• Sarge

Måste man vara smal för att köpa kläder!?

Hej !

Inget som har att göra med bröllop, men ändå....

Jag är fly förbannad på alla klädbutiker som inte har kläder i lite större storlekar !!!!!!!
    Jag var inne i en av Mexx butiker....största storleken som fanns (enl. expediten)var strl 42 !
    MQ...samma där.....

Jag är 171 lång & väger 84 kg....aningen rund om höfterna & midjan, men inte överdrivet överviktig (jag har vad man kan kalla "trivselvikt"
    Jag drar storlek 44...är det stort ??
    Överallt finns en massa snygga kläder.....för Er lyckliga som passar i storlek 34-36

Har hittat någon affär som har stora kläder, men då ser dom ut som tält & är i storlek 56 typ....eller är jättetantiga!

Jag blir TOKIG !!!

(behövde bara skrika av mig lite....)

• Svar på tråden Måste man vara smal för att köpa kläder!?
  • FoxyGirl

Alltså vad jag menar med att man får ta konsekvenserna av hur man klär sig, innebär att man nog får stå ut med blickar, kommentarer och viskningar om man går utanför dörren med alldeles för små kläder till en överviktig kropp. Ren och skär fakta.

Har ingenting emot mothugg. Hade inte förväntat mig något annat. Säger nog bara vad de flesta tycker. Varför får mina åsikter inte stå emotsagda??? Vad är det som är så kontroversiellt?

• FoxyGirl

Bahh! Okunskap??? Fetma är ett av västvärldens allvarligaste folkhälsoproblem med en rad farliga sjukdomar därtill. Tycker inte att detta är ett ämne som ska negligeras...

• Electric Lady

Så som det ekonomiska systemet funkar så är det inte lönsamt att göra kläder till andra kroppsformer än de vanligaste. Och då görs inte de kläderna.

Jag har motsatt problem, kan aldrig hitta skjortor/blusar som sitter bra eftersom jag är så smal.

Ett skitsystem är det. Men sådan är "marknadens diktatur". Mest pengar vinner.

• Guldfisken

Jag vet inte riktigt vad jag skall tycka. Har gått ner en massa i vikt och håller fortfarande på så jag har inget problem med att hitta storlekar som passar.
    Det hade jag dock inte heller tidigare. Jag var riktigt överviktig, hade ett BMI på 32, men hade aldrig problem med att komma i butikernas ordinarie kollektion (så jag har inte full koll på butikernas kollektioner för större även om jag har en aning) så jag antar att min vikt inte riktigt motsvarade min kroppsform.
    Jag håller dock inte riktigt med om att utbudet för kraftiga, feta, tjocka, mulliga (vad du vill, det rör sig i de flesta fall om förskönande omskrivningar) är så dåligt. Tycker att min mamma, som är stor och som klär sig väldigt ungdomligt, hittar många fina kläder på tex Lindex, som jag mycket väl hade kunnat haft på mig om de funnits i en mindre storlek. Att man får en känsla av att det rör sig om "tält" beror ofta på att det ju krävs mer tyg till ett sådant plagg, enligt min mening.

Att däremot märkeskläder inte finns i större storlekar har ju sin förklaring i att dessa designers inte tycker att det är fint att vara tjock och att kläder inte bärs upp på samma sätt av en tjock människa som av en smal. Det enda de tänker på är ju helt enkelt att deras kläder skall bäras upp så snyggt som möjligt och

• Guldfisken

Oj då...

(forts) därför gör de inte kläder i större storlekar. Dessa känner ju inte heller något ansvar att serva konsumenterna på samma sätt.

Jag vill poängtera att jag inte säger det här för att vara elak, eller att jag själv håller med, men det är ju tyvärr så de tänker.

Sedan tror jag faktiskt att de flesta tjocka helst skulle välja en gyllene medelväg. Av det jag har fått höra av folk jag känner och utifrån hur jag själv resonerade drar jag slutsatsen att de flesta tjocka varken vill klä sig i säckiga tunikor eller i kortkorta kjolar. Efterfrågan borde ju då röra motsvarande kläder och det anser jag nog att butikerna lyckas helt okej med.

