• LILLSYRRAN

September brudar 2013 Här följs vi åt i planeringen!

Checkade runt lite men hittade ingen tråd för oss som gifter oss september 2013.

Då startar vi en här som vi kan följas åt med våra bröllopsplaneringar.

Här kan ni lätta era hjärtan och äventyret kan börja.

• Svar på tråden September brudar 2013 Här följs vi åt i planeringen!
  • SofiaMagdalena
    emelieparstam skrev 2013-01-09 07:58:20 följande:
    Varför är så svårt och hålla en budget, de undrar jag. hehe

Vad betalar ni per kuvert?
    Det är en svår fråga, man vill så mycket och det är helt galet vad kostnaderna drar iväg om man skall ha det till 50-60 st. Ett kuvert kostar 3:- st vilket ju inte alls är speciellt mycket men när man skall ha 60 st så blir det astronomiska summor; och så fortsätter det i all oändlighet. 

Vi har faktiskt ingen aning om vad kuvertet kostar, vi skall laga allt sjävla i nuläget.  
  • emelieparstam
    SofiaMagdalena skrev 2013-01-11 19:59:41 följande:
    Det är en svår fråga, man vill så mycket och det är helt galet vad kostnaderna drar iväg om man skall ha det till 50-60 st. Ett kuvert kostar 3:- st vilket ju inte alls är speciellt mycket men när man skall ha 60 st så blir det astronomiska summor; och så fortsätter det i all oändlighet. 

Vi har faktiskt ingen aning om vad kuvertet kostar, vi skall laga allt sjävla i nuläget.  
    Ja precis, bara inbjudningskort kostar 1200 kr och då har jag ändå tagit ett enkelt kort. sen porto på det..

Men nu har iaf allt löst sig så jag är mycket gladare nu =)
  • stormhelen
    emelieparstam skrev 2013-01-11 20:18:03 följande:
    Ja precis, bara inbjudningskort kostar 1200 kr och då har jag ändå tagit ett enkelt kort. sen porto på det..

Våra inbjudningskort hamnar på 1100:- och då gör vi dem själva (i priset är det även inkluderat att vi gjorde några test kort och fick köpa nytt papper då det första inte funkade, + allt matrial att tillverka korten med,  som tex. saxar, lim osv). Portot slapp vi iaf att betala något för då mina föräldrar hadde massor av frimärken som vi fick av dem. =)

Men det är verkligen som ni säger, det är inte lätt att hålla budgeten det springer lätt iväg. =/

Vi har en del problem med gästlistan som ständigt tycks ändras. Det senaste är att min m2b:s bror ska skiljas från sin fru så då strkys ju hon från gästlistan. Dels så vill inte min blivandes bror ha henne med på bröllopet (blir ju lite konstigt) och för övrigt så är det en person vi inte tycker speciellt mycket om.

Sedan så vet vi inte hur det blir med min m2b:s morfar då han är mycket svårt sjuk och det är osäkert om han kommer att leva då bröllopet äger rum. =(

• Magda82

Hej, är helt ny här.

Jag och min sambo planerar en borgerlig vigsel den 7 september.
    Imorgon ska vi åka och titta på lokalen som vi förhoppningsvis känner att vi vill vara i. (dom har en stor park som vi tänkte ha vigseln i)
    Vi har redan bokat preliminärt utan att ha tittat på lokalen.
    Vi har inte alls kommit långt i planeringen och känner mig lite stressad när jag läser allas inlägg här i tråden som har planerat jättemycket.
    En barndomsvän till mig ska sy klänningen men jag vet inte alls än vad jag vill ha för någon.
    Är det kanske bäst att prova några olika först? 
    Jag tänkte göra inbjudningarna själv och har nästan allt hemma till det iaf.
    Istället för bröllopstårta tänkte vi ha cupcakes (enklare och billigare)
    Smink och hår fixar en vän till mig, och bukett ska en annan vän göra.
    Vad är det mer man behöver tänka på såhär tidigt?

• SofiaMagdalena

Magda82. Välkommen!
    Jag tycker det låter som ni har en bra bild av hur ni vill ha det! Det är 239 dagar till den 7 september så tänk vad mycket tid.
    Ni kanske skall fundera över fotografering, det kan vara skönt att ha planerat.

Prova lite klänningar i en butik så du får en bild av vad du gillar och faktiskt passar i. Jag har själv upptäckt att det jag trodde jag passade i inte alls stämde med vad som såg bra ut när det gäller bröllopskläder.

