• Lilique

2012-06-30? I need you!

Här sitter jag i ett hav av bröllopsmagasin, med kramp i fingrarna efter att ha surfat på otaliga bröllopssidor och nertyngd av en gigantisk samling mappar med inspirationsbilder.

Jag har en inte allt för engagerad M2B, men det gör inget för han är söt ändå. Lite åsikter har jag iallafall kunnat mjölka ur honom, men då typ: "Men snäääälla, säg iallafall en färg du gillar?" "Röd". (Och så spikades färgtemat)

Trodde att min egotrippade lilla tärna var eld och lågor över att få hjälpa till med planeringen, men faktum är att hon bara bryr sig om att få stå där framme och se vacker ut och på alla mina problem svarar hon "Äh, det löser sig", helt oberoende av vilket ämne vi pratar om. Har dock ingen att byta ut henne mot, så hon får stå där och se vacker ut och säga att allt löser sig. 

Jag behöver dig nu! En brud med samma dag att se fram emot. Någon att bolla idéer med, inspirera/s av och  skratta, gråta, klaga och fira med när vi överkommer våra många hinder på väg till altaret i ungefär samma fas. Du behöver helst inte vara mångmiljonär, för då känns det nog som om jag gifter mig i en skolåda. En begagnad och tomatfläckad sådan som legat utanför Lidl ett par veckor. Och så kan vi ju inte ha det.

Jag är inte så farlig och inte bits jag heller. Mina största brister är att jag förväntar mig perfektion av mig själv, att jag har dålig humor och att jag inte anser att soppa är middagsmat. Förmodligen överkomligt.

Finns du? (:

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-09 09:43
    ~ En lista över oss vackra brudar ~

123ost:
    30/6 2012 - Luleå - Övertorneå - Vitt, silver och rosa - ca 35 000 kr

Liley:
    30/6 2012 - Stockholm - Östermalm (alt. 7/7 Nice, Frankrike) - ej bestämt - ca 35 000 kr

aniara:
    30/6 2012 - Stockholm - Omberg - troligtvis inget färgtema - 100 000 kr

MsChevy:
    28/7 2012 - Köping - Alvastra/Ödeshög - 50-tal/rockabillytema - 50 000 kr

Äntligen blivande:
    30/6 2012 - Sävsjö-Norra Ljunga- Vitt, silver salviagrönt- ca 35-40 000 kr

Rebekka 2012:
    30/6 2012 - Malmö - Heleneholm slott - Lila/vitt/grönt - 75-100 000 kr

imdelicate:
    30/6 2012 - Dublin - Uppsala - Morklila och nagon mer farg - 150 000 kr

annapanna88:
    30/6 2012 - Växjö - Sikhall(Vänersborg) - Vitt/ljusgrönt/guld - 35-40 000 kr

Hardaei:
    11/8 2012 - Sundsvall- Odd Fellow- Rött/grönt/vitt samt lite Guld- 100 000-150 000 kr

souna616:
    30/6 2012 - Stockholm - Hågelbyhus -Gul, tangerine, vitt samt lite grön - 60 000 kr

Styrka:
    7/7 2012 - Hisingen, Göteborg - Vitt & silver - ca 40 000 kr

Lilique:
    30/6 2012 - Karlskrona - Rött, vitt & silver/svart - ca 40 000 kr

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-16 08:05
    AnnaKari
    30/6 2012 - Öregrund - Olivgrönt, gammelrosa, brunt - 50 000 kr

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-14 10:04
    karrott:
    30/6 2012 - Stockholm - Sollentuna - Mörklila, silver, vitt - 100 000 kr

Allmylove:
    30/6 2012 - Malmö - Svart, vitt & cerise - Rockigt & otraditionellt - ca 60-80 000 kr

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-15 20:10
    lillzan:
    22/6 2012 - Eskilstuna - Eskilstuna stadshus - lila, vitt och grönt - 65 000 kr

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-20 10:32
    lamickis
    30/6 2012 - Stockholm - Österhaninge k:a - Rosa, vitt & grått - ca 50 000 kr

sagoprinsessa
    30/6 2012 - Örebro - Eskilstuna, Öja k:a - Sagotema - 75 000 kr

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-21 07:49
    Hairspraymaniac
    30/6 2012 - Hjo - Norra Fågelås k:a - Rött & vitt - ca 40 000 kr

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-29 11:10
    sandraochdaniel
    30/6 2012 - Västerås - Barbarö k:a - Lila & äppelgrönt - ca 75-80 000 kr

• Svar på tråden 2012-06-30? I need you!
  • Styrka
    Sagoprincessa: oh, WOW!! Herrejäääääävlar!! Shit, vilken princessdröm! Förstår att du älskar den, även om den inte är riktigt min dröm. helt i särklass! Grattis till drömmen!

