• LILLSYRRAN

September brudar 2013 Här följs vi åt i planeringen!

Checkade runt lite men hittade ingen tråd för oss som gifter oss september 2013.

Då startar vi en här som vi kan följas åt med våra bröllopsplaneringar.

Här kan ni lätta era hjärtan och äventyret kan börja.

• Svar på tråden September brudar 2013 Här följs vi åt i planeringen!
  • emelieparstam

Usch då var de magkatarr ab här igen!!

Där vi skulle hålla festen har varit till färsäljning sedan Januari och legat väldigt lågt, men nu när jag kom in på hemnet så såg jag att de var budgivning.. blev så sjukt nervös och fick ont i magen. vad händer nu??

Dem har sagt att jag inte behöver vara orolig för allt dem har bokat vill dem ha kvar..  Men ändå funderar man varför dem inte svarat på mailen jag skickat, visst jag vet att tjejen som har hand om det inte jobbar heltid där längre.. men varför svarar ingen annan?

Ska ringa imorron så jag kan lugna mig....

var bara tvungen oc h skriva av mig lite..

• Erica666

Jag o min underbara älskling ska gifta oss Fredagen den 13:e September kl13 Vi kommer bara att bjuda våra föräldrar o syskon med respektive, min farmor, mormor och farbror. ..så om alla kan komma så blir vi 16 st. Efter vigseln så kommer vi att bjuda på mat och fika hemma hos oss. Litet och enkelt bröllop

• stormhelen
    Therese89 skrev 2013-03-07 19:42:35 följande:
    Det är ungefär 9 mil emellan Uddevalla och Mölnlycke. Klänningen kommer hänga hos mina föräldrar i Uddevalla (bröllopet kommer även vara där) på grund av att de har ett stort hus och vi har endast en liten lägenhet :)

Jag kan absolut ingenting om olika tyger, men kan tänka mig att det är satäng/siden liknande :)

Han har sett den, han var med när jag köpte den :) Det skulle vara kul om han hade sett den först på bröllopsdagen, men eftersom mina tärnor (mina 12 och 13 åriga systrar) och min mamma bor i Uddevalla så blev det lättare rent praktiskt att han var med. Han kommer säkert att glömma hur den ser ut ändå ;)

Provade du många klänningar innan du bestämde dig?

Haha, ja karar tycker väll inte att klänningen är lika viktig och hinner nog glömma bort den. ^_^

Det är en jätte fin klänning. Vädigt stilren och elegant. Det ser ut som att det är satäng. Det är vanligare. Äka siden är väldigt dyrt. Provade en äkta sidenklänning och den kostade 30.000 kr!

Jag provade 6 klänningar på den första butiken och 7 på den andra. Sedan så gick jag tllbaka till båda butikerna med mina tärnor, där jag provade mina favorit klänningar som de fick säga vika de tyckte bäst och smämst om, och varför de tycker de.

Alla röster föll på den klännigen som jag valde, och den var redan en av mina favoriter. Men då jag provade den andra gånen (det var den första känningen som jag provade) så hade jag hunit smälta upplevelsen att bara prova bröllopsklänningar lite och kunde se med mer "nyktra" ögon över vad som passade och inte. Då föll jag pladask för "min" klänning, den kändes bara sååååååå rätt.

Längtar tills den är klar. Hjärta

• stormhelen
    Erica666 skrev 2013-03-07 20:53:19 följande:
    Jag o min underbara älskling ska gifta oss Fredagen den 13:e September kl13 Vi kommer bara att bjuda våra föräldrar o syskon med respektive, min farmor, mormor och farbror. ..så om alla kan komma så blir vi 16 st. Efter vigseln så kommer vi att bjuda på mat och fika hemma hos oss. Litet och enkelt bröllop

Härligt med fler september brudar!

Välkommen till tråden!

Vilket spännande datum ni har valt.

Jag såg att du skrivit i en annan tråd där du berättade lite om ert datum.

