• Elila

Österlenbrudar

Hej!

Tänkte se om det är några där ute som ska gifta sig på Österlen i sommar eller nästa sommar. Jag och min sambo har bokat 4/8-2012 strax utanför Simrishamn.

Här tänkte jag vi kunde prata av oss om vigsel, håruppsättningar, florister, frisörer, sminköser, catering, lokaler och annat som måste planeras.

Själv bor vi i Göteborg vilket gör att vi planerar på distans, lite klurigt ibland men å andra sidan är vi precis i starten av vår planering...

Vi ses!

• Svar på tråden Österlenbrudar
  • emmaochvalter

Vi gifter oss 16 juni i Skåne Tranås och jag letar också frisör. Vem är Emelie Sjöstrom?

Ngn som har tips på band/ dj i området som INTE är för dyr. Likadant fotograf.

Bröllopstårta, finns det ngn ICA på Österlen som har prisvärda tårtor? Ngn som testat?

• elinmartin
    emmaochvalter skrev 2012-02-29 22:40:47 följande:

Vi gifter oss 16 juni i Skåne Tranås och jag letar också frisör. Vem är Emelie Sjöstrom?

Ngn som har tips på band/ dj i området som INTE är för dyr. Likadant fotograf.

Bröllopstårta, finns det ngn ICA på Österlen som har prisvärda tårtor? Ngn som testat?

Hej
    Jag har hört talas om Emelie men har ingen erfarenhet av henne men jag var i kontakt med henne för ca 1 år sen och jag har för mig att hon ville ha ca 2000-2500 kr och då kom hon ut till en, vlket jag kan tycka är rimligt.
    JAg ska dock inte ha henne utan andvöända min frisör i Borrby, hon är duktigt och VERKLIGEN prisvärd. Sen kommer min syster att sminka mig.

Jag antar att du pratar bröllopstårter, jag jobbar på ica men känner inte till att någon ica butik bakar själv utan vi betäller ifrån bagarna. Men jag kan rekomendera Norrmans  i Gärsnäs, jätte god tårta (fick på ett annat brölop en chokladtårta), sen är dom billiga. Annars tycker jag att mellbys tjoffes är jätte god och även den ett rimligt pris.
    Hoppas de hjälper lite.
  • Elila

Jag har bokat frisör i Simrishamn och tror stället hette Fancy klipp eller ngt liknande...

Vad gör den där Emelie, sminkar eller frisyr? Verkar smidigt när de kommer hem till en...

Vi kommer ha dj tobbe p, ngn som har erfarenhet utav honom? Bra? Dåligt?

Hur går det för er annars? Hittat klänning?

• elinmartin

Elila: Emelie bårde sminkar och gör frisyren, hon har en hemsida gå in och kolla vad hon har gjort om du är intresserad (hittar inte hennens hemsida nu men återkommer om jag hittar den).
    Dj tobbe känner jag inte till utan den som jag känner till och är jätte bra (i alla fall när vi var på en 30-års fest) var dj maffe.
    JAg ska iväg och pröva kläning idag för andra gången, jag var i vinslöv i lördags men rekomder  ingen at åka ditt. Bara "gamla" kläningar, ingen vidare personal som jag var i kontakt med. Nä fy, en riktigt botten napp.
    Så nu hoppas jag på bättre tur idag..

Elila: har du varit något mer i lokalen?? Vi var där som hastigast i lördag, nu hade de klätt klart alla stolar, jättefinna. sen hade de ett stort svart tyg/gardin över tegelvägen, de var jätte fint och de blev så mysigt. Måste ringa hans om de är deras eller om de är musikalgängets som håller på och reppar där.

En annan sak som jag kan rekomendera om är på hotel Svea kan man låna linnedukar för 25kr/st, sen lämnar man in dem skitiga så tvättar dom. Tror man kan hyra servetter också, men de är ingert som vi ska ha.
    Sen sak jag även hyra dessertvinglas där, för 100 glass betar vi 400:-, bra pris tycker jag.

• Elila

Du får jättegärna ge mig Emelies hemsida när du hittar den :)

Jag har inte varit ngt mer i lokalen... Har inte varit nere i Järrestad sen september :(

Att de har hängt upp ett skynke låter ju toppen, dock svart känns inte så muntert... Har du bild?
    Hur många ggr har du varit i lokalen? Kan man bara ringa Hans och säga att man vill kolla lite till?

