• Elila

Bröllop 4/8-2012

Hej!

Finns det några brudar där ute som oxå ska gifta sig den 4/8-2012?

Jag och min sambo ska gifta oss då på Österlen. Jag tänkte att vi här kunde tillsammans räkna ner, planera, ge råd, tips och prata av oss om bekymmer och hinder vi möter på vägen...

Väl mött!
    //Elisabeth

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-19 15:13
    Sammanfattning av vi som ska gifta oss den 4/8-2012 och kacklar i den här tråden?så här långt:

Elisabeth och Markus: Bor i Göteborg men ska gifta sig på Österlen strax utanför Simrishamn. Har bokat kyrka och lokal och fått offert på catering. Vet ännu inte om jag ska beställa klänning ifrån Kina eller köpa i butik

Augusti2012: Bor i Jönköping och har bokat kyrka och lokal strax utanför Jönköping. Ska beställa en kinaklänning och är en hejare på att fynda på ebay och på att pyssla.

Inlovewetrust: Ska gifta sig en bit utanför Göteborg, har bokat att vigas både på festplats och i kyrkan, dock ej bestämt ännu.

EmhjärtaMoe: Ska gifta sig utomhus i Stockholm och tänker ha hösten för att göra inbjudningar m.m.

Marielleangelina: Förlovade sig den 4/8-11 och ska gifta sig i Halmstad med festlokal intill Nissan. Ska beställa klänning ifrån Kina, Landy bridal,

Car1021: Ska gifta sig utomhus och ha fest på Rotundan i Uddevalla och har färgtema rosa och vitt. Håller på och tittar på kinaklänningar men ännu inte bestämt sig.

Missmm: Skall gifta sig i Seglora kyrka och ha festen på Seglora Bygdegård. Färgtemat är vitt och lila.

Lindahhh: Ska gifta sig i Karlstad

Fröken Emma: Ska gifta sig utomhus på en ö i Stockholms skärgård, har planerat ribbåtsfärd och boende för sina gäster.

Augustibrud 2012: Ska gifta sig kyrkligt i Arboga och ha fest i en ombyggd ladugård och ha lantlig lyx som tema, ska förmodligen beställa klänning från kina.

Love you til the end: Har bokat kyrka och lokal, klänning är beställd och inbjudningskort valda.

Ella: Ska gifta sig i Göteborg och har färgerna rosa, vitt, silver och fjärilar som tema.

KakanMackan: Ska gifta sig den 11/8 i Uddevalla men är med i vår tråd ändå  Har bokat kyrka, catering och ev. lokal. Ska förmodligen beställa klänning från Kina.

Jennifaer: Ska gifta sig i Luleå och har bokat kyrka, lokal, meny och fotograf. Har köpt klänning (kinaklänning) via Light in the box, skor, smycken och ringar.

7milakliv: Ska gifta sig kyrkligt i Uddevalla.

• Svar på tråden Bröllop 4/8-2012
  • Elila

Hej på er!

Planeringshelgen är över och jag är så mycket lugnare :) Vi har gjort en månad-för-månad lista, bokat om vår svit (innan hade vi bara en natt men nu har vi den från fredagen-söndagen), skrivit inbjudningar (nästan helt färdiga), gjort vårt monogram, fixat om vår hemsida till en helt ny...
    Ebay får vänta men vi har iaf spanat och vet nu på ett ungefär vad vi ska köpa och vad det kostar :)
    I denna vecka ska dj, florist, frisör och kyrka bokas - wieee!

Vi har en liten grej vi funderar på... Ska ni ha ngt värdpar? Eller är ni värdparet? Vem ska era gäster o.s.a. till? Till er eller ngn annan? Så som vi har fattat det är värdparet och o.s.a.-människorna samma, eller?

Johgus kga:
    Jag har oxå funderat lite kring det här med underkläder... Jag tror inte jag ska ha några strumpor på mig utan kör barbent (men strumpeband ändå hihi) och sen några läckra underkläder... Det dumma är bara att jag måste ha axelbandslöst och är ganska storbystad så den bh:n kommer nog inte vara den sexigaste om man säger så... Kanske att jag kör funktionellt under dagen och sen byter till ngt lite sexigare när vi kommer till sviten :) Hur ska ni andra göra?

