• Lilique

2012-06-30? I need you!

Här sitter jag i ett hav av bröllopsmagasin, med kramp i fingrarna efter att ha surfat på otaliga bröllopssidor och nertyngd av en gigantisk samling mappar med inspirationsbilder.

Jag har en inte allt för engagerad M2B, men det gör inget för han är söt ändå. Lite åsikter har jag iallafall kunnat mjölka ur honom, men då typ: "Men snäääälla, säg iallafall en färg du gillar?" "Röd". (Och så spikades färgtemat)

Trodde att min egotrippade lilla tärna var eld och lågor över att få hjälpa till med planeringen, men faktum är att hon bara bryr sig om att få stå där framme och se vacker ut och på alla mina problem svarar hon "Äh, det löser sig", helt oberoende av vilket ämne vi pratar om. Har dock ingen att byta ut henne mot, så hon får stå där och se vacker ut och säga att allt löser sig. 

Jag behöver dig nu! En brud med samma dag att se fram emot. Någon att bolla idéer med, inspirera/s av och  skratta, gråta, klaga och fira med när vi överkommer våra många hinder på väg till altaret i ungefär samma fas. Du behöver helst inte vara mångmiljonär, för då känns det nog som om jag gifter mig i en skolåda. En begagnad och tomatfläckad sådan som legat utanför Lidl ett par veckor. Och så kan vi ju inte ha det.

Jag är inte så farlig och inte bits jag heller. Mina största brister är att jag förväntar mig perfektion av mig själv, att jag har dålig humor och att jag inte anser att soppa är middagsmat. Förmodligen överkomligt.

Finns du? (:

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-09 09:43
    ~ En lista över oss vackra brudar ~

123ost:
    30/6 2012 - Luleå - Övertorneå - Vitt, silver och rosa - ca 35 000 kr

Liley:
    30/6 2012 - Stockholm - Östermalm (alt. 7/7 Nice, Frankrike) - ej bestämt - ca 35 000 kr

aniara:
    30/6 2012 - Stockholm - Omberg - troligtvis inget färgtema - 100 000 kr

MsChevy:
    28/7 2012 - Köping - Alvastra/Ödeshög - 50-tal/rockabillytema - 50 000 kr

Äntligen blivande:
    30/6 2012 - Sävsjö-Norra Ljunga- Vitt, silver salviagrönt- ca 35-40 000 kr

Rebekka 2012:
    30/6 2012 - Malmö - Heleneholm slott - Lila/vitt/grönt - 75-100 000 kr

imdelicate:
    30/6 2012 - Dublin - Uppsala - Morklila och nagon mer farg - 150 000 kr

annapanna88:
    30/6 2012 - Växjö - Sikhall(Vänersborg) - Vitt/ljusgrönt/guld - 35-40 000 kr

Hardaei:
    11/8 2012 - Sundsvall- Odd Fellow- Rött/grönt/vitt samt lite Guld- 100 000-150 000 kr

souna616:
    30/6 2012 - Stockholm - Hågelbyhus -Gul, tangerine, vitt samt lite grön - 60 000 kr

Styrka:
    7/7 2012 - Hisingen, Göteborg - Vitt & silver - ca 40 000 kr

Lilique:
    30/6 2012 - Karlskrona - Rött, vitt & silver/svart - ca 40 000 kr

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-16 08:05
    AnnaKari
    30/6 2012 - Öregrund - Olivgrönt, gammelrosa, brunt - 50 000 kr

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-14 10:04
    karrott:
    30/6 2012 - Stockholm - Sollentuna - Mörklila, silver, vitt - 100 000 kr

Allmylove:
    30/6 2012 - Malmö - Svart, vitt & cerise - Rockigt & otraditionellt - ca 60-80 000 kr

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-15 20:10
    lillzan:
    22/6 2012 - Eskilstuna - Eskilstuna stadshus - lila, vitt och grönt - 65 000 kr

