• Sarge

Måste man vara smal för att köpa kläder!?

Hej !

Inget som har att göra med bröllop, men ändå....

Jag är fly förbannad på alla klädbutiker som inte har kläder i lite större storlekar !!!!!!!
    Jag var inne i en av Mexx butiker....största storleken som fanns (enl. expediten)var strl 42 !
    MQ...samma där.....

Jag är 171 lång & väger 84 kg....aningen rund om höfterna & midjan, men inte överdrivet överviktig (jag har vad man kan kalla "trivselvikt"
    Jag drar storlek 44...är det stort ??
    Överallt finns en massa snygga kläder.....för Er lyckliga som passar i storlek 34-36

Har hittat någon affär som har stora kläder, men då ser dom ut som tält & är i storlek 56 typ....eller är jättetantiga!

Jag blir TOKIG !!!

(behövde bara skrika av mig lite....)

• Svar på tråden Måste man vara smal för att köpa kläder!?
  • FoxyGirl

Hmm, eftersom vi lever i en marknadsekonomi är det tillgång och efterfrågan som styr utbudet i butikerna. Ingenting är gratis och ingen gör något av välvilja. Om det nu var så eftertraktat med korta kjolar och små linnen bland kvinnor modell större, varför är det då dessa kläder som alltid hänger kvar i storlek large? Det hela talar för sig själv. Det räcker inte med att ett fåtal vill ha dessa kläder, det måste finnas en efterfrågan, vilket det ju uppenbarligen inte gör. Det är väl inte upp till butiksinnehavarna att skapa denna efterfrågan. Tycker att det är så naivt att bara gapa över saker som inte finns. Så länge saker och ting inte efterfrågas i någon större utsträckning kommer det aldrig att produceras. Sorgligt men sant. Man får göra det bästa av situationen.

Ellte- Du besvarar ju själv din egen frågeställning. Kläder har inte med storlek me att göra utan KROPPSFORM. Och nej, JAG kommer aldrig tycka att det är snyggt/smakligt med minikjolar och tighta toppar på överviktiga kvinnor. Jag tror nog att merparten håller med mig. Det är bara att inse, alla passar inte i allt. Det har ingenting att göra med förakt för överviktiga eller dylikt.

• Ellte

Foxy: Vilken frågeställning???

• Jennsan

FoxyGirl:

Du skriver: "Om det nu var så eftertraktat med korta kjolar och små linnen bland kvinnor modell större, varför är det då dessa kläder som alltid hänger kvar i storlek large?"

Kallar du en kvinna som använder strl L som modell större??
    Isf är jag ju gigiantisk!!!! Jag drar strl 46-48 och ska jag pressa ner mig i en strl L så blir det som ett ålaskinn!

Däremot är jag helt klart benägen att hålla med dig i fråga om vad man passar i. Som överviktig skulle jag aldrig sätta på mig en kort kjol eftersom man då ser hur benen går ihop, Örk! Ett kort tajt linne?? Hehehe... då hade man nog inte sett linnet på mig.

Däremot tycker jag att det är upp till var och en att välja. Bara för att jag aldrig skulle sätta det på mig så innebär det ju inte att nån annan inte kan vilja ha det.
    Jag skulle aldrig fälla en sårande kommentar för någons klädval. Däremot händer det att jag undrar för mig själv om man inte har någon självkritik. Men om man trivs i det och anser sig vara snygg/fin/attraktiv/söt eller vad man nu vill kalla sig så ska man ju självklart ha det!

• FoxyGirl

Ellte

Frågeställning/fundering...
    "Vilken typ av kläder man klär i har inte med storlek att göra utan stil och kroppsform."

• Ellte

FoxyGirl: Nu fattar jag nog inte vad du menar :D Jag har inte ställt nån fråga till dig bara talat om hur det är... Det är inställningar som din som gör att det mest finns tältkläder för storlekar över 42. Vi får veta att vi ska gömma oss för att andra tycker det är osmakligt att se oss... Detta gör att många överviktiga aldrig skulle våga ta på sig en tajtare tröja medan just DET skulle få dem att se smalare och snyggare ut. Jag får ofta beröm för hur jag klär mig (vilket naturligtVIS inte är tuttkorta toppar och minikjolar som du verkar tolkat mitt inlägg) och tänker fortsätta klä mig på det sätt som klär mig!

