• 1700tal

Kinaklänningar och gaffel däremellan!

Välkommen till tråden för oss som vill, ska, har beställt kinaklänning och gillar att prata om annat (annat bröllopssnack eller vardagsbekymmer) medan vi väntar på att det gyllene paketet ska dimpa ner i brevlådan...

I denna tråd går våra beställda kinaklänningar som en röd slingrig tråd och däremellan fyller vi ut med underbart kackel, bilder och annat trevligt. ÖS på! Flört Och ställ nya frågor om kinaklänningar, här hjälper vi varann och har roligt samtidigt!

Vi fyller även på med nya aktuella kinasidor här i trådstarten, så hittar du nya bra sidor - hojta till!

Här finns en sammanfattande tråd med recensioner av de som redan har fått hem sina klänningar:

www.brollopstorget.se/Forum-1-81/m3927196.html

Några kinatillverkare:

http://www.coralsbridal.com/
    http://www.landybridal.com
    http://www.sheshopping.com
    http://www.littlecoral.com
    http://www.milanoo.com
    http://www.millybridal.com
    http://www.mylove-bridal.com
    http://www.shopindream.com

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-01 19:57
    www.wholesale-weddingdress.com

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-03 14:31
    www.dhgate.com
    www.lightinthebox.com
    www.shopofbrides.com (har "real sample dresses")
    www.dragonorient.com
    www.lilywedding.com (bara "real sample dresses" vad jag kan se) Ej att beblanda med Lilly!

Näbbkläder och accesoarer:
    www.wonderfuldress.com

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-03 14:42
    www.weddinggownswholesale.com
    www.helenebridal.com
    www.weddingdresschina.com
    www.micweddingdresses.com
    www.dress2sale.com

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-03 16:44
    För er som har bråttom! www.lilywedding.com har bara 15 dagars leveranstids för custom made strl inkl shipping!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-07 09:27
    szlongzhilian.en.alibaba.com/ (har "real sample dresses" och 10 dagars leveranstid)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-13 11:45
    På sid 127 finns en liten sammanställning över många av de klänningar som beställts i tråden under början av 2011.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-07 18:46
    www.weddingdressesonlinesale.com

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-01 16:25
    www.dressilyme.com

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-18 19:39
    www.daphnebridals.com/
  • Svar på tråden Kinaklänningar och gaffel däremellan!
  • daniiel
    av1 skrev 2013-05-21 19:18:40 följande:
    Hej på er! 
    Jag har precis gett mig in i klänningsdjungeln och jag behöver hjälp  
    Har hittat de här klänningarna på ebay, originalet är från Mori Lee

www.ebay.com/itm/New-white-ivory-mermaid-wedd...

www.ebay.com/itm/380636702492?ssPageName=STRK:MEWAX:IT&_trksid=p3984.m1423.l2649

Är det någon som känner till säljarna? Eller sett en liknande klänning på något av de mer kända kinaföretagen?
    Brukar Ebay vara bra??
    Hoppas ni kan hjälpa mig Tack! 
    Jag vill bara säga att jag älskar Mori Lee och den där klänningen är fantastiskt vacker! Så enkel, men ändå spännande.

Personligen, om jag hade fått välja helt själv, så hade jag nog velat ha överdelen i veckad matt organza (jag tycker det ser mjukt och lyxigt ut) och kjolen i tyll :) Så vitt jag vet är den i tyll, originalet alltså.

Om du ska beställa den på Ebay eller inte.. jadu.. det är ju en chansning. Det finns dom som fått hem väldigt fina klänningar från säljare där och dom som fått hem rent skräp.

Det här är en av mina absoluta favoriter. Kjolen är ju inte likadan, då den här har volanger, men överdelen är rätt lik. Den är i organza och från Landy (som synes).

När det gäller underkjol till klänningen du kikat på, så tror jag på något sånt här
    www.lightinthebox.com/Nylon---Tulle-Floor-length-Wedding-Petticoats--0061-3-_p155989.html
    www.lightinthebox.com/Nylon---Tulle-Floor-length-Wedding-Petticoats--1082-9309-_p165639.html
    www.lightinthebox.com/polyester-a-line-short-flare-full-length-wedding-slip-style-petticoat_p406012.html
    www.lightinthebox.com/polyester-a-line-medium-fullness-full-length-wedding-slip-style-petticoat_p406010.html
    www.lightinthebox.com/polyester-fishtail-full-length-wedding-slip-style-petticoat_p406007.html
    www.lightinthebox.com/nylon-a-line-gown-2-tier-floor-length-slip-style-wedding-petticoats_p557164.html
    www.lightinthebox.com/nylon-mermaid-and-trumpet-gown-3-tier-floor-length-slip-style-wedding-petticoats_p557163.html
    www.lightinthebox.com/nylon-mermaid-and-trumpet-gown-3-tier-floor-length-slip-style-wedding-petticoats_p557159.html
    Nu är ju det här ganska många och dom är snarlika (eller väldigt lika) varandra. Exakt vilken beror ju lite på vilken vidd man vill ha, prisklass osv.
  • Tassiemon
    daniiel skrev 2013-05-21 21:57:44 följande:
    Landy har ju till stor del sk. "real sample"-klänningar på sin sida och det brukar inte vara några problem med att få bilder på klänningar dom sytt skickade via mejlen heller, om det är något specifikt man är ute efter :) Nu är det ju inte säkert att dom sytt precis den klänningen man vill ha, men ibland kan dom ju ha något snarlikt, så man får ett hum om hur slutresultatet kan tänkas bli.

