• Csve

    JUNIBRUDAR 2014, här träffas vi och planerar allt inför det stundande bröllopet

    Här tänkte jag att vi brudar som ska säga ja till våra älskade i juni 2014 kan samlas i en grupp för att prata av sig om allt från tidig planering, jobbiga släktingar, klänningsletande, dekoration, mat, tårta och allmänt skitsnack däremellan Alltid skönt att kunna prata med andra som sitter på samma ställe planeringen, fråga om tips & råd, svära över jobbiga saker och glädjas åt varandras lycka.

  • Svar på tråden JUNIBRUDAR 2014, här träffas vi och planerar allt inför det stundande bröllopet
  • 20110519

    Det blev denna ring som vigselring. 



     Sen kommer jag att bära denna ring på höger hand som en extra gåva =)


    Så kommer bli båda ringarna, men den översta blir som vigselring och blir graverad. =)
    Kommer bli så fint.
     
  • tess

    Hej, hoppar också in. Gifter oss 7 juni i Linköping.

    Ang barnfritt: Vi har skrivit att t ex  Anna & Anders  är välkomna (dvs inte barnens namn). Ett annat alternativ som vi fick på en inbudan är "vi älskar era barn men inte den här dagen då älskar vi er barnvakt".

  • tess

    Vi vill fota oss ute innan bröllopet men jag inser att vi behöver en backup plan för inomhus-fotografering också. Är det någon som har något bra tips?
    Vi kan ev vara i festlokalen men det kommer förmodligen generera en personalkostnad för de timmarna eftersom någon måste öppna åt oss. Kyrkan är säkert möjligt men kan vara lite mörkt inne i kyrkor. Något annat alternativ som vi inte tänkt på ?? Gärna i Linköping/Vikingstad

  • Maria466
    tess skrev 2014-01-10 16:20:55 följande:
    Hej, hoppar också in. Gifter oss 7 juni i Linköping.

    Ang barnfritt: Vi har skrivit att t ex  Anna & Anders  är välkomna (dvs inte barnens namn). Ett annat alternativ som vi fick på en inbudan är "vi älskar era barn men inte den här dagen då älskar vi er barnvakt".
    "Älskar er barnvakt" den var bra Skrattande
  • Milli
    Vad roligt att se hur långt ni kommit, har ju hållt er uppdaterade hela tiden med vad jag gjort och vad jag pysslat med men nu gjorde jag en lista. Har redan gjort mycket men som sagt är de en hel del kvar ;) Ser inte ut som att "klart-listan" tagit så lång tid men de har de verkligen, bara gästboken tog nog 12 timmar att göra (på flera dagar), ljushållarna tog bra många timmar de också, höll på i många dagar med dom, ja allt pyssel har ju tagit tid så klart, hemsidan tog också några timmar..,.. Trodde aldrig att ett bröllop tog sååå mycket tid, men så älskar jag både att planera och fixa samt att pyssla.. :))

     Klart: Kyrka, präst, lokal, catering + menyn, liveband, dansshow, inbjudningskort, toastmadame, näbbar, tärnor, bordshållare (inte vanlig numrering), kuvertlåda, stora love bokstäver till scenen, gästbok med 660 blad i en låda, ljushållare, blockljus med fotografier på oss, bröllopshemsida, 53 stycken stolsöverdrag, boende, frisyr + makeup, tårta (gör själv), utsett en blombukett och kollat priser hos florist, musik som bandet spelar + spotify lista, bil (har flera amerikanare men ska ha den mannen gjort i ordning från grunden, värderad till 350.000),fotografer,.  Älskar att pyssla så har gjort allt själv!

