• Chicita

Walk a mile!

Äntligen fick vi hem promenadbandet.
    Och även om jag inte har målet att bli smal och snygg till bröllopet (som redan är avklarat) så vill jag bli hälsosammare.

Är det någon som hänger med på en promenadutmaning?
    Jag kan inte träna på gym, inte simma, inte springa och massa annat pga skador som jag inte vill gå in på här. Men promenader har funkat någotsånär - tills jag drabbades av yrsel.
    Nu när jag kan gå på promenadbandet och hålla mig i  handtagen så har jag ingen direkt ursäkt för att inte röra på mig. Och jag längtar efter att få börja.
    Men det skulle vara kul att ha någon / några att peppa och utmana.

Jag tänkte sätta målet minst 30 minuters sammanhängande promenad varje dag men om jag kan överträffa det så är det bra.

Så....
    Vill någon utmana mig och själv kanske öka sin promenad dos.

Ska förtydliga - jag söker ingen som skriver om antal timmar på gymmet, eller vilka pass dom kört på Må Bättre. 
    Utan jag söker dig som också satsar på promenader och vill sporras att ta en omvöäg eller köra lite längre på bandet... 

• Svar på tråden Walk a mile!
  • Chicita

Blev mer än ett par halvlånga promenader i går...
    Sista vändan innan nattkissningen blev en rätt lång tur. Inte en av de längsta vi brukade gå förut. Men ändå betydligt längre än vi gått på länge (eller tja som vi gått tillsammans på länge, maken har gått den vändan en gång tillsammans med grannen och grannhunden men utan mig).
    Så det var till och med minus på vågen i dag Solig 

• passionsblomman

Det är varmt. Asvarmt!
    Både jag och min jycke klarar det väldigt dåligt, så i promenadhänseende, borde vi just nu gå i ottan -men då sover vi. Idag gick vi i vart fall vår lång-runda och tillslut hängde tungan på vovven som en slips-trots att jag hade vatten med.

-Så jag doppade honom i ån!
    Han hatar att bada, så han blev högst förnärmad-men väldigt pigg!

Själv tror jag jag går åt snart, för jag håller på att bli sjuk. Helt knäckt. Halsen värker och jag mår verkligen tjyvtjockt. Så det får vara nog för idag. Jag har dessutom överansträngt mina armar vid all vedstapling, så jag kan inte ens greppa om saker just nu. Jag ska nog ha ett par vilodagar kanske...

Grattis Sofiasmamma till minus på vågen! Jag har Röd Vecka just nu, så det är verkligen ingen idé att väga sig, om man inte vill drabbas av en depression vill säga.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • snowstars

Vi har gjort så gott vi har kunnat idag. Dock var det en löptik som hade sprungit före oss när vi skulle gå vår långa runda så min kära (han)hund drog och slet i kopplet tills jag var mer än måttligt förbannad.. Kortade av rundan lite och den blev bara 30 minuter. Och så har vi gått två "vanliga" rundor som förvisso tar 30 minuter men då står vi ganska mycket stilla :P

Har börjat räkna kalorier för att se om det ger någon effekt på vågen. Har inte riktigt trottt på den metoden men jag har snart provat allt möjligt annat utan att det händer nåt så nu ska vi se om det blir bättre. Är faktiskt 25 kg över min normalvikt så jag måste försöka åtgärda det på något vis. Ska utvärdera i mitten på juni och se om jag gått ner något då. Väger mig enbart hemma hos mina föräldrar och ska dit i juni då som sagt :P

• passionsblomman

Snowstars, väger du maten då, eller hur vet du hur mycket du ska äta?

Jag började förrresten själv förra vintern att försöka komma tillrätta med just 25 kg. Jag har hunnit 12 so far. Eller, först 14 men sedan gick jag upp lite igen i vinter, och nu är jag snart på höstens lägstanotering igen. Jag har alltså hälften kvar att sakta men säkert beta av tills januari nästa år.

• snowstars
    passionsblomman skrev 2012-05-21 18:31:29 följande:
    Snowstars, väger du maten då, eller hur vet du hur mycket du ska äta?

Jag började förrresten själv förra vintern att försöka komma tillrätta med just 25 kg. Jag har hunnit 12 so far. Eller, först 14 men sedan gick jag upp lite igen i vinter, och nu är jag snart på höstens lägstanotering igen. Jag har alltså hälften kvar att sakta men säkert beta av tills januari nästa år.

