• Elila

Bröllop 4/8-2012

Hej!

Finns det några brudar där ute som oxå ska gifta sig den 4/8-2012?

Jag och min sambo ska gifta oss då på Österlen. Jag tänkte att vi här kunde tillsammans räkna ner, planera, ge råd, tips och prata av oss om bekymmer och hinder vi möter på vägen...

Väl mött!
    //Elisabeth

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-19 15:13
    Sammanfattning av vi som ska gifta oss den 4/8-2012 och kacklar i den här tråden?så här långt:

Elisabeth och Markus: Bor i Göteborg men ska gifta sig på Österlen strax utanför Simrishamn. Har bokat kyrka och lokal och fått offert på catering. Vet ännu inte om jag ska beställa klänning ifrån Kina eller köpa i butik

Augusti2012: Bor i Jönköping och har bokat kyrka och lokal strax utanför Jönköping. Ska beställa en kinaklänning och är en hejare på att fynda på ebay och på att pyssla.

Inlovewetrust: Ska gifta sig en bit utanför Göteborg, har bokat att vigas både på festplats och i kyrkan, dock ej bestämt ännu.

EmhjärtaMoe: Ska gifta sig utomhus i Stockholm och tänker ha hösten för att göra inbjudningar m.m.

Marielleangelina: Förlovade sig den 4/8-11 och ska gifta sig i Halmstad med festlokal intill Nissan. Ska beställa klänning ifrån Kina, Landy bridal,

Car1021: Ska gifta sig utomhus och ha fest på Rotundan i Uddevalla och har färgtema rosa och vitt. Håller på och tittar på kinaklänningar men ännu inte bestämt sig.

Missmm: Skall gifta sig i Seglora kyrka och ha festen på Seglora Bygdegård. Färgtemat är vitt och lila.

Lindahhh: Ska gifta sig i Karlstad

Fröken Emma: Ska gifta sig utomhus på en ö i Stockholms skärgård, har planerat ribbåtsfärd och boende för sina gäster.

Augustibrud 2012: Ska gifta sig kyrkligt i Arboga och ha fest i en ombyggd ladugård och ha lantlig lyx som tema, ska förmodligen beställa klänning från kina.

Love you til the end: Har bokat kyrka och lokal, klänning är beställd och inbjudningskort valda.

Ella: Ska gifta sig i Göteborg och har färgerna rosa, vitt, silver och fjärilar som tema.

KakanMackan: Ska gifta sig den 11/8 i Uddevalla men är med i vår tråd ändå  Har bokat kyrka, catering och ev. lokal. Ska förmodligen beställa klänning från Kina.

Jennifaer: Ska gifta sig i Luleå och har bokat kyrka, lokal, meny och fotograf. Har köpt klänning (kinaklänning) via Light in the box, skor, smycken och ringar.

7milakliv: Ska gifta sig kyrkligt i Uddevalla.

• Svar på tråden Bröllop 4/8-2012
  • zillabride

Hej! Är alldeles ny här så vet inte mycket om hur det går till här... går man med i en grupp eller hur funkar det? ;)

Jag och min sambo gifter oss iallafall också den 4/8 2012 som det ser ut nu. Vi velar lite kring datumet men har preliminärbokat kyrkan till dess. :) Jag skulle gärna följa med er andra på er resa mot altaret om det är okej!?

• Jalle
    zillabride skrev 2012-01-07 08:18:52 följande:
    Hej! Är alldeles ny här så vet inte mycket om hur det går till här... går man med i en grupp eller hur funkar det? ;)

Jag och min sambo gifter oss iallafall också den 4/8 2012 som det ser ut nu. Vi velar lite kring datumet men har preliminärbokat kyrkan till dess. :) Jag skulle gärna följa med er andra på er resa mot altaret om det är okej!?

Välkommen!
  • Jalle
    augusti2012 skrev 2012-01-07 05:13:08 följande:
    Nu är catering beställd:
    Blev följande innehåll i buffen:
    kycklingspett
    fläskfilespett
    ugnstekt lax med creme freiche och stenbitsrom
    räkfat = vitt bröd i botten, räkor, ägg, rhode island och garnering
    västerbottenpaj
    grönsallad
    och potatisgratäng eller klyftpotatis av färskpotatis
    summa: 150 kr per person.

valde att ordna bröd, smör och ost själv istället för att dem skulle ta 10 kr per person. 

vad tror ni!???  
    Låter jättebra! Fast fundera på hur mycket du egentligen tjänar på att fixa bröd, smör och ost själv, och väg in att ni måste ordna själv....det är mycket att fixa med...

Vi ska också ha cateringbuffé;

Sallad med melon, färska hallon och fetaost
    Vinbärsmarinerad kycklingfilé
    Äpple och kanelgrillade ribs
    Äppelmarinerad skinka
    Varmrökt lax med hjortroncreme
    Potatisgratäng
    ostpaj
    Bröd o smör
    Färska frukter

Detta går på 185:-/pers

Sen fixar jag tårtan själv, moussetårtor som går att frysa som dom ska jag fixa nån vecka innan.
  • augusti2012

jalle: jag övervägde lite och konstaterade att min pappa har varit bagare så antingen ordnar han. Eller så ordnar vi det av en nära vän som också är bagare. Känns mer personligt.
    vi kommer vara cirka 70 personer och 700 kr känns som mycket pengar på bröd. 

Zillabride: Du är så välkommen in i tråden. bara att tjöta på  

• Jalle

Ja, men då har du koll, det hör jag. Det är bara jag som har börjat ifrågasätta allt jag tänkt göra själv. Som inbjudningskorten tex. Undrar om de inte många gånger blir dyrare att göra själv än att beställa färdiga. Min m2b har dessutom förbjudit mig att göra för mycket själv, " jag vill att du ska njuta, inte bara flänga runt som en galning". Han känner mig han.....

