• yorkstacy

Varför vill man ha ett barnfritt bröllop?

Jag är så himla nyfiken på varför man vill ha ett branfritt bröllop och hur tankarna bakom ligger? 

Jag dömer ingen, fnyser inte åt någon eller säger att varken eller är rätt eller fel, jag är bara genuint nyfiken på varför man vill detta.  Inget mer, inget mindre. 

Anledningen att jag börja fundera över detta är att när man hänger här inne så stöter man på debatter och massa olika tankar och åsikter, men aldrig har jag riktigt funnit svaret till VARFÖR? alltså den bakomliggande orsaken. Den försvinner liksom alltid i debatten.

Hoppas på många intressanta  tankar, och jag önskar verkligen att alla frå tycka och säga hur och vad de tycker och känner utan att bli dömda/attakerade/påhoppade/dumförklarade eller liknande nu när jag tar upp en fråga som uppenbarligen är så kännslig! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-02 00:55
    *Barnfritt skall det såklart vara.

• Svar på tråden Varför vill man ha ett barnfritt bröllop?
  • vinterfrost

Vart drar ni gränsen för vem som är barn? 12? 15? 18? Vi sitter i disskuterar var vi ska dra gränsen..

• Dejli
    vinterfost skrev 2012-05-04 07:16:49 följande:
    Vart drar ni gränsen för vem som är barn? 12? 15? 18? Vi sitter i disskuterar var vi ska dra gränsen..
    Det beror väl lite på varför man har barnfritt. Om det bara är för att man inte vill ha skrikiga småbarn som inte kan sköta sig själva räcker väl 12 ganska långt. Om man inte riktigt litar på att de kan hålla tassarna borta från baren så är ju 18 gränsen. Sen beror det kanske lite på om man har några släktingar/vänner som man vill ha med, då kanske man anpassar gränsen lite efter dem... säg att du har några väluppfostrade syskonbarn som är 16, då kanske man drar gränsen vid 15.
  • Doofie
    Amor in aeternum skrev 2012-04-25 17:01:33 följande:
    Finns många anledningar till att vi vill ha ett barnfritt bröllop. Vi har inte barn själva, vi tycker inte att alkohol och barn passar bra ihop. Vi vill inte ha massa skrikande och krävande barn under vår dag. Lång middag och tal går inte heller ihop med barn. De spiller, ramlar, tjoar, skriker, gråter, tappar saker m.m. m.m.

Om jag ska vara ärlig så tycker jag att barn är fruktansvärt jobbiga. Lika lite som jag förstår varför någon slutar att existera så fort de får barn, lika lite antar jag att någon förstår att det finns människor som inte ser barn som någon höjdpunkt, iaf inte på min bröllopsdag. Bröllopet kommer att vara en av de viktigaste dagarna i mitt liv och då vill jag faktiskt stå i centrum, jag vill inte bli irriterad och sur över att barn springer omkring.

Håller med!
    Vet precis hur jag är, hade gärna haft barnfritt och fått lite peace of mind. Och kanske fått se föräldrarna släppa lös lite ;)
  • Cosy

Vi ska ha barnfritt mest för att vi inte känner några barn med tillhörande föräldrar. Vi skulle mycket väl kunna ha barn där för det kommer inte servers alkohol under middagen eller fördrinken kommer också vara alkoholfri. Men jag tycker inte barn ska behöva sitta stilla så länge som jag vill sitta. Barn ska få röra på sig.

Dock tycker jag det är upp till brudparet att bestamma vad de tycker är lämpligast och inte föräldrarna som många vill att det ska vara. Det är lite som att ett företag(brudparet) gör ett par byxor(festen) och så får konsumenten(föräldrar) bestämma lämpligt sätt att tvätta dem på(med barn eller utan barn). 

