• Chicita

Walk a mile!

Äntligen fick vi hem promenadbandet.
    Och även om jag inte har målet att bli smal och snygg till bröllopet (som redan är avklarat) så vill jag bli hälsosammare.

Är det någon som hänger med på en promenadutmaning?
    Jag kan inte träna på gym, inte simma, inte springa och massa annat pga skador som jag inte vill gå in på här. Men promenader har funkat någotsånär - tills jag drabbades av yrsel.
    Nu när jag kan gå på promenadbandet och hålla mig i  handtagen så har jag ingen direkt ursäkt för att inte röra på mig. Och jag längtar efter att få börja.
    Men det skulle vara kul att ha någon / några att peppa och utmana.

Jag tänkte sätta målet minst 30 minuters sammanhängande promenad varje dag men om jag kan överträffa det så är det bra.

Så....
    Vill någon utmana mig och själv kanske öka sin promenad dos.

Ska förtydliga - jag söker ingen som skriver om antal timmar på gymmet, eller vilka pass dom kört på Må Bättre. 
    Utan jag söker dig som också satsar på promenader och vill sporras att ta en omvöäg eller köra lite längre på bandet... 

• Svar på tråden Walk a mile!
  • snowstars

Hehe, som när min kära mor var till tandhygienisten och han sa att om de inte gjorde något åt ett visst problem i munnen skulle hon få problem vid 50. "Men det är ju nu!" utbrast mamma som väl var 47 då. Han fick också titta i papperen och säga "ojdå". Hoppas på att jag har ärvt de generna

Det låter härligt. Jag ska läsa en studiekamrats uppsats och fundera över vad som är bra och dåligt (typ). Sen ska jag städa.. Ja, vet inte om jag går nån långsväng idag. Räcker kanske med de kortare när det är så här varmt. Vovven var helt utslagen igår ändå så..

• Chicita

3 timmars traskande på marknaden i dag. Även om vi mest "lullat runt" så har jag i alla fall varit på fötterna och utomhus (vilket mina illröda axlar kan vittna om nu)... Glad
    Blir samma sak på Söndag, men med andra kompanjoner då...

• Chicita

Tänkte fråga er andra olycksfåglar och "experter" en sak..

I morse när jag vaknade så upptäckte jag att jag var väldigt öm på sidan av foten, typ bredvid/under lilltån. Ni vet den där biten som liksom bullar ut på sidan, där lilltån sitter fast om man tittar på foten uppifrån.
    När jag sitter på en stol eller i soffan eller så så brukar jag vika in fötterna under mig, och alltså "lägga dom på högkant". Och när jag gjorde det i morse kunde jag inte hålla tillbaka ett "aj faan" Tyst

Under dagen har det bara blivit värre och värre.
    Nu gör det även ont på undersidan av foten (men fortfarande bara där lilltån sitter fast och aningen runtom).
    Det känns kallt när det gör ont. Ungefär som om det skulle blöda och foten kyls ner av blodet (om ni förstår känslan). Och nu börjar det göra ont även när jag inte belastar den delen av foten och när jag bara sitter helt still.
    Jag och maken kan inte se några sår alls.
    Det kom under natten. Jag har inte gjort mig illa på länge (eller tja sen jag vrickade till den här foten och slog i andra knäet här för några veckor sen då Tungan ute ).
    Vad kan det vara? Det är så diffusa symptom så jag vill inte ring doktorn om det inte blir värre (börjar svälla eller bli blått).
    Men eftersom jag är så van vid att ha ont, så reagerar jag de gånger som jag faktiskt känner av smärtan som något mer än bara irriterande och lite begränsande.

• izredam

Jag får alltid ont där i foten när jag går och står mycket i obekväma skor, men det har nog med min konstiga fotform att göra... Så lyssna inte så mycket på mig, men det är ungefär den känslan du pratar om och brukar också komma flera timmar efteråt och gå över på en eller ett par dagar.