MsChevy: nja, vet inte. Både morfar+morfars fru+svärföräldrarna har rätt knepig inställning. Så i dagsläget är jag rätt glad att morfar o frun stannar hemma om de inte på riktigt gläds för vår skull, och jag börjar nästan luta åt att känna likadant inför svärföräldrarna. Så känslokalla människor, så tråkigt. Mest tråkigt för deras egen skull, de går miste om så mycket glädje när de väljer att ha så negativ inställning till allt som innebär förändring. men men, i dagsläget är svärföräldrarna inbjudna så det är väl bara att hålla god min. Så länge de inte går över gränsen får man väl stå ut med deras egenheter, tänker jag.

Annapanna: skönt att det var nåt övergående! *lättad* Fattar att det måste vara jobbigt med enveckasfylla, men ändå bättre än typ cancer i balancentrum i hjärnan eller nåt. :-S

Aniara och Lilique: har oxå fått sånna kommentarer! Visst blir man glad?! *NOT*

Funderar på att beställa brudskorna redan nu. Har hittat en modell på brandos.se men vill ha en annan typ av klack, bredare och lägre, så ska skicka en bild till melodyshoes.com och få dem precis som jag vill ha dem. 350 kr ska det kosta, det tycker jag inte är så farligt. De skor jag tittat på annars kostar mellan 200-700 kr, och då får jag ett par måttanpassade skor och dessutom i den nedre halvan av budgeten. (Har budgeterat 500 kr för skor). Hade egentligen tänkt invänta studentrean innan jag köper skor, men jag börjar bli otålig.
    Men, här behöver jag råd. Vi har ju silvertema. Min klänning är vit, sambons kostym är i silver. Bordsdekorationer i silver, vita dukar. Ska jag ta upp silvertemat i skor och väska? Eller ska jag hålla mig till vita skor (som man dessutom kan spara och använda efter bröllopet, vita pumps är ju snyggt till jeans tex, eller vilken klänning som helst)? Vita eller silver?
    Det är denna skon btw:

• annapanna88
    Sagoprinsessa: Jättevacker klänning! Det är inte utan att man blir lite avundsjuk ;)

Styrka: Fina skor! Har lite svårt att se dem framför mig i silver.... men jag tycker att du ska ta den färg du känner mest för. Bara för att man har ett färgtema måste man ju inte följa det slavisk, om man inte tycker att det är kul! Så känner du för vita skor, kör på det. Jag tror knappast att gästerna klagar ;)
  • Styrka

Här är ett exempel på hur en liknande sko ser ut i silver. Helt identisk är ju inte skon, men man kan få sig en uppfattning. Sidenet blir ju blank silver, medans spetsen blir mer åt det grå hållet...

Tänkte dessutom i så fall att man kan silversprayfärga den beiga plastsulan undertill...
  • Mandis

Styrka, har du kommit på någon lösning för hur du ska hinna med hår och smink. Jag är så himla seg med att svara på forumet...men det har i alla fall löst sig för mig nu. Frisören kunde börja lite tidigare, vid 9:00, så då hinner jag sminkas efteråt. Känns skönt att det blir så här, även om det inte hade varit hela världen om jag hade behövt sminka mig innan frisören Glad

• Styrka

Nja, ingen spikad detaljplanering när det gäller tidpunkter dagen D, men några alternativ som funkar har jag. Alla bygger på flytande lunch, för nån tid att äta finns då rakt inte!
    Antingen kommer min kompis och sminkar mig på frisörsalongen så att smink o hår är färdigt ungefär samtidigt.
    Eller så kommer hon hem till mig och sminkar.

Frisör 10.00-12.00
    Smink hemma 12.15-13.15
    Fotografering 13.30-14.45

Nåt åt det hållet. Det bygger ju även på att jag får skjuts mellan frisören och hemmet utan dröjsmål.
    Plan B (ifall min lite labila sminkkompis får migrän dagen D) är att vi går igenom sminkningen veckorna innan, så att jag fixar det själv hemma. Övar på fastsättning av lösögonfransar, applicering av ögonskugga etc osv.
    Skönt att din frisör kunde starta lite tidigare! Ska frågan min med om hon inte kan tänka sig iaf en halvtimma tidigare.

• Mandis
    Styrka skrev 2012-03-24 19:49:19 följande:
    Nja, ingen spikad detaljplanering när det gäller tidpunkter dagen D, men några alternativ som funkar har jag. Alla bygger på flytande lunch, för nån tid att äta finns då rakt inte!
    Antingen kommer min kompis och sminkar mig på frisörsalongen så att smink o hår är färdigt ungefär samtidigt.
    Eller så kommer hon hem till mig och sminkar.

