• Lilique

2012-06-30? I need you!

Här sitter jag i ett hav av bröllopsmagasin, med kramp i fingrarna efter att ha surfat på otaliga bröllopssidor och nertyngd av en gigantisk samling mappar med inspirationsbilder.

Jag har en inte allt för engagerad M2B, men det gör inget för han är söt ändå. Lite åsikter har jag iallafall kunnat mjölka ur honom, men då typ: "Men snäääälla, säg iallafall en färg du gillar?" "Röd". (Och så spikades färgtemat)

Trodde att min egotrippade lilla tärna var eld och lågor över att få hjälpa till med planeringen, men faktum är att hon bara bryr sig om att få stå där framme och se vacker ut och på alla mina problem svarar hon "Äh, det löser sig", helt oberoende av vilket ämne vi pratar om. Har dock ingen att byta ut henne mot, så hon får stå där och se vacker ut och säga att allt löser sig. 

Jag behöver dig nu! En brud med samma dag att se fram emot. Någon att bolla idéer med, inspirera/s av och  skratta, gråta, klaga och fira med när vi överkommer våra många hinder på väg till altaret i ungefär samma fas. Du behöver helst inte vara mångmiljonär, för då känns det nog som om jag gifter mig i en skolåda. En begagnad och tomatfläckad sådan som legat utanför Lidl ett par veckor. Och så kan vi ju inte ha det.

Jag är inte så farlig och inte bits jag heller. Mina största brister är att jag förväntar mig perfektion av mig själv, att jag har dålig humor och att jag inte anser att soppa är middagsmat. Förmodligen överkomligt.

Finns du? (:

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-09 09:43
    ~ En lista över oss vackra brudar ~

123ost:
    30/6 2012 - Luleå - Övertorneå - Vitt, silver och rosa - ca 35 000 kr

Liley:
    30/6 2012 - Stockholm - Östermalm (alt. 7/7 Nice, Frankrike) - ej bestämt - ca 35 000 kr

aniara:
    30/6 2012 - Stockholm - Omberg - troligtvis inget färgtema - 100 000 kr

MsChevy:
    28/7 2012 - Köping - Alvastra/Ödeshög - 50-tal/rockabillytema - 50 000 kr

Äntligen blivande:
    30/6 2012 - Sävsjö-Norra Ljunga- Vitt, silver salviagrönt- ca 35-40 000 kr

Rebekka 2012:
    30/6 2012 - Malmö - Heleneholm slott - Lila/vitt/grönt - 75-100 000 kr

imdelicate:
    30/6 2012 - Dublin - Uppsala - Morklila och nagon mer farg - 150 000 kr

annapanna88:
    30/6 2012 - Växjö - Sikhall(Vänersborg) - Vitt/ljusgrönt/guld - 35-40 000 kr

Hardaei:
    11/8 2012 - Sundsvall- Odd Fellow- Rött/grönt/vitt samt lite Guld- 100 000-150 000 kr

souna616:
    30/6 2012 - Stockholm - Hågelbyhus -Gul, tangerine, vitt samt lite grön - 60 000 kr

Styrka:
    7/7 2012 - Hisingen, Göteborg - Vitt & silver - ca 40 000 kr

Lilique:
    30/6 2012 - Karlskrona - Rött, vitt & silver/svart - ca 40 000 kr

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-16 08:05
    AnnaKari
    30/6 2012 - Öregrund - Olivgrönt, gammelrosa, brunt - 50 000 kr

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-14 10:04
    karrott:
    30/6 2012 - Stockholm - Sollentuna - Mörklila, silver, vitt - 100 000 kr

Allmylove:
    30/6 2012 - Malmö - Svart, vitt & cerise - Rockigt & otraditionellt - ca 60-80 000 kr

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-15 20:10
    lillzan:
    22/6 2012 - Eskilstuna - Eskilstuna stadshus - lila, vitt och grönt - 65 000 kr

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-20 10:32
    lamickis
    30/6 2012 - Stockholm - Österhaninge k:a - Rosa, vitt & grått - ca 50 000 kr

sagoprinsessa
    30/6 2012 - Örebro - Eskilstuna, Öja k:a - Sagotema - 75 000 kr

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-21 07:49
    Hairspraymaniac
    30/6 2012 - Hjo - Norra Fågelås k:a - Rött & vitt - ca 40 000 kr

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-29 11:10
    sandraochdaniel
    30/6 2012 - Västerås - Barbarö k:a - Lila & äppelgrönt - ca 75-80 000 kr