Och ja, det är dom där som är originalet. Bilden på Milly är ju också originalet, inget som Milly själva sytt upp, men där ser man ju bra hur en klänning kan skilja sig från produkbilder hos designern till hur dom ser ut i verkligheten så att säga.

Du vill alltså ha en väldigt slank siluett, en column-modell, med V-ringning? Jag tror att det skulle bli väldigt fint :) Är du säker på att du behöver måttbeställa? Vissa ligger ju väldigt nära i måttabell, medan andra inte alls stämmer överens med en sådan.
    Jag ska kolla med Landy om de har bilder på någon liknande klänning :)

Jag visste inte att det kallades för columnmodell :) Tycker verkligen den är fin. Tror du överdelen också är i tyll? På Aire Barcelonas hemsida står det bara tyllklänning.
    Det jag funderar på är om benen kommer att synas igenom, vad finns under det veckade tyllet? Och om den kommer bli svår att gå i eftersom tyget finns så nära kroppen och fötterna. Vill ju inte snubbla på den.

Jag stämmer inte riktigt in på något färdigt mått. Höftmåtten är alltid för stora. Jag är väl ungefär en 36, men tittar jag på storlek 32 så är även det höftmåttet för stort?? Tycker det är konstigt, normalt sett är 36 aldrig för stora i höften för mig. Och jag vill ju inte ha snörning i ryggen...
    Det känns synd bara att måttbeställa om man ändå kommer få fixa till den hos sömmerskan.

Ni andra som har köpt en färdig storlek, hur mycket har era mått skiljt er från de angivna och hur blev det?
  • daniiel
    Tassiemon skrev 2013-05-22 08:30:43 följande:
    Jag ska kolla med Landy om de har bilder på någon liknande klänning :)

Jag visste inte att det kallades för columnmodell :) Tycker verkligen den är fin. Tror du överdelen också är i tyll? På Aire Barcelonas hemsida står det bara tyllklänning.
    Det jag funderar på är om benen kommer att synas igenom, vad finns under det veckade tyllet? Och om den kommer bli svår att gå i eftersom tyget finns så nära kroppen och fötterna. Vill ju inte snubbla på den.

Jag stämmer inte riktigt in på något färdigt mått. Höftmåtten är alltid för stora. Jag är väl ungefär en 36, men tittar jag på storlek 32 så är även det höftmåttet för stort?? Tycker det är konstigt, normalt sett är 36 aldrig för stora i höften för mig. Och jag vill ju inte ha snörning i ryggen...
    Det känns synd bara att måttbeställa om man ändå kommer få fixa till den hos sömmerskan.

Ni andra som har köpt en färdig storlek, hur mycket har era mått skiljt er från de angivna och hur blev det?
    Under tyllet lär det vara en satinkjol :) Det går ju ha en tunn underkjol under också, om det nu skulle behövas. Det är svårt att säga hur dom kommer göra överdelen. Jag skulle velat ha det veckade över bysten i matt organza (jag är väldigt förtjust i det :P) och sedan blir det nog spetsapplikationer som du får på midjepartiet. Både organzan och spetsapplikationerna kommer vara på satin då.

Hur den kommer bli att gå i är svårt att säga. Du måste nog pröva den och känna hur det känns. Har du någon brudbutik i närheten? Isåfall skulle du ju kunna gå in där och pröva liknande modeller, bara för att känna hur det känns.

Ja, utan snörning blir det alltid svårare det där med storlek.. Men det är lite det jag tänker, att är det verkligen vär att lägga ut extra för att få den måttbeställd, då chansen är överhängande att du måste ta den till en sömmerska sen ändå? I storlek 32, hur mycket skiljer det från dina byst, midje och höftmått till måtten i storlekstabellen? Är det typ 10cm eller 3cm?

Jag har ju beställt standardstorlekar på mina klänningar, men haft snörning, så dom har ju passat bra direkt även om mina mått inte har varit exakt samma som storlekstabellen.
  • SoonToBeBride2013
    Tassiemon skrev 2013-05-20 10:34:53 följande:
    En annan fråga till er som nyligen fått hem era klänningar från Milly eller Landy!
    Blev det någon tullavgift och hur mycket? 
    Jag fick betala tull när jag hade beställt från Landy, men jag bor i Frankrike så reglerna är kanske annorlunda... :)
  • Kevlarsjäl

Hej, jag är ny här på forumet och har precis bestämt mig för att beställa en klänning från millybridal.com. Jag har mailat dem bilder på en klänning som de ska sy upp till mig, men nu när jag ska betala den har jag stött på problem. Jag kan inte välja paypal som betalningssätt, jag får bara fram en ruta där jag kan välja VISA. Känns lite otryggt att skriva in mina kortuppgifter på deras sida...Någon som vet om de slutat med paypal eller hur man ska gå till väga?

