• Lavin

BOHEM/VINTAGE! kan vi hjälpa varandra? :)

Hej!
    Jag ÄLSKAR den lite mer bohemiska stilen och vill ha den på mitt bröllop.
    Finns det fler som älskar det också?
    Det skulle också vara kul om man kunde spåna på ideer tillsammans i en tråd.
    Lägg upp bilder och visa hur ni hade det på ert bröllop för att få den där extra bohem/vintage-känslan!!

Jag har hittat den här klänningen som jag verkligen älskar.
    Charlotte dress från GracelovesLace, förra årets kollektion.
    Någon som har tips på hur man kan få tag på den/liknande till billigt pris?

• Svar på tråden BOHEM/VINTAGE! kan vi hjälpa varandra? :)
  • Petraksa
    Lavin skrev 2013-12-05 15:37:53 följande:
    Petraksa: det är sviiiinsvårt att hitta lokal! Var i landet bor ni? Jag bor i västerbotten och det finns knappt nått - om man inte känner någon bonde som har en tom lada med anslutande kök till förfogan... Vilket tyvärr inte verkar existera här. Men med lite fantasi så kan man nog hitta nå bra. Vi har spanat ut en loge som har takbjälkar ( men den är ful för övrigt :p). Vi tänkte om man markerar takbjälkarna med ljusslingor och täcker över det värsta med tyg, så fokuserar folk inte på resten... förhoppningsvis. :)
    Vi bor i Skåne och jag känner precis som du säger att om man inte känner någon bonde är det i princip kört.
    Men en loge måste ju vara perfekt? Man kan ju dekorera så mycket fint med ljusslingor, tyger och ljuslyktor.

Vi har kollat lite på en lokal som förr har varit en danslokal. De har precis renoverat den men behållt alla målningar. Är som en "vanlig" lokal men så är där en balkong runt hela dansytan med jättefina målningar på. Och fördelen med den lokalen är ju att det faktiskt redan finns en scen, kök, toaletter och garderob.
    Tror att med lite pynt och fix kan den bli jättefin :)

Det enda negativa är att vi funderade på att gifta oss på nationaldagen då den infaller på en lördag 2015 och på så sätt hade vår bröllopsdag alltid varit en röd dag.
    Men det verkar som om att klubben som äger lokalen brukar ha något nationaldags firande.
    Så som det ser ut nu får vi antingen byta datum eller hitta en annan lokal.

Hur har du tänkt med dekorationer? Blir det mycket som du ordnar själv? 
  • fruBorg
    Petraksa skrev 2013-12-05 10:32:30 följande:
    Åhh, vilken rolig tråd!
    Vårt bröllop kommer gå mycket i vintage/bohem på dukning och dekorationer. har dock inte bestämt hur jag ska göra med klänningen än (trots ett och ett halvt år kvar ;) ) men älskar skira spetsklänningar så det kanske blir det ändå.

Var har ni tänkt ha er vigsel/bröllopsfest? Jag tycker att det är jäkligt svårt att hitta lokal med rätt känsla.. 
    Har tur som bor i Göteborg, där har vi hittat en lokal på Stora Holms Säteri som är en vitkalkat stall med restaurangkök =) Vi tänkte först också loge men det skulle bli så dyrt att ordna med kylbil, bajjamajjor och el. Just toalettmöjligheter är en sån där viktig grej att tänka på när man planerar att ha en lite mer lantlig lokal.
  • widuse

Vi ska gifta oss och ha festen på slattefors magasin. Googla och kolla bildspelet får ni se! Puffar lite för min tidigare fråga om det finns ngn " etsy-liknande" sida i sverige? Har kollat lite på mokkasin.com

• Lavin
    Petraksa skrev 2013-12-05 16:04:46 följande:
    Vi bor i Skåne och jag känner precis som du säger att om man inte känner någon bonde är det i princip kört.
    Men en loge måste ju vara perfekt? Man kan ju dekorera så mycket fint med ljusslingor, tyger och ljuslyktor.

