• yorkstacy

Varför vill man ha ett barnfritt bröllop?

Jag är så himla nyfiken på varför man vill ha ett branfritt bröllop och hur tankarna bakom ligger? 

Jag dömer ingen, fnyser inte åt någon eller säger att varken eller är rätt eller fel, jag är bara genuint nyfiken på varför man vill detta.  Inget mer, inget mindre. 

Anledningen att jag börja fundera över detta är att när man hänger här inne så stöter man på debatter och massa olika tankar och åsikter, men aldrig har jag riktigt funnit svaret till VARFÖR? alltså den bakomliggande orsaken. Den försvinner liksom alltid i debatten.

Hoppas på många intressanta  tankar, och jag önskar verkligen att alla frå tycka och säga hur och vad de tycker och känner utan att bli dömda/attakerade/påhoppade/dumförklarade eller liknande nu när jag tar upp en fråga som uppenbarligen är så kännslig! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-02 00:55
    *Barnfritt skall det såklart vara.

• Svar på tråden Varför vill man ha ett barnfritt bröllop?
  • Chicita
    Amejuli skrev 2012-04-25 16:03:00 följande:

Hej Chicita.

Jag förstår dina tankar. Själv hade jag alkohol som en av anledningarna. Jag vet att jag har en ganska extrem hållning och försökte förklara hur allt man känner inte är helt logiskt och så vidare på grund av erfarenheter o.s.v. Känner inte att jag säger sånt för att vara PK. Du får gärna läsa mitt inlägg igen om du kanske missade det? Kan tyvärr inte förklara det bättre än jag gjorde så det är i så fall tråkigt om de fortfarande kan tolkas på det viset att jag tror att det kommer bli fyllefest eller bara vill vara PK.

Men förstår som sagt dina tankar kring ämnet...

Jag vände mig inte mot någon speciell. Utan jag har bara märkt att de flesta säger att det är för att det kommer att serveras alkohol och jag tycker att det egentligen inte är en orsak att säga nej till barn. 
    Utan jag tycker att det är upp till föräldrarna om dom inte vill att deras barn är med på ett sånt ställe...
    Att man inte har plats, råd eller inte vill ha skrikande runtspringande barn på bröllopet förstår jag.
    Jag förstår också att om man vill ha mer fest än middag. Alltså man satsar på mycket alkohol och billig mat, så är det inte så lämpligt för barn.

Annars är det stor skillnad på att se en förälder eller annan vuxen ta ett glas vin eller öl och fortfarande bete sig ansvarsfullt mot barnet - och att behöva se ens föräldrar skämma ut sig eller att farbror ligger och spyr i buskarna. 

Om man inte vill att ens barn vistas i samma lokaler där någon dricker alkohol så kan man ju inte ta med dom på restaurang heller. Och för min del så är det faktiskt en viktig del av uppfostran att lära dom hur man beter sig i sådana miljöer och situationer. (Alltså hur man beter sig på en restaurang eller i större sällskap / middagar).

Så det var mer allmänt, jag är inte ute efter en diskussion eller att se varför ni valt att svara det. Utan kanske som en tankeställare - att det kanske inte är helt PK att förvägra andra att ta beslut gällande sina egna barn... 
  • Amejuli

Okej, jo jag förstod nog att du inte vände dig till mig specifikt. Men jag uppfattade din kommentar som ganska generaliserande och jag kände inte igen mig i den generaliseringen. Och jag tror att man nog får räkna med att det blir lite diskussion om man ifrågasätter varför andra har svarat på ett visst sätt.

Vi tycker helt enkelt inte lika och har förmodligen helt olika bakgrund varför vi känner olika inför det här med alkohol. Tyckte också att jag försökte vara tydlig i mitt inlägg med att jag visste att jag hade lite speciella känslor kring detta som färgats av min bakgrund. Och det enda jag hade önskat var kanske lite mer förståelse för att orsakerna till en viss åsikt kan vara mer komplexa än att man är rädd för fyllefest eller vill vara PK. Och att även inte helt rationella känslor och tankar ibland spelar in. Mitt senaste inlägg var kanske också menat lite som en tankeställare kring detta.

Chicita skrev 2012-04-25 16:13:07 följande:
    Jag vände mig inte mot någon speciell. Utan jag har bara märkt att de flesta säger att det är för att det kommer att serveras alkohol och jag tycker att det egentligen inte är en orsak att säga nej till barn.
    Utan jag tycker att det är upp till föräldrarna om dom inte vill att deras barn är med på ett sånt ställe...
    Att man inte har plats, råd eller inte vill ha skrikande runtspringande barn på bröllopet förstår jag.
    Jag förstår också att om man vill ha mer fest än middag. Alltså man satsar på mycket alkohol och billig mat, så är det inte så lämpligt för barn.