Om du sen tycker jag är osmaklig för att jag har tajta tröjor till min helt proportionella överkropp är det knappast nåt jag kan göra nåt åt.

• Dea

Man borde väl egentligen starta nån slags konsumentförening för människor med ovanliga storlekar. Lobba på de större kedjorna, tipsa om specialbutiker osv.

Jag tror definitivt det kan bli ekonomi i att föra fler storlekar. Om man gör ett smart försök. Det gagnar ju knappast de svenska butikerna att man handlar över internet i stället, som jag gör.

Själv har jag problem med kombinationen stor byst - liten bröstkorg, och även att jag har små fötter.

• FoxyGirl

Jennsan
    Om jag var tvungen att ta storlek large på t ex HM skulle jag nog anse mig vara tjock i förhållande till hur jag ser ut nu. De i min närhet som drar storlek large är inte direkt pinnsmala. Varför är tjejer så storlekfixerade? Man har den storlek man har. Trivs man inte så får man väl göra något åt det...

Sedan är det en fråga om ålder också. De flesta blir ju lite fylligare med åldern, vilket kräver större storlekar.

Detta är ju bara mitt tycke och smak. Kanske mognar om några år efter x antal barn och kilon. Man vet aldrig, haha...

• Dea

FoxyLady, nu verkar du lite motsägelsefull...

Du tycker å ena sidan att stora tjejer i korta kjolar och tajta toppar inte är "snyggt/smakligt". Och att man ska "göra nåt åt det" om man inte "trivs" med affärernas utbud.

Vaddå, göra nåt åt det? Kläderna ska passa kroppen, det är inte kroppen som ska passa kläderna. Om man ligger på sin så kallade idealvikt, och kläderna ändå inte passar, vad ska man göra då? Operera bort lite tuttar, förlänga ryggraden på nåt ännu inte uppfunnet sätt? Kapa stortån som Askungens styvsyster?

Å andra sidan tycker du: "Varför är tjejer så storlekfixerade? Man har den storlek man har."

Det är väl ändå inte att vara fixerad vid sin storlek att man vill ha ett plagg som passar en, oavsett vilken storlek man har?

• FoxyGirl

Dea
    Det jag menar är att det utbud som finns i affärerna är till för att passa den stora massan. Nej, man kan inte börja stympa lemmar för att komma i kläderna. Det har du rätt i. Är själv lång och kan ibland ha svårt att hitta byxor som är tillräckligt långa i benen (det var svårare förr det har faktiskt blivit lättare idag). Rimligtvis kan jag inte kapa av benen 10 centimeter. Lika lite kan jag förlänga armar, kapa tår, förlänga rygg etc. MEN, vikten är en faktor jag KAN påverka. Det kan låta hårt, men herregud, jag skulle inte vilja se ett samhälle där man legitimerar grav övervikt i form av större kläder, större stolar mm.

Jag hävdar fortfarande att man får klä sig efter sin kroppsform. Passar inte plagget får man välja något annat eller gå ner i vikt. Ett plagg som inte passar ger ju ändå någon form av indikation om att allt inte står rätt till...

• Jennsan

Så antingen är man pinnsmal och har strl s eller m. Eller så är man tjock och har strl l ??

Det händer ju att skillnaden mellan m & l är väldigt liten, så då är man smal men ändå tjock om man måste frångå sin vanliga strl m och ta en l ist??
    Märkligt....

Observera att detta inte är något påhopp. Jag tycker bara att ditt resonemang är lite annorlunda.
    Att vara modell större för mig är när utbudet xs-xl inte passar utan man måste sätta på sig tälten.
    Och varför är alla kläder av strl större bara tunikor utan ärm och sen aslånga utan passform? Eller bara så j*vla fula och tantiga?? (Bara en parantes. Eg inget att göra med sammanhanget längre...)

Svar på tråden Måste man vara smal för att köpa kläder!?