I helgen har vi varit hos svärföräldrarna, fredagen bestod i 3 timmar i bil utan ac. Inte att föredra. Katten var genomsvettig när vi kom fram, stackars bebis. Tillråga på allt så hade vi då, efter två timmars bilresa, ingen kattlåda där. Vi kör vår "extralåda" mellan min pappa och sambos föräldrar, nu hade den blivit kvar hos pappa - så det var bara att sätta sig i biljävlen och åka dit och hämta den (tar ca en timme fram och tillbaka, och efter två timmar i bilen var vi inte direkt sugna). Sen blev det grillning och en lite längre promenad med deras golden. Trevlig promenad blev det i alla fall - hittade ett område jag inte visste fanns, sambo gjorde ju naturligtvis det då det ligger rätt nära hans föräldrar - men ska vi flytta tillbaka till mariestad någon gång så är det helt klart där vi ska bo. Så söta hus <3

Lördagen spenderades på klassfotbollen, mycket stå still och dum som jag var hade jag bara ett linne med mig. Har aldrig haft ont av att jag har bränt mig i solen förut, men trots solskyddsfaktor sitter jag fortfarande och har ont i axlarna. Och sambon han bara skrattar, skadeglädje är den enda sanna glädjen :P Idag har jag därför hållit mig inne, det enda jag gjort är att vi åkte hem (tidigt för att slippa värmen dock) och sen har vi handlat. ICA har ac <3 och tittat f1. Men ett par meter promenad blev det ju i alla fall.

• Chicita

Om det hade kännts så här i min andra (trasiga) fot så hade jag vetat precis vad det var, för det känns så här när jag har gått i högklackade skor eller trampat till med tunna sulor eller barfota på en stor sten.
    För då går nämligen några av dom där sköra "benmärgstrådarna" sönder. Såna som jag har ett nätverk, typ spindelväv av mellan fotbenen i vänsterfoten.
    Det är ytterst frustrerande att "bryta foten" bara man vill ha ett par snygga skor några timmar, eller att man inte såg den där stenen på asfalten när man hade tunna ballerinaskor på sig Skrikandes 

Jaja det går väl över... Glad 

Usch det lät inte som en rolig resa...
    Det är såna där gånger man funderar på om man ska köpa en uppsättning till och ha på andra stället.
    Det har vi gjort åt hunden nu. Han har mat / vattenskålar, leksaker, en favoritfilt och en hundbädd uppe hos makens föräldrar. Dels underlättar det så vi inte behöver släpa med sakerna varje gång. Och dels är det ingen risk att man glömmer något viktigt Glad

Jag brände axlarna i fredags på medeltidsmarknaden (har en underklänning som är nedhasad över axlarna och sen en överklänning som ser ut ungefär som ett linne upptil. Alltså inte så mycket tyg som täcker axlarna.
    Och i går var det ju dags för en till vända på samma marknad. Men då var solskyddsfaktorn med även om det bara är en +8 och inte jättestark.
    Så nu är det väl bara att smörja och smörja med mjukgörande salva och hoppas att färgen fäster istället för att flagna av Flört

• snowstars

Här har det inte motionerats mycket i helgen. Dock blev det några timmar på stan och i affärer så lite har jag ju rört mig i alla fall. Tror dock att allt snask framför Eurovision (såg ni att vi vann!?!) överkompenserar åt fel håll så att säga. Men, men, nu ör det ny vecka och vi har redan avverkat dagens långpromenad. Det känns skönt i alla fall.

Chicita Ingen aning vad det kan vara i foten, men jag brukar få liknande där stortån sitter fast när jag har obekväma skor.. Kan inte vara nåt sånt? Att du har gått för mycket på marknaden eller så.

