• Elila

Österlenbrudar

Hej!

Tänkte se om det är några där ute som ska gifta sig på Österlen i sommar eller nästa sommar. Jag och min sambo har bokat 4/8-2012 strax utanför Simrishamn.

Här tänkte jag vi kunde prata av oss om vigsel, håruppsättningar, florister, frisörer, sminköser, catering, lokaler och annat som måste planeras.

Själv bor vi i Göteborg vilket gör att vi planerar på distans, lite klurigt ibland men å andra sidan är vi precis i starten av vår planering...

Vi ses!

• Svar på tråden Österlenbrudar
  • anna1205

Vi blir bara den närmaste familjen så därav lägger vi lite mer på middag, vi ska sova över på Kronovall allihopa så det blir ett litet och intimt bröllop :)

• Elila
    Fishkiss skrev 2011-06-11 23:30:14 följande:
    Vi vet inte hur många vi kommer bli för min blivande man har sin familj i Spanien och vi vet inte hur många som kommer. Tänkte skicka inbjudan ca 6 månader innan.  Har ni bestämt inbjudningskort?
    Vi tänkte skicka ut våra inbjudningar i januari (vi gifter oss i augusti) och det känns som en bra tid innan då de flesta (eller i princip alla) av våra gäster kommer ifrån Göteborg med omnejd.
    Vi har tänkt oss att kanske ha vitt/silver/rosa som färg och tänkte väl göra inbjudningar i lite hårdare papper som omslag och sedan lite tunnare papper inuti och sedan två sidenband i silver och rosa runt...

Hur hade ni andra tänkt att göra? Själva eller beställa? Hur ska era se ut?
  • Elila
    Flotten skrev 2011-06-12 00:30:23 följande:
    Kollat in Tranesgården?  www.skanetranas.se
    Vi har redan bokat lokal och ska ha Tommarps bygdegård, nära för gästerna både till Simrishamn och till kyrkan :) Tack ändå för tipset!
  • Elila

Det jag däremot vill ha tips på är catering....

Såg i en gammal tråd att Bures rökeri hade catering, ngn som vet om de har det fortfarande? Eller ngt annat billigt ställe som man känner till?

• Fishkiss
    Elisabeth och Markus skrev 2011-06-13 15:37:50 följande:
    Vi tänkte skicka ut våra inbjudningar i januari (vi gifter oss i augusti) och det känns som en bra tid innan då de flesta (eller i princip alla) av våra gäster kommer ifrån Göteborg med omnejd.
    Vi har tänkt oss att kanske ha vitt/silver/rosa som färg och tänkte väl göra inbjudningar i lite hårdare papper som omslag och sedan lite tunnare papper inuti och sedan två sidenband i silver och rosa runt...

Hur hade ni andra tänkt att göra? Själva eller beställa? Hur ska era se ut?
    Det låter fint! vi beställde några provkort från Calligraphen och än så länge leder kort nr 3 men vi väntar provkort från denna sidan också: www.handicrafthuset.se/weddingCards/set/1 Tyckte om Exklusiv, Silver och Viktoria. Vad tycker ni?

• Flotten
    Oskyldig
    Catering på Österlen

Buhres har väl fortfarande
    Klockareboden i Borrby
    Icabutiken i Hammenhög! Tro det eller ej
    Ingelstadkalkon
    Raskarums fjäderfä ( hörs inte kul men är gott)
    Nya Röken i Simrishamn

www.evelinaskok.se i Simrishamn
    Kolla runt på de olika golfrestaurangerna, en del av dem har catering
    Stora Hotellet i Tomelilla
    Finns en hel del i Ystad men jag själv gillar att hålla mig på Österlen!

Annars finns alltid möjligheten med kock, kan ett par namn men har ju ingen koll på när de kan
  • Elila

Flotten skrev 2011-06-13 22:40:27 följande:
    Oskyldig
    Catering på Österlen

Buhres har väl fortfarande
    Klockareboden i Borrby
    Icabutiken i Hammenhög! Tro det eller ej
    Ingelstadkalkon
    Raskarums fjäderfä ( hörs inte kul men är gott)
    Nya Röken i Simrishamn

www.evelinaskok.se i Simrishamn
    Kolla runt på de olika golfrestaurangerna, en del av dem har catering
    Stora Hotellet i TomelillaFinns en hel del i Ystad men jag själv gillar att hålla mig på Österlen!

Annars finns alltid möjligheten med kock, kan ett par namn men har ju ingen koll på när de kan

Tack för tipsen! Har redan kikat lite på dessa alternativ men kruxet är att det mesta är fat eller buffé och vi vill ha serveringspersonal och tre rätters. Känns som att det blir för mycket spring annars och vi vill ha rätt mycket spex under själva middagen...
    Vet du hur man kan få tag i kockar som du pratar om? Tror du att de kan ordna med serveringspersonal oxå?

Hur gör man annars tycker ni? Vi vill jätte gärna ha tre-rätters med serveringspersonal men det verkar lite halv-svårt att hitta... Ska man köra på buffé då ändå eller fortsätta leta runt?
    Finns det ingen kockskola eller liknande på Österlen? Det vet jag finns här i Göteborg och de vill gärna laga mat och så till bröllop för en billig peng :)

Fishkiss skrev 2011-06-13 22:30:25 följande:
    Det låter fint! vi beställde några provkort från Calligraphen och än så länge leder kort nr 3 men vi väntar provkort från denna sidan också: www.handicrafthuset.se/weddingCards/set/1 Tyckte om Exklusiv, Silver och Viktoria. Vad tycker ni?

Jättefina inbjudningskort... Det översta påminde ju verkligen om det som jag beskrev med sidenband i silver och rosa...

Jättefina alla tre men håller med om nummer 3, känns festligt och passande för kronovall :)

• Elila

Har någon förresten tänkt något på klänning och bukett än?

• anna1205

Jag köpte faktiskt min klänning igår, fast det är ju lång leverans så jag har nog inte den förrän till jul och förmodligen får den sys in lite. Här kommer en länk

http://www.kikstockholm.se/2009/brud57.html

Fast jag valde klänningen i thaisiden och med enbart tyll under. Jag är jättenöjd. Min bukett blir vit med liljekonvalj, pioner och rosor :) en rund bukett vill jag ha.

• Elila

Den klänningen är jättefin. En kompis gifte sig i en likadan...kommer dock inte ihåg om hon hade tyll eller ej.

Vad ska ni göra på er förlovning? Är datumet ett speciellt datum som ni valt?

Svar på tråden Österlenbrudar