• yorkstacy

Varför vill man ha ett barnfritt bröllop?

Jag är så himla nyfiken på varför man vill ha ett branfritt bröllop och hur tankarna bakom ligger? 

Jag dömer ingen, fnyser inte åt någon eller säger att varken eller är rätt eller fel, jag är bara genuint nyfiken på varför man vill detta.  Inget mer, inget mindre. 

Anledningen att jag börja fundera över detta är att när man hänger här inne så stöter man på debatter och massa olika tankar och åsikter, men aldrig har jag riktigt funnit svaret till VARFÖR? alltså den bakomliggande orsaken. Den försvinner liksom alltid i debatten.

Hoppas på många intressanta  tankar, och jag önskar verkligen att alla frå tycka och säga hur och vad de tycker och känner utan att bli dömda/attakerade/påhoppade/dumförklarade eller liknande nu när jag tar upp en fråga som uppenbarligen är så kännslig! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-02 00:55
    *Barnfritt skall det såklart vara.

• Svar på tråden Varför vill man ha ett barnfritt bröllop?
  • Dejli
    Dejli skrev 2012-04-02 08:59:26 följande:
    Jag tycker tvärt om att det väldigt ofta framgår varför man inte vill ha barnfritt... oftast beroende på ekonomi, plats eller att man inte vill ha ett helt koppel ouppfostrade ungar kutandes runt i lokalen. 
    "Varför man vill ha barnfritt" skulle det såklart stå...
  • Misswert

Jag är av den åsikten att barn och alkohol inte hör ihop. Troligtvis är det den gamla nykteristen i mig som lyser igenom. Vi har två barn själva, i den åldern där den ena måste jagas och den andra tycker allt som inte tar två minuter är får långt. Vi har sagt så att alla barn är välkommna till kyrkan men sedan får de åka hem igen. Mest troligen kommer även våra barn åka efter vigslen, med barnvakten.

Dock har vi gjort undantaget för två riktigt små barn, de kommer inte vara mer än några månader när bröllopet är. Annars så har vi varit ganska hårda på barnfrågan, mina systerbarn kommer inte vara med förutom min äldsta som fyller 18 samma år.

• Paula1

Vi har själv två små barn, nyss fyllda 4 år och 1,5 år. Nästan alla våra vänner och släktingar har också barn i den åldern. De flesta har två barn var, en del ett barn, en del tre barn. Skulle alla barn bjudas med skulle antalet gäster alltså flerdubblas väldigt snabbt. Vi ska vara i en lokal där vi får betala ganska mycket per kuvert, så det blir öven betydligt dyrare med fler gäster, om än små sådana som kanske kan få nån speiell barnmeny, men kostar ju ändå på lokal. Kanske behöver man ett extra rum med en inhyrd barnvakt så de barn som lessnar under middagen kan vara där, men sådant kostar ju också pengar och engagemang från burdparet.
    Sedan tycker vi inte heller att en lång trerättersmiddag med både stillasittande och tal och alkohol är så roligt för barnen. Och som småbarnsförälder vet jag själv att man som gäst oroar sig för att ens lilla barn ska bli gnälligt eller högljutt osv. Jag har varit på många bröllop med mina barn då jag ammat, och det är ganska stressande för en själv. Man kan inte riktigt fokusera på festen och brudparet. Jag har dock väldigt lugna barn, ändå blir det stressigt och stojigt. Barn är ju barn och ska få vara det. Vi har dock regeln att ammande barn självklart är välkomna.

• Anjesckan

Vi kommer också att ha ett uttalat barnfritt bröllop, dels för att vi i vår släkt mest har små barn 1-4 år, vi har lite ansträngd budget, och dels för att det är vår dag och vi vill få den lugn och fin :) känns rätt skönt, men dock har några släktingar reagerat och tycker vi är konstiga då bröllop är en familjefest, javisst men det är ju vår dag, på deras bröllop får dom välja vad dom vill ha :)

• Mollee

Många som har hört den gamla skrönan om barnet som mitt under den stämningsfulla vigseln högt och ljudligt säger "Mamma, jag har bajsat!" kör nog barnfritt av den anledningen... Flört

Själv hade jag med mig en knappt 3 månader gammal baby på brorsans bröllop - japp, knatten stod t o m på inbjudan! - och var riktigt nervös att han skulle göra något liknande. Typ börja gallskrika under vigseln, kaskadkräkas på bruden eller så. Lokalen var dessutom inte sån att man kunde smita ut obemärkt: tornrum med vindeltrappa!

