• yorkstacy

Varför vill man ha ett barnfritt bröllop?

Jag är så himla nyfiken på varför man vill ha ett branfritt bröllop och hur tankarna bakom ligger? 

Jag dömer ingen, fnyser inte åt någon eller säger att varken eller är rätt eller fel, jag är bara genuint nyfiken på varför man vill detta.  Inget mer, inget mindre. 

Anledningen att jag börja fundera över detta är att när man hänger här inne så stöter man på debatter och massa olika tankar och åsikter, men aldrig har jag riktigt funnit svaret till VARFÖR? alltså den bakomliggande orsaken. Den försvinner liksom alltid i debatten.

Hoppas på många intressanta  tankar, och jag önskar verkligen att alla frå tycka och säga hur och vad de tycker och känner utan att bli dömda/attakerade/påhoppade/dumförklarade eller liknande nu när jag tar upp en fråga som uppenbarligen är så kännslig! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-02 00:55
    *Barnfritt skall det såklart vara.

• Svar på tråden Varför vill man ha ett barnfritt bröllop?
  • Rosi

Vi kommer ha barnfritt när själva festen börjar. (Efter själva middagen)

Då vi tycker att barn inte ska behöva se så många fulla människor. För det finns ju alltid dem som tappar behärskningen och det vill inte ett barn se. Och även så att alla vuxna ska kunna slappna av.

• Linn88

Vi har valt att ha vår fest barnfri av många olika anledningar. Den största är egentligen att vi vill att vi vuxna ska kunna slappna av och ha roligt utan att oroa oss för barnen. Mina kusiner, en bunt med ungar mellan 1 och 7 år gamla gör inte annat än ligger i luven på varandra och de kan vara riktigt hårdhänta också och något barnbråk vill vi inte ägna vår speciella kväll till.

Vi har själva inga barn, än, och vill faktiskt att vårt bröllop och vår kärlek står i centrum just den dagen inte snoriga näsor och kladdiga fingrar som tar i brudklänningar och andra fina kläder, bajsiga blöjor som ska bytas och trötta barn som ska underhållas eller få föräldrarna att åka hem, skrik som överröstar tal, speciell mat som ska fixas, små barn som ska matas.

I vanliga fall är både jag och min sambo väldigt barnkära men just den här dagen vill vi fira ostört=)

• Anneli256
    Linn88 skrev 2012-04-02 06:40:47 följande:
    Vi har valt att ha vår fest barnfri av många olika anledningar. Den största är egentligen att vi vill att vi vuxna ska kunna slappna av och ha roligt utan att oroa oss för barnen. Mina kusiner, en bunt med ungar mellan 1 och 7 år gamla gör inte annat än ligger i luven på varandra och de kan vara riktigt hårdhänta också och något barnbråk vill vi inte ägna vår speciella kväll till.

Vi har själva inga barn, än, och vill faktiskt att vårt bröllop och vår kärlek står i centrum just den dagen inte snoriga näsor och kladdiga fingrar som tar i brudklänningar och andra fina kläder, bajsiga blöjor som ska bytas och trötta barn som ska underhållas eller få föräldrarna att åka hem, skrik som överröstar tal, speciell mat som ska fixas, små barn som ska matas.

I vanliga fall är både jag och min sambo väldigt barnkära men just den här dagen vill vi fira ostört=)
    Håller helt och hållet med Linn 88. Vi har barn men lite äldre. Det enda undantag på festen kommer att vara min m2b söner 13 och 10 år gamla. Låter kanske lite egoistiskt men det är så vi också känner.
  • Pyttsan

Eftersom vi tänker att en lång middag med tal och vuxenprogram inte är så kul för barn. Men vi har inte uttalat barnfritt, dock bjuder vi bara föräldrarna, men hör någon av sig och vill/behöver ta med sig barnen är de välkomna! Det är upp till föräldrarna.

Skulle vi haft buffé, eller trädgårdsfest hade barn självklart varit medbjudna. Vi har trädgårdsfest dagen efter och då hoppas vi alla barn kommer också, då har vi planerat för barnaktiviteter. 

• Mrs S 2012

Vi vill umgås med våra vuxna vänner och släktingar. Vi vill att de ska kunna slappna av utan att jaga efter barn (De är i en sådan ålder att de måste jagas efter...) 

Barnen kan vi träffa en annan gång!

• filibustern

vi kommer ha barnfritt för att barnen kan bli stökiga och det är lite jobbigt ibland när dom ska springa och skrika så man inte hör vad den man pratar med säger.. samt att föräldrarna ska kunna vara med vuxna och slappna av.. samt att min karl ogillar barn.. :P 

• Ajje82

Vi har valt att ha barnfritt för att jag tror barna får det tråkigt, föräldrarna kan slappna av mera om dom slipper springa efter sina barn och att jag själv tycker inte barn ska behöva vara med när vuxna dricker.

• Dejli
    yorkstacy skrev 2012-04-02 00:54:57 följande:
    Anledningen att jag börja fundera över detta är att när man hänger här inne så stöter man på debatter och massa olika tankar och åsikter, men aldrig har jag riktigt funnit svaret till VARFÖR? alltså den bakomliggande orsaken. Den försvinner liksom alltid i debatten. 
    Jag tycker tvärt om att det väldigt ofta framgår varför man inte vill ha barnfritt... oftast beroende på ekonomi, plats eller att man inte vill ha ett helt koppel ouppfostrade ungar kutandes runt i lokalen.

Nu har vi inget bröllop planerat i år, men det kommer med största sannolikhet bli mer eller mindre barnfritt. Vi har bara två syskonbarn som är små (resten är nästan vuxna), och de kommer vara välkomna men jag tror att för barnens skull att de kommer få vara med barnvakt för att inte få tråkigt. 4

Övriga släkt och vänners barn kommer inte vara välkomna på festen, mest av anledningen att vi faktiskt inte är särskilt förtjusta i många av dem. Många är totalt omöjliga att ha i möblerade rum, skriker och lever rövare och faktiskt förstör saker utan att tänka efter. Dessa vill vi inte ha med på festen, och då känns det bättre att utesluta alla barn (utom de allra närmsta).
  • Sörön10

Vi hade ett par anledningar som gjorde att vi satte 15årsgräns.

* Vi skulle hålla till vid havet. Både åka båt och ha festen på en restaurang på en brygga. Inte direkt bra miljö för rörliga barn.

*Vi ville att våra vuxna vänner skulle kunna slappna av och inte behöva springa efter barn i ovan nämnda miljö.

*Vi ville ha en trerättersmiddag med tal (well, man kunde ju alltid hoppas!) och vi tycker inte att man kan tvinga barn att anpassa sig efter den situationen (sitta stilla, lyssna etc.) Barn måste få vara barn.

*Alkoholservering = risk för berusade vuxna. Jag vill inte ha på mitt samvete att barn ska behöva vistas med berusade vuxna.

• Marylojs

För oss finns några avgörande faktorer till att vi satt 18-årsgräns:

* Vi vill ha en vuxenfest med allt vad det innebär. Jag själv anser inte att barn ska se fulla vuxna, framförallt inte sina föräldrar.  Jag vill heller inte att folk ska behöva lägga band på sig för att det finns barn i lokalen. 

* Vi kommer ha fri bar utan "övervakning". Därför anser jag inte heller att det är lämpligt att t ex 15-åringar är med på kvällen.

* Vi vill slippa en massa kringarrangemang för barnen.

* Vi vill slippa att föräldrar ska behöva åka hem med trötta griniga ungar.

* Vi vill slippa barnskrik och bus.  

Svar på tråden Varför vill man ha ett barnfritt bröllop?