• johgus kga

Behöver lite tips....

Jag gjort ett kollage över våra kläder; min klänning + skor, min killes kläder och klänningen till mina tärnor (kläningen på bilden är grön men deras kommer vara i silver men samma glansiga tyg). Vårt följe består av två tärnor, två marsalker plus min lilla kusin (tjej) och min killes syrras barn (kille).  

Till marsalkerna har jag bara tänkt att de får ha sina egna svarta kostymer med vit skjorta så köper vi varsin slips åt dem som passar in i temat. 

Jag har tänkt försöka hitta en liten rosa klänning till lilltjejen samt kostym och samma väst som min kille skall ha till lillkillen. Det är dock jättesvårt att hitta barnkläder plus att jag inte vet hur jag skall bära mig åt då de växer hela tiden och jag inte vågar köpa något förrens det närmar sig.

Jag skulle även behöva lite underklädestips. Vad skall ni andra ha på er under och har ni några bra tips på underklädersaffärer? Jag vet inte vad man skall ha för färg heller på stayupsen: vit eller beige? 

Någon av er som vet hur det fungerar med hela följet under vigseln? Jag har läst att det finns två varianter där antingen bruden går in med pappan eller att paret går in tillsammans. Jag skall ju gifta mig borgligt utomhus så jag får ju bestämma själv hur jag vill ha det men det skulle ändå vara kul att följa traditionerna så mycket som möjligt.

Tacksam för alla tips jag kan få!

Hälsningar

Johanna

• augusti2012

johgus kga: 
    Vilka åldrar är barnen du behöver kläder till???
    Jag har en systerdotter på 9 som jag köpte en princessklänning till *harkel* på ebay.
    Ynka 260 kr nånting inklusive frakt tror jag det var. Hade kostat betydligt mer i sverige.

http://www.ebay.com/itm/TAFFETA-FLOWER-GIRL-DRESS-PINK-BLACK-12M-18M-2-4-6-8-10-/290590218643?pt=Bridesmaid_Dress&var=&hash=item89600b6014#ht_6946wt_2301
    http://www.ebay.com/itm/PINK-SAGE-GREEN-PRINCESS-PICK-UP-FLOWER-GIRL-DRESS-6M-12M-18M-2-4-6-8-10-12-/200695082084?pt=Bridesmaid_Dress&var=&hash=item746caa88f9#ht_3736wt_956
    http://www.ebay.com/itm/NEW-Flower-Girl-Pageant-Wedding-Bridesmaid-Princess-Dress-Pink-Set-SZ-6-7-S1068-/300646228006?pt=US_Childrens_Clothing_Girls&hash=item45ffe96026#ht_1946wt_1189
    http://www.ebay.com/itm/Green-Wedding-Flower-Girls-Pageant-Party-Formal-Dresses-Size-6-7-FG103-/270826296566?pt=US_Childrens_Clothing_Girls&hash=item3f0e8154f6#ht_9077wt_956

När jag köpte klänningen hette säljaren: belleza shop

kostymen: 
    http://www.ebay.com/itm/5-pc-Formal-Wear-Wedding-Page-Boy-Christening-Boys-Suit-many-colours-size-0-15Y-/150685322383?pt=UK_Wedding_Clothing&var=&hash=item68c8ac5a55#ht_3111wt_1141

http://www.ebay.com/itm/5-pc-Royal-Tail-Coat-Black-Formal-Wear-Wedding-Page-Boy-Christening-Boys-Suit-/150696246824?pt=Boy_s_Clothing&var=&hash=item68c8d44d16#ht_3085wt_1189

Annars rekommenderar jag rean nu. Finns många rosa klänningar nu efter jul och nyår.

Lycka till. Kramar 

• Theresebride

Provade min drömklänning igår hos eleganten i sundsvall, den var ifrån märket blue by enzoani namnet tror jag var elista. helt otrolig och en hel del över min budget. 14 000 kr skulle den kosta ungefär. Har ni något tips på vart man kan hitta den billigare kanske? Var in på någon amerikansk hemsida men såg då att blue by enzoani inte lät amerikanska företag skicka ut utanför Usa om jag förstod det rätt.

Funderar också på att skicka in en bild och låta något kinaföretag att göra ett försök, men om det inte blir bra så blir ju sammanlagt klänningen ytterligare några tusen dyrare. Sen så sa hon att man var tvungen att beställa åtminstone 4 månader i förväg om jag ville ha den här klänningen. Och jag ville inte stå utan klänning till bröllopet.

Vad ska jag göra? Tips efterfrågas :)

• KakanMackan

Hallå tjejer!

Länge sen jag skrev något nu men jag är allt här inne och läser varje dag Tyst

Så kul att läsa om hur det går för er!!

Här händer det inte jättemycket nu i planeringen. Jag gick nog ganska hårt ut i början så jag känner att jag kan ta det lite lugnt nu ett tag. I alla fall min m2b Tungan ute

Mycket fixat men MYCKET kvar. Blir man nånsin helt klar tro haha

Detta fixat:
    kyrka
    lokal
    Gästlista
    Inbjudningarna
    catering
    frisör
    sminkös
    fotograf
    min klänning
    sonens kläder (näbb)
    m2b kostym
    Kollat bukett och ring

Kvar:
    Transport
    Slipsar till m2b och bestman
    Skor till oss alla
    Klänning dotter (näbb)
    Klänning tärna
    dekorationer
    Låter (typ klar med solosångerna)
    Mysig låda till min blivande, som han ska få på morgonen..

Kram!

Svar på tråden Bröllop 4/8-2012