• Äldre 19 Aug 09:56
    18159 visningar
    73 svar
    73
    18159

    Femtvådieten

    Jag är egentligen emot i stort sett allt som har med dieter att göra - förutom denna. Jag har nu läst in mig på femtvådieten som verkar hur bra som helst och något man kan hålla på med länge - utan att tappa suget!
    Att experter inom området även berättar att dieten kan förebygga bland annat åldersrelaterade sjukdomar, cancer och demens gör ju bara saken bättre!

    Jag tänker börja denna veckan - och mitt mål är inte bara bröllopsfiguren, den är snarare ett delmål Drömmer
    Nej, målet är långsiktigt. Jag vill kämpa bort min övervikt, bli normalviktig, kunna springa lätt och långt, känna mig sund, fräsch och finare!

    För er som inte känner till femtvådieten kan jag förklara den väldigt kort. Man äter som vanligt fem dagar i veckan och fastar två dagar! Med fasta menar man att man håller sig under 500 kalorier som kvinna och 600 kalorier som man. Dessa dagar ska inte vara i rad och man kan välja vilka dagar man vill, utefter vad som passar en varje vecka.

    Jag har mätt midjemåttet idag och kommer blogga om hur det går med dieten och träning. Jag följs så gärna åt här ifall någon vill haka på, eller har erfarenheter av femtvådieten!

    För mig är det nytt med att räkna kalorier så det blir en utmaning men jag är så taggad! Skrattande

    Hoppas någon vill haka på! :D

  • Svar på tråden Femtvådieten
  • Äldre 19 Aug 12:39
    #2

    Åh, kul att du skrev som redan kan det hela!
    Tänkte också ta tisdag och torsdag nu denna veckan, känns som bra dagar!
    Det där med vatten måste jag verkligen bli bättre på - dricker knappt något.

    Har du sett något resultat vad gäller humöret eller vikten ännu?

  • Äldre 20 Aug 09:34
    #4

    Vad härligt att höra! Och så fina resultat!

    Nu blir det min första fastdag då! Kommer nog gå bra tror jag. Har dagar vanligtvis då jag inte äter så mycket, men räknar med att det blir svårare nu när man inte får...

    och du fastar idag också ju? :)

    Jag vet inte hur jag ska göra med träning fastedagarna, då man faktiskt redan är på ett underskott. Inte så bra att köra för hårt kanske. Hur har du det med motionsbiten, kör du något?

  • Äldre 22 Aug 09:34
    #8
    Elinjz skrev 2013-08-20 20:00:48 följande:
    Att träna på faste dag är inte såbra. Inte för mig iallafll. Jag blir helt slut och skakis. Hur har det gåttidag då?
    Jag har tränat nu mina två fastedagar denna veckan, är van vid att träna innan frukost - men ska känna efter noga nu hur det fungerar resten av dagen. Nästa vecka ska jag satsa på att ha vilodag samma som fastedagen för att se om det är någon skillnad. (: Går det fortsatt bra för dig?
    Larssonmaria86 skrev 2013-08-20 20:41:10 följande:
    Detta är första veckan för mig med 5:2 och hade min första fastedag idag (kör tisdag, torsdag som ni), kan bli att man ändrar vissa veckor :)
    Det känns riktigt bra och har knappt kännt mig hungrig, fick ta lite färska hallon vid tre och sen till middag blev det grillad kycklingfilé med sallad och blev faktiskt mätt på det!
    När det gäller träning så kommer jag nog skippa det nu iaf i början på mina fastedagar. Kände idag när vi höll på att måla väggar och bära in vårt nya golv (renoverar ett hus vi precis köpt) att jag blev lite skakig när jag överansträngde mig och fort trött i armarna..

    Vad äter ni andra på en fastedag? Och hur tänker ni med mat de dagar ni inte fastar? :)
    Sessan67 skrev 2013-08-21 13:05:43 följande:
    Är inne på min tredje fastedag idag, började förra onsdagen. Jag kör måndagar och onsdagar. Går riktigt bra och blir inte alls så hemskt hungrig. Ska vänta tills jag kört två veckor innan jag mäter och väger mig och hoppas på att se någon skillnad då!

    Idag åt jag en sallad med en halv burk tonfisk, sallad, spenat, tomat, gurka och rödlök till lunch nyss och ikväll blir det spenatsoppa med en ägghalva.

