• kestra

roliga (?) efternamn

Tänkte höra om era erfarenheter i dubbel-efternamn! Dvs. när man behåller sitt eget och sätter ihop med mannens. Kan bli skoj ibland, dessa efternamn kommer ur min bekantskapskrets (de vet om att de är med ):
    Persson-Persdotter
    ÅgrEhn (av Ågren och Ehn)
    Blixt-Leitung
    Knapp-Lepp

• Svar på tråden roliga (?) efternamn
  • 17juli-03

Gudde:

Doktorn hette inte Bengt i förnamn? Hade ett extrajobb för en läkare i Gbg som tonåring där jag skickade papper till en "Balla Bengt" :D

• carinand

Kände en gång i tiden 3 killar som var kompisar och hette i efternamn Hugg, Blixt och Dunder...

• Gudde

17juli-03 Jag vet inte vad han heter i förnamn, men han var ökänd för hans efternamn. Sen så hade vi en tandläkare som heter Bak i efternamn. Så vi lyckades täcka upp hela nedre regionen på en tandläkare och en läkare.

• nattugglan

Pippa Smart heter (helt sant) en engelsk tjej som för något år sedan var i Sverige med sitt engelska företag. Jag tror att svenskarna på företaget försökte förmå henne att kalla sig Philippa.

• Sussa

Här måste jag vara med.....

Jobbade på ett franskt företag ett tag med en chef som hetter Lebastard.... men han var inte så omtycket så folk skippade le.....Vi hade även en polsk medarbetar som hette Kuc..... och det uttaldes som ..ja ni vet vad, fniss!!! En annan franks tjej hette något som jag inte kan stava till men som utalades tampong....

Min bror hade en klasskompis som hette Bo Fors.... Lite roligt tror han kallades kanonen.

Tur att man är så lättroad eller vad säger ni tjejer... fniss!!!

• Kalas

Den MC- toliga familjen Davidson som döpte sin son till Harley är ju en annan favorit...

• bää

Det här är lite utanför ämnet, men det handlar åtminstone om namn och är roligt! Jag såg en bröllopsannons i DN för ett par år sedan där en med svenska hade gift sig med en utländsk kille som hette något östeuropeiskt tror jag.

Nu kommer poängen: efternamnen stavades likadant så istället för det vanliga "antager brudgummens namn" etc stod det något i stil med "i fortsättningen uttalar vi namnet på vad-det-nu-var-för-språk-det-var".

En annan favorit är en gravsten på kyrkogården här i Uppsala där det står "Evert Singelman Familjegraf"

• londonbruden

Guuud vilken kul trad!!!!!

Bor i England och har en kompis som kallas "Pippa" - forsta gangen vi traffades var jag tvungen att fraga igen vad hon hette!

En tysk kompis till mig hette "Anka"...

En fd klasskompis heter "Jerker" och det ar ju inte direkt ett namn jag kommer att ge mitt blivande barn om det blir en pojke har i England!!!

-Ett inte alltfor ovanligt efternamn har ar "Grewcock"....far mig fortfarande att smafnissa!!!!

• Freja

På en dörr i trappuppgången som man var tvungen att gå igenom för att komma till tvättstugan på ett ställe jag bodde för några år sedan, stod det:
    M Angel

Kul tyckte jag, speciellt som jag vid ett flertal tillfällen fick ringa HSB eftersom jag pajat mangeln i tvättstugan... :) ;)

/F :)

• Ebbalala

Hade några grannar vars barn heter Kalle, Joakim och Mimmi, döpta efter Kalle Ankaserien...

Svar på tråden roliga (?) efternamn