• Femtvådieten

    Mån 19 aug 2013 09:56 Läst 10882 gånger Totalt 73 svar
    Mån 19 aug 2013 09:56

    Jag är egentligen emot i stort sett allt som har med dieter att göra - förutom denna. Jag har nu läst in mig på femtvådieten som verkar hur bra som helst och något man kan hålla på med länge - utan att tappa suget!
    Att experter inom området även berättar att dieten kan förebygga bland annat åldersrelaterade sjukdomar, cancer och demens gör ju bara saken bättre!

    Jag tänker börja denna veckan - och mitt mål är inte bara bröllopsfiguren, den är snarare ett delmål Drömmer
    Nej, målet är långsiktigt. Jag vill kämpa bort min övervikt, bli normalviktig, kunna springa lätt och långt, känna mig sund, fräsch och finare!

    För er som inte känner till femtvådieten kan jag förklara den väldigt kort. Man äter som vanligt fem dagar i veckan och fastar två dagar! Med fasta menar man att man håller sig under 500 kalorier som kvinna och 600 kalorier som man. Dessa dagar ska inte vara i rad och man kan välja vilka dagar man vill, utefter vad som passar en varje vecka.

    Jag har mätt midjemåttet idag och kommer blogga om hur det går med dieten och träning. Jag följs så gärna åt här ifall någon vill haka på, eller har erfarenheter av femtvådieten!

    För mig är det nytt med att räkna kalorier så det blir en utmaning men jag är så taggad! Skrattande

    Hoppas någon vill haka på! :D

  • Mån 19 aug 2013 12:16 #1

    Jag äter också 5:2 dieten och kliver in på min 4:e vecka nu. 
    Jag har tisdag och torsdag som fastedag och tycker det går förvånansvärt enkelt. En del dagar äter jag lite under hela dagen och andra gången så äter jag inget fram tills middagen och äter då grillad kyckling och sallad eller fläskfilé eller något annat magert kött.

    När jag hade semester blev det mer riktig midda men nu när jag jobbar är det lättast att äta lite fast ofta tycker jag.

    Och massor av vatten.

    Vilka dagar ska du fasta?

  • Mån 19 aug 2013 12:39 #2

    Åh, kul att du skrev som redan kan det hela!
    Tänkte också ta tisdag och torsdag nu denna veckan, känns som bra dagar!
    Det där med vatten måste jag verkligen bli bättre på - dricker knappt något.

    Har du sett något resultat vad gäller humöret eller vikten ännu?

  • Mån 19 aug 2013 14:06 #3

    Humöret känner jag ingen skillnad på alls.
    Jag har varit sockertorsk tidigare men känner en stor skillnad där. Är inte alls lika sötsugen nu.

    Viktmässigt så har jag på 3 veckor gått ner 2-2½ kilo.

  • Tis 20 aug 2013 09:34 #4

    Vad härligt att höra! Och så fina resultat!

    Nu blir det min första fastdag då! Kommer nog gå bra tror jag. Har dagar vanligtvis då jag inte äter så mycket, men räknar med att det blir svårare nu när man inte får...

    och du fastar idag också ju? :)

    Jag vet inte hur jag ska göra med träning fastedagarna, då man faktiskt redan är på ett underskott. Inte så bra att köra för hårt kanske. Hur har du det med motionsbiten, kör du något?

  • Tis 20 aug 2013 20:00 #5

    Att träna på faste dag är inte såbra. Inte för mig iallafll. Jag blir helt slut och skakis. Hur har det gåttidag då?

  • Tis 20 aug 2013 20:41 #6

    Detta är första veckan för mig med 5:2 och hade min första fastedag idag (kör tisdag, torsdag som ni), kan bli att man ändrar vissa veckor :)
    Det känns riktigt bra och har knappt kännt mig hungrig, fick ta lite färska hallon vid tre och sen till middag blev det grillad kycklingfilé med sallad och blev faktiskt mätt på det!
    När det gäller träning så kommer jag nog skippa det nu iaf i början på mina fastedagar. Kände idag när vi höll på att måla väggar och bära in vårt nya golv (renoverar ett hus vi precis köpt) att jag blev lite skakig när jag överansträngde mig och fort trött i armarna..