We did it on DreamHack. Geeky love
  • Dejli
    Cosy skrev 2012-05-04 10:57:01 följande:
    Dock tycker jag det är upp till brudparet att bestamma vad de tycker är lämpligast och inte föräldrarna som många vill att det ska vara. Det är lite som att ett företag(brudparet) gör ett par byxor(festen) och så får konsumenten(föräldrar) bestämma lämpligt sätt att tvätta dem på(med barn eller utan barn). 
    We did it on DreamHack. Geeky love
    Jag kan både hålla med och inte...

Om enda anledningen till barnfritt är att det ska serveras alkohol så kan ju jag tycka att man kan få bestämma det som förälder om man tycker det är ok att barnen är med. Undantaget kanske om man som brudpar vet att det kommar spåra ur till ett fylleslag.

Vill man inte ha barn med av någon annan anledning, då är det absolut upp till brudparet, och jag tycker inte man ska behöva förklara sig öht...
  • Brud 121212

Jag har inget emot att folk vill ha barnfritt på bröllopsfesten..
    Men på cermonin kan ju barnen få vara med tycker jag..

Jag och sambon var bjuden till ett bröllop en gång där det skulle vara en barnfri fest..
    Det roliga är bara att brudens son var med på bröllopsfesten (han var då 5 eller 6 år) men jag och sambon skulle inte få ta med vår då 4 veckor gamla dotter

kan tala om att vi stannade hemma

• ElinFalk85

Vi gifte oss på valborg och hade barnfritt på festen (undantag en liten ammande bebis) men på vigseln var alla barn välkomna. alla barn vi känner kom också och det var mysigt, även om en del pratade lite för högt =).
    lilla bebisen Vendela var mest arg dock. hon ville vara i mammas famn hela tiden och förstod inte alls varför mamma också måste få äta. va vilken dålig service!! men hon är å andra sidan bara en månad gammal =).

• Dejli
    Brud 121212 skrev 2012-05-04 15:20:42 följande:
    Jag har inget emot att folk vill ha barnfritt på bröllopsfesten..
    Men på cermonin kan ju barnen få vara med tycker jag..

Jag och sambon var bjuden till ett bröllop en gång där det skulle vara en barnfri fest..
    Det roliga är bara att brudens son var med på bröllopsfesten (han var då 5 eller 6 år) men jag och sambon skulle inte få ta med vår då 4 veckor gamla dotter

kan tala om att vi stannade hemma
    Att man inte tillåter ammande spädbarn tycker jag är lite märkligt och jag hade också stannat hemma under de förutsättningarna, men är det så så är det så...

Däremot tycker jag det är lite fånigt av dig att anmärka på att brudens son var med. Jag tycker det är stor skillnad på brudparets barn och andra barn. Jag kan ju faktiskt förstå att man vill ha sina egna barn med, men inte andras.

Sedan är det ju ofta så att alla potentiella barnvakter som brudparet har förtroende för (släkt och nära vänner) är närvarande på bröllopet och då är det inte så lätt hitta en barnvakt.
  • Vingilot

Om vårt bröllop hade blivit av för ett par år sedan hade det blivit barnfritt. Orsaken var att jag då mådde så dåligt av vår barnlöshet att jag inte kunde bära tanken att vara omgiven av barn och lyckliga föräldrar på vår stora dag. Den tiden bestod av en ständig kamp för att undvika allt som hade med barn eller gravida att göra, eftersom det fick mig att bryta ihop och stortjuta var som helst och när som helst. Och jag ville inte behöva gråta den sortens tårar på mitt bröllop.

Idag mår jag mkt bättre och barn är välkomna på vårt bröllop i juli.

• bruden85

vi vill inte ha med några barn på bröllopsfesten, i kyrkan får de gärna komma.
    de va ett lätt val o ingenting vi ens övervägde...
    har inga barn själv (kanske tänkt annorlunda då)
    vill att alla ska kunna släppa loss riktigt utan att nån ska behöva tänka på vad barnen sysslar med...känns helt rätt.

Svar på tråden Varför vill man ha ett barnfritt bröllop?