• yorkstacy

Varför vill man ha ett barnfritt bröllop?

Jag är så himla nyfiken på varför man vill ha ett branfritt bröllop och hur tankarna bakom ligger? 

Jag dömer ingen, fnyser inte åt någon eller säger att varken eller är rätt eller fel, jag är bara genuint nyfiken på varför man vill detta.  Inget mer, inget mindre. 

Anledningen att jag börja fundera över detta är att när man hänger här inne så stöter man på debatter och massa olika tankar och åsikter, men aldrig har jag riktigt funnit svaret till VARFÖR? alltså den bakomliggande orsaken. Den försvinner liksom alltid i debatten.

Hoppas på många intressanta  tankar, och jag önskar verkligen att alla frå tycka och säga hur och vad de tycker och känner utan att bli dömda/attakerade/påhoppade/dumförklarade eller liknande nu när jag tar upp en fråga som uppenbarligen är så kännslig! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-02 00:55
    *Barnfritt skall det såklart vara.

• Svar på tråden Varför vill man ha ett barnfritt bröllop?
  • SkövdeSophie

Jag instämmer med övriga, det är för osäkert med barn och barn har inte kul på tre-rätters middagar. Den är bara bebisar som ammar som får komma på vårt.

• AnnaKari

Det var våra vänner som indikerade på detta sätt: härligt bröllop, barnvakt är redan fixad. Roligt att få klä upp sig för våra respektive.

Vi gifter oss på annan ort, så våra gäster kommer vara inkvarterade på olika ställen. Då blir det skänt för föräldrarna att slippa springa mellan festen & hotellet för att söva/passa barnen.

Jag hade iof redan börjat planera barnens buffé, funderat på barnvakt under middagen osv.

Nu var det bara för oss att hitta en bra formulering i inbjudan

• EmmaJakob

Vi tänker så här;
    Alla andra dagar är vi mamma och pappa - denna dagen är vår och vi vill inte mata barn, byta blöja och annat som ingår =) Även om man har barnvakt är det svårt att hålla barnen borta från föräldrarna. En kväll kan man vara utan sina barn och få njuta av att vara vuxen och tillsammans med fina vänner :)

Tyvrärr har vårt barnfria bröllop inneburit att en hel del har tackat nej - men som sagt, så får det vara!

• JuliBrud89

Jag håller med många andra, jag tycker inte barn ska vistas bland alkohol med fulla folk på en fest :) Vi kommer bjuda barnen så dom får vara med på kaffen och alla tårtor, men nær festen børjar ær det hemdags før dom! Det gæller æven vår lilla flicka som då kommer vara 8 mån :)

• Odium

Vi har barnfritt för att vi inte tycker om barn och har inget intresse av att träffa dem, speciellt inte på vår fest.
    Vår släkt vet om vad vi tycker och det är ingen som sagt något om det.

• FruSSE

Har bara läst TS.

Vi har valt att ha barnfritt av följande anledningar:

- Vi håller till på en finare restaurang där varje rätt kostar ca 300 kr. Visserligen har vi abonnerat halva stället, men det finns fortfarande andra betalande gäster där som inte hör till vårt sällskap. Och de vill nog gärna äta utan barnspring i lokalerna.
    - Det finns helt enkelt ingen plats för barnen att vara på. Hur roligt är det för en ettåring att sitta still vid ett bord? Inte särskilt.
    - Nästan alla i vår vänkrets har barn i åldrarna 6 månader - 4 år (alla som har barn i de här åldrarna vet hur det är). Vi har sagt att ammande spädbarn kan medfölja men annars hade det blivit alldeles för många barn för vad som är möjligt med tanke på vårt lokalval.
    - Mammor har en tendens att tävla. "Jag skulle aldrig lämna bort mitt barn...".Nu bestämmer jag och så kan folk vara sura på mig sen istället om de vill.
    - Lokalen där vi kommer att hålla till ligger precis intill havet.
    - Av respekt till de som ska hålla tal.
    - För att jag helt enkelt anser att bröllop är en vuxenfest. Barn (i alla fall i de åldrarna som våra vänner har barn i) uppskattar inte att gå på bröllop. De har det roligare hemma med mormor/morfar/farmor/farfar. 

• Memsan

Alla har så fina och omtänksamma orsaker till sina barnfria bröllop. Våran orsak är enkel. Vi ogillar barn. Men vi formulerade oss lite finare i inbjudan ^.^

• BettyBoop

Vi hade först tänkt inkludera barn och hyra in barnvakter. Men...så började vi med gästlistan och insåg att våra vänner har 45 barn!! Flesta småbarn! Det är två dagisklasser..det är jättemånga barn på en och samma gång!.

Lokalen har en maxgräns på människor vilket skulle innebära att vi fick välja bort vuxna vänner till förmån för barn vi inte känner..Och eftersom det ska vara rättvist och känns fel att sålla bland barnen, så valde vi barnfritt med undantag för ammande spädbarn.

Vi inser att det kommer att innebära att vissa vänner inte kan komma och att vissa vänner kommer att välja bort vår fest av principskäl. Det ingår liksom i paketet tyvärr men det är vad som känns mest rimligt för vår del.

• Lilla My 76
    MalinLarsson skrev 2012-04-02 11:45:18 följande:

Finns många olika saker till att vi vill ha barnfritt bland annat dessa. Självklart så älskar vi våra släktingars och vänners barn men som någon skrev tidigare, dem kan man träffa en annan dag.

* Vi vill ha fest med dans, musik, alkohol osv.

* Vi har inte råd att bjuda in alla barn och halvvuxna. Det skulle bli ytterligare 10-15 pers som ska ha mat och plats. Varken pengarna eller platsen finns till det och vi väljer att hellre bjuda några extra vuxna som verkligen vill komma och uppskattar det.

* Barnen skulle antagligen tycka att det var skittråkigt, vilket skulle resultera i en massa spring och skrik.

* Vi vill inte ha barn som stör i kyrkan, faktiskt.

* Våra gäster ska kunna slappna av utan att behöva ha koll på sina barn.

* Den största anledningen är nog ändå att vi vill vara i fokus på vår dag :) All eyes on us, liksom.

Om vi hade haft egna barn så hade vi nog inte valt barnfritt, men som vårat liv ser ut just nu så vill vi inte ha ett barnkalas.

Håller med dig!
  • filibustern
    Memsan skrev 2012-04-02 21:32:54 följande:
    Alla har så fina och omtänksamma orsaker till sina barnfria bröllop. Våran orsak är enkel. Vi ogillar barn. Men vi formulerade oss lite finare i inbjudan ^.^
    min fästman skulle gilla ditt raka och ärliga svar : han ogillar barn oxå. :P
Svar på tråden Varför vill man ha ett barnfritt bröllop?