• Elila

Österlenbrudar

Hej!

Tänkte se om det är några där ute som ska gifta sig på Österlen i sommar eller nästa sommar. Jag och min sambo har bokat 4/8-2012 strax utanför Simrishamn.

Här tänkte jag vi kunde prata av oss om vigsel, håruppsättningar, florister, frisörer, sminköser, catering, lokaler och annat som måste planeras.

Själv bor vi i Göteborg vilket gör att vi planerar på distans, lite klurigt ibland men å andra sidan är vi precis i starten av vår planering...

Vi ses!

• Svar på tråden Österlenbrudar
  • Sara 120707

Va kul med en tråd för österlen bröllop!

Jag och min sambo ska gifta oss i närheten av brösarp den 7 juli 2012.

Borgerlig ceremoni nere vid havet på ravlunda skjutfält(låter inte så trevligt men är jättevackert) och bröllopsmiddag/fest på drakamöllan efteråt :)

Jag skulle gärna vilja ha tips på någon bra och billig fotograf i området, behöver inte vara en yrkesfotograf.

• Elila

Hej på er!

På fredag ska vi få våran riktiga rundvandring på Tommarps bygdegård. Spännande! Har ni några tips på vad man ska titta efter...känns som att man kommer glömma en del.

Jag är helt clueless på vad det egentligen är man ska checka av? Hjälp mig ;)

Sara120707: Låter fantastiskt fint. Jag känner väl till Ravlunda skjutfält. Kommer ni båda ifrån Österlen?

• Sara 120707

Elisabeth och Markus: Jag är uppväxt i främst simrishamn(lite tomelilla och brösarp), han kommer från trelleborg. Jag satte bestämt ner foten o sa ska vi gifta oss får de va i brösarpstrakten(vi bor nu i Trelleborg) för de finns inte många vackrare platser :)

Skriv en lista på förhand så ni inte glömmer nåt, o kom ihåg listan vilket vi inte gjorde : P Hur gör ni på bygdegården, catering eller fixar de maten där?

• MrsGranath

Lite tips att fråga om när ni kollar på lokalen:

Hur länge får ni spela musik? Egen kock? Egen alkohol? Övernattning i närheten om det behövs? Hyra dukar och servetter genom lokalen? Hur är smartast enligt de som har lokalen att ställa borden? Vilka tider gäller, när får ni nyckeln och när måste ni lämna? Finns flaggstång el ev blombåge att klä? Kandelabrar? Kolla servisen noga, finns allt ni behöver, ex vattenkaraffer, 3cl snapsglas istället för 6cl, blomvaser, snygga bestick, drinkglas eller måste ni handla plast, frys och kylmöjligheter för mat och is, osv? Går det att öppna fönster om det blir för varmt? Projektor, poppis bland gästerna att visa bildspel från möhippa/svensexa?

Kommer inte på mer just nu, men hoppas det hjälpte liiite... =)

• Elila

Hej på er!

Nu tillbaka i Göteborg efter en veckas semester i Järrestad. Åhh va jag älskar Österlen, finns det något vackrare ställe? :)

Tack för alla tips på frågor, vi fick massor med svar och känner oss nu ännu mer nöjda med lokalen än innan (och redan innan var vi jättenöjda). Vi har även kikat runt på B&B till våra gäster, snackat lite mer med olika cateringföretag, bestämt vilken florist vi ska ha och även bokat bröllopsnatten (blir på Svea i Simrishamn). Känns verkligen som om hela ramen (utan cateringen som inte ännu är riktigt klar) runt bröllopet är färdig och det känns såå skönt! Nu i veckan ska vi prata med vårat cateringföretag (blir förmodligen klockareboden i Borrby) och få lite prisförslag och sen är vi helt färdiga med det "stora".... Det som är kvar är ju mer pill + frisör oxå.

Sara120707: Har du ngt tips på ngn frisör i Simrishamn?

Hur ligger ni andra till i er planering?

Till er som ska gifta er på Kronovall - Var där en sväng i söndags. Det är verkligen fantastiskt fint där! Ni kommer ha ett drömbröllop - I'm sure!

• elinmartin

Elisabeth: Jag tycker detta är jätte roligt, vi ska ha samma lokal och vi funderar också på att övernatta på Hotel svea.
    Sen pratar du om att ni ev ska beställa maten ifrån ica Borrby, där jobbar jag. Har du pratat med Christoffer?? Jag hjälper dig gärna om du undrar över något. Ha de gott // Elin

• Elila

Det är verkligen ett lustigt sammanträffande :)

Ja vi pratade med Christoffer. Så hjälpsam och tillmötesgående. Vi skulle maila våra önskemål till honom och sen få ett prisförslag. Ska ni också beställa er mat därifrån? (antar det eftersom du jobbar där) ;)

Sviten på Svea var jättefin, balkongen gjorde hela rummet. Där tänkte vi sitta och dela på en flaska bubbel när man väl kommer från festen och sen njuta av frukost med utsikt över havet...

• anna1205

Vad härligt att det går framåt med planeringen :)) Själv fyller jag 30 nu på onsdag och då ska jag och sambon faktiskt bo på Kronovall. Härligt!

• Elila

Grattis i efterskott! Hur var natten på Kronovall? Känns det fortfarande rätt?

• anna1205

Tack :)) ja Kronovall känns helt klockrent. Mat, vin och vistelse var superb. Och sen hade vi en härligt solig kväll också vilket ju inte gjorde saken sämre.

Svar på tråden Österlenbrudar