• Too too

Måste man vara smal för att köpa kläder!?

Sarge,
    vi kan skrika i kör om du vill!?
    Mitt problem är att jag tydligen är för lång: 183 cm. Det finns inga, repeterar; inga affärer som säljer byxor som passar mig å mina långa ben. Köper alltid herrbyxor och syr om. Suck. Att handla nya byxor handlar därför inte om att hitta sånt man gillar utan sånt som passar..
    Min favvo-kommentar från en expedit (som svarde på min fråga
    "-Har ni möjligen byxor med längre ben?"
    "-Nej, vi har bara kläder för NORMALA människor."
    Detta är sant, har hänt mig! AAAAARRGGH!

• Too too

PS. Har börjat förhöra expediter om vilken policy de har ang stolekar.

Har kommit fram till följande:
    Om man går från small till medium till large så ökar plaggen i OMFÅNG men inte alltid på längden! Denna häpnadsväckande upptäckt fick jag bekräftad på Twilfit efter det att jag köpt strumpbyxor i storlek 44 (normalt är jag en 40:a runt baken) SOM VAR FÖR KORTA! Undrade i mitt stilla sinne hur en 44 kunde vara för liten, alldeles för korta, och svaret är alltså att plaggen bara blir bredare, inte längre i de större stolekarna.

Är stolt över att vara lång, men det är banne mig ett slit att hitta kläder!!

• Too too

Foxy Girl,
    Jag är 183 cm lång och väger 66 kg.
    Jag köper alltid L.
    Är jag också tjock enligt dig?
    Skuuuuumt resonemang du har om storlek!!!

• Too too

Electric lady.
    Vet inte hur långa våra ben är vid jämförelse men..
    Som sagt, brukar dra 38-40 över rumpan, normalt 44 i benlängd. Så då tänkte jag att en strumpbyxa i storlek 44 borde räcka på länden, men nix. Grenen satt en bit ovanför knäna (som vanligt med strumpisar för mig). Det var då Twilfit-damen sa: "Javisst, större stolekar ökar inte på längden, bara bredden."
    Och nej, de sträckte inte ut sig.
    Ska prova Spader Dam! Tack för tipset!!

• Too too

Foxy Girl
    Butikerna du nämde kör ju med "extra långa ben". De är för korta för mig.
    Det där du sa:
    "Det jag menar är att det som finns i butikerna är noga uträknat för att passa den breda massan, dvs alla "normala". Och jag framhåller fortfarnade att alla inte kan ha alla plagg. Det ser helt enkelt inte snyggt ut."
    Min kommentar är att visst, jag är väl inte normal då, spinkig och jättelång. Måste som sagt alltid köpa Large, inte för att det sitter bra (plaggen är för stora, hänger) men medium är alldeles för kort i midja och armar.
    Mår dåligt av resonemanget om vad som är "normalt" och tror att reaktionerna här reflekterar ilskan över att vi hela tiden översköljs av bilden av den normala, perfekta, SMALA kroppen. Den projiceras på vårt tänkande precis överallt och får oss att tro att det är kläderna som är normala och vi som är onormala. Det är riktigt tröttande att hela tiden få höra hur man bör se ut och vara för att vara "normal". Förresten, vem vill vara normal, låter ruggit trist.

• Too too

Filippa K rocks! Det är det enda ställe jag hittat där det verkligen finns byxor som passar riktigt (riktigt)långbenta.

Svar på tråden Måste man vara smal för att köpa kläder!?