• Chicita

Walk a mile!

Äntligen fick vi hem promenadbandet.
    Och även om jag inte har målet att bli smal och snygg till bröllopet (som redan är avklarat) så vill jag bli hälsosammare.

Är det någon som hänger med på en promenadutmaning?
    Jag kan inte träna på gym, inte simma, inte springa och massa annat pga skador som jag inte vill gå in på här. Men promenader har funkat någotsånär - tills jag drabbades av yrsel.
    Nu när jag kan gå på promenadbandet och hålla mig i  handtagen så har jag ingen direkt ursäkt för att inte röra på mig. Och jag längtar efter att få börja.
    Men det skulle vara kul att ha någon / några att peppa och utmana.

Jag tänkte sätta målet minst 30 minuters sammanhängande promenad varje dag men om jag kan överträffa det så är det bra.

Så....
    Vill någon utmana mig och själv kanske öka sin promenad dos.

Ska förtydliga - jag söker ingen som skriver om antal timmar på gymmet, eller vilka pass dom kört på Må Bättre. 
    Utan jag söker dig som också satsar på promenader och vill sporras att ta en omvöäg eller köra lite längre på bandet... 

• Svar på tråden Walk a mile!
  • snowstars
    Chicita skrev 2012-05-10 22:13:05 följande:
    Oh vad jag känner igen det där...
    "Inte ska väl jag ta upp vårdtider för de som behöver dom bättre"...
    Jag fick order av en sköterska för några år sen att söka vård om jag bara har lite ont eftersom jag har så hög smärttröskel. Så det har jag tagit åt mig av faktiskt och börjat gå till doktorn mycket tidigare.
    Det tog ju 2 veckor innan jag gick iväg med mina spruckna knäskålar med skador inuti knäet också... Och när jag fick handleden avsparkad av en ko när jag gick naturbruk så lindade jag ju bara den och det upptäcktes först 8 veckor senare på en vaccinering, att jag faktiskt brutit den (blev skickad på röntgen när jag var på vaccineringen och dom tyckte min handled såg lite konstig och blå ut)...

Hehe, då vet du hur det är ;) Jag tror faktiskt att jag har rätt så låg smärttröskel så det är nog ignen fara så, och det blir bättre hela tiden. Men har det inte försvunnit efter sommaren får jag väl söka hjälp kanske. Kan passa på att gå till tandläkaren samtidigt, det är också ett tag sen nu.

Sofiasmamma: Många kramar till dig! Kanske är frisk luft och promenader bara bra för att rensa lite i dimman?

Har precis kommit in efter en 40 minuters powerwalk/halvspringande runda så jag tänker duscha och laga middag nu. I helgen har jag inte planerat in några långpromenader för min syster ska hälsa på så jag misstänker att det blir många timmar på stan i affärer. Kommer nog röra mig ändå, om man säger så ;)

• Chicita

Har gått 2 korta promenader med hunden i dag också. Vet inte om det blir någon mer efter att maken kommer hem. 
    Börjar få migrän (vädret) men får jag bara bukt med den så tänkte jag försöka hänga på på i alla fall en vända till.

Har varit duktig och inte ätit något godis alls den här veckan, utan frukt i stället.
    Ok det är inte så mycket bättre egentligen. Men det är i alla fall vitaminer och fibrer i Glad Så i kväll kanske vi unnar oss lite fredagsmys med chips och dip

• izredam

Vi har också ätit frukt, i två veckor. Så nu hade sambo DRÖMT om godis, så han ska få sitt godis ikväll, men då ska jag ha chips! (Problemet med att vi inte alls vill ha samma fredagsmys) Men jag ska spendera helgen med att plugga så det förtjänar jag :P

Dåligt med promenader dock, men vi får parkera extra långt bort på ICA sen när vi ska handla (ja, veckans storhandling hamnade nu ikväll - det var enda tiden som passade, stressig vecka) så får jag ett par hundra meter extra promenad i alla fall :P

• snowstars
    Chicita skrev 2012-05-11 17:22:04 följande:
    Har gått 2 korta promenader med hunden i dag också. Vet inte om det blir någon mer efter att maken kommer hem.
    Börjar få migrän (vädret) men får jag bara bukt med den så tänkte jag försöka hänga på på i alla fall en vända till.