Annars är det stor skillnad på att se en förälder eller annan vuxen ta ett glas vin eller öl och fortfarande bete sig ansvarsfullt mot barnet - och att behöva se ens föräldrar skämma ut sig eller att farbror ligger och spyr i buskarna.

Om man inte vill att ens barn vistas i samma lokaler där någon dricker alkohol så kan man ju inte ta med dom på restaurang heller. Och för min del så är det faktiskt en viktig del av uppfostran att lära dom hur man beter sig i sådana miljöer och situationer. (Alltså hur man beter sig på en restaurang eller i större sällskap / middagar).

Så det var mer allmänt, jag är inte ute efter en diskussion eller att se varför ni valt att svara det. Utan kanske som en tankeställare - att det kanske inte är helt PK att förvägra andra att ta beslut gällande sina egna barn...
  • Chicita
    Amejuli skrev 2012-04-25 16:22:58 följande:

Okej, jo jag förstod nog att du inte vände dig till mig specifikt. Men jag uppfattade din kommentar som ganska generaliserande och jag kände inte igen mig i den generaliseringen. Och jag tror att man nog får räkna med att det blir lite diskussion om man ifrågasätter varför andra har svarat på ett visst sätt.

Vi tycker helt enkelt inte lika och har förmodligen helt olika bakgrund varför vi känner olika inför det här med alkohol. Tyckte också att jag försökte vara tydlig i mitt inlägg med att jag visste att jag hade lite speciella känslor kring detta som färgats av min bakgrund. Och det enda jag hade önskat var kanske lite mer förståelse för att orsakerna till en viss åsikt kan vara mer komplexa än att man är rädd för fyllefest eller vill vara PK. Och att även inte helt rationella känslor och tankar ibland spelar in. Mitt senaste inlägg var kanske också menat lite som en tankeställare kring detta.

Visst är det en generalisering...
    Men jag säger ingenstans att alla säger det för att vara PK. Däremot skrev jag "om det inte är den egentliga orsaken"  - för att försöka skilja på de som har en anledning och de som bara säger det för att det är PK...

Jag har inte läst igenom alla inlägg, och jag tänker inte göra det heller. Jag vet att vissa har anledningar att försöka hålla barn ifrån ställen där det serveras alkohol. Så det har inget med min poäng att göra.

Däremot tror jag att det är lättare (om man gör det av en mer "självisk" anledning) att man skyller på alkoholserveringen för det känns inte lika fint att säga "dina ungar är så jobbiga så jag vill inte ha med dom på bröllopsdagen" eller att säga "jag vill stå i centrum, så jag vill inte att era ungar stjäl uppmärksamheten från mig". Om det  nu är det man tycker. 
    Och när många börjar använda en sak som ursäkt utan att ha fog för det egentligen - så urvattnar man betydelsen av det.

Nu har inte jag barn, men rent teoretiskt om någon skulle säga till mig att mina barn inte fick komma för att det skulle serveras alkohol så skulle jag personligen anta att det var en fyllefest. Och sånt gillar inte jag, så jag skulle nog välja att inte komma själv heller då.
    Om någon däremot sa att dom ville ha barnfritt för att få en lugn kväll med sina vuxna vänner och släkt så skulle det nog vara skönt med en barnfri kväll i vuxet sällskap.

Tror du förstår vart jag vill komma.
    Det var en reflektion, inte en diskussionsstart. Och det är inget jag behöver fortsätta diskutera.
  • Amejuli

Okej. Ja jag förstår och tror du kan ha rätt i en del fall. Tror du förstår varför det blev diskussion också. Mitt var ju bara en reflektion på det du sa och ville mest få nyansera eftersom jag kände att du tog upp något som även jag sagt men att din tolkning/tanke inte stämde på mig. Även om det inte var tänkt att vara riktat mot mig så blev det att jag tog åt mig lite. Men man tänker ju olika och tolkar olika helt enkelt...

Chicita skrev 2012-04-25 16:40:39 följande:
    Visst är det en generalisering...
    Men jag säger ingenstans att alla säger det för att vara PK. Däremot skrev jag "om det inte är den egentliga orsaken" - för att försöka skilja på de som har en anledning och de som bara säger det för att det är PK...

Jag har inte läst igenom alla inlägg, och jag tänker inte göra det heller. Jag vet att vissa har anledningar att försöka hålla barn ifrån ställen där det serveras alkohol. Så det har inget med min poäng att göra.

