• LindaochJohn

Kalmarbrudar?!

Hej!

Tänkte kolla om det finns några mer brudar runt Kalmar här inne?
    Vet att jag hittade några för att tag sen, men sen försvann min tid för planering helt.. Nu är jag på G igen o söker vänner att diskutera med! Glad

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-06 22:29
    Frejjan 12 Maj
    Dolly P 19 Maj
    m2012 2 Juni
    pernillaochhenrik 30 Juni
    Knyttan 7 Juli
    Caroline0728 28 Juli
    Augustesen 4 Augusti
    lindaochjohn 1 September
    Minuz 1 December

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-24 13:55
    malinax Januari 2013

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-14 15:44
    LinaPelle Lindman 21 Juli

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-17 15:07
    Doffan 2 Juni

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-29 18:16
    Pekkiisch4 12 December

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-08 09:51
    Jiwer 2013

• Svar på tråden Kalmarbrudar?!
  • knyttan
    augustesen skrev 2012-07-11 07:40:34 följande:
    knyttan skrev 2012-07-05 09:46:57 följande:
    Augustesen: vi har tio, har inte köpt fler, tror att vi nöjer oss med dem som det är...  vi blev några färre än vi tänkt så det räcker nog... får se, ska till IKEA o handla idag kanske blir något oplanerat :P
    Ja men tio är perfekt, hihi jag tar allt du har :)
    När/var/hur ska jag hämta dom?
    Kram
    De finns i nybro, hos mina föräldrar. Vi är tillbaks i Malmö redan. Om du inboxar mig så kan vi reda ut plats o tid. Glad
  • LindaochJohn
    Caroline0728 skrev 2012-07-11 00:41:55 följande:
    Tänkte höra med er, har ni hört något liknande/ni som gift er, inte stör väl fotografering!?
    Men vilken knasig präst! Skrikandes
    Om hans argument är att "brudpar inte vill bli fotograferade" så är det ju bara att klargöra för honom att det vill ni visst! Jag tycker inte att det är upp till prästen om ni ska få ha en fotograf eller inte!
    Stå på dig!

Vad fina ni var Knyttan! Ser fram emot mer bilder! Skrattande
  • knyttan

här är en till Glad

@ caroline0728: i vilken kyrka är det ni ska gifta er? för vår präst pratade lite om det att slottskyrkan är så liten och att det är svårt att fota där utan att vara ivägen, inte så att han sa att man inte fick, bara att han undrade om vår fotograf hade koll på det. Och det hade hon ju :) Han menade väl mer på att han inte ville ha någon som höll på att klättra omkring i kyrkbänkarna och ta en massa uppmärksamhet från vigseln, men vår fotograf var verkligen oerhört diskret, jag märkte inte ens att hon var där förrän vi kom ut på slottstrappan utanför! För övrigt var det ju massvis med folk som fotade, och inte bara fotografen, så iså fall hade de fått ha helt fotoförbud... Det störde nog iså fall mer än just den anlitade fotografen... prata med prästen istället, så att ni kan reda ut det, det kanske bara är ett missförstånd mellan henom och fotografen?
  • m2012
    Caroline0728 skrev 2012-07-11 00:41:55 följande:
    Hej tjejer!

Länge sedan jag skrev här! En examen, en flytt, och ett nytt jobb senare, är det äntligen fokus på bröllopet!
    Igår hade vi möte med vår fotograf varpå han sa att vår präst tydligen är negativt inställd till fotografering i kyrkan (vilket även jag uppfattade då vi hade möte med prästen)!
    Prästen tillåter typ fotografering när vi går in i kyrkan och efteråt när vi precis ska gå ut. Jag har inte ens tänkt att det skulle kunna finnas restriktioner vad gäller fotograferingen!!! Främsta anledningen till att vi anlitat fotograf är för att jag vill ha vigseln fotograferad! Dessutom anser jag det vara både för vår och för gästernas skull som det borde vara fritt fram att fotografera (inte på ett störande sätt naturligtvis). Prästens argument är att"brudpar inte vill bli fotograferade".

Tänkte höra med er, har ni hört något liknande/ni som gift er, inte stör väl fotografering!?

Jobbigt med ett sådant dilemma så tätt inpå bröllopet!!
    Vilken präst ska ni ha?
    Det kan ju handla om ett missförstånd. Prästen brukar säga att man som gäst får fotografera brudparet när de går in i kyrkan och när de sedan vänder sig om och går ut ur kyrkan. Men mellan det så får brudparets fotograf fotoa. Det är ju också bra att de har ett "fotoförbud" för gästerna eftersom blixtar ifrån gästernas kameror kan störa kvalitén på de bilder er bröllopsfotograf tar.