Theresebride: Oj, 14.000:- låter dyyyrt. Har du kollat blocket annars? Där köpte jag min klänning, 1900:- med underkjol och hela baletten :) Om du verkligen, verkligen vill ha den klänningen så skulle jag rekommendera att du kina-beställer den och hoppas på det bästa...

• Elila

Jag har en annan fråga :)
    Jag har ju köpt denna klänningen och fått en slöja med... Slöjan har jag inte tänkt att använda men jag har en liten idé...
    Slöjan är i samma material som tyllet och jag ska lämna in klänningen för den behöver sys in och upp lite granna... Jag ville ju från början inte ha en tub-klänning och tänkte nu att sömmerskan kanske kan göra två halterneckband som antingen knyts eller sätts fast på ngt sätt i nacken av slöj-tyget. Hänger ni med? Vad tror ni om det?
  • Jalle

Låter som en bra idé det Elisabeth, med planeringshelg! Kanske får boka in en vi också framöver .

Angående värdpar så ska vi inte ha det. Vi ska själva ta emot svar om deltagande. För jag har också fattat det som att värdparet är de som tar emot OSA?? Så vi är väl värdpar själva då. Värdparet brukar hjälpa till en del kring vigseln också tror jag, dela ut rispåsar och dyligt. Där har vi valt att dela ut småuppgifter till våra systrar istället; dela ut sädpåsar och vigselprogram (vi ska ha säd istället för ris, gammal tradition), ansvara för tipspromenaden mellan vigselplats och festplats tex.

Vi är nog för övrigt ganska otraditionella när det gäller hedersuppdrag, vi har inget brudfölje heller. Vår då 2-åriga dotter ska gå tillsammans med oss bara. Men en toastmadame ska vi ha däremot, som ska hålla koll på körschema, tal etc.

• MGJR

Elisabeth det låter som en kanonide! Vi hade tänkt att bestman och tärna ska få bli ansvariga för osa, önskelista osv. Börjar känna mig lite stressad nu över klänning o sånt som måste beställas långt i förväg, om man nu inte hittar ngn som går att ta med sig hem direkt. likadant med inbjudningarna som inte är beställda än... Är det ngn som har USA tips kring bröllop? Vi ska dit i tre veckor snart o kommer vara både i LA och Miami. Har hört att ringar ska va billigare där men inte mkt mer. Nu börja det verkligen närma sig tjejer! Wiee!

• augusti2012

Jag och min m2b satt och pratade vigsel igår.
    pratade om sånger som solist ska sjunga.

Kom fram till följande: 
    Änglagård - som ingångsmarsch
    http://www.kyrkomusik.se/index.php
    Den som ligger på topplistan. Min morfar växte upp i huset jämte änglagård och peters farmor är från dem trakterna. Så det är lite speciellt för oss.
    Hoppas kantorn kan spela den. 

Psalmer:
    Den blomstertid nu kommer
    I denna ljuva sommartid

sånger solisten sjunger. Är spikat och klart idag. *tjoho!*
    Kent - utan dina andetag och Sarah Dawn finer - Kärleksvisan

Utgångsmarsch:
    Frank Sinatra - Love and marriage. 
    Min m2b är al bundy och jag är peg  

Vad tror ni???
    Vad ska ni andra ha??? 

Gästerna får osa till oss. När dem anmäler sig kommer vi även fråga vad dem helst dricker - rött/vitt vin och öl eller cider. Mest för att få en liten överblick.
    På vår bröllopssida så kommer det stå information hur man kommer i kontakt med vår ena bestman som kommer hålla i festen. Det är till han dem får anmäla tal etc. 

Värdpar i kyrkan är våra föräldrar. 
    Sen är dem fria. 

• SusanneJoh

Meeen! Kollade precis igenom mitt förra inlägg och såg att alla mellanrader var borta! :O Inlägget ser ju skitfult och helt ihoptryck ut. :( Vad är det för mening med att ha en returknapp på iphonen om den inte ens funkar. :( Jaja, hoppas det inte blir allt för svårt att läsa. Sorry!

♥ 4/8-12, då smäller det! ♥
  • SusanneJoh

Har bett och få det andra inlägget raderat då jag störde mig så enormt på det. Tungan ute
    men här är det igen, (och förhoppningsvis) lite snyggare. Flört

Vi har inget officiellt värdpar, men min kompis och medplanerare står med under kontakterna på inbjudningskorten. Ifall ngn vill ringa och fråga om något hemligt, eller bara inte vill fråga mig eller min m2b. Och min medplanerare vet precis lika mycket som mig och hon har tom mitt inloggning hit till BT, så hon kan fylla i gästlistan, kolla planeringen och sånt. Vi brukar skoja om att det är vårt bröllop. :D

Jag och min m2b var ute hos cateringfirman igår och bestämde allt.