    Vore kul med fler tips på vad man kan äta under fastedagarna, gärna enkla saker som man inte behöver värma till jobbluncherna!
    Jag är ju bara inne på min andra fastedag och i och med att jag börjat dessa två dagar med träning har jag tagit en proteinshake direkt efter träning som frukost. Idag satsar jag nog på kyckling och sallad som du.
    De dagarna jag inte fastar tänker jag bara normala måltider. Frukost - lunch - middag i normala portioner av husmanskost.

    Ja nu får vi hjälpa varandra lite med tips om vad man ska äta fastedagarna för att det ska bli så lite jobbigt som möjligt - trots att det verkar gått bra för samtliga av oss hittills.
    Ska försöka läsa in mig lite på området idag.
    En liten hjälp nu i början kanske kan vara denna tabell:
    www.kaloritabell.com/kaloritabell_a_till_o.html
  • Äldre 22 Aug 09:41
    #9

    Ni kanske redan sett detta, fanns på aftonbladet - men jag delar ifall någon missat (:
    Under recepten klistrade jag även in tipsen som följde.

    8 recept som gör det lätt att lyckas


    Alla recepten är beräknade till en person. Du kan enkelt göra fler portioner genom att dubblera mängden ingredienser.


     


     


    Cesarsallad med räkor: 194 kcal per portion




    Rostat formbröd 1/2 skiva, till brödkrutonger


    vitlök 0.25 klyfta


    romansallad 75 g


    räkor 125 g 1


    svartpeppar nymalen efter smak


    Dressing:


    minifraiche 0,25 dl


    färskpressad citronjuice 0,25 msk


    fransk senap 0,5 tsk


    sardeller konserver mosade 0,5 st


    vitlök pressad 0,25 klyfta


    worchestershiresås 0,13 tsk


    riven parmesanost 0,75 msk


    salt och nymalen svartpeppar efter smak


    Så här gör du:


    Blanda ingredienserna till dressingen.


    Gnid det rostade brödet med vitlöksklyftan och skär det i stavar.


    Riv salladen i grova bitar och lägg i en skål. Blanda salladsbladen med dressingen.


    Toppa med räkor. Servera med rikligt med nymalen svartpeppar och brödkrutongerna.


     


    Ungsbakad rödspätta med fetaostsallad: 288 kcal per portion


    rödspätta 125 g


    rödbeta 188 g


    rödlök 0,75 st


    persilja 0,5 msk


    olivolja 0,25 tsk


    fransk senap 0,25 tsk


    balsamvinäger 1,3 msk


    Apetina Feta 3 % (Arla) 38 g


    salt och peppar efter smak


    Tillagning:


    Koka rödbetorna. Sätt ugnen på 150 grader. Vik rödspättafiléerna två gånger och lägg skarven ned mot plåten. Salta och peppra, baka av i 10 minuter. Skala och klyfta rödbetorna. Hacka rödlöken fint. Skär persiljan. Blanda samman olivolja, senap, balsamicovinägern, salt och peppar. Blanda samman rödbetor, rödlök, persilja med dressingen. Smula sist över fetaosten. Servera rödspättan med rödbetssalladen, sallad och bröd.


     


    Skink- och blomkålspaj: 480 kcal per port


    Margarin 13 g


    Vetemjöl 0,63 dl


    Lätt Kesella 0,25 dl


    Vatten 0,5 msk


    blomkål i små buketter 200 g


    purjolök i fina skivor 50 g


    rökt skinka i tärningar 50 g


    Chilipulver 0,25 tsk


    Salt 0 tsk


    Keso 4 % fett 63 g


    Ägg 0,75


    Tillagning:


    Kör margarin och vetemjöl i en matberedare. Tillsätt kesella och vatten. Tryck ut degen i fyra smorda pajformar eller i en vanlig. Ställ pajdegen kallt i minst 30 minuter. Förgrädda pajskalet i 10 minuter i 225 grader. Förväll blomkål och purjolök i lättsaltat vatten i 5-10 minuter. Låt grönsakerna rinna av och låt dem svalna något. Blanda blomkål, purjolök, skinka, chilipulver, salt, keso och ägg i en bunke. Fördela fyllningen i pajskalet. Grädda de mindre pajerna i ca 20 minuter och den stora i ca 30 minuter.