    Vad äter ni andra på en fastedag? Och hur tänker ni med mat de dagar ni inte fastar? :)

  • Sessan­67
    Visa endast
    Ons 21 aug 2013 13:05 #7

    Är inne på min tredje fastedag idag, började förra onsdagen. Jag kör måndagar och onsdagar. Går riktigt bra och blir inte alls så hemskt hungrig. Ska vänta tills jag kört två veckor innan jag mäter och väger mig och hoppas på att se någon skillnad då!

    Idag åt jag en sallad med en halv burk tonfisk, sallad, spenat, tomat, gurka och rödlök till lunch nyss och ikväll blir det spenatsoppa med en ägghalva.

    Vore kul med fler tips på vad man kan äta under fastedagarna, gärna enkla saker som man inte behöver värma till jobbluncherna!

  • Tor 22 aug 2013 09:34 #8
    Elinjz skrev 2013-08-20 20:00:48 följande:
    Att träna på faste dag är inte såbra. Inte för mig iallafll. Jag blir helt slut och skakis. Hur har det gåttidag då?
    Jag har tränat nu mina två fastedagar denna veckan, är van vid att träna innan frukost - men ska känna efter noga nu hur det fungerar resten av dagen. Nästa vecka ska jag satsa på att ha vilodag samma som fastedagen för att se om det är någon skillnad. (: Går det fortsatt bra för dig?
    Larssonmaria86 skrev 2013-08-20 20:41:10 följande:
    Detta är första veckan för mig med 5:2 och hade min första fastedag idag (kör tisdag, torsdag som ni), kan bli att man ändrar vissa veckor :)
    Det känns riktigt bra och har knappt kännt mig hungrig, fick ta lite färska hallon vid tre och sen till middag blev det grillad kycklingfilé med sallad och blev faktiskt mätt på det!
    När det gäller träning så kommer jag nog skippa det nu iaf i början på mina fastedagar. Kände idag när vi höll på att måla väggar och bära in vårt nya golv (renoverar ett hus vi precis köpt) att jag blev lite skakig när jag överansträngde mig och fort trött i armarna..

    Vad äter ni andra på en fastedag? Och hur tänker ni med mat de dagar ni inte fastar? :)
    Sessan67 skrev 2013-08-21 13:05:43 följande:
    Är inne på min tredje fastedag idag, började förra onsdagen. Jag kör måndagar och onsdagar. Går riktigt bra och blir inte alls så hemskt hungrig. Ska vänta tills jag kört två veckor innan jag mäter och väger mig och hoppas på att se någon skillnad då!

    Idag åt jag en sallad med en halv burk tonfisk, sallad, spenat, tomat, gurka och rödlök till lunch nyss och ikväll blir det spenatsoppa med en ägghalva.

    Vore kul med fler tips på vad man kan äta under fastedagarna, gärna enkla saker som man inte behöver värma till jobbluncherna!
    Jag är ju bara inne på min andra fastedag och i och med att jag börjat dessa två dagar med träning har jag tagit en proteinshake direkt efter träning som frukost. Idag satsar jag nog på kyckling och sallad som du.
    De dagarna jag inte fastar tänker jag bara normala måltider. Frukost - lunch - middag i normala portioner av husmanskost.

    Ja nu får vi hjälpa varandra lite med tips om vad man ska äta fastedagarna för att det ska bli så lite jobbigt som möjligt - trots att det verkar gått bra för samtliga av oss hittills.
    Ska försöka läsa in mig lite på området idag.
    En liten hjälp nu i början kanske kan vara denna tabell:
    www.kaloritabell.com/kaloritabell_a_till_o.html
  • Tor 22 aug 2013 09:41 #9

    Ni kanske redan sett detta, fanns på aftonbladet - men jag delar ifall någon missat (:
    Under recepten klistrade jag även in tipsen som följde.

    8 recept som gör det lätt att lyckas


    Alla recepten är beräknade till en person. Du kan enkelt göra fler portioner genom att dubblera mängden ingredienser.


     


     


    Cesarsallad med räkor: 194 kcal per portion




    Rostat formbröd 1/2 skiva, till brödkrutonger


    vitlök 0.25 klyfta


    romansallad 75 g


    räkor 125 g 1


    svartpeppar nymalen efter smak


    Dressing:


    minifraiche 0,25 dl


    färskpressad citronjuice 0,25 msk


    fransk senap 0,5 tsk


    sardeller konserver mosade 0,5 st


    vitlök pressad 0,25 klyfta


    worchestershiresås 0,13 tsk


    riven parmesanost 0,75 msk


    salt och nymalen svartpeppar efter smak


    Så här gör du:


    Blanda ingredienserna till dressingen.