Jag har en hushållsvåg så jag väger. Tänkte att problemet nog ligger i att mitt ögonmått är alldeles för generöst, hehe.

Jag började förra januari med att få nyttigare kostvanor. Så jag slutade med allt godis och socker under vardagarna. Märker stor skillnad i hur jag mår. I januari i år började jag träna, och de här fem månaderna är den längsta perioden i mitt liv som jag har tränat regelbundet. När Chicita startade den här tråden började jag också få in mer vardagsmotion. Jag har provat äta stenålderskost i vinter men har inte lyckats hålla det så strikt som jag skulle behöva så det har inte gett stora resultat. Vågen visar -3 kg sen nyår så det är ju inga jättekliv vi pratar om. Därför tänker jag nu prova räkna kalorier även om jag på ett vis tycker det är helt befängt. Jag menar, gurka innehåller typ inga kalorier alls men ingen näring heller..

Hur som haver, jag planerar inte att rasa i vikt men hoppas att det i alla fall ska börja gå stadigt neråt. Sen om det tar ett år eller två spelar inte så stor roll bara det går åt rätt håll.

• Chicita

Ett tips som jag kan ge här hemifrån om ni som oss gör flera matlådor i taget är att göra 1 extra matlåda.
    Alltså om maten ska räcka till 2 ggr så försök få den att räcka till 3 ggr.
    Fyll ut med grönsaker om det ser snålt ut.

Vi är dåliga på att äta vanlig middagsmat under veckorna, så jag brukar göra storkok på söndagarna och göra matlådor för hela veckan (minst 2 olika sorter så man inte tröttnar allt för mycket Flört ) Och jag ställer alltid fram en matlåda mer (eller två) än vad jag tror att maten ska räcka till. Så nu äter vi mindre portioner och det märks faktiskt Glad
    Försöker även använda dom mindre mattallrikarna vi har här hemma och om man är sugen på efterrätt så delar vi på en portion osv

• izredam

Det där med tallriksstorlek är ett intressant fenomen. Vi har JÄTTESTORA platta tallrikar, men med tiden så har man ju lärt sig att anpassa. Men vi försöker äta ur de djupa tallrikarna lite oftare, typ pasta och sådär.

Jag gick hem från skolan idag i värmen. Det är ca 3km och tog lite mer än en halvtimme i nästan konstant uppförsbacke så jag är nöjd :) För övrigt visade vågen på -3.9kg sen tisdagen efter påsk idag :) Med tanke på hur mycket skräpmat och sådär som vi har ätit de senaste veckorna så är det klart godkänt :) Tänker att 7kg innan semestern om en månad ska jag väl kunna åstadkomma utan att överdriva. Lär ju gå upp ett par kilo i alla fall på semestern....

• Chicita

En normalstor portion ser liten ut på våra gamla tallrikar. Men på dom nyare så ser det ju... tja normalt ut i alla fall *hihi*
    Det är så lätt att ösa på för mycket på stora tallrikar känner jag, och det är väl just det där att det ser så lite ut Oskyldig 

Försöker sy lite på mina nya medeltidskläder här hemma och hunden vill hellre ligga i trädgården och sola än ut och promenera. Men jag försöker fortfarande gå längre kissrundor än i vintras + maken och jag går längre på kvällarna också. Så det känns om om vi börjar komma tillbaka på banan igen 

• izredam

Jo, är man inte medveten om det varje gång man lägger upp mat så blir det ju stora portioner i så fall... Men jag har räknat på det och insett att vi kan inte äta allt för mycket egentligen. De flesta av mina överviktskilon (ca 30 sånna har jag dessvärre) beror nog på mitt chipsberoende, som jag trots allt mer eller mindre har fått bukt på, så med motion så borde kilona försvinna såsmåningom.

• Chicita

Det är ju som med tacos... Man tycker att man tar så lite köttfärs och grönsaker osv. Men helt plötsligt har man ett berg på tallriken...
    Jag äter tacos med tacochips. Gillar hårda skal men det är så svårt att äta dom så, så det är lättare att skopa upp lite röra med ett chips istället.
    Men nu har jag börjat försöka se till att i alla fall ha mycket mer grönsaker än något annat på tallriken. Så i slutänden består mina tacos numer av ca 70% grönskaker. Och då känns det ju lite bättre att äta även om man överäter lite Oskyldig 

Svar på tråden Walk a mile!