• Sarge

Måste man vara smal för att köpa kläder!?

Hej !

Inget som har att göra med bröllop, men ändå....

Jag är fly förbannad på alla klädbutiker som inte har kläder i lite större storlekar !!!!!!!
    Jag var inne i en av Mexx butiker....största storleken som fanns (enl. expediten)var strl 42 !
    MQ...samma där.....

Jag är 171 lång & väger 84 kg....aningen rund om höfterna & midjan, men inte överdrivet överviktig (jag har vad man kan kalla "trivselvikt"
    Jag drar storlek 44...är det stort ??
    Överallt finns en massa snygga kläder.....för Er lyckliga som passar i storlek 34-36

Har hittat någon affär som har stora kläder, men då ser dom ut som tält & är i storlek 56 typ....eller är jättetantiga!

Jag blir TOKIG !!!

(behövde bara skrika av mig lite....)

• Svar på tråden Måste man vara smal för att köpa kläder!?
  • FoxyGirl

Nu tar vi och lugnar ner oss lite va...

Alltså, jag har aldrig påstått att man är tjock om man drar storlek large. Jag kan mycket väl förstå att man inte behöver vara särskilt "fyllig" för att dra large. Det räcker med lite höfter, axlar och muskler för att man ska komma upp i large, utan att vara tjock. Det märkliga är att det verkar vara så laddat för många att man behöver large. Big deal!

Det jag menar är att det som finns i butikerna är noga uträknat för att passa den breda massan, dvs alla "normala". Och jag framhåller fortfarnade att alla inte kan ha alla plagg. Det ser helt enkelt inte snyggt ut. Det har inte att göra med fetma, t ex så är det ju inte snyggt med (japp, mitt favoritplagg) minikjol på allt för smala människor heller.

Angående att jag skulle kunna väga 80 kg utan att vara fet framkommer om man läser alla dessa bmi-tabeller. Stämmer ju naturligtvis inte, skulle se ut som en jag vet inte vad... Är ca 180 och väger 57 kg, trivs alldeles utmärkt...

Hmm, alltså jag tycker inte att det är så svårt att hitta byxor faktiskt. När jag var yngre hade jag problem, men inte längre. Har till och med (hör och häpna) blivit tvungen att sy upp ett par jeans för att de var för långa...Idag finns det ju många butiker som kör med olika benlängder, ex MQ, Stadium, Vero moda mm.

Amathea, vikten säger inte allt. Du har förmodligen mycket muskler. Det är omöjligt att säga varför du inte går ner i vikt. Du säger att du äter nyttigt. Vad är nyttigt för dig? Många kvinnor utesluter ofta fett i sin kosthållning och äter för lite och för sällan. Detta gör att kroppen krampaktigt håller fast vid det fett den redan har. Visste du t ex att nyttigt fett (i rimliga mängder) ökar ämnesomsättningen? Sedan är ju frågan om du vill gå ner mer? På något sätt verkar det som om du har kommit till en punkt där kroppen inte vill avvara mer fett...

• Tolin

Är du 180 och väger 57 kg och har inga problem att hitta byxor? Vad har du för storlek? Menar du på allvar att ett par small eller medium räcker i längd till dig? Du måste ha världens kortaste ben. Jag är också 180 och kan aldrig köpa mindre än L eller stl 42 i byxor om de inte ska vara för korta. Väger iofs 10 kg mer än du, men ändå...

• Too too

Electric lady.
    Vet inte hur långa våra ben är vid jämförelse men..
    Som sagt, brukar dra 38-40 över rumpan, normalt 44 i benlängd. Så då tänkte jag att en strumpbyxa i storlek 44 borde räcka på länden, men nix. Grenen satt en bit ovanför knäna (som vanligt med strumpisar för mig). Det var då Twilfit-damen sa: "Javisst, större stolekar ökar inte på längden, bara bredden."
    Och nej, de sträckte inte ut sig.
    Ska prova Spader Dam! Tack för tipset!!

• Tolin

Jag menade inte att vara otrevlig Foxy Lady, men det låter lite konstigt. Jag har vägt 63 kg och jag upplevde snarare att det blev svårare att hitta kläder när jag vara ännu smalare eftersom alla kläder blev alldeles för vida om de inte skulle bli för korta i ärmar och ben. Benen blir ju inte kortare för att man går ner i vikt... Ja, ja, alla är vi olika konstruerade...

• Too too

Foxy Girl
    Butikerna du nämde kör ju med "extra långa ben". De är för korta för mig.
    Det där du sa:
    "Det jag menar är att det som finns i butikerna är noga uträknat för att passa den breda massan, dvs alla "normala". Och jag framhåller fortfarnade att alla inte kan ha alla plagg. Det ser helt enkelt inte snyggt ut."
    Min kommentar är att visst, jag är väl inte normal då, spinkig och jättelång. Måste som sagt alltid köpa Large, inte för att det sitter bra (plaggen är för stora, hänger) men medium är alldeles för kort i midja och armar.
    Mår dåligt av resonemanget om vad som är "normalt" och tror att reaktionerna här reflekterar ilskan över att vi hela tiden översköljs av bilden av den normala, perfekta, SMALA kroppen. Den projiceras på vårt tänkande precis överallt och får oss att tro att det är kläderna som är normala och vi som är onormala. Det är riktigt tröttande att hela tiden få höra hur man bör se ut och vara för att vara "normal". Förresten, vem vill vara normal, låter ruggit trist.