Visst skulle du ha Pepés kök med tårtan?
    Ett hett tips är att låta personalen skära tårtan, det trodde vi att vår personal visste att de skulle göra... men det gjorde de inte och tårtan tog slut. Som tur var fanns det glutenfritårta kvar så jag hoppas verkligen att några gäster tog av den. Problemet med "vår" tårta är att den är så mycket högre än en vanlig tårta och det tänker inte gästerna på när de tar själva så de i början tar av misstag enorma bitar.
    Jag tyckte jättemycket om tårtan men en del av gästerna tyckte att den var torr, men det är ju för att det inte går att ha grädde i den. Det är ju helt vad gästerna är för tårtälskare, gräddig eller ej :D
  • augustesen
    knyttan skrev 2012-07-11 10:36:30 följande:
    De finns i nybro, hos mina föräldrar. Vi är tillbaks i Malmö redan. Om du inboxar mig så kan vi reda ut plats o tid. Glad
    Hihi ja men såklart! Will do :)

Imorgon ska vi träffa vår präst för att gå igenom det hela, mycket spännande! Annars sitter jag och knyter rosetter runt placeringskorten..sooo much fun!
  • Caroline0728

Vi gifter oss i Förlösa kyrka, min blivande ska ringa prästen imorgon, men ja, vi hoppas att hon är samarbetsvillig. Fotografen sa att han naturligtvis inte tänkte störa på något sätt, men att han tidigare "förbjudits" att ta bilder och fått ta dem i smyg vilket försämrat kvalitén. Suck, små problem!

Vi skulle ha från peppes men nu blir det istället från Johannas choklad (saluhallen), det blir fläder/champagne + hallon, choklad och tryffelfyllningar. Vi kände själva att tårtan var lite torr + 100 kr biten = för dyrt, och nu får vi något som tilltalar oss mer i smaken =)

• SofiaK

Hoppar in lite i tråden. Gifter mig i september på Öland, :)

caroline 0728 är det en tårta ni beställt från Johannas choklad? Låter super gott! vad är priset per bit?

Är nyfiken på vad för festlokaler alla har?! :)

• Caroline0728

Ja precis, tårtorna blir riktiga konstverk, vill varmt rekommendera Johanna, supertrevlig och jätteduktig. Hennes pris ligger runt 55 kronor biten.

Vi ska ha festen på Åmund, fantastiskt ställe och efter ombyggnationen verkligen en perfekt festlokal.

• augustesen
    Caroline0728 skrev 2012-07-11 22:20:02 följande:
    Vi gifter oss i Förlösa kyrka, min blivande ska ringa prästen imorgon, men ja, vi hoppas att hon är samarbetsvillig. Fotografen sa att han naturligtvis inte tänkte störa på något sätt, men att han tidigare "förbjudits" att ta bilder och fått ta dem i smyg vilket försämrat kvalitén. Suck, små problem!

Vi skulle ha från peppes men nu blir det istället från Johannas choklad (saluhallen), det blir fläder/champagne + hallon, choklad och tryffelfyllningar. Vi kände själva att tårtan var lite torr + 100 kr biten = för dyrt, och nu får vi något som tilltalar oss mer i smaken =)
    Wow så gott det lät, och 55:- är ju dyrt men då är det ju verkligen speciellt så jag skulle nog också kunnat betala det. Yryffelfyllning lät sååååå gott!!!!

Jag har precis pratat med min mamma som ska göra vår tårta, kommer ha chokladbottnar, chokladkräm och hallonkräm med riktiga hallon i. Utsidan blir frosting och sen dekorerat med brudslöja och rosor av sugarpaste i olika rosa färger. Gott gott gott - och gratis :p

Gällande fotograferingen skulle jag brutalt strunta i prästen i det tillfället, herregud man gifter sig en gång och självklart ska man ha det på bild. Visst om dom bara vill att man fotar vid vissa tillfällen (vanligtvis vid ingång, ringväxling och utgång) men jag tycker man får fota när man vill..känns löjligt annars! :p
    SofiaK skrev 2012-07-11 22:33:57 följande:

Hoppar in lite i tråden. Gifter mig i september på Öland, :)

caroline 0728 är det en tårta ni beställt från Johannas choklad? Låter super gott! vad är priset per bit?

Är nyfiken på vad för festlokaler alla har?! :)

Välkommen till gänget :)
    Vad roligt, vart någonstans ska ni gifta er? Give us the detaljer ;)
  • SofiaK

Ska nog fundera om vi kanske skulle ta kontakt med Johannas choklad! Låter så gott!

Ja, åmund är fantastiskt fint! Vi hade funderingar på det, var och tittade och så men valde tillslut för att ha festen i borgholms slottsruin. Vigsel kommer att vara Bredsättra kyrka.

vad skönt att ha mamma som kan fixa tårtan augustesen!

Svar på tråden Kalmarbrudar?!