• Elila

Bröllop 4/8-2012

Hej!

Finns det några brudar där ute som oxå ska gifta sig den 4/8-2012?

Jag och min sambo ska gifta oss då på Österlen. Jag tänkte att vi här kunde tillsammans räkna ner, planera, ge råd, tips och prata av oss om bekymmer och hinder vi möter på vägen...

Väl mött!
    //Elisabeth

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-19 15:13
    Sammanfattning av vi som ska gifta oss den 4/8-2012 och kacklar i den här tråden?så här långt:

Elisabeth och Markus: Bor i Göteborg men ska gifta sig på Österlen strax utanför Simrishamn. Har bokat kyrka och lokal och fått offert på catering. Vet ännu inte om jag ska beställa klänning ifrån Kina eller köpa i butik

Augusti2012: Bor i Jönköping och har bokat kyrka och lokal strax utanför Jönköping. Ska beställa en kinaklänning och är en hejare på att fynda på ebay och på att pyssla.

Inlovewetrust: Ska gifta sig en bit utanför Göteborg, har bokat att vigas både på festplats och i kyrkan, dock ej bestämt ännu.

EmhjärtaMoe: Ska gifta sig utomhus i Stockholm och tänker ha hösten för att göra inbjudningar m.m.

Marielleangelina: Förlovade sig den 4/8-11 och ska gifta sig i Halmstad med festlokal intill Nissan. Ska beställa klänning ifrån Kina, Landy bridal,

Car1021: Ska gifta sig utomhus och ha fest på Rotundan i Uddevalla och har färgtema rosa och vitt. Håller på och tittar på kinaklänningar men ännu inte bestämt sig.

Missmm: Skall gifta sig i Seglora kyrka och ha festen på Seglora Bygdegård. Färgtemat är vitt och lila.

Lindahhh: Ska gifta sig i Karlstad

Fröken Emma: Ska gifta sig utomhus på en ö i Stockholms skärgård, har planerat ribbåtsfärd och boende för sina gäster.

Augustibrud 2012: Ska gifta sig kyrkligt i Arboga och ha fest i en ombyggd ladugård och ha lantlig lyx som tema, ska förmodligen beställa klänning från kina.

Love you til the end: Har bokat kyrka och lokal, klänning är beställd och inbjudningskort valda.

Ella: Ska gifta sig i Göteborg och har färgerna rosa, vitt, silver och fjärilar som tema.

KakanMackan: Ska gifta sig den 11/8 i Uddevalla men är med i vår tråd ändå  Har bokat kyrka, catering och ev. lokal. Ska förmodligen beställa klänning från Kina.

Jennifaer: Ska gifta sig i Luleå och har bokat kyrka, lokal, meny och fotograf. Har köpt klänning (kinaklänning) via Light in the box, skor, smycken och ringar.

7milakliv: Ska gifta sig kyrkligt i Uddevalla.

• Svar på tråden Bröllop 4/8-2012
  • Joanna86a

Jag har en vän som kommer att sjunga :) vad vet jag inte än.

• Fröken Emma
    Lebendig skrev 2011-09-03 18:07:14 följande:
    Vi har de senaste två åren varit på fem bröllop varav på tre har bruparet blivit fotat efter vigseln. Det finns lite ris och ros till det. Jag tycker det beror på när man har sin vigsel. Det är viktigt att man har mätta gäster för att stämningen ska vara på topp. De som fotat sig efter vigseln har haft vigslar klockan tre. Sedan är det klart i kyrkan vid halv fyra- fyra. Därefter har brudparen åkt iväg och fotat sig. Det har tagit ca 1,5 timme (min fotograf sa att mindre tid än så bör man inte räkna med för man vill inte känna någon stress). När sedan brudparet anlänt till festen har de velat bli fotade med nära och kära, vilket tagit ungefär en timme. Då är klockan ca 18.30 och dags för förrätt. Många av gästerna kanske har rest långt och inte ätit sedan lunchtid... Så ska man fota sig efter vigseln tycker jag att man behöver bjuda på mer än något litet tilltugg. Och alla dessa kaffeberoende bör ha fått i sig lite kaffe också. Men det är bara min personliga åsikt och eftersom jag och min sambo(samt större delen av min bekanskapskrets) är sådana som blir rysligt griniga utan mat i magen så kommer vi att ta det i beaktande.

