• kestra

roliga (?) efternamn

Tänkte höra om era erfarenheter i dubbel-efternamn! Dvs. när man behåller sitt eget och sätter ihop med mannens. Kan bli skoj ibland, dessa efternamn kommer ur min bekantskapskrets (de vet om att de är med ):
    Persson-Persdotter
    ÅgrEhn (av Ågren och Ehn)
    Blixt-Leitung
    Knapp-Lepp

• Svar på tråden roliga (?) efternamn
  • madddee

sett i en trappuppgång:
    von Fiandt -ser ju jättevackert ut!!! Skulle gärna heta det om det inte vore för uttalet...

Den här är åxå kul (och det finns verkligen folk som heter så!! -urroligt!):
    Bruno Grön

• Bonnie

Jag har hört talas om en som heter Langballe i efternamn... Tänk om man får ett mail från honom, vad tror man egentligen att han heter då? ;)

• Ansku

Gnu,

till och med jag har hört om Lasse-Gurra Aktersnurra som fanns i Stockholms telefonkatalog och då bor jag i Finland...

• Filur

Kanske inte riktigt passar in men i alla fall...
    Anledningen till att jag tog min mans efternamn och inte tvärtom var att hans initialer i så fall hade blivit "DÖ", vilket inte kändes så hoppfullt :D)

• Cillalilla

Bellina: Känner du familjen Nopp?

• Icapika

Jag vet en som heter Kram i efternamn. Sen hörde jag talas om ett par som tänkte döpa sin son till Peter Niklas :D

• madddee

Mindre roligt för barnen: men det finns en familj som döpte första barnet till Enok, andra till Tvånok och den tredje till Trenok!!! hjälp...

• Cillalilla

En kille på jobbet som är el-ansvarig heter Per Ström! Man kan inte låta bli att garva...

• Hopp@s

Tvånok och Trenok måste vara döda, finnas i ett annat land eller vara födda efter den 31/12 2003, för enligt SCB fanns det ingen som hette så i Sverige den 31/12 2003...

Att det finns de som heter Langballe i efternamn kan jag iaf bekräfta...

Jag vet också att det finns kvinnor som heter Snövit...

Dessutom kännde jag en kille som heter Peter Niklas (i förnamn)!

Hade en gång en lärare som heter Nils-Erland Erlandsson...

• BettyBoop

Har hört om några som döpt sin dotter till Merci Petit Sol-Britt...detta blir översatt till svenska "tack lilla Sol-britt" Rätt fint.

Svar på tråden roliga (?) efternamn