    Gnid det rostade brödet med vitlöksklyftan och skär det i stavar.


    Riv salladen i grova bitar och lägg i en skål. Blanda salladsbladen med dressingen.


    Toppa med räkor. Servera med rikligt med nymalen svartpeppar och brödkrutongerna.


     


    Ungsbakad rödspätta med fetaostsallad: 288 kcal per portion


    rödspätta 125 g


    rödbeta 188 g


    rödlök 0,75 st


    persilja 0,5 msk


    olivolja 0,25 tsk


    fransk senap 0,25 tsk


    balsamvinäger 1,3 msk


    Apetina Feta 3 % (Arla) 38 g


    salt och peppar efter smak


    Tillagning:


    Koka rödbetorna. Sätt ugnen på 150 grader. Vik rödspättafiléerna två gånger och lägg skarven ned mot plåten. Salta och peppra, baka av i 10 minuter. Skala och klyfta rödbetorna. Hacka rödlöken fint. Skär persiljan. Blanda samman olivolja, senap, balsamicovinägern, salt och peppar. Blanda samman rödbetor, rödlök, persilja med dressingen. Smula sist över fetaosten. Servera rödspättan med rödbetssalladen, sallad och bröd.


     


    Skink- och blomkålspaj: 480 kcal per port


    Margarin 13 g


    Vetemjöl 0,63 dl


    Lätt Kesella 0,25 dl


    Vatten 0,5 msk


    blomkål i små buketter 200 g


    purjolök i fina skivor 50 g


    rökt skinka i tärningar 50 g


    Chilipulver 0,25 tsk


    Salt 0 tsk


    Keso 4 % fett 63 g


    Ägg 0,75


    Tillagning:


    Kör margarin och vetemjöl i en matberedare. Tillsätt kesella och vatten. Tryck ut degen i fyra smorda pajformar eller i en vanlig. Ställ pajdegen kallt i minst 30 minuter. Förgrädda pajskalet i 10 minuter i 225 grader. Förväll blomkål och purjolök i lättsaltat vatten i 5-10 minuter. Låt grönsakerna rinna av och låt dem svalna något. Blanda blomkål, purjolök, skinka, chilipulver, salt, keso och ägg i en bunke. Fördela fyllningen i pajskalet. Grädda de mindre pajerna i ca 20 minuter och den stora i ca 30 minuter.


     


    Pizza med kycklingfilé och kantareller: 376 kcal per portion


    tortillasbröd av mellanstorlek (42 g/st) 1 st


    Tomatsås 0,5 dl


    kycklingfilé i bitar 50 g


    Margarin 0,25 msk


    kantareller delade i bitar 50 g


    finhackad rödlök 25 g


    Vitlök 0,5 klyfta


    Muskot 0 g


    Timjan 0,25 tsk


    cocktailtomater i halvor 25 g


    Ost 17% 38 g


    Tillagning:


    Lägg tortillasbröden på 2 plåtar. Bred på tomatsås. Stek kycklingfilén i hälften av margarinet. Salta och peppra. Kycklingköttet behöver inte vara riktigt genomstekt. Lägg köttet åt sidan. Stek kantareller, lök och pressad vitlök i resten av margarinet. Smaka av med lite muskot (var försiktig med mängden), timjan, salt och peppar. Lägg allt det stekta och tomater ovanpå pizzan. Strö på ost. Stek pizzorna ca 6-8 minuter i 225 grader.




    Het pumpasoppa: 152 kcal per port



    pumpa 0,15 kg


    gul lök 19 g


    vitlök 0,5 klyfta


    olivolja 0,13 tsk


    mellanmjölk 1,5 % fett 0,15 l


    köttfond eller grönsaksfond eller 4 buljontärning 0,5 msk


    Mini fraiche 0,25 dl


    lime rivet skal och saft från 2 hela lime 6,3 g


    chilipeppar eller efter smak eller 0,25 styck


    färsk koriander 3,8 g


    Tillagning:


    Skala och tärna pumpan. Skala och hacka löken och vitlöken och fräs i oljan i en gryta.


    Tillsätt pumpa, mjölk och fond eller buljongtärningar, låt koka ca 10 min tills pumpan är mjuk.


    Dela chilifrukterna och kärna ur dem om du vill ha en mildare soppa, hacka i kärnorna om du vill ha den hetare.


    Mixa soppan och rör i Mini fraichen, smaksätt med lime, chili och salt.