Frisör 10.00-12.00
    Smink hemma 12.15-13.15
    Fotografering 13.30-14.45

Nåt åt det hållet. Det bygger ju även på att jag får skjuts mellan frisören och hemmet utan dröjsmål.
    Plan B (ifall min lite labila sminkkompis får migrän dagen D) är att vi går igenom sminkningen veckorna innan, så att jag fixar det själv hemma. Övar på fastsättning av lösögonfransar, applicering av ögonskugga etc osv.
    Skönt att din frisör kunde starta lite tidigare! Ska frågan min med om hon inte kan tänka sig iaf en halvtimma tidigare.
    Vad bra att du har lite alternativ, det bästa vore väl om hon som ska sminka kan komma till frisörsalongen så att allt blir gjort på en gång...eller om frisören kan börja lite tidigare! Jag vågade knappt fråga, när jag bokade sa dom att det var riktigt tight den dagen...men jag är glad att jag frågade för det var ju inga problem för min frisör. Dessutom kommer hon som ska sminka mig till frisörsalongen, så jag slipper att åka runt Glad
  • sagoprinsessa

Tack för alla snälla kommentarer på min klänning, det gör mig glad Solig

Känner ni att ni har svårt att hålla budgeten och vad lägger ni mest pengar på? Nyfiken bara Glad

• Styrka

Nej, budgeten blir inga problem för oss iaf, vi har gjort massa fynd! Mest pengar lägger vi på maten, därefter alkoholen, sedan lokalen och därefter bröllopsnattens hotell. Men vi köper å andra sidan inga nya ringar, och kläderna köper vi billigt från kina, vet att det är stora poster för andra. En vän fotograferar, så det är ju ingen kostnad för oss heller, och min blomsterbukett går på ynka 100 kr.

Var på samtal med prästen idag, det kändes bra! Gick igenom vigselceremonin, formuleringar, valde bibeltexter och psalmer, pratade om musiklösningar. Han skulle kolla vilka kyrkor i området som var lediga för reservbokning ifall det regnar 7 juli. Det känns bra! Han var ödmjuk och nyfiken, hade humor. Känns bra!

• Lilique
    sagoprinsessa skrev 2012-03-25 08:29:03 följande:
    Känner ni att ni har svårt att hålla budgeten och vad lägger ni mest pengar på? Nyfiken bara Glad
    Mja, vi har inte haft speciellt svårt att hålla den egentligen. Vi håller oss trots allt till samma siffra hela tiden, bara det att det hänt så mycket annat runt omkring som liksom ätit upp de pengarna. Så vi har levt supersnålt (läs: endast ätit nudlar och ketchup) i flera månader nu. Jag kommer att gråta av lycka när vi kan äta typ... köttbullar och makaroner xD Men nu är det banne mig inte mycket mer pengar som ska till och tack gode gud för det! 5000 från denna lönen (som kommer imorgon) och sen är saken biff! Sort of...

Har försökt få kontakt med tjejen som lovat att ställa upp och ta våra bröllopsfoton, men hon svarar aldrig/hör aldrig av sig. Vilket är väldigt konstigt för vi tillhör liksom samma umgänge. Bruden måste ju fan kämpa för att inte komma i kontakt med oss. Har försökt få kontakt med henne sen typ.. december. Hon gick med på fotografjobbet i oktober, då hon också fick reda på att hon och hennes sambo är bjudna på bröllopet. Ska bli intressant att se hur hon tar sig ur den situationen. Awkward.

Känns ju inte direkt som att jag kan räkna med henne längre. Men hon är den enda som kan ta bra bilder. Verkligen den enda. Jag har inte de där 10.000 kronorna som den billigaste fotografen i stan tar... Så for now ser det ut som att vi inte får några bröllopsfoton.

Är sjukt ledsen för detta. Och arg som ett bi! Det är helt okej att ändra sig, eller tacka nej från början för den delen, men då får man banne mig säga det och inte dryga ut på det. Jag har full förståelse för att hon inte förstår hur stort detta är för oss, men jag ingen som helst förståelse för bristen på respekt.
    Styrka skrev 2012-03-25 20:33:39 följande:
    Var på samtal med prästen idag, det kändes bra! Gick igenom vigselceremonin, formuleringar, valde bibeltexter och psalmer, pratade om musiklösningar. Han skulle kolla vilka kyrkor i området som var lediga för reservbokning ifall det regnar 7 juli. Det känns bra! Han var ödmjuk och nyfiken, hade humor. Känns bra!
    Va härligt att det kändes bra! Jag har fortfarande ingen aning om när vi får träffa vår präst och gå igenom saker och ting. Som det verkar på andra som gift sig i samma kyrka så lär vi inte få träffa någon (eller ens veta vem det blir som ska viga oss) förrän en vecka innan. En vecka? Men tänk om det inte funkar mellan oss och prästen och vi vill försöka byta? Eller om vi får den där gamla gaggiga gubben som alltid säger fel och glömmer var i texten han är? ...... Gah.
  • Lilique
    Lilique skrev 2012-03-26 08:09:15 följande:
    Eller om vi får den där gamla gaggiga gubben som alltid säger fel och glömmer var i texten han är? ...... Gah.
    Han finns alltså! Han skulle begrava en man som hette Roger . Han tog dock farväl av ROBERT. Såna saker.. hela tiden.
Svar på tråden 2012-06-30? I need you!