De par som har fotat sig innan har haft ett betydligt bättre flyt i sina planeringar och middagen har serverast en hyfsad tid. Sedan har jag ingen aning om vilket av paren som fick bäst bilder i slutändan.

Alla får göra precis som de vill med det här att se varandra innan osv, men personligen är jag väldigt anti det då det är en tradition som inte är så svensk. Samma sak med brudöverlämning. Jag skulle inte känna mig bekväm med det, jag och min sambo vill gå in tillsammans då det är vi som ska dela våra liv tillsammans. Vi kommer att fota oss innan, åka gemensam bil och sedan gå in tillsammans. Som min frisör sa, det kommer att bli ett WOW ögonblick när man träffas hos fotografen. Ni som vill göra annorlunda gör det, men det passar inte oss! Och det är det som är så härligt här i världen, att alla kan göra precis som de vill! :)

Bra tips om kaffe efter vigseln!!!
    Fast min m2b hade nog prpsat på det då han är den absolut största kaffedrickaren i slökten....
    Vi funderar nu på att ha mackor direkt efter vigseln, o en liten korg med mat till oss oxå under fotograferingen, för jag kan tänka mig att jag intekommer kunna äta innan :)

Augusti
    Den glassen lät go!!Ska provas ;)
    Jag har en gamal vän, som efter hennes flytt inte umgås med längre men är så klart vän på fb så vi skrivs lite då o då, vars röst är magisk!! Jag funderar på att fråga henne. Kruxet är ju bara att vi är på en ö och då ska hon passa båt osv. Men hon har ju karl o två barn så jag kan kaske locka med en mysig dagsutflykt.
    Klart jag kan bjude henne på bröllopet, Men dom känner inga så då är jag rädd att dom tackar ja bara för min skull. Svårt.

Iaf så är jag lite inne på samma som dom flesta
    "det vackraste jag vet" o en till somhon själv får välja.

• jennifaer

Vi ska fotas före vigselns så att vi känner att vi har gott om tid och inte behöver stressa, dessutom har vi också lite blodsockerproblem som leder till en hel del sura personer om maten blir för senFlört Också så klart lite för barnens skull också att det inte ska gå för länge innan de äter. Vi har sån tur att vi gifter oss i en kyrkby där min sambos släkt har en kyrkstuga så efter fotograferingen och innan vigseln kommer vi kunna gå dit och fika lite innan och ändå bara ha hundra meter till kyrkoingångenGlad

Solist är min syster som har en helt otrolig röst och hon gör det som tur är gratis hehe. Men 1500 tror jag är ett väldigt normalt pris. Låt vet jag inte riktigt än men det lutar åt antingen ave maria med beyonce eller kärleksvisan

• Elila

Vi ska ha antingen m2bs kusiner som sjunger eller en kompis men vad har vi inte bestämt ännu... Kul att du fått så mycket fixat med frisör och sminkör och så :)

Jag har en kompis som ska sminka mig och vi ska göra en första provsminkning om några veckor. Känns väldigt lyxigt att hon kommer vara med under dagen och kvällen för det känns ju som att mascaran och så kommer vara lite svajig på slutet och då kan man bara piffa upp den lite :) Frisör har inte jag fixat än men det är jag lite orolig över... Ska titta på det när vi åker ner om några veckor.