Däremot tror jag att det är lättare (om man gör det av en mer "självisk" anledning) att man skyller på alkoholserveringen för det känns inte lika fint att säga "dina ungar är så jobbiga så jag vill inte ha med dom på bröllopsdagen" eller att säga "jag vill stå i centrum, så jag vill inte att era ungar stjäl uppmärksamheten från mig". Om det nu är det man tycker.
    Och när många börjar använda en sak som ursäkt utan att ha fog för det egentligen - så urvattnar man betydelsen av det.

Nu har inte jag barn, men rent teoretiskt om någon skulle säga till mig att mina barn inte fick komma för att det skulle serveras alkohol så skulle jag personligen anta att det var en fyllefest. Och sånt gillar inte jag, så jag skulle nog välja att inte komma själv heller då.
    Om någon däremot sa att dom ville ha barnfritt för att få en lugn kväll med sina vuxna vänner och släkt så skulle det nog vara skönt med en barnfri kväll i vuxet sällskap.

Tror du förstår vart jag vill komma.
    Det var en reflektion, inte en diskussionsstart. Och det är inget jag behöver fortsätta diskutera.
  • Amor in aeternum

Finns många anledningar till att vi vill ha ett barnfritt bröllop. Vi har inte barn själva, vi tycker inte att alkohol och barn passar bra ihop. Vi vill inte ha massa skrikande och krävande barn under vår dag. Lång middag och tal går inte heller ihop med barn. De spiller, ramlar, tjoar, skriker, gråter, tappar saker m.m. m.m.

Om jag ska vara ärlig så tycker jag att barn är fruktansvärt jobbiga. Lika lite som jag förstår varför någon slutar att existera så fort de får barn, lika lite antar jag att någon förstår att det finns människor som inte ser barn som någon höjdpunkt, iaf inte på min bröllopsdag. Bröllopet kommer att vara en av de viktigaste dagarna i mitt liv och då vill jag faktiskt stå i centrum, jag vill inte bli irriterad och sur över att barn springer omkring.

• Amor in aeternum
    Amor in aeternum skrev 2012-04-25 17:01:33 följande:
    Finns många anledningar till att vi vill ha ett barnfritt bröllop. Vi har inte barn själva, vi tycker inte att alkohol och barn passar bra ihop. Vi vill inte ha massa skrikande och krävande barn under vår dag. Lång middag och tal går inte heller ihop med barn. De spiller, ramlar, tjoar, skriker, gråter, tappar saker m.m. m.m.

Om jag ska vara ärlig så tycker jag att barn är fruktansvärt jobbiga. Lika lite som jag förstår varför någon slutar att existera så fort de får barn, lika lite antar jag att någon förstår att det finns människor som inte ser barn som någon höjdpunkt, iaf inte på min bröllopsdag. Bröllopet kommer att vara en av de viktigaste dagarna i mitt liv och då vill jag faktiskt stå i centrum, jag vill inte bli irriterad och sur över att barn springer omkring.

Den yngsta som kommer till bröllopet är min sladdis till (halv)syster och hon är 12. Men i och med att hon och pappa åker själv så kommer ju han också att hålla sig nykter och jag antar att de kommer att åka efter middagen.
  • MalinLarsson

PRECIS! :D

Amor in aeternum skrev 2012-04-25 17:01:33 följande:

• MalinLarsson

Förstår inte varför vi som har valt barnfritt ska behöva förklara oss? Känns inte som att de som har med barnen på bröllop behöver ha världens längsta förklaring till att de vill ha barnen med?

Dessutom ifrågasätter vissa våra förklaringar till varför vi vill ha barnfritt? Näe, ibland blir jag jäkligt trött på det här forumet. Ska vi inte hylla varandra och kärleken istället? Ge varandra goda råd och peppande ord?

• Silent Ninja

Efter att ha haft ångest för och emot så har vi nu bestämt oss för att ha barnfritt pga att det blir ca 32 barn och vi är ca 28 vuxna.
    Det är inte ett barnkalas vi vill ha. Just denna dagen vill vi slippa alla stojande barn och samtal som blir avbrutna, överröstade m.m.
    Vi tänker ha våra barn med, men de åker med farmor hem sen på kvällskröken när de inte orkar mer..
    Vi har alltid annars haft allas barn med på alla kalas, och det blir ett fasligt "liv" på alla barnen.
    Nu är det våran dag och vi har valt att göra på detta vis för vår egen skull ;) Är det så att folk väljer att stanna hemma för att de inte fick ta med sina barn så är det väl så då.

• Imke1977

I vårt fall är det alkohol inblandat i festen. Och personligen tycker jag att barn runt alkoholdrickande föräldrar är fel och onödigt om det går att undvika. Så därför har vi valt att barnen får stanna hemma. Inklusive våra egna som åker hem efter vigseln.

Svar på tråden Varför vill man ha ett barnfritt bröllop?