• Svar på tråden 2012-06-30? I need you!
  • MsChevy

Kanske din blivandes mormor skulle bli jätteglad över att få en bröllopsinbjudan i 75-årspresent? Ta henne åt sidan, ge henne inbjudan o säg att det är en hemlis o att ni ville att hon dagen till ära skulle få inbjudan. Tror att många av de äldre generationerna uppskattar sånt, det visar att de betyder något. O om ni står på god fot med henne kan du ju lite snyggt säga att någon viss person avrådde er från att skicka ut inbjudningarna till efter hennes kalas, men att du ville ge henne det ändå. Så hade nog jag gjort. Det värsta jag vet är släktingar som lägger sig i o säger så får ni inte göra o bla bla bla. Det är en sak om de kommer med råd, men inget annat såvida man inte ber om det.

Och de andra, ja, de klarar sig väl några dar till. De får väl planera om semestern om de vill komma. Fördelen med att boka sånt i god tid är att man då i god tid kan boka om det...

• Styrka

Vi har oxå hemligt bröllopsplanerande. Ingen ska få veta förrän vid jul, då vi överlämnar inbjudningarna personligen. Problemet är ju att tilltänkta toastmadames är namngivna i inbjudan, så dem måste vi fråga en månad innan, ge dem lite heads up, betänketid.
    Och sambons bästa vän planerar alltid sin semesterresa tillsammans med familjen (från island) sjukt tidigt, så vid jul brukar de redan ha allt spikat och klart, så hon måste oxå få veta innan. Men hur långt innan? Räcker en månad tro? *funderar*

och, Lilique, det är långt kvar till 30e juni, det kommer räcka alldeles utmärkt att skicka inbjudningarna i oktober! men det behöver ju inte hindra dig från att boka in allt annat du vill? Du är ju fortfarande fri att boka, kyrka, lokal, vigselförättare, florist etc. Det enda som hindrar dig är ju skvallret då. Men somligt kan man väl boka under falskt namn? Presentera dig som Tintin Milou när du bokar lokalen tex. Det faller ju iofs om man måste dyka upp personligen, men om den som har hand om lokalen inte känner dig personligen kommer hen ju aldrig veta om du verkligen heter så eller ej.

• 123ost

Igår köpte vi äntligen en skrivare! Kan verkligen behövas nu till allt bröllopspyssel och kommer annars användas flitigt då jag mest troligt ska börja läsa en utbildning på Lernia till våren.

Ni är så flitiga! Själv står det helt stilla i mitt huvud just nu, vet inte vart jag ska fortsätta riktigt.
    Känns som att vi måste fara och kolla på lokalen vi tänkt ha festen i, blir nog lättare med dukning och bordsplacering osv. Är det någon annan som varit och besökt lokal?

• Styrka

Ja, vi har både besökt och bokat lokal. Och ja, det gör planeringen enklare. Vi fick svar på exakta mått på både rum, bord och stolar vilket förenklar när man tänker hur hur man ska möblera så att flesta får plats/det inte ser tomt ut, och nu kan vi låta sy upp stolsöverdrag, vi vet vad lokalen erbjuder i dekorationsväg och vad vi måste köpa, vi vet överhuvudtaget ungefär hur vi vill dekorera lokalen! Dessutom blir det enklare att lägga upp all övrig planering ("vi ställer buffébordet här, där borta ordnar vi en självserveringsbar, härinne kan ev spädbarn sova middag")
    Det känns mycket lugnare att ha varit där måste jag säga. jag besökte först lokalen utan min sambo, bestämde mig, visade sambon lite filmer, och så bokade vi. men sambon kände att även han ville se, och jag ville kolla upp detaljer lite närmare, så vi åkte tillbaka båda två och tittade, och han tyckte det kändes mycket bättre efteråt. Även om han litar på mitt omdöme så känns det bättre när man kan bilda sig en egen uppfattning.

