• FoxyGirl

Måste man vara smal för att köpa kläder!?

Kan förstå er problematik. Tycker också att det är märkligt att butikerna delar upp befolkningen i olika läger. 2004 borde de förstå att alla inte är stöpta i samma form.

MEN, faktum är att alla inte kan ha minikjolar och korta, tighta toppar. Ändå köper butikerna in lika mycket av alla storlekar. Känns så trist när man är på jakt efter något speciellt och kvar hänger bara en massa large... Olika typer av kläder attraherar olika typer av människor. Antar att det är av bekvämlighetsskäl butiksinnehavarna skapar en avdelning åt "tjockisarna".

miff- Man behöver inte vara mullig för att komma i benettons kläder. Är inte de italienska föresten?

• FoxyGirl

Hmm, eftersom vi lever i en marknadsekonomi är det tillgång och efterfrågan som styr utbudet i butikerna. Ingenting är gratis och ingen gör något av välvilja. Om det nu var så eftertraktat med korta kjolar och små linnen bland kvinnor modell större, varför är det då dessa kläder som alltid hänger kvar i storlek large? Det hela talar för sig själv. Det räcker inte med att ett fåtal vill ha dessa kläder, det måste finnas en efterfrågan, vilket det ju uppenbarligen inte gör. Det är väl inte upp till butiksinnehavarna att skapa denna efterfrågan. Tycker att det är så naivt att bara gapa över saker som inte finns. Så länge saker och ting inte efterfrågas i någon större utsträckning kommer det aldrig att produceras. Sorgligt men sant. Man får göra det bästa av situationen.

Ellte- Du besvarar ju själv din egen frågeställning. Kläder har inte med storlek me att göra utan KROPPSFORM. Och nej, JAG kommer aldrig tycka att det är snyggt/smakligt med minikjolar och tighta toppar på överviktiga kvinnor. Jag tror nog att merparten håller med mig. Det är bara att inse, alla passar inte i allt. Det har ingenting att göra med förakt för överviktiga eller dylikt.

• FoxyGirl

Ellte

Frågeställning/fundering...
    "Vilken typ av kläder man klär i har inte med storlek att göra utan stil och kroppsform."

• FoxyGirl

Jennsan
    Om jag var tvungen att ta storlek large på t ex HM skulle jag nog anse mig vara tjock i förhållande till hur jag ser ut nu. De i min närhet som drar storlek large är inte direkt pinnsmala. Varför är tjejer så storlekfixerade? Man har den storlek man har. Trivs man inte så får man väl göra något åt det...

Sedan är det en fråga om ålder också. De flesta blir ju lite fylligare med åldern, vilket kräver större storlekar.

Detta är ju bara mitt tycke och smak. Kanske mognar om några år efter x antal barn och kilon. Man vet aldrig, haha...

• FoxyGirl

Dea
    Det jag menar är att det utbud som finns i affärerna är till för att passa den stora massan. Nej, man kan inte börja stympa lemmar för att komma i kläderna. Det har du rätt i. Är själv lång och kan ibland ha svårt att hitta byxor som är tillräckligt långa i benen (det var svårare förr det har faktiskt blivit lättare idag). Rimligtvis kan jag inte kapa av benen 10 centimeter. Lika lite kan jag förlänga armar, kapa tår, förlänga rygg etc. MEN, vikten är en faktor jag KAN påverka. Det kan låta hårt, men herregud, jag skulle inte vilja se ett samhälle där man legitimerar grav övervikt i form av större kläder, större stolar mm.

Jag hävdar fortfarande att man får klä sig efter sin kroppsform. Passar inte plagget får man välja något annat eller gå ner i vikt. Ett plagg som inte passar ger ju ändå någon form av indikation om att allt inte står rätt till...

• FoxyGirl

Pinnsmal och pinnsmal vid small och medium. "Normal" skulle jag vilja påstå.

Alltså, drar man large är man väl inte gigantisk. Jag utgår bara ifrån mig själv och skulle jag behöva large skulle jag känna mig tjock, mullig, fyllig, stor-you name it...

