• Chicita

Walk a mile!

Äntligen fick vi hem promenadbandet.
    Och även om jag inte har målet att bli smal och snygg till bröllopet (som redan är avklarat) så vill jag bli hälsosammare.

Är det någon som hänger med på en promenadutmaning?
    Jag kan inte träna på gym, inte simma, inte springa och massa annat pga skador som jag inte vill gå in på här. Men promenader har funkat någotsånär - tills jag drabbades av yrsel.
    Nu när jag kan gå på promenadbandet och hålla mig i  handtagen så har jag ingen direkt ursäkt för att inte röra på mig. Och jag längtar efter att få börja.
    Men det skulle vara kul att ha någon / några att peppa och utmana.

Jag tänkte sätta målet minst 30 minuters sammanhängande promenad varje dag men om jag kan överträffa det så är det bra.

Så....
    Vill någon utmana mig och själv kanske öka sin promenad dos.

Ska förtydliga - jag söker ingen som skriver om antal timmar på gymmet, eller vilka pass dom kört på Må Bättre. 
    Utan jag söker dig som också satsar på promenader och vill sporras att ta en omvöäg eller köra lite längre på bandet... 

• Svar på tråden Walk a mile!
  • Chicita

I går blev det 35 min promenad med hunden på kvällen. 
    I dag har jag tillbringat halva dagen med att vänta på att brorsan ska kunna kolla synen. Först fick vi vänta på att få en tid, sen på själva synundersökningen osv...
    När vi var klara så hade det börjat vräka ner snöblandat regn.
    Försök att dra ut min hund i det vädret säger jag bara Tungan ute 

Det blev ett glas vin istället för promenad Oskyldig 

• passionsblomman

Ett (bra?) sätt att gå mycket , m y c k e t längre än man egentligen tänkt sig, är att helt sonika gå fel väg och gå bort sig i skogen.
    (Här måste jag kanske till mitt försvar tillägga att skogen och området är helt nytt för mig. Sonen har börjat i ett nytt fotbollslag, på ny ort, och jag tänkte gå lite själv medan han tränar. Men det var inget givet elljusspår precis, utan stigar lite hit och dit. Jag valde dit-och det blev långt.)

Min hund -som ju är liten, vit och mycket lurvig- är numera efter det äventyret nbadad, kortklippt och ful som stryk. Han ser ut som ett nyrakat lamm... Men efter den pärsen och marschen över bla ett hygge, så var det lättare att klippa än att kamma.

Så kan man också få en 20-minutersrunda att växa till en hel timmes promenad-terräng dessutom. Cool

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman

Min bästa peppning just nu är annars till er alla från mig:

Har ni någon vitsippsbacke där ni bor? Passa isåfall verkligen på nu! Det är ju så vackert i skogen att man nästan inte kan tro att det är sant!
    Och lagom svalt att gå riktigt raskt. Snart är det myggor och andra flygfän dessutom. Nä, NU är bra tid att gå! Hejja hejja!

• Chicita
    passionsblomman skrev 2012-04-21 12:45:18 följande:
    Ett (bra?) sätt att gå mycket , m y c k e t längre än man egentligen tänkt sig, är att helt sonika gå fel väg och gå bort sig i skogen.
    (Här måste jag kanske till mitt försvar tillägga att skogen och området är helt nytt för mig. Sonen har börjat i ett nytt fotbollslag, på ny ort, och jag tänkte gå lite själv medan han tränar. Men det var inget givet elljusspår precis, utan stigar lite hit och dit. Jag valde dit-och det blev långt.)

Min hund -som ju är liten, vit och mycket lurvig- är numera efter det äventyret nbadad, kortklippt och ful som stryk. Han ser ut som ett nyrakat lamm... Men efter den pärsen och marschen över bla ett hygge, så var det lättare att klippa än att kamma.

Så kan man också få en 20-minutersrunda att växa till en hel timmes promenad-terräng dessutom. Cool
    Det måste väl ha varit fullkomligt medvetet som du valde Dit och inte Hit då misstänker jag. Du var ute efter den där långa jobbiga rundan helt enkelt Flört
    Vi ska försöka åka och handla lite. Och det har numer blivit till en riktig pärs för mig.
    Huvudet snurrar, benen skakar som om dom var av gelé... Men jag vill inte börja isolera mig.
    Det hade ju varit lätt att skicka maken att handla med en inköpslista. Men det känns som ett nederlag och så lätt ska jag inte ge mig... 
  • snowstars
    Chicita skrev 2012-04-21 12:54:28 följande:
    Vi ska försöka åka och handla lite. Och det har numer blivit till en riktig pärs för mig.
    Huvudet snurrar, benen skakar som om dom var av gelé... Men jag vill inte börja isolera mig.
    Det hade ju varit lätt att skicka maken att handla med en inköpslista. Men det känns som ett nederlag och så lätt ska jag inte ge mig...