    Köpt: brudklänning, underkjol, tiara + smycken och Ring, skor, hårnålar, slipsar + västar, barnens klänningar, tärnornas klänningar, väska till mig, klädfodral, kortmaterial, frimärken, tyg till stolsöverdrag + paneler, dukar, 11000 diamanter + några större, stolsrosetter till lokal och kyrka, 100 glitterljus, 2 näbbkorgar + 700 rosblad, servetter, 50m löpare, bordsarrangemang till alla bord plus massa girlanger och lösa blommor, slöjor (ska dock inte ha dom), skylt med vårat efternamn, gåvoaskar + alla gåvor, 100 hjärtanballonger, diamantband och diverse material till allt pyssel, slott caketopper, fontän och ställning till tårtan, 2 ljusnät, 24 flaskor sprit + några lådor öl, ramar, alvedon, samarin osv, blockljus + transferark, smink. 

    Kvar att göras: Sy klart 47 stolsöverdrag, sy 8 långa panelgardiner att ha bakom honnörsbord, bygga (evt svetsa) ihop en hjärtställning som ska kläs med tyll och blommor, göra ca 300 drinkkupponger, fixa serveringspersonal (ska höra med gamla klasskamrater från HR), fixa barnvakt (vill inte att någon nära familjemedlem ska gå hem för att passa barn), fixa lekvakt till barnhörnan, bestämma servettvikning, festprogram, vika och fylla gåvoaskarna, dekorationer till tårtan (ska göra själv), vägskyltar, toaskyltar, bestämma klart drinklistan, göra klart ramar till gästboken + barlista, bestämma ingång och utgångsmusik, önskebrunn, rosenbåge?, förätt ska göras i förväg och frysas in, få klartecken från musikern att de kan, få klartecken från bestman, bordsplacering, beställa tid förnaglar. Har säkert missat något?? :)  

    Nu kanske ni förstår varför jag är aningens stressad ;) Hade de inte varit för dessa stolsöverdragen som tar ungefär en timma styck att sy (med klippning och nålning) så hade de nog känns bättre =) 
  • Csve
    Milli skrev 2014-01-10 17:39:44 följande:
    Vad roligt att se hur långt ni kommit, har ju hållt er uppdaterade hela tiden med vad jag gjort och vad jag pysslat med men nu gjorde jag en lista. Har redan gjort mycket men som sagt är de en hel del kvar ;) Ser inte ut som att "klart-listan" tagit så lång tid men de har de verkligen, bara gästboken tog nog 12 timmar att göra (på flera dagar), ljushållarna tog bra många timmar de också, höll på i många dagar med dom, ja allt pyssel har ju tagit tid så klart, hemsidan tog också några timmar..,.. Trodde aldrig att ett bröllop tog sååå mycket tid, men så älskar jag både att planera och fixa samt att pyssla.. :))

     Klart: Kyrka, präst, lokal, catering + menyn, liveband, dansshow, inbjudningskort, toastmadame, näbbar, tärnor, bordshållare (inte vanlig numrering), kuvertlåda, stora love bokstäver till scenen, gästbok med 660 blad i en låda, ljushållare, blockljus med fotografier på oss, bröllopshemsida, 53 stycken stolsöverdrag, boende, frisyr + makeup, tårta (gör själv), utsett en blombukett och kollat priser hos florist, musik som bandet spelar + spotify lista, bil (har flera amerikanare men ska ha den mannen gjort i ordning från grunden, värderad till 350.000),fotografer,.  Älskar att pyssla så har gjort allt själv!

    Köpt: brudklänning, underkjol, tiara + smycken och Ring, skor, hårnålar, slipsar + västar, barnens klänningar, tärnornas klänningar, väska till mig, klädfodral, kortmaterial, frimärken, tyg till stolsöverdrag + paneler, dukar, 11000 diamanter + några större, stolsrosetter till lokal och kyrka, 100 glitterljus, 2 näbbkorgar + 700 rosblad, servetter, 50m löpare, bordsarrangemang till alla bord plus massa girlanger och lösa blommor, slöjor (ska dock inte ha dom), skylt med vårat efternamn, gåvoaskar + alla gåvor, 100 hjärtanballonger, diamantband och diverse material till allt pyssel, slott caketopper, fontän och ställning till tårtan, 2 ljusnät, 24 flaskor sprit + några lådor öl, ramar, alvedon, samarin osv, blockljus + transferark, smink. 

