Roosen2013 skrev 2013-03-06 17:25:39 följande:
Vi vill ju att det skall fram gå att den inte kommer bli någon middag eller fest utan enbart fika. Vad tycker ni om denna inbjudan?
Ni inbjudes att med Er närvaro bevittna vigselakten mellan
NN & NN
Vigseln kommer ske i Norra Sandsjö kyrkan
lördagen den 21 september 2013
klockan 15.00
Efter vigseln bjuds det till tårta samt kaffe i församlingsgården
Svara senast den 23 augusti
till NN telefonnummer
07*****
Klädkod: Finkläder
Jag tycker att det ser bra ut. Det är tydligt att det bar gäller fika (tårta och kaffe). Så de borde inte förvänta sig mer än så.
Dock så bör ni tänka över om ni ska ha en klädkod "finkläder" som är lite hemmasnickrat så att säga. Vad betyder "finkläder"? Det kan ju tolkas lite hur som helst. Finkläder kan betyda en sak för någon men något helt annat för någon annan.
Det kan göra gästerna osäkra med vad de ska ha på sig, vilket kan göra att de känner sig obekväma om de är över - eller underklädda.
De mer formella benämningarna tex: "Kavaj," "kostym," "mörk kostym," "frak," osv kan man ju kolla upp vad de betyder om man är osäker då de är de ofeciella klädkoderna.
Kanske något att fudera över.
Om ni vill ha "finkläder" som jag förstår det uppklätt men inte för uppklätt, så skulle jag nog snarare använda mig av klädkoden "kavaj" vilket betyder just det. Lite snyggare klädd än vanligt men man behöver inte komma i kostym och långklänning precis.