Förrätt: Trattkantarellsoppa + bröd (55kr/pers)
    Huvudrätt: Buffé bestående av
    Marinerad fläskfilé
    Marinerad kycklingfilé
    Örtmarinerad lax
    Potatisgratäng
    Fransk potatissallad
    Västerbottenpaj, med och utan kantareller
    Vegetarisk gryta
    2 sorters sallader
    Bröd
    Och lasagne till dom små barnen som inte äter av buffén.
    (180kr/pers. Blir ev billigare då vi tog bort tjälknöl och kalkon)
    Dessert: exotisk fruktsallad med zabaionesås (60kr/pers)
    Vi beställer bröllopstårtan därifrån också för ca 40kr/bit

Jätte trevliga människor och dom verkar veta vad dom gör. Vi ska dit igen den 5 feb och provsmaka allting. Mums! Guud vad jag längtar  :D

Fick inbjudningskorten häromdagen, jättefina! Men jag hade klantat till det på 2 ställen, glömt skriva "senast" i osan (jag vet!) och glömt ett a i kontakta(kontkta) inga jättefel, men ändå.
    Sitter just nu och filar på infokortet vi ska ha med, bra formuleringar och sådant. Och på infokortet ska jag upprepa osa datumet och då skriva senastFlört

♥ 4/8-12, då smäller det! ♥
  • Nunc est bibendum

Nu börjar jag få lite panik. Fotografen (det ENDA som var bokat ordentligt) har dragit sig ur. Hon är en god vän till mig och har precis fått reda på att hon ska föda barn en vecka efter bröllopet. Naturligtvis jätteroligt och jag är jätteglad för deras skull! Men fotograferingen skulle vara en bröllopspresent till oss och jag har inte räknat med den posten i budgeten. Helt plötsligt tillkommer det en kostnad på runt åttatusen. Gaaaah, hur ska vi göra? Jag känner en hel del fotografer (jobbar på tidningsredaktion) men ingen annan står mig så pass nära att jag känner att jag kan "be" om rabatt. En tjej som jag känner är villig att dra bort 25%, men det blir fortfarande väldigt dyrt. Jag känner att vi redan har sparat in på det mesta. Vi kommer inte att åka på någon bröllopsresa, ringarna är billiga, maten beställs genom svärmor som jobbar som kock, gör smink och hår själv och klänningen kommer att vara enkel. Vill inte skjuta upp alltihop ett år till...

• KakanMackan

Usch vad tråkigt  Nunc est bibendum... Det löser sig säkert på ett eller annat sätt. Klart ni ska gifta er! Stort lycka till!

Jag har en liten fundering.. Brudar, har ni tänkt ha någon typ av väska? Att ha läppglans mm i under festen.. Jag har spanat lite på ebay och hittat några fina. Små väskor i färgen ivory för ca 120 kr. Har ni tänkt något kring detta?

• Jane

Hej tjejer

Nu är jag med i diskussionerna igen. Hoppas ni alla har haft en trevlig jul och nyår.

Vi har satt igång med planeringen ordentligt nu och har bokat kyrkan. Vigseln kommer äga rum kl. 17.00 4/8 Glad
    Kläder har vi fortfarande inte inhandlat, men inbjudningskorten är på gång. Jag bad en kompis som är haj på Photoshop att fixa några snygga inbjudningskort i rött och svart, så får vi se hur dom blir.

Fixat:
    Festlokal
    Mat
    Liveband
    Kyrka
    kläder till min mamma och svärmor

På gång:
    inbjudningskort
    prova brudklänningar

Måste göras snarast:
    boka dekoratör/florist
    boka filmteam
    KakanMakan:  Ja, jag ska ha en liten väska att ha puder och läpstift i. Ett tips är att ha plåster (till fötterna), synål, tråd och säkerhetsnålar i väskan. Med massor av dans och så, kan det hända att klänningen lossnar på vissa ställen. Då kan man lätt fixa det utan att dagen blir förstörd.

Svar på tråden Bröllop 4/8-2012