• yorkstacy

Varför vill man ha ett barnfritt bröllop?

Jag är så himla nyfiken på varför man vill ha ett branfritt bröllop och hur tankarna bakom ligger? 

Jag dömer ingen, fnyser inte åt någon eller säger att varken eller är rätt eller fel, jag är bara genuint nyfiken på varför man vill detta.  Inget mer, inget mindre. 

Anledningen att jag börja fundera över detta är att när man hänger här inne så stöter man på debatter och massa olika tankar och åsikter, men aldrig har jag riktigt funnit svaret till VARFÖR? alltså den bakomliggande orsaken. Den försvinner liksom alltid i debatten.

Hoppas på många intressanta  tankar, och jag önskar verkligen att alla frå tycka och säga hur och vad de tycker och känner utan att bli dömda/attakerade/påhoppade/dumförklarade eller liknande nu när jag tar upp en fråga som uppenbarligen är så kännslig! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-02 00:55
    *Barnfritt skall det såklart vara.

• Svar på tråden Varför vill man ha ett barnfritt bröllop?
  • ninisbrud

Vi gifter oss i sommar och har valt barnfritt pga av att jag tycker inte alkohol och barn passar ihop. Vi har dock valt att våra barn plus syskonbarnen är med på middagen. Efter maten är det dax för barnen att bege sig till sina barnvakter. Vi har som tur är min kusins dotter som ställer upp och ha våra två barn

• tagetuss

Först beror det på att vi kommer servera alkohol sen insåg vi att det skulle blir väldigt många barn och en väldigt stor kostnad. Vi valde helt enkelt bort dem som skulle uppskatta festen minst. Jag har själv varit på alla bjudna, barnhavade pars bröllop och samtliga av dom har varit barnfria så jag tror inte någon rynkar på näsan.

Våra egna barn kommer vara med av en enkel anledning, nämligen att alla våra normala barnvakter redan kommer vara på festen. Däremot kommer vi ha en inhyrd barnvakt på plats som tar hand om dom efter middagen eller om dom blir stökiga under middagen. Lokalen vi ska hyra har en ovanvåning där dom kan hålla till och titta på film eller sova en stund, samtidigt som vi finns i närheten om det är något.

Om jag blir bjuden på bröllop där barn är välkomna så försöker jag ändå skaffa barnvakt om det är möjigt. Barnen tycker sällan att bröllop med långa middagar är roliga och jag vill kunna njuta och ägna min tid och fokus åt brudparet.

• Chicita

Jag blir lite förvånad över att så många säger att anledningen till att dom inte vill ha barn på bröllopet är för att dom ska servera alkohol.

Ska ni ha supafester och räknar med att det slutar med fulla människor som ligger i hörnen och spyr, svimmar eller beter sig illa?
    För då kan jag förstå att man vill skona barnen från det.

Annars tycker jag ju att det är mer upp till föräldrarna att säga att "nej jag skaffar barnvakt för att jag vill inte att mina barn är med på en middag där det serveras alkohol".
    Man måste ju inte ta med barnen bara för att dom är bjudna. Så om enda orsaken man har är att det kommer serveras alkohol, men man har plats för barnen och råd att bjuda dom och inte störs av att barnen leker... Varför inte överlåta beslutet åt föräldrarna i så fall?

Om det inte är den egentliga orsaken, men det låter mest PK att säga så istället för "jag tycker inte om barn" så ger det ju bara en missvisande bild ... tycker jag i alla fall...

• Fru 0728

Vi har valt att bjuda med barn till vigseln och till själva middagen. Men när festen drar igång så tycker jag inte att barn ska vara med där det serveras sprit och där vuxna dansar och där en och en annan blir för full. De flesta kommer att lämna sina barn hemma men det blir nog fyra stycken barn som kommer på vårt bröllop.

