Amejuli skrev 2012-04-25 16:22:58 följande:
Okej, jo jag förstod nog att du inte vände dig till mig specifikt. Men jag uppfattade din kommentar som ganska generaliserande och jag kände inte igen mig i den generaliseringen. Och jag tror att man nog får räkna med att det blir lite diskussion om man ifrågasätter varför andra har svarat på ett visst sätt.
Vi tycker helt enkelt inte lika och har förmodligen helt olika bakgrund varför vi känner olika inför det här med alkohol. Tyckte också att jag försökte vara tydlig i mitt inlägg med att jag visste att jag hade lite speciella känslor kring detta som färgats av min bakgrund. Och det enda jag hade önskat var kanske lite mer förståelse för att orsakerna till en viss åsikt kan vara mer komplexa än att man är rädd för fyllefest eller vill vara PK. Och att även inte helt rationella känslor och tankar ibland spelar in. Mitt senaste inlägg var kanske också menat lite som en tankeställare kring detta.
Visst är det en generalisering...
Men jag säger ingenstans att
alla säger det för att vara PK. Däremot skrev jag "
om det inte är den egentliga orsaken" - för att försöka skilja på de som har en anledning och de som bara säger det för att det är PK...
Jag har inte läst igenom alla inlägg, och jag tänker inte göra det heller. Jag vet att vissa har anledningar att försöka hålla barn ifrån ställen där det serveras alkohol. Så det har inget med min poäng att göra.
Däremot tror jag att det är lättare (om man gör det av en mer "självisk" anledning) att man
skyller på alkoholserveringen för det känns inte lika fint att säga "dina ungar är så jobbiga så jag vill inte ha med dom på bröllopsdagen" eller att säga "jag vill stå i centrum, så jag vill inte att era ungar stjäl uppmärksamheten från mig". Om det nu är det man tycker.
Och när många börjar använda en sak som ursäkt utan att ha fog för det egentligen - så urvattnar man betydelsen av det.
Nu har inte jag barn, men rent teoretiskt om någon skulle säga till mig att mina barn inte fick komma för att det skulle serveras alkohol så skulle jag personligen anta att det var en fyllefest. Och sånt gillar inte jag, så jag skulle nog välja att inte komma själv heller då.
Om någon däremot sa att dom ville ha barnfritt för att få en lugn kväll med sina vuxna vänner och släkt så skulle det nog vara skönt med en barnfri kväll i vuxet sällskap.
Tror du förstår vart jag vill komma.
Det var en reflektion, inte en diskussionsstart. Och det är inget jag behöver fortsätta diskutera.