     


    Pizza med kycklingfilé och kantareller: 376 kcal per portion


    tortillasbröd av mellanstorlek (42 g/st) 1 st


    Tomatsås 0,5 dl


    kycklingfilé i bitar 50 g


    Margarin 0,25 msk


    kantareller delade i bitar 50 g


    finhackad rödlök 25 g


    Vitlök 0,5 klyfta


    Muskot 0 g


    Timjan 0,25 tsk


    cocktailtomater i halvor 25 g


    Ost 17% 38 g


    Tillagning:


    Lägg tortillasbröden på 2 plåtar. Bred på tomatsås. Stek kycklingfilén i hälften av margarinet. Salta och peppra. Kycklingköttet behöver inte vara riktigt genomstekt. Lägg köttet åt sidan. Stek kantareller, lök och pressad vitlök i resten av margarinet. Smaka av med lite muskot (var försiktig med mängden), timjan, salt och peppar. Lägg allt det stekta och tomater ovanpå pizzan. Strö på ost. Stek pizzorna ca 6-8 minuter i 225 grader.




    Het pumpasoppa: 152 kcal per port



    pumpa 0,15 kg


    gul lök 19 g


    vitlök 0,5 klyfta


    olivolja 0,13 tsk


    mellanmjölk 1,5 % fett 0,15 l


    köttfond eller grönsaksfond eller 4 buljontärning 0,5 msk


    Mini fraiche 0,25 dl


    lime rivet skal och saft från 2 hela lime 6,3 g


    chilipeppar eller efter smak eller 0,25 styck


    färsk koriander 3,8 g


    Tillagning:


    Skala och tärna pumpan. Skala och hacka löken och vitlöken och fräs i oljan i en gryta.


    Tillsätt pumpa, mjölk och fond eller buljongtärningar, låt koka ca 10 min tills pumpan är mjuk.


    Dela chilifrukterna och kärna ur dem om du vill ha en mildare soppa, hacka i kärnorna om du vill ha den hetare.


    Mixa soppan och rör i Mini fraichen, smaksätt med lime, chili och salt.


    Låt soppan koka upp, servera med en klick gräddfil och färsk koriander.


    Laxpasta: 358 kcal per port



    kokt pasta 1 port


    kallrökt laxsida 38 g


    Mini fraiche 0,5 dl


    gurka 25 g


    selleri (en stjälk per person) 13 g


    vitlök 0,25 klyfta


    pepparrot 0,5 msk


    purjolök 13 g


    rosépeppar 0,25 tsk


    ruccolasallad 38 g


    dill (hackad) 0,25 dl


    Tillagning:


    Koka pastan i rikligt med saltat vatten. Skär gurkan på längden och skrapa ur kärnhuset. Skär gurka till kuber, strimla ner selleri och purjolök. Riv pepparrot och vitlök och hacka dillen. Lägg alla ingredienser i en skål, häll i crème fraiche. Smaksätt med rosépeppar, svartpeppar och salt. Skär laxen i tunna skivor. När pastan är klar blandas den i skålen med resten av ingredienserna samt ruccolasalladen. Servera med laxen.


     


    Italiensk gratäng: 472 kcal per port


    finhackad röd lök 25 g


    vitlök, finhackade 0,5 klyfta


    fänkål i tärningar 0,25 st


    olivolja 0,25 msk


    rökt skinka i tärningar 50 g


    krossade tomater (4 dl = 1 burk) 1 dl


    salvia 0,25 tsk


    lättcrème fraiche 0,25 dl


    pasta, ev glutenfri 60 g


    riven 17%-ig ost 10 g


    champinjoner i skivor 50 g


    tomater i bitar 0,75 st


    finhackad purjolök 0,13 dl


    smulad fetaost (16%) 13 g


    Tillagning:


    Fräs lök, vitlök och fänkål i en kastrull. Tillsätt skinka, tomater, salvia och crème fraiche. Låt koka några minuter.


    Koka spagettin och häll den i en smord ugnsfast form. Häll på såsen och strö över osten. Gratinera i 250 grader i 10-15 minuter.


    Servera med sallad gjord på champinjoner, tomat, purjolök och fetaost.


    Gazpacho: 157 kcal per port


     


    vitt bröd i tärningar 1 skiva


    vatten 1 dl


    grönsaksbuljongtärning 0,25 stycken


    drickfärdig tomatjuice konserv 1,3 dl


    tabasco (efter behag) 0,5 droppar


    röd paprika 0,25 stycken


    en strimlad purjolök 75 g


    finhackad vitlök 0,5 klyfta


    gurka (1 gurka) 100 g


    tomat 1 stycken


    Tillagning:


    Koka upp buljongen och låt den kallna. Häll i tomatjuicen och krydda den med en aning tabasco. Skölj och ansa grönsakerna och strimla/hacka dem fint och blanda i soppan. Rosta brödtärningarna i ugn eller torr panna.


