• 28 december

Hur mycket kommer ni att lägga på ert bröllop?

Vi ska nu förlova oss nu i december 20111. Och planerar att gifta oss i december 2013.
    Men vi tänkte spara till bröllopet redan nu, pga. att vi inte har så stor inkomst.
    Vi har inte! råd med att betala exempel hundra-tusen kr. för ett bröllop.
    Vi hade tänkt att komma undan med trettio-tusen kr. Men är det för "billigt"? Skäms
    Vi blir 20 stycken cirka.

För 30.000 kr. tänket vi att det skulle ingå:
    kläder för oss båda, (min pojkvän har redan kostym att gifta sig i) mat, dryck, godis, snacks,
    frukt, lokal, blommor, dekoration, m.m.

Visst är bröllop ens STORA DAG, MEN DOCK BARA EN! DAG. Så vi vill känna att vi har pengar att kunna leva "gott"
    (unna oss resturang besök, bio ev. också en liten 1 dagsresa på sommrarna innan bröllopet).
    Och vi vill även kunna känna att vi vill ha kvar pengar på våra konton efter bröllopet också.
    Är det fel att tänka såhär? Obestämd

Många av dessa alla bröllops tidiningar/magasin verkar vara gjorda för "rika".
    När man är inne på olika bröllopsbutiker så känns det som att de utgår ifrån att man har råd med ett "fint & dyrt" bröllop. Och då skäms i alla fall jag då jag inte! har det.
    Vet inte varför jag skäms, men jag gör det ändå.

Är det fler i min/vår sitts? Skäms

• Svar på tråden Hur mycket kommer ni att lägga på ert bröllop?
  • snåljåpen

Det kommer ni absolut att klara!
    Med så god framförhållning har ni gott om tid att hitta billiga och bra varianter! Jämför allt som går att jämföra.
    Följ upp tips här på BT och gör mycket själv, handla på rea. Och hoppa över alkohol på bröllopet.
    Sedan beror det ju förstås också på om ni räknar med nån bröllopsresa... för då drar det ju iväg...

Lycka till!

• wiii

Tror inte att det kommer att vara några som helst bekymmer att få ihop en bra fest för dom pengarna när ni inte är fler. Vi har liknande budget, men kommer att bjuda ca 60 personer..

• turbovampyria

Vi kommer att lägga ut 37000kr på vårat bröllop. Då är det exkl bröllopsresa. Jag hade tänkt klara det på 28000kr först men det gick inte. Kostnaderna har bara flygit iväg. Det är alla smådetaljer som man inte tänker på som oftast kostar.

Däremot så finns det många som har klarat av det för mindre. Jag tror garanterat ni klarar det på 30000kr.

De flesta brudklänningsaffärerna brukar fråga om du vill hyra eller köpa och hur mycket du tänkt att den får kosta. Det gjorde den butik jag var i. Sedan så kan man gå och testa i en butik. Du hittar den rätta klänningen. Går därifrån och beställe en kina klänning. Då kommer du garanterat ner i pris.

Jag köpte min i butik och fick den för 4574 inkl ändringar.

• turbovampyria

Jag glömde skriva att vi har ca 80 gäster.

• 28 december
    snåljåpen skrev 2011-01-11 21:26:20 följande:
    Det kommer ni absolut att klara!
    Med så god framförhållning har ni gott om tid att hitta billiga och bra varianter! Jämför allt som går att jämföra.
    Följ upp tips här på BT och gör mycket själv, handla på rea. Och hoppa över alkohol på bröllopet.
    Sedan beror det ju förstås också på om ni räknar med nån bröllopsresa... för då drar det ju iväg...

Lycka till!
    Vi ska inte åka på resa, vi ska ha det alkoholfritt.

Tack för alla tips! Glad
  • 28 december
    turbovampyria skrev 2011-01-11 21:30:26 följande:
    Oj då! gör ni mat och så själva då?Förvånad
  • turbovampyria

Ja vi gör maten själva. Det hade aldrig gått annars.

• 28 december
    turbovampyria skrev 2011-01-11 21:30:26 följande:
    Oj så billigt för så många!Förvånad Gör ni mat och så själva då?
  • 28 december
    turbovampyria skrev 2011-01-11 21:34:46 följande:
    Ja vi gör maten själva. Det hade aldrig gått annars.
    Okej då förstår jag ju. Skrattande
  • Moemoe

Jag tror också det kommer gå galant! Finns massor med trådar här med tips på hur man håller kostnaden nere, allt från inbjudningskort till mat och tycker folk är jätte bra på att tipsa! Har sett fler här på forumet med liknande budget som ni och de verkar helnöjda. :) De tidningar jag har hemma har också massa lyxprylar, men vissa av dem har bra tips för när man väljer att ha lägre budget, leta runt så hittar du säkert inspiration!

Ett tips är att vara ute i god tid. Fick lägre pris på klänningen för att jag inte var där mitt i högsesongen och lokalen gav oss förra årets priser istället för årets höjning eftersom vi bokade i god tid (10 månader innan).

Och skäms inte, det är inte nödvändigtvis bättre bara för att det är dyrare! :)

Svar på tråden Hur mycket kommer ni att lägga på ert bröllop?