Haha, ja, jag kan förstå att det inte känns så kul med alla dessa formlösa tunikor. Men varför händer inget på den fronten då? Kan hålla med om att dessa plagg inte är dirket smickrande för figuren.

Hmm, antar att vi har olika definition på modell större.

• FoxyGirl

Har gång på gång påpekat att dessa tankar endast är representativa för vad jag tycker. Alla får väl tycka vad de vill!!! Vi lever väl i ett fritt land?

Självklart får man ha på sig vad som helst. Bara man är beredd att ta konsekvenserna. Jag är inte tillräckligt övertygad om att efterfrågan på t ex minikjolar är på uppgång än så länge. Då skulle väl situationen se annorlunda ut i dagens butiker? Det är bara att gå ut på stan och ta sig en titt! Kan det möjligen vara så att minikjolar, tighta toppar mm inte attraherar kvinnor som har storlek large eller större? Bara för att du vill ha ovanstående plagg i storlek 48, innebär det inte att resten av befolkningen vill ha det så. Som sagt, tillgång har med efterfrågan att göra.

Och så till en betydligt svårare fråga. Hur man definerar övervikt. Svårt. Övervikt har inte bara med kilon att göra, då muskelmassa också ska räknas in. Överviktig är ett så laddat ord. När jag tänker på övervikt ser jag inte en person som väger en 5-10 kilo för mycket framför mig. Antar att det finns tabeller för sådant, men säg ca 30 kilo över ens idealvikt kanske? Ähh, vad vet jag... Men hur som helst så är dessa tabeller inte så tillförlitliga. Enligt BMI-tabellen kan jag väga 80 kg utan att vara fet. No way säger jag bara!

Vad är din definition av övervikt?

• FoxyGirl

Dea

Japp är väl för lätt för min längd. Gick upp 12 kilo för ca 2 år sedan pga av p-piller (denna styggelse). De första 5 kilona var väl inte så farliga, rätt kul faktiskt, eftersom jag alltid har varit smal som en pinne. Men 10 kilo fett är inte kul, oavsett om man är smal från början. Dessutom kom det hela smygande. Hur upptäckte jag det hela? Jo, genom att kläderna inte passade. Såg för djävlig ut ett tag om man kollar på gamla kort. Åtgärd? Sluta med p-piller och börja motionera och äta vettigt. Kan tillägga att innan jag började äta p-piller kunde vräka i mig abnorma mängder mat och godis utan att gå up ett endaste gram.

Idag har jag gått ned alla kilon plus att jag har mer muskler. Men ämnesomsättningen är tyvärr inte som den var förr. Får tänka mer på vad jag äter osv. Summa sumarum: inte började jag att gnälla över att kläderna inte passade, jag gjorde något åt det!

• FoxyGirl

Alltså vad jag menar med att man får ta konsekvenserna av hur man klär sig, innebär att man nog får stå ut med blickar, kommentarer och viskningar om man går utanför dörren med alldeles för små kläder till en överviktig kropp. Ren och skär fakta.

Har ingenting emot mothugg. Hade inte förväntat mig något annat. Säger nog bara vad de flesta tycker. Varför får mina åsikter inte stå emotsagda??? Vad är det som är så kontroversiellt?

• FoxyGirl

Bahh! Okunskap??? Fetma är ett av västvärldens allvarligaste folkhälsoproblem med en rad farliga sjukdomar därtill. Tycker inte att detta är ett ämne som ska negligeras...

• FoxyGirl

Forma kroppen låter väl lite drastiskt. Äter balanserat och motionerar i all enkelhet. Det handlade inte om att kläderna inte satt som jag ville (gick från xs/s till medium),jag trivdes helt enkelt inte med min "nya" kropp. Har inga som heslt problem med att hitta kläder som passar idag. Hade det inte förrut heller för den delen.

Men snälla, varför skulle exempelvis HM anpassa alla sina kläder åt höger och vänster? Då skulle det nog inte gå att hitta några tröjor för 99 kr, byxor för 200 kr etc. Vinstmarginalerna skulle sjunka drastiskt för varje enskilt plagg. Nonsens!

Återigen,(utan att vara nedlåtande) tillverkarna tycker väl sig inte se någon större marknad i överviktiga.

