• mammen

mensskydd?

Jag har lite dåligt koll på marknaden vad gäller mensskydd (använder sällan det själv).

Nu skulle jag behöva köpa bindor till tonårsdottern men vet inte riktigt vad jag ska köpa.

Jag tror nog på såna platta bindor, men vilka är bäst för en "nybörjare"? På "min" tid såg ju alla bindor ut som blöjor. :D

• Svar på tråden mensskydd?
  • picachu

Ja. nä min morsa var helt övertygad om att man inte kunde använda tampong om man var oskuld, så när jag började blev hon lite misstänksam.

I Chile verkar man också ha en konstig inställning till tamponger - de går inte att få tag på annat än på apotek och riktigt stora matbutiker, och unga ogifta tjejer förvantades inte använda tamponger. Där höll man hårt på oskulden - eller ljög om den åtminstone, även om man var runt 20!

Det som var så lustigt vat att man kunde köpa p-piller receptfritt på apoteket. De var iof ganska dyra; 5000 pesos för en månad (runt 100 sek, kommer inte riktigt ihåg valutaomgörningen), så gemene kvinna kanske inte hade råd ändå...
    Hamna lite OT kanske....

• tattar-Emma

Mja, jag tror väl inte att tamponger är första steget mot sex, det är inte så erotiskt, men det är väl bara jag :D. För övrigt kommer hon väl ha sex förr eller senare ändå, och då är det bara bra om hon vet hur hon själv ser ut och fungerar inuti, eller?

Men men, allt det där lär hon ta reda på på egen hand om inte annat :D

• Buslinna

Hehe, jag fick mens när mina föräldrar var bortresta. Min lösning: gick till biblioteket och lånade "Mensboken". Sedan kunde jag allt jag tyckte att jag behövde kunna. :D

Jag hatade också bindor och började med minitamponger tidigt. Min mamma gav mig konstiga blickar när hon hittade en i min gympapåse en gång, men det var väääldigt obefogat. Har man dessutom pysslat med ridning och balett hela sitt liv så har man nog ingen större smärta att oroa sig för - för mig var det inga problem iaf. Huga vad hemskt om man varit tvungen att använda bindor...

• pickolina

Skratt.... Det tycker jag var en oerhört konstig paralell, tampong - sex! ÖÖÖHHHH, va????

Jag började med tampong när jag var 13 och nej ingen behövde visa hur man gjorde... Helt bakom flötet är man inte som 13-åring... ;) Jag började exprimentera med div "föremål" ganska tidigt... Vilket absolut inte hade något med men/tamponger att göra. Å jag förlorade oskulden när jag var 18...dvs 5år efter jag börjat med tampong....

Visst, jag inser att det är olika för alla men att dra de paralellerna är väl ändå att överdriva? Inte lite heller... ;) Jag tycker dessutom att undvika sådana ämnen bara är negativt då de exponeras i skolan osv ändå...och då är risken att det blir väldigt galet, om föräldrarna försöker undvika sådant för att skydda barnen... Som förälder har man väl skyldigheten att förbereda sitt barn.....???? Att stoppa huvudet i sanden hjälper liksom inte, om man inte låser in sitt barn.

Jag blev tex jätte chockad härom dagen när en kompis till mig, som är mellan 35-40år blev chockad över att en kvinna kan bli gravid även om mannen inte "kommer".... Hello!!! Vad kan inte sådana okunskaper leda till för missöden????

Jag menar inte att man ska uppmuntra sitt barn, absolut inte...men eftersom barnen ändå blir exponerade för detta så är det väl bättre att förbereda dem, lära dem, varna dem...INNAN det är för sent???!!!

• pickolina

Läste även på en sida nyss....om en kille som bad rådgivaren om hjälp, för att han inte hittade infon som bevisade för hans tjej att hon inte kunde vara gravid eftersom hon inte fått org*sm. Hon var orolig och trodde honom inte.... ÖÖÖHHHHH.... Hallå!!!!!

Tänk om dessa ungdomar hade fått lära sig ett och annat innan de gav sig in på djupt vatten.... Vilket man aldrig kan förhindra eller förbereda sig på i vilken ålder de gör det. Speciellt inte idag...de börjar extremt mycket tidigare idag och 13år är tyvärr ingen ovanlig ålder.....

• Malin22

pickolina,

hjälp, det är ju så att man blir rädd... "inte bli barn bara för att man inte fått orgasm"?? är man inte tillräckligt gammal/påläst för att veta hur barn blir till är man inte redo att ha sex alls tycker jag! Man måste ju veta vad det är man ger sig in på liksom... vad gööör dom på sexualundervisningen idag egentligen?! och varför har inte föräldrarna berättat?!
    cheezes!

• Buslinna

Oj. Ja, det var ju några århundraden sedan som folk trodde att kvinnor bara blev gravida om de fått orgasm. (Det ledde dessutom till att kvinnor som blivit gravida efter en våldtäkt då ansågs vara äktenskapsbryterskor eller, om de var ogifta, odygdiga flickor...)

Nä, det är samma här - experimenterade en hel del från runt 13 års ålder, men det hade ju inget att göra med att tamponganvändandet var lustfyllt, precis. :) Och sexdebuten kom senare än för genomsnittet, så någon korrelation kan jag inte se mellan de faktorerna. :)

• pickolina

Malin22

Ja det är ju just det som är så skrämmande.. Alltför många börjar ha sex innan de ens vet vad det är och vad det innebär och det verkar som att tex föräldrarna tror att om man ignorerar ämnet så kan de undvika att barnet börjar ha sex.... Det resulterar ju istället bara i att barnen har sex utan den rätta kunskapen och risken för graviditet och sjukdomar ökar dramatiskt. :( Tragiskt!

• pickolina

Buslinna

Nej precis...

• pickolina

Jag satt just å sökte lite info och ramlade på ett forum där undomar frågade om sex.... Å det är ganska skrämmande vad de frågar, dvs inte vet....och de har sex!

Svar på tråden mensskydd?