    Kvar att göras: Sy klart 47 stolsöverdrag, sy 8 långa panelgardiner att ha bakom honnörsbord, bygga (evt svetsa) ihop en hjärtställning som ska kläs med tyll och blommor, göra ca 300 drinkkupponger, fixa serveringspersonal (ska höra med gamla klasskamrater från HR), fixa barnvakt (vill inte att någon nära familjemedlem ska gå hem för att passa barn), fixa lekvakt till barnhörnan, bestämma servettvikning, festprogram, vika och fylla gåvoaskarna, dekorationer till tårtan (ska göra själv), vägskyltar, toaskyltar, bestämma klart drinklistan, göra klart ramar till gästboken + barlista, bestämma ingång och utgångsmusik, önskebrunn, rosenbåge?, förätt ska göras i förväg och frysas in, få klartecken från musikern att de kan, få klartecken från bestman, bordsplacering, beställa tid förnaglar. Har säkert missat något?? :)  

    Nu kanske ni förstår varför jag är aningens stressad ;) Hade de inte varit för dessa stolsöverdragen som tar ungefär en timma styck att sy (med klippning och nålning) så hade de nog känns bättre =) 

    Oj vad du har legat i! Vad duktig du är! =)


    dina stolsöverdrag, syr du två styck av ett knoppalakan eller har du nån annan ide?

  • LinaNordstrom
    Milli skrev 2014-01-10 17:39:44 följande:
    Vad roligt att se hur långt ni kommit, har ju hållt er uppdaterade hela tiden med vad jag gjort och vad jag pysslat med men nu gjorde jag en lista. Har redan gjort mycket men som sagt är de en hel del kvar ;) Ser inte ut som att "klart-listan" tagit så lång tid men de har de verkligen, bara gästboken tog nog 12 timmar att göra (på flera dagar), ljushållarna tog bra många timmar de också, höll på i många dagar med dom, ja allt pyssel har ju tagit tid så klart, hemsidan tog också några timmar..,.. Trodde aldrig att ett bröllop tog sååå mycket tid, men så älskar jag både att planera och fixa samt att pyssla.. :))

     Klart: Kyrka, präst, lokal, catering + menyn, liveband, dansshow, inbjudningskort, toastmadame, näbbar, tärnor, bordshållare (inte vanlig numrering), kuvertlåda, stora love bokstäver till scenen, gästbok med 660 blad i en låda, ljushållare, blockljus med fotografier på oss, bröllopshemsida, 53 stycken stolsöverdrag, boende, frisyr + makeup, tårta (gör själv), utsett en blombukett och kollat priser hos florist, musik som bandet spelar + spotify lista, bil (har flera amerikanare men ska ha den mannen gjort i ordning från grunden, värderad till 350.000),fotografer,.  Älskar att pyssla så har gjort allt själv!

    Köpt: brudklänning, underkjol, tiara + smycken och Ring, skor, hårnålar, slipsar + västar, barnens klänningar, tärnornas klänningar, väska till mig, klädfodral, kortmaterial, frimärken, tyg till stolsöverdrag + paneler, dukar, 11000 diamanter + några större, stolsrosetter till lokal och kyrka, 100 glitterljus, 2 näbbkorgar + 700 rosblad, servetter, 50m löpare, bordsarrangemang till alla bord plus massa girlanger och lösa blommor, slöjor (ska dock inte ha dom), skylt med vårat efternamn, gåvoaskar + alla gåvor, 100 hjärtanballonger, diamantband och diverse material till allt pyssel, slott caketopper, fontän och ställning till tårtan, 2 ljusnät, 24 flaskor sprit + några lådor öl, ramar, alvedon, samarin osv, blockljus + transferark, smink. 

