• kestra

roliga (?) efternamn

Tänkte höra om era erfarenheter i dubbel-efternamn! Dvs. när man behåller sitt eget och sätter ihop med mannens. Kan bli skoj ibland, dessa efternamn kommer ur min bekantskapskrets (de vet om att de är med ):
    Persson-Persdotter
    ÅgrEhn (av Ågren och Ehn)
    Blixt-Leitung
    Knapp-Lepp

• Svar på tråden roliga (?) efternamn
  • Marina *fru*

Finns en man vid namn Per Definition

/marina

• kestra

Det finns en familj som heter Brynja-Håård i porten bredvid vår. Hade varit bättre tvärtom, men förståeligt...gillar också Jonsson-Jönssons som är granne med mina föräldrar.

• Stjärna

Jag arbetade några somrar med att registera smyckesförsäkringar gissa om det blev muntert i rummet när jag först får upp Pernilla Snygg

och dagen där på Camilla Stygg. För att förbättra historien, där min sambo är ifrån betyder stygg inte elak, utan ful att man ser stygg ut...

• Kicker

I Finland finns en historia om ett par som länge försökte få barn, och helst av allt önskade de sig en pojke. De blev så besvikna när de fick en dotter att de döpte henne till Unelma Sirpa-Leena.
    Skilt för sig är det helt okej namn : Unelma betyder dröm, och Sirpa och Leena är helt vanliga namn. Men sammansatt betyder sirpaleena " i spillror", dvs den lilla flickan fick heta " en dröm i spillror". Usch, tråkig historia...

• Fru Westin

Jag har lite svårt med en del gamla soldatnamn.
    Ståhlbröst är ett typexempel!

Min lillasyster har en killkompis som heter Helén i efternamn! Tänk om han gifter sig med en Helén? Tänk att heta Helené Helené!
    Samma blir det ju med alla efternamn som också kan vara förnamn

• Fru Westin

hm..stavade som en kråka i messet ovanför..

Min kollega läste nyss över min axel och påpekade att han känner till en kennelägare som heter Bitén i efternamn. ta bort " ´ " och det blir också rätt kul.

• Ettolrach

En god vän berättade om sin holländske kollega som heter P i t t i efternamn, det är ett inte helt ovanligt efternamn i
    t e x Storbritannien.

Fast det blev ju lite konstigt när han svarade i telefon. Så någon föreslog att han skulle svara med förnamnet istället - vilket han gjorde. Han heter Gert. Men holländarna uttalar det namnet med ett sch-ljud i början...

Ett engelskt flicknamn som också låter lite roligt i våra öron är P i p p a.

• Kicker

Ettolrach - min sambo är holländare, och heter Gert-Willem i andranamn! I början då jag nyligen träffat honom, satt jag på en föreläsning på universitetet och viskade till min kompis vad han heter. Hon skrattade så hon höll på att kissa på sig!

• Gnu

När jag gick i skolan fanns det en Lasse-Gurra Aktersnurra i telefonkatalogen. Han finns dock inte kvar, tyvärr! Mr Surballe och Mr Leklem är andra favoriter.

• maria P

Gnu! Jag kommer ocksa ihag Lasse Gurra Aktersnurra! jag gick i 4:an ungefar. Bor/bodde du i Solna?

Svar på tråden roliga (?) efternamn