• yorkstacy

Varför vill man ha ett barnfritt bröllop?

Jag är så himla nyfiken på varför man vill ha ett branfritt bröllop och hur tankarna bakom ligger? 

Jag dömer ingen, fnyser inte åt någon eller säger att varken eller är rätt eller fel, jag är bara genuint nyfiken på varför man vill detta.  Inget mer, inget mindre. 

Anledningen att jag börja fundera över detta är att när man hänger här inne så stöter man på debatter och massa olika tankar och åsikter, men aldrig har jag riktigt funnit svaret till VARFÖR? alltså den bakomliggande orsaken. Den försvinner liksom alltid i debatten.

Hoppas på många intressanta  tankar, och jag önskar verkligen att alla frå tycka och säga hur och vad de tycker och känner utan att bli dömda/attakerade/påhoppade/dumförklarade eller liknande nu när jag tar upp en fråga som uppenbarligen är så kännslig! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-02 00:55
    *Barnfritt skall det såklart vara.

• Svar på tråden Varför vill man ha ett barnfritt bröllop?
  • moonlightgirl
    TheD skrev 2012-04-10 16:44:22 följande:

För oss var det självklart att barn var välkomna. Tre av mina kusiner var då mellan 8 månader och 7 år. Inget spring, inget skrik osv. Tycker det är bra att barn är med och få lära sig hur man ska uppföra sig men det behövdes inte för dessa barn. Vi bjöd barn till andra par men de valde att komma själva. Om föräldrar inte har uppfostrat sina barn så kan det vara en bra idé at låta ungarna stanna hemma...

Är det så att man ska ha en fyllefest, vilket jag inte förknippar med bröllop (!), så anser jag inte att barn ska bjudas!

Vi känner precis som ni att för oss är det självklart att barn är bjudna. Vi har inte gift oss än, vi gifter oss i sommar. Vi har fått den responsen att någon har funderat på att fixa barnvakt till sitt barn som är väldigt vild av sig. Men de övriga tror jag ska ha med sina barn. En gäst tyckte att vi skulle ordna med tv och film, eller tv och dataspel till barnen och se till att de har saker att göra. Det har jag sagt ifrån, varje förälder får ta med sig något själv till sina barn att göra. Det har ju fungerat i alla andra år så varför har det helt plötsligt blivit brudparets plikt att fixa med allt, från roliga saker till barnet till rispåsar/såpbubblor till gästerna??
    Vi hade tänkt att fixa lite målarbilder och kritor till barnen men själv tycker jag att det är svårt att hitta på saker som passar alla barnen.

Vi kommer att ha alkohol på vårat bröllop men det ska inte vara något fylleslag, vill folk ha det är de på fel ställe. Nu menar jag inte att ni andra kommer att ha fylleslag på era bröllop så missförstå mig inte.  =)

Jag kan förstå att man väljer att ha ett barnfritt bröllop och jag respekterar det lika som att jag respekterar andra val som folk gör inför sina bröllop.
    Däremot håller jag inte med att barn är bråkiga och ouppfostrade. Man kan inte dra alla över en kam. Jag har jobbat med barn i många år och ja visst finns det barn som låter mer och som kan bråka men det finns oftast en orsak till att det är så.

Hoppas att alla får ett underbart bröllop och en fantastisk fest med eller utan barn.  =)
  • ElinFalk85

Vi vill inte ha med barn helt enkelt därför att vi inte vill ha något barnkalas. barn är välkomna i vigseln och jag räknar med att föräldrarna ser till att dom är tysta eller inte tar med dom. det ingår i föräldraansvaret tycker jag.

• Amejuli

Vi välkomnade barn till vigseln men inte till festen.

Vi valde nog det mest för att jag har svårt att para ihop barn med alkohol. Alls. Jag vill inte ens ha vin till maten på en tillställning där det ska vara barn. Vet att det är en rätt extrem hållning dock. Så även om vi inte alls är intresserade av någon fyllefest så vet jag att gästerna kommer dricka mer än vad just jag tycker är lämpligt tillsammans med barn. Särskilt de som inte själva har barn och inte tänker på sånt. Men som sagt, är kanske lite extrem hållning, men det beror på egna erfarenheter från när jag själv var barn kan man säga... Så det vill jag i möjligaste mån skydda barnen ifrån. Däremot hade man ju kunnat välja alkoholfritt istället för att undgå problemet. Och det kan jag ju ångra lite att jag inte gjorde ibland faktiskt. men det brukar folk också ha väldigt starka åsikter om. Svårt det där.

Sen är det ganska många barn i min släkt. Och skulle vi bjudit så många barn skulle jag nog också tyckt att jag hade ett ansvar för att ordna så att det fanns mat och aktiviteter anpassat även för dem. En del föräldrar förväntar sig också detta. Och då jag kände att jag inte orkade med den extra biten så blev det också en anledning.

Sen var festen förlagd till väldigt sent och en klassisk sittning så det hade nog inte varit så kul för barnen.

I övrigt kan jag tillägga att jag älskar barn och absolut inte har något emot dem utan umgås flitigt med mina lite mindre vänner.

Så här i efterhand kan jag ibland önska att jag kanske hade en mer barnanpassad fest lite mer mitt på dagen. En picknik kanske till och med. Men men, något ska man välja och så här blev det....