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-20 10:32
    lamickis
    30/6 2012 - Stockholm - Österhaninge k:a - Rosa, vitt & grått - ca 50 000 kr

sagoprinsessa
    30/6 2012 - Örebro - Eskilstuna, Öja k:a - Sagotema - 75 000 kr

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-21 07:49
    Hairspraymaniac
    30/6 2012 - Hjo - Norra Fågelås k:a - Rött & vitt - ca 40 000 kr

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-29 11:10
    sandraochdaniel
    30/6 2012 - Västerås - Barbarö k:a - Lila & äppelgrönt - ca 75-80 000 kr

• Svar på tråden 2012-06-30? I need you!
  • aniara
    Styrka skrev 2012-02-18 22:26:40 följande:
    inget program än, menyn är klar, tårta skippar vi. Vigselförättare ordnar sig.
    kvar att fixa:
    låtlistor till spotify, kostym till mannnen, skor och väska, brudvals, köpa 20 vita fleecefiltar och likamånga knoppa-lakan, kontakta suchirestaurang och beställa nigiri till förrätt. Bestämma efternamn, få ignom eventuellt namnändring innan hindersprövningen. Finjustera bordsplaceringen efter osa 1/5. Detaljplanera Dagen D.

Det var nog allt.
    Oj vilken kort lista! :)

Det här har vi kvar:
    -Göra klart och skicka ut inbjudningar. Vi vet fortfarande inte hur framsidan ska se ut...
    -Fylla på önskelistan och ge till våra värdpar
    -Boka buss för gästerna från festen till vandrarhemmet (för de som inte får plats på hotellet). Har mailat ett bussbolag och bett om offert men inte fått svar.
    -Boka frisör och sminkös till mig och min tärna
    -Boka florist och beställa blommor till buketter och bordsdekorationer
    -Provsmaka menyn och finjustera tillsammans med kocken
    -Bestämma smaker på tårtan
    -Köpa skor och underkläder till mig
    -Justera min klännning (svärmor har en väninna som ev. kunde göra det)
    -Hjälpa tärnan med sin outfit
    -Köpa/hyra väst och plastrong till fästmannen (han fixar själv tillsammans med sin marskalk)
    -Stämma av med fotograf (vän till min fästman) och provfota så att vi är överens om vad för bilder vi vill ha
    -Boka transport för oss från kyrkan till festlokalen (jag har delegerat till fästmannen)
    -Göra festprogram, placeringskort, bordsplacering och vigselprogram
    -Träffa prästen (vi vet inte än vem vi får)
    -Beställa hindersprövning (snart kan vi göra det, bara lite mer än 4 månader kvar!)
    -Boka tid för klippning, färgning, naglar, ögonbryn, fransförlängning etc
    -Köpa nytt smink till bröllopet. Jag kör mest med mineralprodukter och det blir inget snyggt på foton med blixt.
    -Gå igenom middagen med vår toastmaster
    -Hyra musikanläggning så att vi kan ha dans
    -Göra en spellista i Spotify till dansen

Phew, har säkert glömt något. Det är en lång lista men det känns som att om man bara betar av saker varje vecka så är det ganska lugnt. Vissa veckor blir mer hektiska än andra.

Till resan har vi det mesta fixat förutom ett B&B som vi ska betala deposition på (vi väntar på deras IBAN då vi vägrar skicka check som de föreslog) och diverse transporter/tågresor som inte behöver köpas så här långt i förväg.
  • Styrka

Aniara; ja, min lista var bara en grovskiss, med de största sakerna noterade. Jag skrev inte upp att handla smink tex. En kompis ska ta porträttbilder, vi måste oxå sätta oss med honom o prata igenom vilka slags bilder vi vill ha. Vigselförättaren måste vi oxå träffa, och provsmaka menyn från cateringföretaget. Skicka ringarna på puts och gravering. Lite småfix sådär, men många bäckar små... risk för lavin i juni är jag rädd, att juni blir månaden vi får göra ALLT vi glömt eller skjutit upp...