Det där med brudöverlämning har jag insett är det ett evigt tjat om på denna sidan. Jag vet att brudöverlämning inte är svenskt och att det mest "normala" är att man tar foton efteråt. Det jag inte gillar med den eviga diskussionen är att det verkar som om alla vi som vill gå in med våra pappor framställs som om vi inte fattar att brudöverlämning kan verka nedvärderade. Så är inte fallet (iaf för mig). Jag uppskattar heller inte den oacceptansen som finns kring detta ämne. De som är emot brudöverlämning (vilket för mig för övrigt känns väldigt fel ord, jag vill mer använda ordet "altargångs-stöd") upplever jag alltid har ett starkt behov av att säga detta, detta istället för att kanske stödja eller komma med råd och tips angående oron över präster eller liknande. Vissa går in med sin pappa, bror, med sin mamma, själva eller tillsammans. Det är för mig självfallet accepterat att alla inte tycker lika här i världen om alla möjliga olika saker men för att man inte tycker lika anser jag inte ger ngn rättigheten att krossa ngn annans förhoppningar eller tankar. Detta forumet startade jag så att vi kunde stötta och peppa. De åsikter man har som man vet kanske sårar någon håller man för sig själv! Att ta foton innan, under eller efter har alla sina för- och nackdelar....Men inom detta ämne måste det också finnas acceptans för att alla vill olika. Dessutom så vet vi här inte allt om varandras planer, hur våra bröllop ska se ut och hur vi väljer att lägga upp det. Här yttrar vi våra funderingar och vi berättar inte allt. T.ex vi vet att fotografer säger att fotografering tar ca 1-1,5 timmar men vi ska inte ha ngn fotograf utan det är en kompis som tar våra foton. Han är dessutom väl införstådd i att vi inte vill att fotograferingen ska ta lång tid och vi ska inte ta några "klassiska" brudfoton. Medan gästerna väntar bjuder vi självklart på lite matigare tilltugg och underhållning. Acceptansen som jag pratar om vill jag med detta exempel visa att vi vet inte alla våras planer här och vi måste låta våra egna kanske åsikter om hur andra ska göra läggas åt sidan då vi inte har "the big picture"....

Respekt, stöttning och peppning är någonting jag vill ska prägla detta forum och det var därför jag öppnade det!

• augusti2012

Är ni fler än mig som har folk i er omgivning som säger: Men varför gör ni inte så?? varför köper du inte klänning här i jkpg utan ska beställa från kina? varför pysslar du så mycket när du har småbarn. Man kan ju köpa färdiga inbjudningskort på bokia... 

Behövde bara gnälla av mig lite. *pms here I am* Jag älskar att planera och pyssla och fynda. Så hade jag inte fått göra det hade det inte varit jag. 

Angående solist i kyrkan: både jag och sambon tycker kent är bra: så utan dina andetag är självklar.
    Sen får vi se den andra. 
    Ingångsmusik skulle jag vilja ha Änglagård. Då vi båda har anknytning i den trakten. Min morfars barndomshem ligger precis jämte Änglagård. Sen utgång skulle jag vilja ha Love and marriage med Frank Sinatra. Eller med andra ord. Ledmotivet till våra värsta år. Sambon kallar mig för Peg och känner sig själv som Al Bundy.
    Bara ge mig en massa pengar

Första dansen då??? vår låt är: Per Gessle: Tycker om när du tar på mig. <3 

• Elila

Som ingångsmarsch ska vi ha Jeremiah Clarke - A trumpet voluntary (prince of denmark's march) och utgångsmusik ska vi ha Mendelssohn - Bröllopsmarsh med andra ord ganska vanliga ;)

I kyrkan har vi inte valt men på festen ska vi inte dansa vals utan dansa till The bobbers - Kissing in the moonligt. En sådan låt som vi har massa minnen till och som vi ofta efter middagar/fester eller liknande dansar till i vardagsrummet på småtimmarna när vi kommer hem :)

• augusti2012

sitter och letar party låtar. Hjälp mig gärna. Vi har en salig blandning på folk. Dansvänlig
    Passar allt från party galna singeltjejen till 80 åriga farmor. 

