MiaMiniMe skrev 2013-03-07 23:05:51 följande:
Måste bara dela med mig av en tanke. Jag älskar att planera bröllop! Men jag hade ingen aning om att det kunde skapa sådant drama!
Några av våra holländska gäster håller på och tjafsar om pengar. (Trots att de har gott om dem)
Bestmannen och hans syster, mamma och flickvän är dom enda som inte bokat hotel eller flyg trots att alla andra har gjort de. Vi har försökt få kontakt och frågat om det, men har inte fått tag i dom eller blivit ignorerade... (Till detta hör att bestmannen är ganska oberäknelig och har förvana att svika min blivande, som nu inte ens tror att han kommer dyka upp fast han sagt att han ska)
För att inte tala om min pappas sambo som fick nys om bordsplanering och inte alls verkade nöjd med att hon skulle sitta vid honörsbordet. Hon vräkte ur sig att där kunde hon minsann inte sitta, hon hade inget att prata om med min mammas man och ville hellre sitta vid sina barn.... Hon förklarade att min mammas man och hon hade inget gemensamt och han är som en mussla och ytlig. (Det är helt tvärtom!) Passade dessutom på att berätta för mig att hennes ena son kunde jag inte sätta vart som helt utan han skulle tvunget sitta vid folk han kände....
Blev helt paff när hon vräkte ur sig detta! Jag trodde det skulle vara en ära att sitta vid honörsbordet?! Vi är ju trots allt inte släkt på riktigt!
Jag e skit irriterad och nästan lite deppig... De här ska ju vara kul!
Känns som att ett bröllop drar ut det värsta i människor!
Men herre gud, hur beter sig människan?
Som du sa så är det ju en ära att få sitta med vid honörsbordet. Föräldrarnas "nya" respektive hade man ju kunnat placer någonstans bland de andra borden då man faktist inte är släkt på riktigt. Men det ju väldigt snällt att låta dem sitta där. (Vi kommer också att ha min m2b:s styvmor vid honörsbordet - hans mamma saknar respektive).
Det känns väll som att man får "bita ihop" om man inte har en personkemi som fungerar med de andra gästerna som man har till bordet. Herre gud, det gäller ju bara en kväll liksom.
Dessutom så har hon inget med er bordsplacering att göra överhuvudtaget. Stå på er och tala om för hennne att hon inte har med ER bordsplacering att göra. Och säg til henne att om hon inte vill sitta vid honörsbordet så slipper hon, men då får hon sitta där NI tycker att det passar för ER bordsplacering inte vad som passar bäst för henne.
Väldigt fräkt av henne att ens komma med några åsikter om det överhuvudtaget.
Hon kan ju få fixa bordsplaceringen om hon själv skulle annordna en stor fest av något slag.
Jag har läst i flera olika trådar där gästerna (speciellt släktingar och familj) som beter sig väldigt illa. De blir upprörda för att dens respektive inte blivit bjuden, eller att dotterns/ sonens respektive inte blivit bjuden, gnäller över att det är långt och dyrt att ta sig, gnäller över bordsplaceringar osv. - Tråkigt och beklagligt! Folk tycks inte riktigt fatta om hur mycket planering som ligger bakom och hur mycket saker och ting faktiskt kostar. De fattar inte att man kanske inte kan trycka in fler personer, dels för att man kanske inte har råd, det får inte plats i lokalen. Och skulle man bjuda in en persons respektive så måste man ju bjuda in andras. Hur förklarar man detannars för de andra gästerna som inte har fått ta med sig sin eller sin dotters/ sons respektive?!
Hittills har vi varit förskonade från sådant. Det enda har varit att min ena tärnas fästman har knorrat lite över klädkoden, som vi har satt som mörk kostym. Men då får han göra det då, nu är det mörk kostym som gäller. Han har tre val låna av någon han känner (om det finns en sådan), hyra eller köpa (det finns ju i alla möjliga prisklasser), eller så kommer han inte alls. Det är bara att välja. (Låter hårt kanske).
hehe
Jag har också fått känslan av att bröllop drar ut det värsta hos vissa. Man skulle ju kunna tycka att det borde vara tvärt om!
Ett bröllop är ju en lycklig händelse som borde göra folk i ens omgivning glada för brudparets skull inte att det ska dra fram ilska, gnäll och missämja.
Vad gäller er bestman (och de andra som du nämnde som inte bokat flygbiljetter), det är inte så att de avvaktar med att köpa sådant för att se om priserna på dem går ner? Det är ju trottsallt över ett halvår kvar tills ni gifter er. De kanske tycker att de har gott om tid på sig att hinna fixa med sådant.
Jag pratade med en av mina tärnor tidigare i veckan, och då sa jag "oj, nu är det 6½ månad kvar tills vi gifter oss" varpå hon svarar ja, det är ju jätte LÅNG tid kvar, men det kommer väll att gå fortare när det bara är någon månad kvar tills det är dax." Jag menade mer typ "shit det är BARA 6½ månad kvar, det är ju jätte snart. 
För oss som planerar bröllop så befinner man sig i en helt annan bubbla än de övriga gästerna. Det vi uppfattar som att det ligger runt husknuten tycker övriga som inte planerar själva ligger oändligt långt bort. De resonerar ju som så att september det är ju höst då, och våren har ju inte ens börjat än, så det är lååååååång tid kvar. 
Ũså till er bestman som har svikit din m2b tidiagre. Har ni någon "reserv" bestman ifall att han inte skulle dyka upp. Eller ni kanske kan ha två stycken bestman (eller marsalkar som det heter i svenskatermer)? då skulle det inte göra lika mycket om han inte skulle dyka upp, då har ju din m2b någon som kan backa upp honom på er bröllopsdag, och han behöver inte stå där "ensam" om du förstår vad jag menar.