hade seriöst samtal med sambon i fredags om att han behöver steppa upp lite om inte vi ska gå in i väggen i juni och vara helt slutkörda på vår bröllopsdag. Han förstod, det var skönt! Men jag måste å andra sidan sluta var så bossig som jag ibland kan bli, och låta vissa beslut få ta tid. Vi har inte bestämt oss vart vi vill åka på bröllopsresa tex. Eller jag vet vart jag VILL åka, men frågan är om vi ha råd, och om vi har råd, om vi inte vill åka till nåt finare ställe isf. Det står mellan Bali 2 veckor inkl frukost, eller kortare resa till aruba (10 dagar) med all inclusive. Hur hade ni prioriterat? lång tid för er själva (eller ja, bara fyra extra dagar) och mer äventyr, eller mer lyx och bättre mat?

• chabar

Men hjälp vilka korta listor ni redan har! hahaha, jg som har varit jättelugn, kanske börjat det dra ihop sig ändå?

Vi har kvar:
    - Få reda på om hergården säljs eller inte, och OM, till vem och vad de kommer ha för mat, priser etc..
    -kostym & skjorta till M2B
    -Vigselring till M2B ska beställas
    - Fråga den tilltänka marskalken (M2Bs ansvar, gissar att det blir gjort i maj)
    - Ringar som ska putsas, graveras och storleksjusteras
    -Göra klart och skicka ut inbjudningar. Jag håller på att utforma inlagorna..
    -Boka frisör och sminkös till mig.. lättare sagt än gjort (fårr nej från 2 frisörer redan)
    -Bestämma menyn (när vi vet men som driver stället) och provsmaka
    -Underkläder till mig
    - Boka hotellet för vår bröllopshelg (bi evakuerar lghtn och låter långväga gäster bo där, så bor vi på hotell istället :D)
    -Justera min klännning (ett hemligt projekt, har köpt en klänning som M2B inte vet om..)
    -Hjälpa tärnan med sin outfit
    - Stämma av med fotografen och provfota så att vi är överens om vad för bilder vi vill ha
    -Göra festprogram, placeringskort, bordsplacering och vigselprogram
    -Träffa prästen (vi vet inte än vem vi får)
    -Beställa hindersprövning (snart kan vi göra det, bara lite mer än 4 månader kvar!)
    -Anmäla byte av efternamn
    -Boka tid för klippning, färgning, naglar, ögonbryn, fransförlängning etc
    -Gå igenom middagen med vår toastmadame
    - Bestämma låtar och gå igenom med solisten
    -Göra en spellista i Spotify till mottagning, dans och sånt

Tror det var lite översiktligt det vi har kvar.. Det är ju enklare att räkna upp det man har klart än vad som är kvar att göra. Just i.o.m. att herrgården ev. byter ägare så blir ju allt annat  (läs inbjudningar) ogjort, ifall vi i värsta värsta fall måste byta lokal..

• annapanna88

lillzan: De var jättehäftiga! Men som sagt, ganska långt över budget :)

Ja, herregud, vad har vi inte kvar att göra? ;)

Kläder till fästmannen (skor klara)
    Boka vigselförättare (har pratat med kontaktpersonen på kommunen så hon ska ringa mig i veckan)
    Boka frisör
    Fixa underhållning, helst coverband
    Göra klart inbjudningarna + skicka dom!
    Göra festhäften
    Köpa alkohol, tänkte Tyskland först men funderar på att nöja oss med Danmark...
    Hindersprövning
    Möte med fotografen
    Lite saker till mig kvar att skaffa, smink, halsband, slöja, bh
    Transport för oss till hotellet
    Bestämma smak på tårtan
    Plus en massa småsaker och pyssel.... typ bordsplaceringskort, servetter vikning/ringar osv

Ja listan ser ju inte så lång ut, det känns som mycket mer... Men det ska nog gå bra :) Måste bara komma ihåg att plugga också!