• 123ost
    Styrka skrev 2011-09-15 18:54:29 följande:
    Ja, vi har både besökt och bokat lokal. Och ja, det gör planeringen enklare. Vi fick svar på exakta mått på både rum, bord och stolar vilket förenklar när man tänker hur hur man ska möblera så att flesta får plats/det inte ser tomt ut, och nu kan vi låta sy upp stolsöverdrag, vi vet vad lokalen erbjuder i dekorationsväg och vad vi måste köpa, vi vet överhuvudtaget ungefär hur vi vill dekorera lokalen! Dessutom blir det enklare att lägga upp all övrig planering ("vi ställer buffébordet här, där borta ordnar vi en självserveringsbar, härinne kan ev spädbarn sova middag")
    Det känns mycket lugnare att ha varit där måste jag säga. jag besökte först lokalen utan min sambo, bestämde mig, visade sambon lite filmer, och så bokade vi. men sambon kände att även han ville se, och jag ville kolla upp detaljer lite närmare, så vi åkte tillbaka båda två och tittade, och han tyckte det kändes mycket bättre efteråt. Även om han litar på mitt omdöme så känns det bättre när man kan bilda sig en egen uppfattning.
    Nu blir jag ännu mer sugen på att besöka vår lokal! Precis det du beskriver tänker jag på just nu och har ännu inge svar så då är det bara att boka in en besökstid.

Är det några dekorationer därifrån ni kommer använda?
  • aniara

Nu har vi äntligen enats om hur våra inbjudningskort ska se ut. Att det skulle vara så himla svårt då. Vi har också bestämt att vi ska försöka boka en av de kyrkor vi tittat på tidigare och då ratat. Det vi hade på minussidan på den tror vi kan åtgärdas. Håller tummarna för att det går att boka och att vi kan få den tid vi vill ha. Vi har också börjat spåna på ett tema som skulle passa väldigt bra ihop med festlokalen. Nästa vecka ska det googlas inspirationsbilder, helt klart.

• Sara1291

ni som ska gifta er i sthlm, har ni tips på lokler att hyra omkring 5000 kr .. ?

tacksam för svar :)

• Styrka
    123ost skrev 2011-09-15 22:15:55 följande:
    Nu blir jag ännu mer sugen på att besöka vår lokal! Precis det du beskriver tänker jag på just nu och har ännu inge svar så då är det bara att boka in en besökstid.

Är det några dekorationer därifrån ni kommer använda?
    Ja, de har ett oändligt antal ljusstakar för värmeljus som vi tänkte använda!
    Dessutom små glasfat som vi tänkte strössla silverkulor på!
    De har oxå uppläggningsfat och vinkaraffer.
    Sedan tänker vi köpa silver-sprayfärg på biltema och måla de dekorationer vi tänker köpa, så att det passar färgetmat!
    Utågr från att  vi inte får spray-färga vinkaraffer och ljusstakar tyvärr... men det hade varit fint!
  • Styrka

Vi fick precis mail från en vigselförättare som gärnas ville viga oss! Vi ska ta en fika nångån de näramste veckorna och prata lite mer, läta känna varandra och se om vi kan tänkas samarbeta kring denna viktiga ceremoni! *glad*
    I andra hand har vi faktist en bekant som är präst och som skulle kunna viga oss. Men de vigselrod från bibeln vi läst är rätt... hallelulja eller vad man ska säga så känner vi att vi inte riktigt vill trama henne på tårna och be henne dämpa sin tro och sina arbetsuppgifter för oss... att be en präst hålla vigselGUDSTJÄNST utan att nämna "knäböja inför herren din gud" och liknande känns inte riktigt ... 100...

Hur gör andra agnostiker? Som har en stark övertygelse om att det finns en positiv gudomlig kraft i universum som vakar över oss, men är mycket kritiska till Bibeln och alla de etablerade religionerna?

• MsChevy
    Styrka skrev 2011-09-17 01:55:34 följande:
    Vi fick precis mail från en vigselförättare som gärnas ville viga oss! Vi ska ta en fika nångån de näramste veckorna och prata lite mer, läta känna varandra och se om vi kan tänkas samarbeta kring denna viktiga ceremoni! *glad*
    I andra hand har vi faktist en bekant som är präst och som skulle kunna viga oss. Men de vigselrod från bibeln vi läst är rätt... hallelulja eller vad man ska säga så känner vi att vi inte riktigt vill trama henne på tårna och be henne dämpa sin tro och sina arbetsuppgifter för oss... att be en präst hålla vigselGUDSTJÄNST utan att nämna "knäböja inför herren din gud" och liknande känns inte riktigt ... 100...

Hur gör andra agnostiker? Som har en stark övertygelse om att det finns en positiv gudomlig kraft i universum som vakar över oss, men är mycket kritiska till Bibeln och alla de etablerade religionerna?
    Styrka: med risk för att tråden tappar lite fokus nu, men jag håller med om att jag är kritisk till bibeln o andra religiösa skrifter, oavsett religion. Speciellt på vår stora dag vill jag inte stå o lyssna på nåt som jag inte tror på, så därför blir det vigselförrättare.
Svar på tråden 2012-06-30? I need you!