FoxyLady: Jag håller med om att det du säger är kvalificerat skitsnack. Övervikt och fetma är inte samma sak. Du säger att du är lång (vad är det? 175? 180?), och "no way" att du skulle kunna väga 80 kg och ändå vara normalviktig. Det är alldeles och fullständigt möjligt. Jag väger 78 kg och är 175 cm lång. Jag drar stl 44. Men jag har en platt mage och inte särskilt mycket kroppsfett. Hur kommer det sig? Jo, breda axlar, starka och bulliga biceps, kraftig sätesmuskulatur och stora bröst. Jag skulle inte kalla mig själv för smal, men definitivt inte "tjock" eller "fet". Muskler väger mer än fett, och det är fullständigt möjligt att vara smal och väga mycket.
Det är dessutom en massa andra saker som påverkar vilken storlek man drar i affärerna. Är man bred om höfterna och har en stor rumpa får man inte på sig en medium, även om det är vad man drar i midjan. Har man breda axlar, stora bröst eller grova armar ryms man inte i en skjorta eller tröja storlek medium. Flertalet är gångerna jag - och många andra med mig - har prövat en large för att rymma bysten, och så hänger resten av tröjan som en påse över magen.
Och utöver det så konstrueras det få kläder för kvinnor i större storlek som är välsittande. Nu verkar du ju ha en hang-up på minikjolar och små linnen, tänk inte mer på det - även om jag vägde femtio kilo och var pinnsmal som för tio år sedan skulle jag aldrig ta på mig något sådant. Jag är en gift kvinna på trettio år och klär mig därefter. Tänk enkla basplagg som knä- och vadlånga kjolar, byxor, skjortor, festliga toppar (och nej, de behöver inte nödvändigtvis vara linnen) som är allt annat än välskräddade. Att man drar storlek 42-44-46 eller högre innebär till exempel inte att man saknar midja. Eller, för all del, har smala ben.