Vi skulle behöva mäta golvet och borden för att se hur stor plats och så det kommer ta....

Vet du förresten var ni brukar ställa upp bufféerna inomhus när det regnar, annars är det väl utomhus?

Svea hyr även ut kandelabrar och en massa annat, väldigt smidigt. Vi ska hyra dukar + servetter därifrån :)

Var ska ni bo på er bröllopsnatt? Vi har bokat Klockaregården i Simrishamn :)

• Mikina

Vi gifter oss i Skåne-Tranås 11/8.

Letar frisör just nu, gärna kring ystad/tomelilla eller någon som kan tänka sig att komma till vårt hotell utanför tomelilla och göra håret där.. :) 

• Mikina

emmaochvalter, jag har hört och läst om att ica kvantum/maxi ska kunna erbjuda prinsesstårtor som man kan dekorera själv, och även city gross.
    Jag tänkte själv kolla med citygross i Lund och ica kvantum i ystad eller sjöbo för att se om det går att ordna! 

• elinmartin

elila:  jag hittar inte hemsidan men jag har hennes mailadress om du vill kontakta henne,  emsjostrom@msn.com.

Vi har varit i lokalen 2 gånger men ska iväg en gång till när vår kock ska med (Hans är en super, de e bara och ringa han så ställer han upp och kommer). det  låter kanske  så fint med svart skynke, men jag tyckte de var jätte fint och att de även kännes varmare i lokalen, (gillar inte den röda tegelvägen).
    E de fint värder på er bröllop tycker jag att ni sak duka upp buffen ute, öppna upp de stora dörrarna till trädgården bara. Men skulle de rengna får man duka upp där inne.

om det är till någon hjälp så är deras bord 4-manna och 6-manna men jag har inget exakt mått.

• väktarbrud

Hej!

Jag tror att den här tråden passar mig, jag ska gifta mig i den lilla fiskebyn Abbekås i sommar den 7 juli. Det kanske inte ligger precis på Österlen men iallafall i närheten :)

Min familj har en strandtomt där vi ska vigas (utomhus) alldeles nära vattnet för att sedan ha festen i en stor lokal som tillhör Abbekås B&B som ligger precis vid hamnen. Jag och min fästman ska sova på Abbekås Hamnkrog på bröllopsnatten och där ska vi även äta brunch med de gäster som vill dagen efter :)

Elinmartin, såg att du hade skrivit om Dj Maffe, vad kul, vi har bokat honom till vår fest! Lite på vinst och förlust, har inte hört honom tidigare men det kändes bra och han verkar vara proffessionell och trevlig :)
    Vi har caterat mat (förrätt och sedan skånsk buffé) från Abbekås Hamnkrog. Tårtan har vi inte bestämt ännu var den ska komma ifrån.
    Jag har med hjälp av min syster som bor i Skurup hittat en salong som både har frisör och make up artist, de heter Hårochhudbolaget så jag har bokat tid där för håruppsättning och smink.

Vi bor i Stockholm så det är lite meckigt att sköta all planering på håll såhär 50-60 mil ifrån men det känns ändå helt okej. Jag har ju familj i Skåne som kan hjälpa mig. Vi kommer att åka ner i påsk och fixa lite inför bröllopet, jag ska göra provuppsättning, provsminkning, vi ska beställa blommor (antagligen i Skurup), visa festlokalen för min syster och toastmaster), träffa vigselförrättaren som är baserad i Malmö och heter Marie-Louise Lagergren.

Någon som har något förslag på goda tårtor?  

• emmaochvalter

Mikina, fick du ngt napp gällande tårtor? Borde ju finnas ngn Ica i Simrishamn eller tomelillasom kan erbjuda bra pris på tårtor. Jag har knappt några krav alls på tårtan. Vi tycker bröllopstårta är ganska överskattat så därför är det kostnadsmässigt inte prio ett för oss. Men säg gärna till om ngn har hittat ngt prisvärt alternativ! Hur har det gått med frisör? Hittat ngn?

Svar på tråden Österlenbrudar