• Ninjara

    Umeåbrud 2015

    Här tänkte jag starta en allmän tråd för oss som gifter sig i eller omkring Umeå. Kanske hemmahörande i Umeå men gifter sig någon annan stans.

    Vårt bröllop blir i maj 2015 och redan nu är planeringen i full gång. Vad har ni för drömmar och tankar kring ert bröllop?

  • Svar på tråden Umeåbrud 2015
  • Busmalin

    Vad kul! 

    Min fästman (som är engelsman) märker jag eftersom har vissa preferenser som han tar för givet - utan att jag ens behöver ta upp dem. In- och utgångsmusik i kyrkan var ett sånt exempel. Och där han faktiskt har en åsikt väger den in ganska tungt. Så jag är med på det. Sen låtar som ska sjungas däremellan är en annan femma!
    Dessutom det faktum att vi faktiskt gifter oss i kyrka och inte borgerligt kom från honom. Det var lixom självklart även fast vi egentligen inte är särskilt troende. Men det känns rätt. Jag är dessutom både döpt och konfirmerad i Holmsunds kyrka - så det känns fint att gifta sig där med. 

    För övrigt så har jag lagt över ansvaret för vigselprogram och festprogram och allt annat layout-jox och printa det inför dagen (inte inbjudningskort som beställs från Vista-print och bordsplaceringslappar som jag köper från Amazon UK) på honom, då jag är sämst på sånt och har noll tålamod när det gäller att "klippa och klistra" i word - vilket är det enda program jag kan. Det verkar han vara OK med eftersom han jobbar med liknande saker förutsatt att jag ger honom text att sätta in.

    Men oftast låter det mest "Whatever is fine baby" "Whatever you think is best" blablabla här hemma. Han rullar med ögonen och tycker jag tjatar om bröllop mest jämt. hihi.

    Snart kanske urvalet minskar för lediga lokaler/kyrka Plättis så ni den vägen får lättare att bestämma er! ;)

  • Plättis

    Åh, de verkar vara likadana överallt, de där karlarna! "Det blir säkert bra", "Det där fixar du", "Du är så bra på det där" och en miljon andra saker får jag höra om både bröllopsplanering och livet till vardags. Känns bra att veta att det inte är fel på min sambo i alla fall!

    Ja, det känns lite så Tungan ute Kyrka behöver vi inte oroa oss om eftersom vi ska gifta oss borgerligt. Imorgon ska vi titta på vigsellokalen i Rådhuset för att se om vi får plats med våra närmaste eller om vi måste tänka om. Festlokal är däremot ett sådant ångestmoment just nu att jag har lagt ner de planerna helt och hållet. Det får fasen min blivande man fixa! Eftersom det är han som är ekonomisk och även den som vill ha en stor fest (jag hade kunnat bjuda på tårta och sedan varit färdig) så får han hugga tag nu {#emotions_dlg.djavulsk} 


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • Ninjara

    Min syster hade också festen på Druidgården. Man får komma in i lokalerna kl 11.00 om de inte har hunnit ändra något på den punkten. I alla fall så valde hon att vara med och pynta och duka i lokalen. Det blev däremot riktigt stressigt för oss sedan att fixa med sminkning, frisyr, påklädning m.m. så jag tänkte göra så här:

    Under ca 2 år har jag kollat i alla bröllopstidningar och klippt ut de bilder jag tycker har varit fina. Jag har sedan satt ihop ett kollage över dukning och pyntning som mina brudtärnor och resten av familjen kommer att få ta med sig tillsammans med alla sakerna och duka efter bästa förmåga. Jag är helt säker på att det kommer att bli superfint. Så med tanke på att jag känner mig själv så kommer jag att lämna den punkten till andra och fixa på med det andra (sminkningen och sådant) då vi gifter oss rätt tidigt på dagen. Jag funderar däremot på hur man kan "markera" ut honnörsbordet? En blomsterbåge känns lite gammeldags...

    I övrigt

  • Ninjara

    I övrigt under festen och hjälpen med diskning och annat kommer vi att ta hjälp av en bekant och hennes kompis som jobbar som kockar. Om de nu skulle få förhinder så kommer vi att hyra in en som kan hjälpa till att diska, värma det som ska värmas och lite annat.