     


    Fler recept finns på: viktklubb.se


    Så fixar du 5:2 dieten – 6 tips att ta fasta på



    √  Drick mycket under fastan. Här passar örtteer och mineralvatten bäst, men det går även bra att dricka någon kopp svart kaffe.


    √  Se till att fixa soppan eller maten till fastan någon dag innan. Att laga mat med en skrik­ande hungerskänsla är inte att rekommendera.


    √  Välj två fastedagar som passar dig. Kanske är det bäst att ta två veckodagar? Då kan du gå ut och äta middag på helgen om andan faller på.


    √  Fyll din dag med aktivitet. När du är fokuserad på något så glömmer du att du är hungrig.


      Väg dig inte för ofta. Ha inte för höga mål för att gå ned i vikt och ställ dig inte på vågen i tid och otid. Se i stället fastan som något som renar och förbättrar kroppen.


    √  Känns det fel – sluta. Var snäll mot dig själv. Det är ingen tävling och att fasta passar inte alla. Du ska absolut inte pröva dieten om du har haft någon typ av ätstörning. Sjukdomen kan triggas i gång av fastan.


  • Äldre 26 Aug 14:36
    #17
    frkmaria skrev 2013-08-25 18:37:02 följande:
    Jag har kört 5:2 dieten hela vår/sommaren och gått ner runt 6 kg. Då ska jag säga att precis innan jag började på denna så körde jag en superhård soppdiet (13 kg på 5v) och stabiliserade mina värden under restrerande våren. I somras åt vi 3 dagar i veckan ungefär men de andra dagarna så åt vi SEMESTER-igt hela tiden och gick ändå ner. (Under de 2 sista veckorna var vi iväg och då gick jag upp 4 kilo, dålig ämnesomsättning, så dessa har jag gått ner nu under 2 veckors tid). Nu har jag börjat cykla till jobb och försöker gå promenader (+ crosstrainer de dagar jag tar bilen till jobb)  och vill gå ner 17 kilo till (har sammanlagt gått ner 23 kilo sen jag vägde som mest) innan vi gifter oss om 2 år. Jag tycker det är lika bra att sätta igång och göra det med gott om tid. Tanken är att jag ska klara 8 kilo till innan hösten är över och lyckas jag inte med det tar jag mig en soppdiet i vår för att gå ner restrerande och sen så ska jag försöka mig på 9 kilo till under nästa år (och har då våren 2015 som soppdietshjälp ifall jag återigen inte lyckas). Så hoppas jag att jag ska klara bli totalt 40 kilo smalare till vårt bröllop! :)
    men heja dig! Fasen vilken disciplin! Du fixar nog dina resterande kilo galant! :) Vilken resa!
    Sörön10 skrev 2013-08-25 21:43:34 följande:
    Hej! Är grymt nyfiken på denna diet men har inte börjat läsa så mycket. Skulle man kunna dricka shakes, typ naturdiet, på fastedagarna? För att få i sig näringen.
    Så länge du håller koll på kalorierna så kan du ju äta/dricka vad som. Jag har tagit proteinshake i samband med träning tex och en sådan shake innehåller 100kcal. :)
    Sessan67 skrev 2013-08-26 07:35:36 följande:
    Idag är det det dags för fastedag igen. I matådan har jag den ceasarsallad som Cajo la in receptet på tidigare Ikväll blir det grillad kycklingfilé med broccolli och en sås på minifraiche.

    Har lyckats hålla mig från att väga och mäta mig än så länge, vill kunna se resultat när jag väl gör det. Planen är att göra det på torsdag, efter nästa fastedag. Håller tummarna för att det ramlat av nåt kilo till dess!
    Åh, hur smakade den där ceasarsalladen? Har inte testat den själv ännu.
    Jag har inte heller vägt eller mätt mig. Ska hålla mig längre, av samma anledning som du - se resultat!

    Jag hittade en sida med recept där det står kalorier! Kanske kan ni hitta något där! Glad Jag ska själv laga het köttfärssoppa till mig och sambon idag.
    www.vardguiden.se/Tema/Halsa/Recept/

     
  • Äldre 27 Aug 12:32
    #21

    Millan - Det var en bra idé med blåbär och hallon! Det ska jag nog ladda upp och ha hemma inför nästa fastedag! (:
    För mig går det bra tycker jag! Fastedagarna går förbi rätt lätt om du är lite förberedd med vad du kan äta.
    Ska ha min andra för veckan på torsdag, så ska klura på recept! :)

    Sessan67! Kul, grattis till resultatet och bra kämpat Skrattande
    Okej, tack för tipsen. Ska nog testa någon dag snart.