• Chicita

Känns ju bara konstigt att det onda dyker upp på söndag morgon.
    Jag har bara gått på marknaden Fredag och sen på söndagen efter att jag fick ont.
    I lördags tog vi det rätt lugnt i värmen.
    Att det blivit värre efter att ha gått på det en hel dag i går köper jag ju rakt av.
    Men jag tycker att det är konstigt att vakna med så ont utan att ha gjort något dagen innan för att motivera det Obestämd 
    Jag får väl försöka avvakta, ta det lite lugnt i dag (det regnar så då sover bara Elox ändå) och se om det blir bättre, sämre eller likadant efter vila Glad 

Jadå jag såg att vi vann Skrattande 
    Det var jättespännande. Vi satt som på nålar här hemma  

• snowstars

Nja, då är det kanske inte därför då. Konstigt. Fast för några månader sen fick jag typ kramp under foten av ingenting och det höll i sig i flera dagar.. Så allt kan väl hända antar jag ;)

Haha, ja det var roligt. Fast ärligt talat satt jag inte på nålar till slut, vi ledde ju jättestort! Tycker det var jättekul i alla fall, Melodifestivalen och Eurovision är typ som högtider för mig så hade jag varit lite vigare hade jag nog hjulat genom lägenheten.

Här är det bra mycket kallare än vad det varit men solen skiner i alla fall :) Ska gå ner på stan och leta reda på några byxor som är sköna men ändå funkar att jobba i. (Har ju fått sommarjobb förresten )

• passionsblomman

Ursäkta "gubben i lådan inlägg" här, men jag måste bara fråga er som också dras med värk på olika sätt-HUR i helskotta ahr ni kommit vidare från vårdcentralen till folk som faktiskt på allvar utreder olika orsaker till värken?

Jag ska få en tid hos min läkare för att diskutera hur vi går vidare (det är helt på mitt initiativ). Jag har inte varit med om annat än en hel del bloprover, läkarens "genomklämning" en gång och såblev jag skickad till en hudläkare, eftersom jag själv fått höra att ledvärk och psoreasis har beröringspunkter. När de nu inte tror att det är psoreasis, så säger min VC-läkare att "reumatologen lär inte ta emot dig när det inte fanns markörer för psoreasis". Redan andra ggn vi talade om min värk, sa läkaren också "Ja, ibland förstår du, är det bara så att man hittar ingen riktig anledning till värken, utan man får lära sig leva med den"

Nähä? Jo tack, jag gör det. Lever med den alltså. Och det tog åratal innan jag tog upp den med en läkare alls. Antagligen för att jag innerst inne är skiträdd för just den här typen av värk, i och med att jag sett vad den gjort med min mamma, mina systrar och min farmor. Jag ville så gärna att det bara skulle vara för att "jag jobbat lite hårt och lyft lite tungt sista tiden", men det är mer och mer uppenbart att så är inte fallet. Jag är arbetslös och har en massa framför mig av roddande med huruvida jag ska vaara deltidssjukskriven etc. Alltså byråkrati och instanser big time, förutom en egna "vad sjka jag egentligen bli när jag blir stor och ojdå har jag visst redan varit det ett bra tag".

Nu behöver jag veta hur jag ska driv på vidare för att faktiskt få reda på så mycket jag kan om min kropp, så att jag har bästa möjliga äge att faktiskt leva med den och helst på så lång sikt som möjligt.

Bode man inte typ röntga händer, knän och armar? Eller vart ska jag be att få bli skickad? Jag fattar inte hur det kan räcka med VC och en hudklinik...

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Chicita

Första tanken var att jag trampat in något i foten utan att märka det innan jag la mig. Men vi kan inte hitta något sår och jag känner inget som sticker i foten när jag klämmer på den heller...
    Det är ett mysterium helt enkelt *hihi*

Jag kände att "nu är det klart, vi har vunnit" när det var 10-12 länder kvar. Men om vi inte hade fått en enda röst till då så hade ju faktiskt någon av dom andra kunnat gå om oss. Så det var ju ändå lite spännande Skrattande 

Åh grattis Glad 
    Jag skulle ha haft sommarjobbet klart. Men pga yrseln så har jag och den som ansvarar för schemat kommit överens om att dom inte ska schemalägga mig, utan ringa mig när och om dom behöver. Annars kanske jag får värre yrsel av stressen för att jag sätter dom i skiten om jag inte kan jobba någon dag...

Svar på tråden Walk a mile!