Chicita skrev 2012-04-11 12:30:40 följande:
Lite off topic, men eftersom flera har påpekat att barnen kan störa i kyrkan så vill jag bara tipsa om vad vi gjorde för att minimera risken för det...
Vi delade ut små påsar till alla barn, med kritor och ett litet målarblock samt ett paket russin och två geleeiga ödlor (inte godis utan leksaker). Det var knäpptyst i kyrkan. Och då var det ändå några 2-3 åringar som brukar vara de som har svårast att sitta stilla.
Ett spädbarn grät ett par sekunder, men det var allt...
Vi meddelade också att vår "barnflicka" satt längst bak i kyrkan och var redo att möta upp föräldrar som kanske kunde känna att deras barn störde. Så att hon kunde gå ut med barnen och föräldrarna kunde sätta sig igen. Men det behövdes aldrig.
Annars fick alla som ville ta med sina barn. Men de flesta valde att lämna barnen hos barnvakt ändå. Vi ville hur som helst inte göra valet åt dom eftersom bara 3 av dom bjudna barnen inte kände varandra. Och dom är alltid med på alla andra familjesammankomster och det går bra då...
Jag tycker inte att det finns något rätt eller fel här och jag säger inte att vår lösning är den bästa, utan det är något man måste känna efter själva vad som kommer att funka.
Budgeten och lokalstorleken är ju de största problemen för de flesta. Barnen tar plats och dom ska också äta. Och då vill man inte behöva säga nej till andra vänner bara för att göra plats åt barnen. Helt logiskt och så skulle vi nog också resonerat om det inte var för att vi hade plats och att cateringfirman anpassade sig efter barnen. Vi betalade halva priset (på ett redan lågt pris) för de barn som kunde ta en portion själva men inte åt en vuxen portion (2-7 år), och inget alls för de som bara åt smakportioner. Vi hade inget fylleslag, och om man själv anser att man inte vill att barnen ska vara i närheten om någon tar ett glas vin till maten så tar man ju inte med sig barnen till ett ställe där alkohol förekommer, även om det är i måttlig mängd.
Vilken bra ide med kyrkan den kommer jag ta :)
Vi får med det halva priset av catringen för barnmaten så känns bra :).