  • Ninjara

    Lite tårttips:

    Boka tårtställning så fort ni känner er tillfreds med konditoriet och fått se bilder på vad de kan göra. Det gör inget ifall man behöver boka av av ifall man känner att man vill ta tårtan någon annan stans ifrån. Men då har ni en garanterad tårtställning.

    Be att få prata med den konditorn som ska göra er tårta för att gå igenom detaljer, andrahandsinformation är inte att rekommendera. Mycket lättare att få samma bild om hur tårtan ska se ut ifall man får prata direkt med brudparet.

    Vill ni ha en "amerikansk" bröllopstårta så rekommenderar jag att man väljer en massivare tårta. Alltså inte princesstårta, grädden är inte tillräckligt stabil för att hålla tyngden av själva tårtan och av dekoren. Den kan se jättefin ut när ni hämtar den men sedan mot kvällen har mycket av luften i grädden pressats ut och kanterna blir bulliga.

    Rekommendering för att få smakerna i tårtan att "poppa" är att inte välja fler än 3 smaker. Be gärna om att få förslag på kombinationer. Det kan alla konditorer hjälpa till med.

    Jag kommer inte att rekommendera något särskilt konditori då alla har sina fördelar. Allt beror på hur mycket man känner att man vill lägga ut. Man ska däremot vara uppmärksam på att man ska kräva att man ska få det man betalar för. Lägger man ut låt säga 60 kr/bit eller högre då ska det också synas på tårtan. Har man en lägre budget så kan man beställa vita odekorerade tårtor och lägga på färska blommor, bär eller frukter själv. Se bara till att blommorna inte är giftiga.

    Ta gärna med bilder på olika designer som ni t.ex. hittar på nätet. Då har konditorn lättare att få en bild över vad ni tycker är snyggt. Sedan kan det vara en god idé att ge konditorn lite fria händer men då bör ni ha fått tag i en erfaren konditor som har passion för sitt hantverkskunnande. En del tycker att det är lättare att bil mer styrd för att undvika fel.

  • Mirred

    Vi var och tittade på Officersmässen igår och såg vart vi ska ha vår fest, vi får komma dit dagen innan om de inte är uppbokat av nån annan då, annars får vi lämna instruktioner till dem som ska duka (deras personal) och så fixar dem det!

  • Ninjara

    Hur gör ni med inbjudningskorten när det kommer till själva vilka som blir bjudna? Skriver ni deras namn på själva kortet eller på adressen, på kuvärtet, ni skickar till?

  • Mirred

    Vi kommer skriva namnet på den/de vi bjuder på kuvertet. Blir mer jobb om man ska skriva deras namn på själva inbjudningskortet

  • Busmalin
    Mirred skrev 2014-09-26 08:23:38 följande:

    Vi kommer skriva namnet på den/de vi bjuder på kuvertet. Blir mer jobb om man ska skriva deras namn på själva inbjudningskortet


    Ja. Så tänkte vi med! Och så har det varit på de bröllop jag/vi blivit bjudna till med. Jag ska beställa mina via VistaPrint - och då blir det ju rätt meckigt att göra varje kort unikt för varje inbjudetn person/par. Så på kuvertet räcker ju alla gånger tycker jag. Det är ju underförstått att inbjudan då gäller för de som står på kuvertet. 

    När det gäller Druidgården håller jag fortfarande på att klura på logistiken men helt klart måste man ju leja bort dekoreringen av den. Tydligen kan man få komma in i den redan kl 9.00 om ingen bokat den kvällen innan lät det som. Så kanske kan man vara med nån timma och komma dit med allt som ska dit. Kommer att bli ett rejält körschema för logistiken etc. den dagen. Men kul!!

    Jag funderar på att köpa nåt vitt (tunt) tyg att hänga på de stora gardinerna i lokalen så det blir lite ljusare - på tal om bröllopsbåge etc. Vi skulle ju ev. kunna dela på det Ninjara om det är något som vi båda vill ha.
Svar på tråden Umeåbrud 2015