Mysigt med ett litet bröllop. Det blir liksom lite mer intimt då. Solig

• MiaMiniMe

Måste bara dela med mig av en tanke. Jag älskar att planera bröllop! Men jag hade ingen aning om att det kunde skapa sådant drama!

Några av våra holländska gäster håller på och tjafsar om pengar. (Trots att de har gott om dem)

Bestmannen och hans syster, mamma och flickvän är dom enda som inte bokat hotel eller flyg trots att alla andra har gjort de. Vi har försökt få kontakt och frågat om det, men har inte fått tag i dom eller blivit ignorerade... (Till detta hör att bestmannen är ganska oberäknelig och har förvana att svika min blivande, som nu inte ens tror att han kommer dyka upp fast han sagt att han ska)

För att inte tala om min pappas sambo som fick nys om bordsplanering och inte alls verkade nöjd med att hon skulle sitta vid honörsbordet. Hon vräkte ur sig att där kunde hon minsann inte sitta, hon hade inget att prata om med min mammas man och ville hellre sitta vid sina barn.... Hon förklarade att min mammas man och hon hade inget gemensamt och han är som en mussla och ytlig. (Det är helt tvärtom!) Passade dessutom på att berätta för mig att hennes ena son kunde jag inte sätta vart som helt utan han skulle tvunget sitta vid folk han kände....
    Blev helt paff när hon vräkte ur sig detta! Jag trodde det skulle vara en ära att sitta vid honörsbordet?! Vi är ju trots allt inte släkt på riktigt!

Jag e skit irriterad och nästan lite deppig... De här ska ju vara kul!
    Känns som att ett bröllop drar ut det värsta i människor!

• stormhelen
    MiaMiniMe skrev 2013-03-07 23:05:51 följande:
    Måste bara dela med mig av en tanke. Jag älskar att planera bröllop! Men jag hade ingen aning om att det kunde skapa sådant drama!

Några av våra holländska gäster håller på och tjafsar om pengar. (Trots att de har gott om dem)

Bestmannen och hans syster, mamma och flickvän är dom enda som inte bokat hotel eller flyg trots att alla andra har gjort de. Vi har försökt få kontakt och frågat om det, men har inte fått tag i dom eller blivit ignorerade... (Till detta hör att bestmannen är ganska oberäknelig och har förvana att svika min blivande, som nu inte ens tror att han kommer dyka upp fast han sagt att han ska)

För att inte tala om min pappas sambo som fick nys om bordsplanering och inte alls verkade nöjd med att hon skulle sitta vid honörsbordet. Hon vräkte ur sig att där kunde hon minsann inte sitta, hon hade inget att prata om med min mammas man och ville hellre sitta vid sina barn.... Hon förklarade att min mammas man och hon hade inget gemensamt och han är som en mussla och ytlig. (Det är helt tvärtom!) Passade dessutom på att berätta för mig att hennes ena son kunde jag inte sätta vart som helt utan han skulle tvunget sitta vid folk han kände....
    Blev helt paff när hon vräkte ur sig detta! Jag trodde det skulle vara en ära att sitta vid honörsbordet?! Vi är ju trots allt inte släkt på riktigt!

Jag e skit irriterad och nästan lite deppig... De här ska ju vara kul!
    Känns som att ett bröllop drar ut det värsta i människor!

Men herre gud, hur beter sig människan?

Som du sa så är det ju en ära att få sitta med vid honörsbordet. Föräldrarnas "nya" respektive hade man ju kunnat placer någonstans bland de andra borden då man faktist inte är släkt på riktigt. Men det ju väldigt snällt att låta dem sitta där. (Vi kommer också att ha min m2b:s styvmor vid honörsbordet - hans mamma saknar respektive).

Det känns väll som att man får "bita ihop" om man inte har en personkemi som fungerar med de andra gästerna som man har till bordet. Herre gud, det gäller ju bara en kväll liksom.