Vi har kollat lite på en lokal som förr har varit en danslokal. De har precis renoverat den men behållt alla målningar. Är som en "vanlig" lokal men så är där en balkong runt hela dansytan med jättefina målningar på. Och fördelen med den lokalen är ju att det faktiskt redan finns en scen, kök, toaletter och garderob.
    Tror att med lite pynt och fix kan den bli jättefin :)

Det enda negativa är att vi funderade på att gifta oss på nationaldagen då den infaller på en lördag 2015 och på så sätt hade vår bröllopsdag alltid varit en röd dag.
    Men det verkar som om att klubben som äger lokalen brukar ha något nationaldags firande.
    Så som det ser ut nu får vi antingen byta datum eller hitta en annan lokal.

Hur har du tänkt med dekorationer? Blir det mycket som du ordnar själv? 
    Hm, det lät ju lite knepigt för er! Hoppas det går bra att lösa det med datumet ändå... för det lät ju verkligen som en bra lokal :)
    Jag ska nog göra det mesta själv. Jag är en liten pysslare så det går nog bra. Tänker göra vimplar, pappersbollar och sånt annat fluff. vi ska köpa "paketblommor" av lite olika blommor i färgerna vitt, aprikos och grönt och sen sätta ihop det själva :) annars har jag inte funderat så mkt mer över dekorationen ännu. Har som mest spånat, inget som är satt i verket ännu :P :) Ni då?
  • Lavin

inspoPICS Glad

hittade den här klänningen idag.. enkel, men med lite rätt accecoarer och hår skulle det kunna bli fint :)

Jag vill ha utsläppt hår... A la detta kanske :)

MYSFAKTOR HÖÖÖÖÖÖÖG :D

• Lavin

Vi har inte skickat ut inbjudningar än heller.... då det är över ett halvår kvar tills dagen. Men något i dessa stilar hade vi tänkt oss :) Den här första GILLAS SKARPT ! lite rolig :)

• Petraksa

Jättefin klänning! Har kollat på en liknande fast i spets :)
    Jag kommer nog göra väldigt mycket pynt och pyssel själv tillsammans med mina 3 brudtärnor. Har redan börjat spara glasburkar som jag tänkte göra till lyktor att hänga upp i trädet och flaskor att ha som ljusstake alt. blomvas.
    Såhär ungefär :)

Riktigt fin frisyr med, har tänkt mig något sådant jag med. Lösa lockar någon fläta och såklart utsläppt. Funderade ett tag på om jag skulle ha något pannsmycke (heter det så?! haha) eller flätat band men tror att jag skippar det. Mest för att jag kanske inte tycker att det är lika fint om 20 år och ska ändå dras med de bilderna ett tag ;)

Har tänkt mig någonting sådanhär till välkomsdrink. Älskar hela det här med dricka ur en syltburk enda sen jag fick det på något bröllop i usa. Tycker att det är urgulligt!

Just nu håller vi faktiskt på att skissa på en save the date magnet att skicka till gästerna. Tänkte skicka ut de ett år innan eftersom jag bjuder vänner ifrån hela världen vill jag ge de en chans att hinna fixa med resor och grejer.
    Någon som har gjort några save the date kort i vintage stil? :)
  • MH2014

Nu sitter jag med paddan och kan inte ladda upp bilder (vet inte om man kan se i mitt bildgalleri?) vi har ju som sagt en vintervigsel så kan ju inte anamma hur mycket som helst men det vi har valt är: dryck i glasbehållare (liknande de som petraksa la upp), spraymålade glas/vaser/flaskor att ha snittblommor i, backdrop med ljusslingor, levande ljus på speglar, snittarna och tårtorna serveras på silverfat och speglar, glittersprayade trädgrenar i krukor, marschaller som visar vägen in i vigselplatsen, vigs på ett friluftsmuseum, jag kommer ha en mulletdress och antagligen utsläppt beachhår med blommor fösta som en halvkrans, brudbukett antingen en knippe videung eller två/tre singel ranunkler. Vi har inget typiskt bröllop utan mer en mingelvigsel, sedan åker vi på mini moon till Prag och bor på ett Art Deco hotell! Inbjudan är i snirklig ram runt skrivstilstext, har mörkat kanterna så papperet ser bränt/gammalt ut, likaså med kuverten, som oxå har prydnad av våra tumavtryck.
    "bara" 66 dagar och mindre än 10 veckor kvar,, men vem räknar ;)

Svar på tråden BOHEM/VINTAGE! kan vi hjälpa varandra? :)