Ta hjälp av planeringskalendern som finns i de flesta tidningar och även här på bt. 

Vart i landet bor ni? 

• stormhelen

Får också hälsa Magda82 välkommen till gänget. ^_^

Ovanstående skrivbent har gett bra råd tycker jag. Fotograf är nog bra att kolla på så fort som möjligt, då de bästa går först. Väntar man för länge får man de sämsta och dyraste kvar att välja mellan. Leta runt på internet och kolla på deras portfolier för att se vilket typ av bildspråk som n tycker om. Kontakta de fotografer som ni tycker om och hör er för om de är lediga.

I övrigt så är det lokalen som är det viktigaste (och eventuellt kyrka), men nu skulle ni ju vigas på plats vid lokalen så då behöver ni ju inte tänka på det.

Tänk på att om du beställer klänning från butik eller internet så kan det ta mellan 3-8 månader att få hem klänningen. Köper man en så kallad Kina klänning har iaf jag fått uppfattningen (utan att direkt veta) om att det går fortare. Det finns flera trådar här på BT där man kan få tips och råd av andra som har köpt klänningar därifrån. De är också billigare vilket är bra om man har en tajtare budget.

• Magda82

Tack så mycket, SofiaMagdalena,

Fotografering har vi också funderat lite på, min syster har en vän som är bra på att fotografera så vi tänkte fråga henne, då vi inte tänkte fotografera hos en fotograf (förhoppningsvis blir det bra bilder som vi får mycket och bra minne av) 

Ja jag tror att jag får prova lite klänningar i butik innan jag bestämmer mig.

Hur långt har ni kommit i er planering?

Vi bor i Skåne, utanför Malmö. 

• SofiaMagdalena
    Magda82 skrev 2013-01-11 23:00:46 följande:

Fotografering har vi också funderat lite på, min syster har en vän som är bra på att fotografera så vi tänkte fråga henne, då vi inte tänkte fotografera hos en fotograf (förhoppningsvis blir det bra bilder som vi får mycket och bra minne av) 

Inga problem! Här hjälps vi åt. 

Vi har en ganska lugn inställning till planeringsarbetet. JMånga av de "viktigaste" delarna har vi avklarade eftersom det är bekanta som fixar så vi har få företag inblandade.

kyrka: bokad men det var på håret att vi fick den. vi skulle ha borgelig vigsel först men ändrade oss

lokal: bokad sen ett par månader tillbaka

min ring: köptes i december på ett julerbjudande. fick drömmen till ett pris från himmlen.

klänning: min mamma är sömmerska och designer så hon syr. den blir klar en vecka innan eftersom man ofta tappar 3-4 kg sista månaden. 

bukett: min moster fixar alla blommor

fotograf: en kusin är utbildad och har sagt att hon gör det

vårat största orosmoln är maten som jag skrivit om i en tråd (huvudrätts huvudbry) men det löser sig! (hoppas jag :S)
  • SofiaMagdalena
    emelieparstam skrev 2013-01-11 20:18:03 följande:

Skönt! 
  • emelieparstam
    Magda82 skrev 2013-01-11 23:00:46 följande:

Välkommen in till vårat gäng!  Är från malmö men bor numera i Jönköping och kommer gifta mig här uppe =)

Vi har kommit ganska långt i planering måste jag säga:

Kyrka- Klar Festlokal- Klar, fick en offert idag och meny förslag så min blivande ska bara komma hem så vi kan prata om de just nu är han och arbetar utomlands. Inbjudan- beställer från Calligraphy och skickar ut dem i mars. Färgtema- Marinblått, silver och vitt fotograf-  En vän till oss är fotograf så hon kommer fotografera hela dagen Gästlistan - är väl nåt så när klar, bara min blivande som ska bestämma sig.  Placeringskort- köpta och ska göra dem själva Bil- bil från kyrkan till festlokalen bokad brudklänning- tittat och bestämt mig och är beställd skor- köpte på jjshouse.com slöja och tiara- köpte på jjshouse.com Brudbukett- florist och hur den ska se ut är klart Hår och smink- Min chef fixar mitt hår, eftersom jag är frisör själv;) och en vän är Make up artist Killens kläder- Hyra från ett ställe i stan Tärnor, bestman-  är klara och tillfrågade  toastmaster och toastmadame- är klar och tillfrågade Hotellrum för oss och för alla gäster är klara.

Tycker jag kommit en bra bit på vägen känns rätt skönt ;)

Hur går de för er?

Svar på tråden September brudar 2013 Här följs vi åt i planeringen!