• Hairspraymaniac

Äntligen fixat tårta! Smakprov är i mars, men utseende och antal bitar är klart!
    Skönt att kunna bocka av ännu en sak på listan!

Imorgon ska vi träffa ägaren till restaurangen vi ska ha festen i, då ska vi kolla på menyn!
    Tips på vad man behöver fråga dem om när det kommer till festen/middagen? Vet ju vad som ingår i priset och så, men kan ju vara något viktigt som vi missat ändå!

Igår damp det ner fina organzapåsar som jag ska ha till våra favors! Jättenöjd med dem. De är köpta på tradera!

10 st VITA/SILVER ORGANZA PÅSAR 70x90 mm.

• annapanna88

Usch jag är lite deppig idag. Fick just reda på att huset vi ville köpa har blivit sålt... Så nu börjar paniken sprida sig så smått, vi måste ha ett hus i maj/juni annars har vi ingenstanst att bo! :(  Eller jag får flytta hem till mamma igen men hur kul känns det?

På den positiva sidan: vigselförättare bokad! En sak att stryka från listan iaf :)

• Jessixa

Hej alla,
    Jag gifter mig också 30/6 i år. Roligt med fler som har samma datum! Har varit lite stressad (läs mycket) över ring och klänning, men nu är de beställda och betalda handpenning på - så nu finns ingen återvändo, haha! Måste ordna inbjudningskort snart också, vilket jag börjar bli lite stressad över. Några fler som har ett lite större bröllop? Har ni också börjat med en budget och sedan har det runnit iväg? Känns som att man tummar lite på kostnaden på en post och plötsligt har man gjort det på allt för många områden. Vet inte om jag vågar gå in och ändra till de verkligen kostnaderna i budgeten - man lär väl få en chock, haha! 

• Nikkita
    Jessixa skrev 2012-02-22 14:18:16 följande:
    Hej alla,
    Jag gifter mig också 30/6 i år. Roligt med fler som har samma datum! Har varit lite stressad (läs mycket) över ring och klänning, men nu är de beställda och betalda handpenning på - så nu finns ingen återvändo, haha! Måste ordna inbjudningskort snart också, vilket jag börjar bli lite stressad över. Några fler som har ett lite större bröllop? Har ni också börjat med en budget och sedan har det runnit iväg? Känns som att man tummar lite på kostnaden på en post och plötsligt har man gjort det på allt för många områden. Vet inte om jag vågar gå in och ändra till de verkligen kostnaderna i budgeten - man lär väl få en chock, haha!

Hej på dig!

Alltid kul att kunna bolla idéer med andra som sitter i samma sits :) Jag vet inte riktigt vad som räknas med stort/litet bröllop. Vi kommer vara runt 45 pers & då är det släkt & närmsta vänner. Vi har ingen budget att gå efter, men jag har ändå kollat runt på olika alternativ då det gått & valt efter vad som känns bäst (ibland billigast). Men det är en stor dag så vi snålar inte med det som är viktigt ;)

annapanna88: Vad tråkigt med huset, hoppas att ni hittar något annat boende snart.

Skönt att stryka vigselgörrättaren från listan dock!

Vi skickade våra inbjudningskort i måndags & nu börjar vi få svar från gästerna. Fick svar från 2 pers redan dagen efter, de var jätte glada & berömmde våra inbjudningskort (trots att de var beställda på nätet) ;) Alltid lika kul.

• Hairspraymaniac
    Jessixa skrev 2012-02-22 14:18:16 följande:
    Hej alla,
    hejhej! Vi kommer ha ca. 110 gäster, vilket jag tycker är ganska stort. Blev fler än vi tänkt oss från början, men har lyckats hålla budgeten bra! Har gått över budget på vissa saker, och då har vi fått skära ner på annat. Hur stort blir ert? :) Ska du göra inbjudningskorten själv? :D
Svar på tråden 2012-06-30? I need you!