• Stines

Visst, fetma är ett stort samhällsproblem och ett stort livsproblem för många människor.
    Men visst bekämpar man det med upplysning om träning och hälsosam kost?

• Dea

Men kläderna passar ju fortfarande inte alla gånger? Du passar fortfarande inte in i den föreskrivna mallen.

Det jag menar är inte att du ska gå upp, utan att det är riskabelt att låta kläderna bestämma hur man vill se ut. DU ska välja hur du vill att din kropp ska se ut, inte H&Ms inköpschef.

Jag skulle behöva större fötter, längre rygg och mindre bröst, för att passa in. Det är inget jag kan eller vill ändra på.

När jag ändrat på det skulle jag behöva bredare axlar, vara längre, och att höften vid höftkulorna är bredare än uppe vid höftkammen. Sen skulle jag behöva större huvud och större händer.

Sen skulle jag också kunna gå och handla var som helst.

Det är en stor prestation att du format din kropp som du vill ha den. Du bör vara stolt. Du vill säkert ge andra chansen till samma förbättring. Men du löper en risk att bli nedlåtande mot andra, som inte kan göra samma sak. Lösningen funkar inte för alla.

• FoxyGirl

Forma kroppen låter väl lite drastiskt. Äter balanserat och motionerar i all enkelhet. Det handlade inte om att kläderna inte satt som jag ville (gick från xs/s till medium),jag trivdes helt enkelt inte med min "nya" kropp. Har inga som heslt problem med att hitta kläder som passar idag. Hade det inte förrut heller för den delen.

Men snälla, varför skulle exempelvis HM anpassa alla sina kläder åt höger och vänster? Då skulle det nog inte gå att hitta några tröjor för 99 kr, byxor för 200 kr etc. Vinstmarginalerna skulle sjunka drastiskt för varje enskilt plagg. Nonsens!

Återigen,(utan att vara nedlåtande) tillverkarna tycker väl sig inte se någon större marknad i överviktiga.

Dessutom har de flesta större kedjor idag ändrat om sina storlekssystem så att kläderna har blivit ännu större. Precis som Stines skriver finns det mycket fint idag för de som drar lite större storlekar. Förstår inte var en del går och letar efter kläder...Var föresten på JC med min mor idag och hon hittade en massa fina toppar i typ medium och hon har 42/44 normalt.

• Sinikka

Just detta med att kläderna sitter som tält är jag ännu en som kan intyga. Har en (mycket) stor byst, som jag tyvärr inte rår över själv men som dikterar mitt val av kläder på överkroppen. Hur kul känns det att behöva köpa en blus/tröja i stl. 48-50 enbart för att det ska passa över bysten när jag annars drar myyyyyycket mindre storlek på resten av kroppen? Inte särskilt. Och på mig kan man väl lugnt påstå att det sitter som tält.

Vad är det som säger att bara för att man är "stor" så är man formlös??? Ni som klagar på att vi som drar större storlek är feta och borde göra nånting åt vår vikt, har ni någon gång tittat på modellerna som finns att tillgå oss "större"??? Det ÄR stora tält vi förväntas ta på oss, för att gömma oss och SE ÄNNU STÖRRE UT!
    Jag drar 75H i bh-storlek... utifrån det så kan ni säkert gissa hur jag ser ut annars. Jag är inte särsklit tjock/mullig, jag har höfter, men en smal midja (s.k. getingmidja). Men den syns inte. Detta pga att kläder inte tillåter det. Så folk tor automatiskt att jag är gigantisk hela jag bara för att min byst råkar vara det, och jag måste klä mig och välja storlek utifrån dem.

VÄGRA VARA "TÄLT-STOMMAR"!!!

• FoxyGirl

Bortsett från genetiska, hormoniella och psykiska faktorer handlar fetma om val och prioriteringar i livet. Älskar godis, pizzor, hamburgare och all tänkbar skräpmat, men inte äter jag det varje dag...

Svar på tråden Måste man vara smal för att köpa kläder!?