• Bellis

Stämpeltråden!

Här tänkte vi ta och starta en ny braig tråd! Nämligen en för alla som tycker det är spännande och kul med stamping!

Tråden är härmed ÖPPNAD!

Jag kan ju börja med att tala om att imorrn bär det av in till stan (sthlm) och DÅ ska det minsann shoppas stämpel-pryttlar så det heter duga!! Det ska bli jättekul, sambon bara flinar åt mig sedan jag fick det här på hjärnan.. :)

Eftersom jag inte har ett himlaste skvatt i stämpelvägsutrustning, så blir det en rejäl lista som ska bockas av!

Tänkte börja med att åka direkt till söder, för att kolla in pappershandeln och The English Shop i Söderhallarna. Därefter blir det nog en promenad till G:a stan för ett besök på Ljunggrens pappershandel på Köpmangatan. Sedan Kreatima och Panduro, med risk för att slåss med tanter och dagispersonal som ska köpa julpyssel...

Ska kolla av webben lite ikväll, på priser och så, och ta med mig en lite jämförelselista så jag inte går på några större nitar!

Kram på er alla inspirerare!

• Svar på tråden Stämpeltråden!
  • Kolan

Bellis, vet du om Ljunggrens har öppet lördagar och söndagar och i så fall hur länge. Du kanske kan kolla i morgon, pliiis . Tänkte själv åka dit till helgen nämligen. Fick så bra inspiration till mina julkort när jag var där i början av december.

Niki, det finns Claes Ohlsson i Skäris också.

• Bellis

Johanna - lycka till!!!!!
    Hestia - plugga duktigt! :)
    FinaStina och Niki - shoppa på bara! Visst är det kul?!

Själv ska jag nu äntligen börja göra ett kort.... har just skurit klart alla roliga papper från Scraptastic!

Kram alla!

• Johanna = en lat kock

Tack tjejer det kan behövas ;)

• Bellis

Kolan - Jag kollar!! Jag vet att de har öppet på lördagar i varje fall.... men nu i januari så kan det ju vara annorlunda.

Men jag kollar det!

• Kolan

Tack Bellis. Godnatt allihopa.

• cybbeko

Hej, jag orkar inte läsa igenom alla sidor...förlåt. Jag undrar bara hur sånna där omonterade stämplar funkar/ser ut.
    Hur monterar man dem?

• Bellis

Hejsan cybbeko!

Tur att jag fortfarande var här lite...! ;)

Omonterade stämplar är liksom bara själva gummit, det som har motivet präglat på sig. De är alltså inte fastsatta på en träkloss. De är betydligt billigare att köpa än de färdigmonterade!

Det finns flera olika sätt att montera dem... ett "system" som finns är Halos - klossar i tjock plexi, där man sätter fast stämpelgummit med ett slags kardborresystem. Man behöver alltså bara kanske fyra olika storlekar på klossarna, och sen kan man sätta dit och dra loss stämpelgummit, vilken som helst som man vill använda. Does it make any sense?!

Kolla in www. halosrubberstamps. com, klicka på Halosstystem. Där får du en lite mer ingående förklaring av just det sättet.

Annars kan man ju faktiskt sätta fast de omonterade stämplarna med dubbelhäftande tejp på något plant klossliknande.... eller på uppe-sidan av en monterad stämpel! Brukar funka alldeles utmärkt! Men i längden och om man håller på mycket så är nog ett monteringssystem att föredra!

Jag kan tyvärr inget om de andra riktiga systemen.... men det finns det andra som gör! De har nog gått och lagt sig nu bara, tillbaka imorrn!

Hoppas du förstod nånting av mitt babbel!
    Nattis! :)

• FinaStina

Hej cybbeko, förstår att du inte orkar läsa allt!!

En konkurent till Halos är EZmount. Det använder jag och det fungerar bra. Då köper man en foam med klister på ena sidan där man fäster stämpeln och på andra sidan foamen är det nån plastfilm som fäster tillfälligt mot akrylklossar.
    Förvaring är mycket lättare än träklossar. Det finns speciella ark att fästa stämplarna på. Men dom behöver man inte köpa. Ta en kartongbit tex baksidan av ett kollegieblock och klistra på självhäftande blankt bokomslag. Eller en plastmapp. Det ska tydligen fungera med fotopapper till bläckstråleskrivaren oxå. Bara ytan är blank så fungerar det. Vill du se bilder på EZmount har www octoberstamps nu bra bilder under Tips % Tricks.

• FinaStina

En varning/tips till Niki och andra eyeletbeställare. Förra gången vi beställde jag Eyelet toolset eftersom man såklart behöver verktyg för att sätta fast dom. Dock den settern som följer med där fungerar sådär på 1/8. Man får ju fast dom men det blir inte snyggt på baksidan. Den som Johanna hade (köpt på Panduro?) blev mycket snyggare. Det finns ju en till setter på Eyeletoutlet som står att den är för 1/8, jag tror den är lik den Johanna hade.

I många fall spelar det såklart ingen roll att det är lite fult på baksidan, men lite sur är jag att dom skrev att den fungerar till 1/8 när det känns som en kompromiss för den fungerar bra på 3/16.

Svar på tråden Stämpeltråden!