• Sarge

Måste man vara smal för att köpa kläder!?

Hej !

Inget som har att göra med bröllop, men ändå....

Jag är fly förbannad på alla klädbutiker som inte har kläder i lite större storlekar !!!!!!!
    Jag var inne i en av Mexx butiker....största storleken som fanns (enl. expediten)var strl 42 !
    MQ...samma där.....

Jag är 171 lång & väger 84 kg....aningen rund om höfterna & midjan, men inte överdrivet överviktig (jag har vad man kan kalla "trivselvikt"
    Jag drar storlek 44...är det stort ??
    Överallt finns en massa snygga kläder.....för Er lyckliga som passar i storlek 34-36

Har hittat någon affär som har stora kläder, men då ser dom ut som tält & är i storlek 56 typ....eller är jättetantiga!

Jag blir TOKIG !!!

(behövde bara skrika av mig lite....)

• Svar på tråden Måste man vara smal för att köpa kläder!?
  • Dea

Det är ju en stor skillnad. Du trivdes inte i din kropp. Och gjorde nåt åt det.

Jag trivs i min kropp. Men inte i kläderna. Så jag vill inte förändra min kropp.

• FoxyGirl

Dea

Sant iofs. Du får börja designa kläder helt enkelt!

• lillsessan

Håller med Sinikka, det är inte lätt att hitta kläder som går över bysten (70 DD/E) och ändå passar i midjag och över axlarna. Det sjuka är att de flesta balklänningar/finklänningar och brudklänningar jag provat passar perfekt men det vanliga sportiga modet....

Ska man gå i klänning jämt?

• AstaC

Ofta finns ju också faktiskt kläder upp till 44. Det är bara det att de större storlekarna försvinner först. Jag tror faktiskt inte att de har fattat det hela riktigt. Hur de faktiskt skulle kunna tjäna betydligt mera pengar. Den vanligasta storleken lär vara 42 har jag läst någonstans. Jag har själv 42-44, men hittar ofta kläder ändå. Brukar se till att vara ute i god tid och har lite koll på när de nya kläderna skall komma.

När det är readags finns det ju oftast bara väldigt små kläder kvar. De större har försvunnit för länge sedan.

• Ellte

Det där med att efterfrågan styr stämmer såklart...men känns inte som heeeelt rätt argument i denna frågan... Det FINNS ju faktiskt kläder för överviktiga, mer och mer för varje år MEN allt är "gåochgömdig"modeller... Eller menar ni att de flesta överviktiga efterfrågar tält *lite morgonförvirrad*??

• Bride maj 2005

Miff:
    Tack så mycket för tipset! Ska genast göra ett besök!

• ProudWoman

Kan inte hålla med FoxyGirl om att man är "Stor" när man är en storlek L. Jag är strl L (42/44), men anser mig inte vara tjock. jag väger 71-74 kg (varierar) på 168 cm. Har lite putmage (alltså nedanför naveln) och rumpa och lite runda lår, men är inte stor tycker jag. att jag måste ha L är att jag har en bred bröstkorg, breda axlar. Äter nyttigt tränar m.m, och står still på ca 72 kg, min kropp mår bra vid den vikten.

Tänker inte dra på mig oformliga tält bara för att jag inte är modellsmal. Jag klär i minikjol och tajta toppar då det framhäver min kropp, de enda negativa kommentarer jag fått är från små fjortisar som tycker det är kul att tala om för folk att de är för tjocka. Jag har vackra kvinnlga kurvor, inte tänker jag dölja dem

• Tolin

Tror inte att det bara har med smalhet att göra om man har lätt för att hitta kläder eller inte utan det är mycket som ska stämma. Jag och min pojkvän har snarare problemet att vi är långa och smala (jag 1.80 och han 1.93). Kan var väldigt svårt att hitta byxor, skjortor, tröjor och jackor som är lagom. Antingen blir de för långa i ärmarna/benen eller för vida. Det är inte heller så skoj. Tro absolut inte att det bara är överviktiga förunnat att ha svårt att hitta kläder som passar.

• EmmaPemma

AstaC :
    Jag tror att det ligger till precis som du beskriver! Jag har som tidigare sagt stl. 40-42, och jag ger mig ut så fort nya vår-/höstkollektionen har kommit ut (då hinner man i bästa fall att få ngt).

Så, jag tror precis som ngn annan skrev att affärerna verkligen skulle tjäna på att analysera kundgruppen som innehåller stl. 42 - och uppåt (där finns pengar att tjäna).
    Att vara i stl. 40-44 tycker jag i dagsläget verkar vara allmänt accepterat som normala storlekar.

Foxygirl:
    självklart tycker du som du gör. Men dina inlägg kommer inte att lämnas odiskuterade, det kan jag lova dig!!

• AstaC

Tolin - det där känner jag igen. Inte för egen del, men sambon är två meter lång OCH har ovanligt långa armar för sin längd. Tröjor brukar gå att hitta. Skjortor och kavajer är en lögn.

Svar på tråden Måste man vara smal för att köpa kläder!?