• Amathea

Foxygirl:

För mig är äta nyttigt 5-6 mål om dagen, varav 3 är frukost, lunch, och middag. sen är det små mellanmål.

Givetvis äter jag fett.
    Men inte slevar av smör.
    Tänker på va jag äter, men överdriver inte.

Dricker sällan kolsyrat osv....
    vatten till måltiderna. Unnar mig någon gång kolsyrat, tex helger.
    Likaså godis...

Älskar ungsbakad lax.... dvs fett.
    Men när man äter fett kan man välja från rätt fett.

• FoxyGirl

Märk väl att jag använder citationstecken vid bruket av ordet normal. Tycker inte heller om det ordet. Normal=trist för min del. Fast det är jäkligt bekvämt å andra sidan. Har en kompis som är av medellängd och proportionellt konstruerad (låter som en rasbiolog.) Hon behöver inte ens reflektera över huruvida plaggen hon ser i butikerna ska sitta bra eller ej. Bara att ta det man gillar. För att inte tala om hur bekvämt det är vid postorder...

Tolin- Brukar ha 36 eller 38 i byxor. Klart att alla inte passar. Långt ifrån. Har väl utvecklat ett extra skarpt öga när det kommer till att hitta byxor. Jeans är ju annars ett bra alternativ, då man själv kan bestämma midjevidd och benlängd. Det gäller bara att hitta ett märke som passar med ens kropp. Kom på att topshop brukar ha byxor och kläder för långa. Prova där. Speciellt om man vill ha lite elegantare, vanliga byxor i svart. Har också hittat en del byxor på hm i år. Har väääldigt långa ben vill jag också påpeka!

Amathea- Ja du. Din kost låter ju onekligen mycket sund. Du har väl helt enkelt nått din idealvikt. Kan p-piller eller andra hormoniella preparat möjligen spela in?

• Tolin

FoxyGirl: Jag tänkte väl att du inte kunde ha vilka byxor som helst. Det lät som en omöjlighet. Skönt att höra att du också är lite "normal" och inte alltid kan köpa första bästa plagg. Tack för tipsen! Ska kolla in Top Shops byxor. Köper oftast byxor på FilippaK (förutom jeans då). Hon gör också kläder för oss långa och relativt smala. Kostar lite, men det gör det ju att ligga på topp...

• Amathea

Foxygirl:
    har inget preventivmedel alls!

jag gick upp i vikt när jag började med p-pspruta... gick upp 5 kilo.
    De andra nästan 20 kilona har jag gått upp pga att jag blivit frisk från min anorexia o bulimi....

• Too too

Filippa K rocks! Det är det enda ställe jag hittat där det verkligen finns byxor som passar riktigt (riktigt)långbenta.

• inger_74

Känner bara att jag måste göra ett inlägg i debatten.

Jag är inte smal, jag erkänner att jag är stor.

Jag har ämnesomsättningsproblem sedan ett antal år sedan (gick upp 18 kg på ett år innan jag fick medicinering.)

som mest drog jag 50/52 i storlek och lyckades hitta hyfsade kläder på Cellbes. Skulle ör allt i värdlen inte sätta på mig minikjolar, men vill inte heller klä mig i tält eller tantkläder.

Idag efter 2 barn drar jag st 46 (46/48). Jätte lycklig, men visst vill jag också minska lite till, har ju fortfarande en del kg att ta hand om sedan jag fick min sjukdom. Men det får bli efter bröllopet.

Nu har jag äntligen lyckats komma i de Största storlekarna i vanliga butiker (som anv upp till st 46). Men utbudet i Bigsize delarna är inte roliga.

Att gå in i vissa tjusigare butiker kan jag ju bara drömma om, men har förlikat mig med tanken, dessutom är de ofta svindyra.

Det jag vill säga är att L inte är stort, man behöver definitivt inte vara tjock för att man kräver L ikläder.

Att det är marknaden/efterfrågan som styr storlekarna och utbudet i de stora kedjorna är bara bullshit. I så fall hade de upptäkt att vi med större storlekar också vill ha lite ärtigare kläder utan att för den skull se vulgära ut.

Kan ju också säga att i senaste katalogen från Ellos åt en av modellerna en glass!!! och det var på Plus-sidorna. Ingen annan modell i hela katalogen åt någonting alls!!!!

Man måste inte ha felaktiga matvanor och vräka i sig en massa onyttigt bara för att man drar stora storlekar.

• lala

Letar du efter kläder eller underkläder.
    På elite ladies hittar du underkläder i storlek 32 eller 34 till 62.
    Hoppas du hittar vad du letar efter.
    Jag har köpt ett korsett där (sh9001) och är nöjd.

Svar på tråden Måste man vara smal för att köpa kläder!?