Känner mig fortfarande rätt velig i frågan. Och vad som är bäst för andra att göra har jag än mindre åsikter om eller förmåga att bedöma. Alla individer och konstelationer ser ju olika ut.

• TBA

Vi har valt att ha ett barnfritt bröllop av en rad anledningar och det är främst för att han själv inte har sitt barn den dagen, och är inte hans barn med så känner han inte för att ha andras barn med heller. :)

• Aniara4

För oss hade det blivit helt orimligt att ha med gästernas barn. Vi hade ca 60 gäster, och räknade ut att vi skulle få ihop två dagisavdelningar om alla barn kom. Då skulle det inte vara vårt bröllop längre utan ett barnkalas.
    Lokalen passade inte heller för det, dels fanns det inget avskilt hörn där barnen skulle kunna hållas, dels hade det öht inte gått att klämma in 20+ gäster till utan då hade vi fått välja en annan, större, och förmodligen dyrare lokal.

Så vi meddelade att festen var för vuxna, men att barn var välkomna på vigseln om deras föräldrar bedömde att de klarade av det. En sa spontant "nej nej, mina barn ska inte vara i någon kyrka". Sammanlagt var det tre barn i kyrkan, varav två kom med vänner som bara var med på vigseln och inte middagen.

Vi har inga barn själva, och min man är inte särskilt barnkär även om han tycker det är helt ok att umgås med barnen i den närmaste släkten. Jag tycker mycket om familjens och mina vänners barn, och gillar när de kommer på besök. Men faktum är att små barn inte kan förväntas sitta tysta och stilla och kräva någon som helst uppmärksamhet vare sig under en vigsel eller en låååång tråkig middag. De kommer att få tråkigt, och då kommer de att roa sig själva, på sätt som märks och hörs. Barn ska få vara barn, och då är det bättre att de är någonstans där det passar att de är barn.

Dessutom vill vi gärna umgås ostört med våra vänner, och vi vet att de också uppskattar att få umgås med andra vuxna människor och ha oavbrutna konversationer om annat än bajs. Ingen av våra gäster hade några som helst invändningar, utan de flesta uttryckte att de tyckte det var skönt att "få ledigt" en kväll.

Men så var omständigheterna på just vårt bröllop. För andra är det roligare att ha barn med. Jag har inga som helst åsikter om hur andra gör, utan jag förklarar bara hur vi tänkte.

• leula

Förstår att det kan vara känsligt, men jag har ett ( mitt) svar.

Dels vill jag ha en vuxenfest och att alla vänner ( som råkar vara småbarnsföräldrar) ska få vara vuxna en kväll och inte bara förälder, inte behöva hålla koll på annat än sej själv =)

dels kommer det förekomma en hel del berusade människor ( gissningsvis då vi serverar alkhol till maten) och där hör inte barn hemma.

Dessutom har jag som själv har småbarn ordnat så att mina kan vara med på cermonin och ´middag så länge de orkar, sen åker de med barnvakten hem till oss, och festen kan börja =)

mina anledningar iaf

• vinterfrost

Spännande och läsa era svar. Står själv i startgroparna till och börja planera vårt bröllop och frågan är ju barn eller inte barn.. 

Har en fråga till er som själv har barn och vill ha ett barnfritt bröllop - vem är barnvakt till era barn? För våra självklara barnvakter vill vi ju bjuda på bröllopet..  

Mot stjärnorna till evigheten
  • Aniara4

Förresten kan jag tillägga att jag ville formulera inbjudan så att alla som klarade av att sitta stilla och hålla klaffen i 40 minuter var välkomna på vigseln (dvs betona att vi inte har något specifikt emot barn utan bara förväntar oss ett visst beteende i kyrkan), men mamma flög i taket och tyckte det var det värsta hon hade hört (jag förstår fortfarande inte varför), så vi skippade det.

• Johannaochristoffer

Hej

vi är istart groppen ang bröllop min man friade till mig i paris!

Har en fråga till er som ska ha barn fritt efter middagen

vem tar era barn?

Vi ska inte gifta oss förens om 2år sommren 2014.

men min plan va redan nu att alla barn är varmt välkommna!

Har själv barn och dom kommer vara 6.5 o 5,5 år när vi gifter oss.

Många vänner som kommer vara bjuda har barn och dom kommer vara välkomna men sen är det upp till föräldrarna om dom ska ta med barnen eller inte.

Men jag håller med er alla som skrivit att alkhol inte hör ihop med barn.

Men mitt bröllop ska verj

Men jag vill att min bröllops fest ska passa alla!

Jag har tänkt ha barn lekar, saker för barnen att göra.

Om nu någon tar med sig sina barn.

Är barnen trötta så ska det finnas lite madrasser så dom kan sova.

men visst det är två år kvar man kanske ändrar sig=)

• MeaJ
    vinterfost skrev 2012-04-19 17:11:55 följande:
    Har en fråga till er som själv har barn och vill ha ett barnfritt bröllop - vem är barnvakt till era barn? För våra självklara barnvakter vill vi ju bjuda på bröllopet..  
    En mycket bra fråga som vi också funderar på...

Sommarbrud 2013
Svar på tråden Varför vill man ha ett barnfritt bröllop?