    Låt soppan koka upp, servera med en klick gräddfil och färsk koriander.


    Laxpasta: 358 kcal per port



    kokt pasta 1 port


    kallrökt laxsida 38 g


    Mini fraiche 0,5 dl


    gurka 25 g


    selleri (en stjälk per person) 13 g


    vitlök 0,25 klyfta


    pepparrot 0,5 msk


    purjolök 13 g


    rosépeppar 0,25 tsk


    ruccolasallad 38 g


    dill (hackad) 0,25 dl


    Tillagning:


    Koka pastan i rikligt med saltat vatten. Skär gurkan på längden och skrapa ur kärnhuset. Skär gurka till kuber, strimla ner selleri och purjolök. Riv pepparrot och vitlök och hacka dillen. Lägg alla ingredienser i en skål, häll i crème fraiche. Smaksätt med rosépeppar, svartpeppar och salt. Skär laxen i tunna skivor. När pastan är klar blandas den i skålen med resten av ingredienserna samt ruccolasalladen. Servera med laxen.


     


    Italiensk gratäng: 472 kcal per port


    finhackad röd lök 25 g


    vitlök, finhackade 0,5 klyfta


    fänkål i tärningar 0,25 st


    olivolja 0,25 msk


    rökt skinka i tärningar 50 g


    krossade tomater (4 dl = 1 burk) 1 dl


    salvia 0,25 tsk


    lättcrème fraiche 0,25 dl


    pasta, ev glutenfri 60 g


    riven 17%-ig ost 10 g


    champinjoner i skivor 50 g


    tomater i bitar 0,75 st


    finhackad purjolök 0,13 dl


    smulad fetaost (16%) 13 g


    Tillagning:


    Fräs lök, vitlök och fänkål i en kastrull. Tillsätt skinka, tomater, salvia och crème fraiche. Låt koka några minuter.


    Koka spagettin och häll den i en smord ugnsfast form. Häll på såsen och strö över osten. Gratinera i 250 grader i 10-15 minuter.


    Servera med sallad gjord på champinjoner, tomat, purjolök och fetaost.


    Gazpacho: 157 kcal per port


     


    vitt bröd i tärningar 1 skiva


    vatten 1 dl


    grönsaksbuljongtärning 0,25 stycken


    drickfärdig tomatjuice konserv 1,3 dl


    tabasco (efter behag) 0,5 droppar


    röd paprika 0,25 stycken


    en strimlad purjolök 75 g


    finhackad vitlök 0,5 klyfta


    gurka (1 gurka) 100 g


    tomat 1 stycken


    Tillagning:


    Koka upp buljongen och låt den kallna. Häll i tomatjuicen och krydda den med en aning tabasco. Skölj och ansa grönsakerna och strimla/hacka dem fint och blanda i soppan. Rosta brödtärningarna i ugn eller torr panna.


     


    Fler recept finns på: viktklubb.se


    Så fixar du 5:2 dieten – 6 tips att ta fasta på



    √  Drick mycket under fastan. Här passar örtteer och mineralvatten bäst, men det går även bra att dricka någon kopp svart kaffe.


    √  Se till att fixa soppan eller maten till fastan någon dag innan. Att laga mat med en skrik­ande hungerskänsla är inte att rekommendera.


    √  Välj två fastedagar som passar dig. Kanske är det bäst att ta två veckodagar? Då kan du gå ut och äta middag på helgen om andan faller på.


    √  Fyll din dag med aktivitet. När du är fokuserad på något så glömmer du att du är hungrig.


      Väg dig inte för ofta. Ha inte för höga mål för att gå ned i vikt och ställ dig inte på vågen i tid och otid. Se i stället fastan som något som renar och förbättrar kroppen.


    √  Känns det fel – sluta. Var snäll mot dig själv. Det är ingen tävling och att fasta passar inte alla. Du ska absolut inte pröva dieten om du har haft någon typ av ätstörning. Sjukdomen kan triggas i gång av fastan.


  • Lör 24 aug 2013 09:59 #10

    Jag ska börja med dieten på tisdag, de blir min första fastedag, håller på att läsa in mig på den nu. Roligt att läsa att ni andra ser resultat så snabbt. Ska åka och köpa en våg och måttband idag så jag vet vilken vikt och mått jag börjar på. Ser fram emot en höst med mindre kilon!

Logga in
Bli medlem
Svara i tråden...

Innehåll