    Kvar att göras: Sy klart 47 stolsöverdrag, sy 8 långa panelgardiner att ha bakom honnörsbord, bygga (evt svetsa) ihop en hjärtställning som ska kläs med tyll och blommor, göra ca 300 drinkkupponger, fixa serveringspersonal (ska höra med gamla klasskamrater från HR), fixa barnvakt (vill inte att någon nära familjemedlem ska gå hem för att passa barn), fixa lekvakt till barnhörnan, bestämma servettvikning, festprogram, vika och fylla gåvoaskarna, dekorationer till tårtan (ska göra själv), vägskyltar, toaskyltar, bestämma klart drinklistan, göra klart ramar till gästboken + barlista, bestämma ingång och utgångsmusik, önskebrunn, rosenbåge?, förätt ska göras i förväg och frysas in, få klartecken från musikern att de kan, få klartecken från bestman, bordsplacering, beställa tid förnaglar. Har säkert missat något?? :)  

    Nu kanske ni förstår varför jag är aningens stressad ;) Hade de inte varit för dessa stolsöverdragen som tar ungefär en timma styck att sy (med klippning och nålning) så hade de nog känns bättre =) 
    Wow du kör verkligen all in med pynt, vad fint det kommer bli! Jag hatar att sy så jag förstår om dom där stolsöverdragen känns jobbiga, bara att fålla gardiner ger mig högt blodtryck  

    Nu har vi bokat oss en ny lokal som är på en restaurang som fixar allt! Det känns faktiskt jätteskönt att dom ordnar med brudskål, mat, dryck, dukning, städning och allt sånt som hör till festen, så vi behöver inte ordna med så mkt pynt då dom hade fina rosa ljuslyktor, linnedukar osv att duka med. Vi har tänkt ta ut kuvertavgift på en del av mat- och dryckkostnaden och vi ska avsäga oss alla presenter så då känns det perfekt att restaurangen även har bar till kl 01 så gäster som vill ha mer alkohol än det som ingår till maten kan köpa det där

    Gör väl en lista jag med Klart
    Kyrka, lokal, klänning, brudnäbbsklänningar, toastmaster, lekledare, brudfrisyr, makeup (ska göra själv är bra på det, men behöver köpa lite nytt), fotograf.

    Kvar att ordna 
    Ringar, kläder till mannen och sonen, klänning till tärnan, meny, inbjudningskort, gästboken (påbörjad), festhäfte, vigselhäfte, solist till kyrkan (inte säkert att vi ska ha det), prata med prästen, in- och utgångmusik i kyrkan, gästlistan, brudbukett, smycken. Och säker annat som jag inte kommer på just nu   

    Lite stressigt känns det allt... 
  • LinaNordstrom
    tess skrev 2014-01-10 16:22:59 följande:

    Vi vill fota oss ute innan bröllopet men jag inser att vi behöver en backup plan för inomhus-fotografering också. Är det någon som har något bra tips?
    Vi kan ev vara i festlokalen men det kommer förmodligen generera en personalkostnad för de timmarna eftersom någon måste öppna åt oss. Kyrkan är säkert möjligt men kan vara lite mörkt inne i kyrkor. Något annat alternativ som vi inte tänkt på ?? Gärna i Linköping/Vikingstad


    Fotografen har inte en studio då?
  • Maria Jimmy

    Hej brudar:) Vi gifter oss 28 juni och har inte börjat med något än. Bara datum är klart, har lite smått panik medan mannen än kol lugn som det brukar vara... måste få hjälp, eftersom jag är arbetslös så här vi en tajt budget att gå eftet., vill ha ett fint bröllop i kyrkan med fest efteråt dock i en liten budget... alltså så billigt so möjligt, men ändå ett fint bröllop:) fundera på att göra en mini tårta till oss och till resten muffins (cupcake) samt inbjudningarna och lite annat smått och gott. Men nu mina vänner måste ni hjälpa mig...:) PANIK PANIK PANIK....

  • Bemine14

    Mariajimmy: ett midsommarbröllop! Hm... Somrig kall buffé? Ni kan laga mycket själva!? Sill, lax och sånt är ju bara att lägga fram!? Behövs heller inte mycket serverings personal då det är buffé. Festen kan ju va utomhus, men kanske möjligheter att dra sig in om det blir dåligt väder, tält!?

Svar på tråden JUNIBRUDAR 2014, här träffas vi och planerar allt inför det stundande bröllopet