Dessutom så har hon inget med er bordsplacering att göra överhuvudtaget. Stå på er och  tala om för hennne att hon inte har med ER bordsplacering att göra. Och säg til henne att om hon inte vill sitta vid honörsbordet så slipper hon, men då får hon sitta där NI tycker att det passar för ER bordsplacering inte vad som passar bäst för henne.

Väldigt fräkt av henne att ens komma med några åsikter om det överhuvudtaget.

Hon kan ju få fixa bordsplaceringen om hon själv skulle annordna en stor fest av något slag.

Jag har läst i flera olika trådar där gästerna (speciellt släktingar och familj) som beter sig väldigt illa. De blir upprörda för att dens respektive inte blivit bjuden, eller att dotterns/ sonens respektive inte blivit bjuden, gnäller över att det är långt och dyrt att ta sig, gnäller över bordsplaceringar osv. - Tråkigt och beklagligt! Folk tycks inte riktigt fatta om hur mycket planering som ligger bakom och hur mycket saker och ting faktiskt kostar. De fattar inte att man kanske inte kan trycka in fler personer, dels för att man kanske inte har råd, det får inte plats i lokalen. Och skulle man bjuda in en persons respektive så måste man ju bjuda in andras. Hur förklarar man detannars för de andra gästerna som inte har fått ta med sig sin eller sin dotters/ sons respektive?!

Hittills har vi varit förskonade från sådant. Det enda har varit att min ena tärnas fästman har knorrat lite över klädkoden, som vi har satt som mörk kostym. Men då får han göra det då, nu är det mörk kostym som gäller. Han har tre val låna av någon han känner (om det finns en sådan), hyra eller köpa (det finns ju i alla möjliga prisklasser), eller så kommer han inte alls. Det är bara att välja. (Låter hårt kanske). {#emotions_dlg.djavulsk}  Drömmer hehe

Jag har också fått känslan av att bröllop drar ut det värsta hos vissa. Man skulle ju kunna tycka att det borde vara tvärt om!

Ett bröllop är ju en lycklig händelse som borde göra folk i ens omgivning glada för brudparets skull inte att det ska dra fram ilska, gnäll och missämja.

Vad gäller er bestman (och de andra som du nämnde som inte bokat flygbiljetter), det är inte så att de avvaktar med att köpa sådant för att se om priserna på dem går ner? Det är ju trottsallt över ett halvår kvar tills ni gifter er. De kanske tycker att de har gott om tid på sig att hinna fixa med sådant.

Jag pratade med en av mina tärnor tidigare i veckan, och då sa jag "oj, nu är det 6½ månad kvar tills vi gifter oss" varpå hon svarar ja, det är ju jätte LÅNG tid kvar, men det kommer väll att gå fortare när det bara är någon månad kvar tills det är dax." Jag menade mer typ "shit det är BARA 6½ månad kvar, det är ju jätte snart. Förvånad

För oss som planerar bröllop så befinner man sig i en helt annan bubbla än de övriga gästerna. Det vi uppfattar som att det ligger runt husknuten tycker övriga som inte planerar själva ligger oändligt långt bort. De resonerar ju som så att september det är ju höst då, och våren har ju inte ens börjat än, så det är lååååååång tid kvar. Flört

Ũså till er bestman som har svikit din m2b tidiagre. Har ni någon "reserv" bestman ifall att han inte skulle dyka upp. Eller ni kanske kan ha två stycken bestman (eller marsalkar som det heter i svenskatermer)? då skulle det inte göra lika mycket om han inte skulle dyka upp, då har ju din m2b någon som kan backa upp honom på er bröllopsdag, och han behöver inte stå där "ensam" om du förstår vad jag menar.