• Jenny121212

Vi ska bjuda med barnen, sen får det vara upp till föräldrarna hur de vill göra, men de kommer iaf vara välkomna. Våra egna kommer ju vara med och deras kusiner så att de får en rolig dag också. Självklart kommer de inte sitta stilla hela middagen, men det finns ett rum jämte där det kommer finnas filmer, kritor, papper m.m. Och någon som ser efter dem. Så vi hoppas det blir en rolig dag för alla:)

• TheD

Ehh.... Så bara för att det serveras alkohol så kommer det bli fulla människor? Vad är det för folk? Ledsen, men det förstår jag inte. Om jag skulle komma på ett sånt bröllop i framtiden så är det jag som går före brudparet..... Tål inte sånt svineri.

• MeaJ

Vi har valt att ha barnfri fest av den enkla anledningen att vi har så många barn i vårt bekantskap som tyvärr inte har fått lära sig hur man beter sig under middagar och liknade sammanhang.
    Jag vill inte ha en massa skrik och stoj när någon vill hylla oss med ett tal eller liknade.
    Så egoistisk är jag och det står jag för.
    Jag skyller inte på att det serveras alkohol.

Sommarbrud 2013
  • Chicita
    MeaJ skrev 2012-04-23 23:38:16 följande:
    Vi har valt att ha barnfri fest av den enkla anledningen att vi har så många barn i vårt bekantskap som tyvärr inte har fått lära sig hur man beter sig under middagar och liknade sammanhang.
    Jag vill inte ha en massa skrik och stoj när någon vill hylla oss med ett tal eller liknade.
    Så egoistisk är jag och det står jag för.
    Jag skyller inte på att det serveras alkohol.

Sommarbrud 2013
    Tycker inte att det är egoistiskt...
    Men jag tycker att det är bra att du inte skyller på något som anses vara PK bara för att du inte vill ha barn på bröllopet.
    Bra gjort Glad 
  • MeaJ
    Chicita skrev 2012-04-23 23:41:51 följande:
    Tycker inte att det är egoistiskt...
    Men jag tycker att det är bra att du inte skyller på något som anses vara PK bara för att du inte vill ha barn på bröllopet.
    Bra gjort Glad 
    Tack Glad
    Nä, jag är helt ärlig mot dom som frågar varför inte barnen är bjuden.
    Gillar dom inte läget går det bra att tacka nej till inbjudan.
    Sommarbrud 2013
  • Amejuli

Hej Chicita.

Jag förstår dina tankar. Själv hade jag alkohol som en av anledningarna. Jag vet att jag har en ganska extrem hållning och försökte förklara hur allt man känner inte är helt logiskt och så vidare på grund av erfarenheter o.s.v. Känner inte att jag säger sånt för att vara PK. Du får gärna läsa mitt inlägg igen om du kanske missade det? Kan tyvärr inte förklara det bättre än jag gjorde så det är i så fall tråkigt om de fortfarande kan tolkas på det viset att jag tror att det kommer bli fyllefest eller bara vill vara PK.

Men förstår som sagt dina tankar kring ämnet...

Chicita skrev 2012-04-23 14:16:22 följande:
    Jag blir lite förvånad över att så många säger att anledningen till att dom inte vill ha barn på bröllopet är för att dom ska servera alkohol.

Ska ni ha supafester och räknar med att det slutar med fulla människor som ligger i hörnen och spyr, svimmar eller beter sig illa?
    För då kan jag förstå att man vill skona barnen från det.

Annars tycker jag ju att det är mer upp till föräldrarna att säga att "nej jag skaffar barnvakt för att jag vill inte att mina barn är med på en middag där det serveras alkohol".
    Man måste ju inte ta med barnen bara för att dom är bjudna. Så om enda orsaken man har är att det kommer serveras alkohol, men man har plats för barnen och råd att bjuda dom och inte störs av att barnen leker... Varför inte överlåta beslutet åt föräldrarna i så fall?

Om det inte är den egentliga orsaken, men det låter mest PK att säga så istället för "jag tycker inte om barn" så ger det ju bara en missvisande bild ... tycker jag i alla fall...
Svar på tråden Varför vill man ha ett barnfritt bröllop?