerade väldigt bra... Eftersom jag inte riktigt får in fingarna så jag kan känna om koppen sitter rätt så undrade man ju men det fungerade ju så... Testade som sagt att sätta den längre ner en gång, eftersom det står att många sätter den för högt upp och att den ska sitta väldigt långt ner...men då skavde piggen + att jag tror att koppen inte kunde vecklas ut ordentligt där och därför läckte den ju naturligtvis oxå... Tog ut den och satte den längre in igen då och det fungerade kanon... :)

Intressant att se hur extremt lite jag blödde... *lol*

• pickolina

Tack för att du tar dig tid förresten! Det uppskattas verkligen! :)

• tattar-Emma

Då kan det nog vara idé att smörja, och kanske låta området vila mycket? Kan tänka mig att det inte är läge för string :D
    Eller ärligt talat läge att sluta raka ett tag, man blir ju torrare av det (iaf jag).

Rätt nivå är lurigt. Jag har klippt av min pigg, orkade inte försöka hitta ett läge där den inte var ivägen. Och ja, visst är det intressant att se hur blodet verkligen ser ut!

• pickolina

Konstigt nog får jag inga problem av att raka eller använda string... Gudskelov... Använder enbart luftiga bomullsstring och går ofta utan trosor hemma... Jag rakar i och för sig inte just nu heller... Inte slätrakar med hyvel i alla fall...

Det där med blodet var intressant ja... Jag hade bara pyttelite blod längst ner i botten. Inte många droppar alltså. Hmmm... Ska bli spännande och se om jag alltid blöder så lite... *fniss*

• tattar-Emma

Tänkte att om du är så känslig att papperet torkar ut så kanske string och rakning gör det också, utan att du tänkt på det. De flesta har ju inte det problemet, menar jag.

• pickolina

Hmmm... Du har ju en poäng faktiskt! Lite som det du skrev om p-piller...vissa gånger börjar man må dåligt direkt och ibland märker man inte förrän man slutar hur mycket de påverkat....

• pickolina

Jappz så känslig är jag... Får ofta smörja pga att pappret torkar ut...det svider och river och blir rött och irriterat...om jag inte smörjer noga då så utevcklas det ofta till exempelvis svamp.... :(

• pickolina

Hade extrema problem med svamp och obalans i underlivet när jag var yngre men har sällan problem numera pga att jag är noga med att smörja, använder ellen-tamponger osv.... Men det är klart...det kanske skulle kunna vara ännu bättre....

• tattar-Emma

Om du har haft dem sen du var liten har string kanske inte med saken att göra, men det kan ju ändå ha förvärrat eller påverkat... svårt att säga. Om jag var du skulle jag vara snäll mot slemhinnorna en månad och se vad som händer. Blir det inte bättre kan du ju återgå till det vanliga, men ofta är det ju när man byter vanor som man märker sånt där. Även om många klarar string och rakning utan problem så påstår ju faktiskt vissa barnmorskor att svamp har ökat osv, synd om det händer en själv.

Nu på sommaren kan du ju gå utan trosor under kjolen också, om du tycker boxers syns för mycket =)

• pickolina

Jappz...får kanske testa att inte raka (huah) och köpa nya trosor... Haha.. Har faktiskt bara string och några få boxer, men de är för kraftiga för att ha under vanliga kläder...det är sovtrosor under mensen liksom... *skratt*

Problemen började väl i och för sig i sena tonåren och då hade jag redan använt stringtrosor i många år... Började tidigt med det. Men besvären uppstod inte förrän senare...så egentligen borde inte stringen vara en bov i dramat men man kan ju testa....

Jag som rakat/ansat under alla år... Iiiiii... Hur mycket hå måste man lämna kvar då tro??? Räcker det mer några millimeter eller måste man låta det växa ordentligt??? Har låtit det växa ut några gånger men gillar det inte...och inte har det hjälpt heller, men det kan ju lika gärna vara så att det kanske varit under för kort period eller att jag varit ouppmärksam helt enkelt.... Vem vet!..

• viktualia

mammen - läste att du inte tänkte ge din dotter tamponger.. ett råd bara: gör inte som min mamma som trodde att jag 12 år gammal inte blödde så mycket... jag blödde "störtflod" redan då och hade verkligen behövt både tampong, binda och värktabletter! det dröjde tills jag var 15 - 16 innan jag verkligen hittade schyssta bindor och bra värktabletter! så ta reda på hur skydden funkar och hur hon mår!!

själv äter jag numera p-piller och har inte nån störtflod längre... tycker att Always bindor är bäst...

• tattar-Emma

En eller två centimeter tror jag på (minst). Det ska ju kunna hålla fukten.

• pickolina

Ujujuj... Var nästan det jag förstod. Vad jobbigt... Skratt... Jaha, bara att spara då antar jag...

Är lite glad nu i alla fall. Efter att ha anv ellen-tamponger och evigt smörjande i flera dagar så har jag blivit lite bättre...så det är nog helt enkelt slemhinnorna som slagit bakut och inte svamp i alla fall... Gudskelov! Lika jobbigt och ont men man slipper i alla fall "farliga" mediciner... :)

• tattar-Emma

Hoppas det blir bättre! Ja, koppen är verkligen underbar mot slemhinnorna. Alla borde ha en.

• pickolina

Mmm, jag hoppas att den kommer vara det för mig oxå...jag gillade den ju för övrigt...det var just bara slemhinnorna som blev irriterade... Men den ska ju tvärtom vara mer skonsam än andra mensskydd så jag hoppas att det var en engångsföreteelse.... För det är ju en jätte bra uppfinning.

Svar på tråden mensskydd?