• Tassiemon
    daniiel skrev 2013-05-22 10:11:29 följande:
    Under tyllet lär det vara en satinkjol :) Det går ju ha en tunn underkjol under också, om det nu skulle behövas. Det är svårt att säga hur dom kommer göra överdelen. Jag skulle velat ha det veckade över bysten i matt organza (jag är väldigt förtjust i det :P) och sedan blir det nog spetsapplikationer som du får på midjepartiet. Både organzan och spetsapplikationerna kommer vara på satin då.

Hur den kommer bli att gå i är svårt att säga. Du måste nog pröva den och känna hur det känns. Har du någon brudbutik i närheten? Isåfall skulle du ju kunna gå in där och pröva liknande modeller, bara för att känna hur det känns.

Ja, utan snörning blir det alltid svårare det där med storlek.. Men det är lite det jag tänker, att är det verkligen vär att lägga ut extra för att få den måttbeställd, då chansen är överhängande att du måste ta den till en sömmerska sen ändå? I storlek 32, hur mycket skiljer det från dina byst, midje och höftmått till måtten i storlekstabellen? Är det typ 10cm eller 3cm?

Jag har ju beställt standardstorlekar på mina klänningar, men haft snörning, så dom har ju passat bra direkt även om mina mått inte har varit exakt samma som storlekstabellen.
    Jag vet inte hur organza blir på en klänning så jag vet inte riktigt vad som skulle bli bäst, spontant tänker jag att jag vill ha samma material i kjolen som däruppe för att det ska bli enhetligt, men det kanske inte är det bästa alternativet.
    Med någon underkjol blir det nog lättare att gå i den :)

Storlekarna på Landy så brukar byst och midja vara okej medan höftmåttet kan skilja nästan 10 cm för mig, eller så mäter jag bara konstigt. På Ebay är storlekarna skumma tycker jag. Där känns midjemåttet alldeles för smalt jämfört med byst- och höftmåttet.

Jag har idag beställt en kinaklänning på Ebay, mest på skoj för att se hur vidare kvalitén är. Klänningen är också en kopia av en av Aire Barcelonas klänningar och är en kortare modell. Den kostade 400kr + 100kr frakt. Jag hade nog inte beställt den om det inte vore för att jag fick riktiga bilder på den av säljaren. Tyckte den såg väldigt fin ut. I ryggen är det snörning och jag chansade på storlek 36 även om midjemåttet är lite för litet och hoppas nu på lite spelrum.
    Blir den fin och bra så kanske jag kan använda den som dansklänning på festen :)

Här är en bild på annonsen,  jag försökte spara ner bilderna från säljaren men de blir bara suddiga och det går inte att se något, säljaren heter 2011wecan och har en del andra klänningar ute som man kanske kan få bilder på :)

• Tassiemon
    Kevlarsjäl skrev 2013-05-22 20:45:49 följande:
    Hej, jag är ny här på forumet och har precis bestämt mig för att beställa en klänning från millybridal.com. Jag har mailat dem bilder på en klänning som de ska sy upp till mig, men nu när jag ska betala den har jag stött på problem. Jag kan inte välja paypal som betalningssätt, jag får bara fram en ruta där jag kan välja VISA. Känns lite otryggt att skriva in mina kortuppgifter på deras sida...Någon som vet om de slutat med paypal eller hur man ska gå till väga?
    Jag har mailat Milly i flera veckor om en klänning jag skulle vilja få uppsydd men inget svar, du har tur :)
    Det står att man ska kunna betala med Paypal på deras hemsida och även med kreditkort. Paypal känns ju naturligtvis säkrare men det kanske är för att du gör en specialbeställning som det betalningsalternativet inte kommer upp. Kontakta dem och säg att du vill betala med Paypal.

Finns det någon här som har betalat direkt med kreditkort istället för Paypal när ni har beställt från Milly?
  • minichristina

Jag har idag varit och provat min första klänning igen hos sömmerskan. Provade då även klänning nr 2, men vi kom fram till att det inte blev den till slut. Så vi skall fixa och trixa med den första, om drygt två veckor skall första utkastet vara klart. Det var ingen lätt historia med kinaklänningar...och inte särskilt billigt heller. Närmar sig priset för en normalklänning nu med betalning till sömmerska, tull, underkjol och kemtvätt.

• HalkatlaNr1

Är det lätt o beställa från jjhouse?
    Funderar  o funderar på om man vågar ge sig på
    att beställa på nätet.. Gillar klänningen jag sett
    o den e ju inte dyr men, men..
    Borde man beställa enligt deras mått ifall de nu
    skulle va fel på stl?
    Vilken tur de e så lång tid kvar för just nu känns
    de som om jag inte vet varken ut lr in.. Obestämd 

• macyaway

I fall någon har beställt från Dhgate, så undrar jag om hur deras resa gick med dem. Jag börjar få rejält med panik... olika information hela tiden och fick inte en bild heller på det verkliga varan. Skäms

Svar på tråden Kinaklänningar och gaffel däremellan!