• thomazine

Jag förstår inte heller varför anhöriga, släkt och vänner som egentligen bör se det som en ÄRA att få medverka vid någons bröllop kommer med åsikter och tycker och tänker en himla massa! Din pappas sambo borde vara såå glad över att hon får sitta vid honnörsbordet! Och att få träffa nya bekantskaper är väl lite av vad man gör på en stor fest? Stå på er snäckan. Ibland tala nog folk verkligen innan de tänker.
    Min pappa ska inte hjälpa till finansiellt eller på något annat vis till vårt bröllop, men att klaga på att vi ska ha buffé, att det är "budget", det kan han göra tills han blir blå. Sa till honom att om han tycker och tänker så himla mycket så har han tre val, antingen betalar han för trerätters, stannar hemma eller bara är tys och är glad för att han får komma. Äter maten och njuter av en trevlig dag är ju ett bra alternativ!

Min brudklänning får mig att tvivla så just nu... Var på brudklänningsjakt med svärmor och hon plockade fram en som jag i normala fall inte ens hade tittat på. Den var så fin på, men nån decimeter för stor på sina ställen. Fick ta några bilder och ju mer jag tittar på bilderna så tvekar jag. När jag tänker på hur den ser ut i mitt huvud så är den underbar... Den är hos butiken för att sys in nu och handpenningen är betald. På bilderna ser den så "hängig" ut... Vill ju känna det där som alla säger, den där wow-känslan! Ibland är det då jobbigt att vara en kontrollerande perfektionist hihi

• MiaMiniMe

Stormhelene: gällande bestmannen. Ju längre de väntar desto dyrare blir det. Och jag vet att de har ont om pengar så vet inte om han är för stolt för att säga något. Jag kan förstå om man inte har råd! Det är min sambos bästa vän och han brukar skjuta upp saker eller inte dyka upp och varken ringer eller smsar. Jag ser att min sambo är upprörd och han är nästan helt övertygad om att han kommer göra samma sak igen. Jag vet att det skulle vara droppen för honom. Och att deras vänskap kommer splittras om han väljer att inte säga något och inte dyka upp. Dom har sagt att dom ska komma men vi känner båda att dom nog inte gör det. alla holländarna skulle boka rillsammans för att hjälpa varandra, men just denna familjen undviker samtal och sms, fast man har bevis för att dom har sett eller hört telefonen. Min sambo har redan frågat en gång och då sa han att jag bokar imorgon, men de gjorde han inte. Min sambo tycker inte att han ska behöva fråga och påminna heller, det är inte hans plats. Jag sitter dessutom fast i planeringen eftersom där är fyra personer som kanske inte dyker upp. Jag kan inte beställa något eftersom jag inte vet hur många vi blir. Min blivande har tänkt fråga sin syster ifall han inte dyker upp, men han kan inte fråga förrän han vet om hans bestman dyker upp eller inte. Dessutom tror jag nog att hans syster vill veta i tid så hon också kan köpa en klänning enligt färgtemat. Kommer dom en vecka innan bröllopet och säger vi har inte råd att komma, kommer jag personligen åka ner till Holland och läxa upp honom. Är bara så frustrerad just nu...

• PimPim83
    emelieparstam skrev 2013-03-07 20:19:16 följande:
    Usch då var de magkatarr ab här igen!!

Där vi skulle hålla festen har varit till färsäljning sedan Januari och legat väldigt lågt, men nu när jag kom in på hemnet så såg jag att de var budgivning.. blev så sjukt nervös och fick ont i magen. vad händer nu??

Dem har sagt att jag inte behöver vara orolig för allt dem har bokat vill dem ha kvar..  Men ändå funderar man varför dem inte svarat på mailen jag skickat, visst jag vet att tjejen som har hand om det inte jobbar heltid där längre.. men varför svarar ingen annan?

Ska ringa imorron så jag kan lugna mig....

var bara tvungen oc h skriva av mig lite..
    Oj! Förstår om du blir nervös. Hoppas att de kan ge ett lugnande beskednär du ringer.
Svar på tråden September brudar 2013 Här följs vi åt i planeringen!