Du är en riktig kämpe du, det måste jag säga. Imponeras av dig :)

Här har det inte blivt så många promenader sen.. Innan påsk var det väl jag gick en riktig promenad sist. Går visserligen till och från praktiken men det räknar jag inte riktigt.. Och idag skriver jag en lång j**la uppgift som ska in första maj (vad är det för sadister som sätter klämdagar som deadline?). Hoppas komma ut en stund innan middagen i alla fall. Prioriterar att skriva klart så jag får vara ledig ikväll.

• Chicita
    snowstars skrev 2012-04-21 13:02:57 följande:

Du är en riktig kämpe du, det måste jag säga. Imponeras av dig :)

Här har det inte blivt så många promenader sen.. Innan påsk var det väl jag gick en riktig promenad sist. Går visserligen till och från praktiken men det räknar jag inte riktigt.. Och idag skriver jag en lång j**la uppgift som ska in första maj (vad är det för sadister som sätter klämdagar som deadline?). Hoppas komma ut en stund innan middagen i alla fall. Prioriterar att skriva klart så jag får vara ledig ikväll.

Nja, jag kan vara riktigt lat och tycka riktigt synd om mig själv ibland också Oskyldig
    Men om man bara lägger sig ner och ger upp helt så har man ju inget liv kvar sen och inget att leva för. Så även om det är mer motgångar än framgångar och att jag många gånger inte "orkar" träna eller helt enkelt bara tyckte att det var bra på tv och "skjuter upp det" (så att det inte blir av alls istället) så kan jag inte bara ge upp. Det är varken rätt mot mig själv eller mot min omgivning Glad

Försök satsa på en liten omväg till och från praktiken så möter du ju dina mål där. Det behöver ju inte vara långt, en minuts omväg är ju en minuts mer träning än du skulle fått annars. Tänk på hur bra det är för huvudet med lite kroppslig motion. Och du kan ju gå och fundera på uppgiften och formuleringen medan du tar den där extra minutens omväg Solig
  • snowstars
    Chicita skrev 2012-04-21 13:15:32 följande:
    Nja, jag kan vara riktigt lat och tycka riktigt synd om mig själv ibland också Oskyldig
    Men om man bara lägger sig ner och ger upp helt så har man ju inget liv kvar sen och inget att leva för. Så även om det är mer motgångar än framgångar och att jag många gånger inte "orkar" träna eller helt enkelt bara tyckte att det var bra på tv och "skjuter upp det" (så att det inte blir av alls istället) så kan jag inte bara ge upp. Det är varken rätt mot mig själv eller mot min omgivning Glad

Försök satsa på en liten omväg till och från praktiken så möter du ju dina mål där. Det behöver ju inte vara långt, en minuts omväg är ju en minuts mer träning än du skulle fått annars. Tänk på hur bra det är för huvudet med lite kroppslig motion. Och du kan ju gå och fundera på uppgiften och formuleringen medan du tar den där extra minutens omväg Solig

Ja men det får man väl, men jag tror man har olika grundinställningar också. Antingen kämpar man på eller så ger man upp. Sen har man väl grader av det emellanåt också. Jag försöker också tänka som du.

Är snart klar med dagens uppgift så det blir en promenad innan middagen. Ska få ihop trettio minuter i alla fall. Så får vi se hur det blir imorgon, har en uppgift som skulle behöva göras då också.. I alla fall om jag vill vara ledig över 1 maj.

• Chicita
    snowstars skrev 2012-04-21 15:51:58 följande:

Ja men det får man väl, men jag tror man har olika grundinställningar också. Antingen kämpar man på eller så ger man upp. Sen har man väl grader av det emellanåt också. Jag försöker också tänka som du.

Är snart klar med dagens uppgift så det blir en promenad innan middagen. Ska få ihop trettio minuter i alla fall. Så får vi se hur det blir imorgon, har en uppgift som skulle behöva göras då också.. I alla fall om jag vill vara ledig över 1 maj.

Ja det enda man kan förändra och styra är ju sig själv och vad man gör med sin tid Glad
    Och ibland när allt känns kasst så har man ju fortfarande den saken som man kan styra över, och det kan kännas riktigt bra
  • izredam

Jag funderar på att åka med sambo ut på träningen i nästa vecka och gå där ute, det ligger lite utanför stan så det kan bli ett trevligt ombyte. Men nu är jag förkyld och har superont i huvudet. IGEN!

Imorgon har jag dessutom en tid för en magnetröntgen av knät (så att läkaren kan få se att det inte går att se något på röntgen så att jag kan få göra operationen så att jag kan slippa ha ont) - men jag hittar inte kallelsen så jag vet inte vilken tid jag har utan jag måste ringa dem det första jag gör imorgon bitti >.<

• Chicita

Det har regnat i dag som omväxling...
    *ironi*

Har varit ute på 3 kortare promenader med hunden bara. Inget extra...
    Håller däremot på att tvätta och plocka lite här hemma inför resan.
    På söndag bär det av, en vecka på Rhodos Glad 

Svar på tråden Walk a mile!