• förgätmigej

"Göra inbjudningskort-själv-tråd"

Hejsan!
    Tänkte göra knåpa ihop våra inbjudningskort själva och tänkte att det kanske kunde vara kul med en egen tråd för oss som gör det där vi kan få tips om olika grejer? Gärna med många olika länkar och bilder.. Har ju funnits en jättebra embosseringstråd t.ex.
    Vi har kommit så långt att vi planerat att inbjudningskortet ska vara cremefärgat med en inlaga i transparent papper som vi printar ut själva inbjudan på om det är möjligt..? Och så hade vi funderat att ha ringar embosserade på framsidan av inbjudan + ev. vårt monogram. Hur har ni andra det på inbjudningskortsfronten?

• Svar på tråden "Göra inbjudningskort-själv-tråd"
  • Brud_2005

Lucyinthesky! Vad roligt att höra att du tycker om korten .

Vad gäller mönstret så gissade du nästan rätt ! Det är ett mönster som kommer från en tapet som finns i vår festlokal. Vi specialbeställde en stämpel (från October Stamps) med mönstret (något omarbetat) och sedan stämplade och embossade jag det på det gröna pappret.

• Minelle

Lucyinthesky - Jag kan rekomendera fotofix. Jag kan inte rekomendera limstift. Jag använde det när jag gjorde syrrans tackkort efter studenten. Nu när man kommer hem till någon som har fått kortet så står det ett "tomt" kort i hyllan och fotografierna som jag hade använt ligger brevid. Det är säkert jätte olika beroende på vilket limstift man väljer. Jag kommer inte ihåg vad jag använde för märke, men det skrämde mig från att använda limstift i alla fall.

• visinge

Minelle: Det är ju också skillnad på papper och fotopapper, det är nog lite riskabelt att använda limstift på foton, som lätt kan torka ut och lossna. Men att använda limstift för att sätta fast papper på papper torde inte vara några problem.
    TROR jag iallafall....

• yrboll

Hej!

Tilde-76. Hur mycket betalade ni för frakten från paper-source?

Eller någon annan som vet?

• Paulinas

Vilken är härlig tråd!

Jag satt igår och försökte göra ett provkort med de papper etc som jag hade hemma.

Jag vill ha "räkningsstora" kort (ni vet en tredje del A4). Dubbla och med ett snöre runt om. Klipper ut fyrkanter från glansiga vykort med rosor på (fototaktiga) och sätter fast med distansklisterbitar. Blev snyggt men inte helt nöjd.. Stämplat bröllop på framsidan också.

Vill ha en inlaga, men hur fästa den? Tänkte kanske med snygga gem (runda), men passar inte riktigt till stilen på kortet. Inte öljetter iheller. Fler tips?

Jag skulle vilja har mörkcerist papper, tips på var man kan hitta det? och ett riktigt snyggt rosenrött papper?

Många frågor... förlåt

• Johanna = en lat kock

Paulinas

inlagan kan man fästa på massor med olika sätt

jungfruben eller brads - men om du inte gillade öljetter så kansek det inte är ngn ide heller

band - man gör två hål och trär så det ser ut som en rosett fast med väldigt brett mellan

symaskin - sy fast med valfri söm

• Paulinas

Ja, kanske man skulle kunna ha brads. Passar lite bättre än öljetter... Men att sy verkar kul, vet Du om det går med vellum (blev osäker, jag menar alltså svagt genomskinligt papper..vad heter det? Vellum?)

• Johanna = en lat kock

Vellum är precis som du skriver halvtransparent papper

och jag har sytt i det en gång - och då funkade det bra använde en lädernål(?) sån som är lite skärande iallafall

• Kåpe

vi ska skriva ut våra i helgen, när man är i närheten av en laserskrivare får man ju passa på.
    Har hittat ett snyggt typsnitt somm ska vara genomgående på alla trycksaker tror jag. hittade det på dafont-sidan.
    ska bli roligt att ha nåt som inte är helt handgjort, vilket allt annat på dem är.

• Miastra

Brud_2005

Nyfiken!
    Hur har du gjort hålen för bandet på sidan? Himla tjusigt!!! Vad är det för band?

Skulle vilja använda idén på ett eller annat sätt om det e´ okej?!

Svar på tråden "Göra inbjudningskort-själv-tråd"