  • Äldre 29 Aug 06:53
    #25

    Välkommen! Härligt resultat! Jag är inne på andra veckan nu! Tycker det går fint hittills. Andra veckans fastedag för de flesta i tråden idag. Vad äter ni alla idag? (:

  • Äldre 3 Sep 17:06
    #34
    Mrs Lindahl 2014 skrev 2013-09-03 10:49:13 följande:

    Jag är även lite nyfiken på hur ni lägger upp fastedagarna, hoppas ni frukost eller vilket mål är det ni skippar?


    Jag dricker inte kaffe men har tyvärr pepsi max som min drog, vågar man dricka det under fastedaragna eller är det No No?


     


    Jag hoppar frukost, men det är mestadels för jag åker tåg tidigt till skola på annan ort, så hinner inte (:
    Smidigare att hoppa över den fastedagarna och äta längre fram.

    PEPSI MAX Mmmm! Vi dricker litervis,Drömmer vet inte hundra om det är bra men det är ju inga kalorier såååå? :)
    Sen kan man ju diskutera alla tillsatser yada yada yaaaa, men det är en annan femma.
  • Äldre 4 Sep 14:05
    #36

    Fruforsmark: Det handlar kanske inte om quick fix för samtliga? Det handlar om att två dagar av sju minska kalorianralet till 500, inte svälta sig själv. Jag vet att det inte är mycket kalorier men det handlar inte om någon svält som du kallar det. Jag äter frukost och ett vanligt mål mat - genomtänkt! Nyttigt. Jag känner redan efter två veckor att jag blir mättare på mindre portioner de andra dagarna, där du ska hålla dig runt 2000kcal om dagen. Det handlar kanske inte om quick fix, utan just som du säger; att lägga om livsstilen. Många som kör femtvå vittnar om en hållbar livsstil. Jag har läst vad du skrivit och reflekterat över det. Det kommer de andra i tråden också göra, och du har fått säga ditt, fått det ur ditt system, men i denna tråden diskuteras inte för- och nackdelar om metoden. Det finns ett diskussionsforum för det var du kan ventilera dina funderingar (:

  • Äldre 10 Sep 16:42
    #40

    Kul att det går bra!  Och fint resultat!
    Bara att fortsätta köra. Jag har samma problem, med sötsakerna, fast min största last är chips ;)

  • Äldre 12 Sep 17:18
    #44

    Huuu, på måndag har jag kört i en månad, men inte vägt eller mätt mig än.
    Kanske mäter på måndag, :)

  • Äldre 29 Oct 08:22
    #60
    Sanni skrev 2013-10-18 09:29:24 följande:
    5:2 Dieten verkar otroligt populär!
    Jag blev tipsad om 8:16. En variat där man fastar 16 timmar om dygnet men ett mat-fönster på 8 timmar om dagen.
    Jag avskyr att träna, hinner inte, orkar inte, vill inte, En vän sa att äter man på detta viset hinner man inte stoppa i sig för mkt om dagen och kroppen hinner förbränna det man ätit och lite till.
    Jag har mitt mat-fönster mellan 11:30-19:30 varje dag och jag har gått från stl 42 till 38 på ca tre månader, utan att lyfta en enda vikt ;)
    En vecka kvar till brölllopet och jag kommer i min klänning som räknat!

    Ville tipsa om 8:16 då jag vet att den fungerar :) 
     
    (förspråkar inte att man INTe ska träna, utan påpekar bara att jag inte är en av de som gillar det) 

    /Sanni 
    Har kört 5:2 i tio veckor nu och det går hur fint som helst. Jag är piggare och känner ingen hunger fastedagarna. Tränar fem träningspass i veckan. Jag varken väger eller mäter mig - sådan fegis :) Jag ser resultat såklart, men tycker det går så långsamt ändå. Ser att andra haft bättre resultat än jag här i tråden.
    SANNI, jag har funderat på 8:16 också, men - jag tränar alltid på morgonen och då måste man ju återhämta kroppen..proteinshake helt enkelt.
    Då sabbas allt där va? ):
Svar på tråden Femtvådieten