• Lebendig

Det där med brudöverlämning har jag insett är det ett evigt tjat om på denna sidan. Jag vet att brudöverlämning inte är svenskt och att det mest "normala" är att man tar foton efteråt. Det jag inte gillar med den eviga diskussionen är att det verkar som om alla vi som vill gå in med våra pappor framställs som om vi inte fattar att brudöverlämning kan verka nedvärderade. Så är inte fallet (iaf för mig). Jag uppskattar heller inte den oacceptansen som finns kring detta ämne. De som är emot brudöverlämning (vilket för mig för övrigt känns väldigt fel ord, jag vill mer använda ordet "altargångs-stöd") upplever jag alltid har ett starkt behov av att säga detta, detta istället för att kanske stödja eller komma med råd och tips angående oron över präster eller liknande. Vissa går in med sin pappa, bror, med sin mamma, själva eller tillsammans. Det är för mig självfallet accepterat att alla inte tycker lika här i världen om alla möjliga olika saker men för att man inte tycker lika anser jag inte ger ngn rättigheten att krossa ngn annans förhoppningar eller tankar. Detta forumet startade jag så att vi kunde stötta och peppa. De åsikter man har som man vet kanske sårar någon håller man för sig själv! Att ta foton innan, under eller efter har alla sina för- och nackdelar....Men inom detta ämne måste det också finnas acceptans för att alla vill olika. Dessutom så vet vi här inte allt om varandras planer, hur våra bröllop ska se ut och hur vi väljer att lägga upp det. Här yttrar vi våra funderingar och vi berättar inte allt. T.ex vi vet att fotografer säger att fotografering tar ca 1-1,5 timmar men vi ska inte ha ngn fotograf utan det är en kompis som tar våra foton. Han är dessutom väl införstådd i att vi inte vill att fotograferingen ska ta lång tid och vi ska inte ta några "klassiska" brudfoton. Medan gästerna väntar bjuder vi självklart på lite matigare tilltugg och underhållning. Acceptansen som jag pratar om vill jag med detta exempel visa att vi vet inte alla våras planer här och vi måste låta våra egna kanske åsikter om hur andra ska göra läggas åt sidan då vi inte har "the big picture"....

Respekt, stöttning och peppning är någonting jag vill ska prägla detta forum och det var därför jag öppnade det!

Nu tror jag att du missförstod mig men jag lämnar ämnet. Jag önskar jag kunde tipsa om präster som ställer upp men jag har inte varit på så många kristna bröllop där bruden gått in tillsammans med sin far. Det har endast hänt på ett pingstvänsbröllop och och ett muslimsk/katolsk bröllop.

Jag tycker det är svårt att komma ur mallen och att kunna göra bröllopet på sitt sätt. Det finns så mycket förväntningar från olika håll. Det börjar ju redan med frågan om vilka som är bjudna... Det är jobbigt att stå på sig hela tiden. I det fallet är det tur att min mamma verkar vara helt anti...

Augusti2012: Den låten är fantastiskt! Har du hört den med Carolina Wallin Pérez? Den tycker jag nästan lyfter den ytterligare snäpp (länken kanske fungerar)! Vi funderar nu på I always be right there med Bryan Adams.
  • Lebendig
    augusti2012 skrev 2011-09-04 17:50:07 följande:
    sitter och letar party låtar. Hjälp mig gärna. Vi har en salig blandning på folk. Dansvänlig
    Passar allt från party galna singeltjejen till 80 åriga farmor. 
    Kanske kan denna tråd vara till hjälp?

www.brollopstorget.se/Forum-1-3/m3910561.html
  • augusti2012

som jag har letat på spotify idag.. resultatet är än så länge 147 låtar och 8 timmars musik. *s* 
    Hoppas farmor på 80 år orkar hålla igång lika länge som singel tjejen.  

Svar på tråden Bröllop 4/8-2012