Dessutom har de flesta större kedjor idag ändrat om sina storlekssystem så att kläderna har blivit ännu större. Precis som Stines skriver finns det mycket fint idag för de som drar lite större storlekar. Förstår inte var en del går och letar efter kläder...Var föresten på JC med min mor idag och hon hittade en massa fina toppar i typ medium och hon har 42/44 normalt.

• FoxyGirl

Bortsett från genetiska, hormoniella och psykiska faktorer handlar fetma om val och prioriteringar i livet. Älskar godis, pizzor, hamburgare och all tänkbar skräpmat, men inte äter jag det varje dag...

• FoxyGirl

Dea

Sant iofs. Du får börja designa kläder helt enkelt!

• FoxyGirl

Nu tar vi och lugnar ner oss lite va...

Alltså, jag har aldrig påstått att man är tjock om man drar storlek large. Jag kan mycket väl förstå att man inte behöver vara särskilt "fyllig" för att dra large. Det räcker med lite höfter, axlar och muskler för att man ska komma upp i large, utan att vara tjock. Det märkliga är att det verkar vara så laddat för många att man behöver large. Big deal!

Det jag menar är att det som finns i butikerna är noga uträknat för att passa den breda massan, dvs alla "normala". Och jag framhåller fortfarnade att alla inte kan ha alla plagg. Det ser helt enkelt inte snyggt ut. Det har inte att göra med fetma, t ex så är det ju inte snyggt med (japp, mitt favoritplagg) minikjol på allt för smala människor heller.

Angående att jag skulle kunna väga 80 kg utan att vara fet framkommer om man läser alla dessa bmi-tabeller. Stämmer ju naturligtvis inte, skulle se ut som en jag vet inte vad... Är ca 180 och väger 57 kg, trivs alldeles utmärkt...

Hmm, alltså jag tycker inte att det är så svårt att hitta byxor faktiskt. När jag var yngre hade jag problem, men inte längre. Har till och med (hör och häpna) blivit tvungen att sy upp ett par jeans för att de var för långa...Idag finns det ju många butiker som kör med olika benlängder, ex MQ, Stadium, Vero moda mm.

Amathea, vikten säger inte allt. Du har förmodligen mycket muskler. Det är omöjligt att säga varför du inte går ner i vikt. Du säger att du äter nyttigt. Vad är nyttigt för dig? Många kvinnor utesluter ofta fett i sin kosthållning och äter för lite och för sällan. Detta gör att kroppen krampaktigt håller fast vid det fett den redan har. Visste du t ex att nyttigt fett (i rimliga mängder) ökar ämnesomsättningen? Sedan är ju frågan om du vill gå ner mer? På något sätt verkar det som om du har kommit till en punkt där kroppen inte vill avvara mer fett...

• FoxyGirl

Märk väl att jag använder citationstecken vid bruket av ordet normal. Tycker inte heller om det ordet. Normal=trist för min del. Fast det är jäkligt bekvämt å andra sidan. Har en kompis som är av medellängd och proportionellt konstruerad (låter som en rasbiolog.) Hon behöver inte ens reflektera över huruvida plaggen hon ser i butikerna ska sitta bra eller ej. Bara att ta det man gillar. För att inte tala om hur bekvämt det är vid postorder...

Tolin- Brukar ha 36 eller 38 i byxor. Klart att alla inte passar. Långt ifrån. Har väl utvecklat ett extra skarpt öga när det kommer till att hitta byxor. Jeans är ju annars ett bra alternativ, då man själv kan bestämma midjevidd och benlängd. Det gäller bara att hitta ett märke som passar med ens kropp. Kom på att topshop brukar ha byxor och kläder för långa. Prova där. Speciellt om man vill ha lite elegantare, vanliga byxor i svart. Har också hittat en del byxor på hm i år. Har väääldigt långa ben vill jag också påpeka!

Amathea- Ja du. Din kost låter ju onekligen mycket sund. Du har väl helt enkelt nått din idealvikt. Kan p-piller eller andra hormoniella preparat möjligen spela in?

Svar på tråden Måste man vara smal för att köpa kläder!?