Som tur var hände det inget värre än att han fick hicka strax innan ingångsmarschen drog igång, sen somnade han. Men på vårt eget bröllop blir det nog barnfritt, för jag kunde verkligen inte slappna av utan var på helspänn hela tiden. Dels var jag orolig för att knatten skulle tycka att det var jobbigt, dels för att andra skulle tycka att vi störde.

• MalinLarsson

Finns många olika saker till att vi vill ha barnfritt bland annat dessa. Självklart så älskar vi våra släktingars och vänners barn men som någon skrev tidigare, dem kan man träffa en annan dag.

* Vi vill ha fest med dans, musik, alkohol osv.

* Vi har inte råd att bjuda in alla barn och halvvuxna. Det skulle bli ytterligare 10-15 pers som ska ha mat och plats. Varken pengarna eller platsen finns till det och vi väljer att hellre bjuda några extra vuxna som verkligen vill komma och uppskattar det.

* Barnen skulle antagligen tycka att det var skittråkigt, vilket skulle resultera i en massa spring och skrik.

* Vi vill inte ha barn som stör i kyrkan, faktiskt.

* Våra gäster ska kunna slappna av utan att behöva ha koll på sina barn.

* Den största anledningen är nog ändå att vi vill vara i fokus på vår dag :) All eyes on us, liksom.

Om vi hade haft egna barn så hade vi nog inte valt barnfritt, men som vårat liv ser ut just nu så vill vi inte ha ett barnkalas.

• sofiasmamma

Med 40 barn sammanlagt bland de inbjudna var det både en kostnads- och utrymmesfråga för oss, men den kanske största anledningen var att vi vill ha en bröllopsfest, inte ett barnkalas. :)

Vår dotter och tre av hennes kusiner kommer dock vara med.

• aurum

För mig finns det flera svar, vissa mer korrekta än andra.. Men ärligt talat så bottnar det i att jag inte tycker om barn. Alls. Överhuvudtaget.
    Sen tror jag inte särskilt många barn uppskattar en 4-8 timmar lång middag där de förväntas sitta tysta och stilla konstant o jag tror inte särskilt många vill "utsätta" sina barn för fulla vuxna på det sättet heller.

• theluckiest2013

Samma här! Om alla våra vänner och släktingar skulle ta med sina barn så skulle det bli mellan 30-40 barn och det blir väldigt många barn.. Om man inte kan fixa barnvakt så får våra gäster givetvis hellre ta med barnen än att inte komma alls, våra egna och några till vet jag ju kommer vara med.Däremot får de gärna följa med till ceremonin i kyrkan om de vill! De barnen i vår bekantskapskrets är alla är under 9 år och får inte ut något av en flera timmar lång middag! Dessutom så tycker jag, som många redan skrivit, att onyktra vuxna och barn inte är en bra kombo. Själv skulle jag aldrig dricka något när mina barn är med! Det är våra anledningar.

sofiasmamma skrev 2012-04-02 17:14:39 följande:

Med 40 barn sammanlagt bland de inbjudna var det både en kostnads- och utrymmesfråga för oss, men den kanske största anledningen var att vi vill ha en bröllopsfest, inte ett barnkalas. :)

Vår dotter och tre av hennes kusiner kommer dock vara med.

• aniara

Vi har bjudit några barn till vår fest men jag kan absolut tänka mig flera anledningar att ha barnfritt. Till exempel att föräldrarna släpper loss mer utan barnen (vi har några såna bland gästerna), att det blir mindre risk för störning under ceremonin och vid middagen, att det blir lättare med en bra bordsplacering (barn kan ju vara blyga och därmed bli svårplacerade), att man inte behöver tänka på specialmat och dryck till barnen, att festen inte dör bara för att föräldrarna måste gå och natta sina barn. Och så vidare.

Svar på tråden Varför vill man ha ett barnfritt bröllop?