Har varit duktig och inte ätit något godis alls den här veckan, utan frukt i stället.
    Ok det är inte så mycket bättre egentligen. Men det är i alla fall vitaminer och fibrer i Glad Så i kväll kanske vi unnar oss lite fredagsmys med chips och dip
    Det är väl jättebra att äta frukt istället för godis. Frukt är ju åtminstone naturligt och inte tillverkat av EX72 eller nåt atioxidationsmedel ;) Sen tvistar man ju om huruvida fruktsockret är bättre eller inte och där håller jag helt med han som sa att man inte kan äta så mycket frukt att man får i sig för mycket av det eftersom man blir mätt långt innan. Men det är väl bara för att jag tycker om frukt.
  • sofiasmamma

Tack tjejer!!

Det känns lättare nu men i stället har min lilla tjej varit sjuk och en massa annat har kommit i vägen, inte minst spöregn till och från i flera dagar (minst två iaf :).

Idag var vi på köpcentrum i... tre timmar tror jag. Inte direkt promenad men absolut ingen vila heller. :)

Jag avskyr eg. köpcentrum så nu är jag alldeles slut (psykiskt).

Trevlig helg!

• sofiasmamma

Provade min klänning idag, en månad sen sist, och den satt bra mycket lösare i midjan. Hurra!

Jag märker 0 skillnad på vågen, men i kroppen har det hänt en del på en månad. Härligt! :)

• Chicita
    sofiasmamma skrev 2012-05-12 19:59:43 följande:

Provade min klänning idag, en månad sen sist, och den satt bra mycket lösare i midjan. Hurra!

Jag märker 0 skillnad på vågen, men i kroppen har det hänt en del på en månad. Härligt! :)

Vad kul Skrattande
    Det är ju då man blir sporrad att fortsätta...

Jag är fortfarande sugen på att dra igång mitt promenerande och funderar eventuellt på att gå en vända på bandet i början av veckan i långsam takt, men ändå försöka klara en halvtimme.
    Vill se hur mycket knäet håller nu. Ute gör det ont rätt snabbt och jag är rädd att gå för långt så jag gör illa mig på vägen hem (överanstränger det). Men på bandet är det ju bara att kliva av om det inte funkar.
    Men jag ska nog låta det läka några dagar till i alla fall så jag inte gör något dumt...  
  • izredam

Men det blir bättre i knät i alla fall? då verkar det ju inte vara något farligt, alltid något :)

• Chicita
    izredam skrev 2012-05-13 12:12:16 följande:
    Men det blir bättre i knät i alla fall? då verkar det ju inte vara något farligt, alltid något :)
    Jag är så van vid att ha ont, så jag liksom ignorerar det onda efter ett tag.
    Det jag känner är att knäet känns ostabilt och jag har en känsla ibland att det "glappar" eller rör sig på ett konstigt sätt i knäskålen.
    Men det ska ju tydligen inte vara något farligt, och även om det var brutet så skulle dom inte direkt göra något åt saken. Alltså om knäskålen var bruten... Inte själva knäet (leden). Knäskålen flyter ju ändå bara ovanpå leden och har ingen direkt funktion.
    Så det är bara att bita ihop och köra på. 
  • izredam

Jo, den ostabila känslan har jag fått lära mig att den beror på ledband i de allra flesta fall, och så länge de inte är av (vilket de ju inte är eftersom du kan böja knät) så läker de av sig själva på några veckor :) Säger som jag sa till läkaren i vintras, lite smärta har ingen dött av.

Svar på tråden Walk a mile!