• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • passionsblomman

Ibland tycker jag det är skönt att höra att även andra måste tänka sig för även med så "små" saker som frisörbesök. Skäms
    När min systerdotter var här, klippte och tonade hon mig, och klippte även sonen. Hon gjorde det gratis, men jag gav henne senare en slant, för jag vill inte utnyttja henne totalt. Då var det över 14 månader sedan jag klippte mig senast-och det var hon som gjorde det den gången med.

För en tid sedan gick min sista BH helt enkelt av. jag var ju såklart tvungen att köpa nya, och då köpte jag tre-MED tillhörande trosor, på en kvalitetsaffär. Sambon sa argt att det är väl flr fan klart att du måste köpa sådana saker! Och sedan går båda med råångest över att vi har så dåligt med pengar att sådant som "alla andra" bara skaffar utan att tänka, måste prioriteras in och att det dessutom egentligen inte alls finns pengar till det.

Det är så knäckande att ha en ekonomi som hela tiden ligger på gränsen för vad man får ihop och klarar, år ut och år in av olika skäl. Även när vi båda jobbar, så är vi ju låginkomttagare, med begränsade möjligheter och alltså är livet sådant att man inte tål hur många saker som helst som händer för att det ska bli väldigt krisigt. När man då inte jobbat alls på ett bra tag OCH har ivf:at, bytt panna, diskmaskin, tvättmaskin och lagat bilar till förbannelse det senaste året, ja då börjar det vara tämligen ansträngt och skitjätteslut överallt. Inte minst isen i magen börjar ha tinat till en skvalpig värkande välling av magont över hur fasen det ska gå.
    Prata om det vill man inte heller, för det låter så deppigt och man brukar dessutom överösas av tips som "jamen kan du inte jobba lite nere på ICA då?" Vilket bekräftar mina isstankar om att de flesta nog tror att jag bara är lat och nog egentligen inte vill jobba.

Just nu är jag mer avundsjuk på dem som har 30 000 och mer i inkomst, än på dem som har de barn de vill ha.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • passionsblomman

Åh, det där var ett tungt erkännande....undrar om det är skämsfaktorn i att inte ha pengar, som gör att så många låtsas inför både sig själva och alla andra, genom att sätta sig i skiten med alla krediter och sådant?

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Norrskensflamman

Blomman...skriver under på vartenda ord, vet vad du snackar om.. det är så jävla skämmig och jobbigt och... BLÄ!!!
    Pinsamt att man får magont för att man vet att man måste gå till frissan... Och vi är 3 tjejer...
    Nu insåg jag att mössor o vantar måste inhandlas, nya längdskidsutrustningar till båda tjejerna, kanske ev skridskor till någon... osv osv. Jo, man får barnbidrag, men halva det går till barnomsorgsavgift ju.
    Suck...

• ingenjörsbruden
    lanovia 08 skrev 2011-09-19 10:57:31 följande:
    Ingis härligt att du hade det så bra i London. Låter som bra för maken att få ta Loppan lite.
    Grattis till att du blivit (ingift)faster! Ojoj det gick fort att få ut den killen. Var det första barnet för dem?
    2a. Första gick på 6 h!!

Skönt att veta att vi inte behöver "stressa" till BB vid ev nästa bebis som svågern o svägerskan gjorde nu.....

Undrar också hur det är med fru Bygg! Hoppas allt är bra!
  • lanovia 08

Blomman vet så väl vad du talar om när det gäller att inte ha pengar. Sedan E föddes och en av oss har gått på föräldrarpenning har det verkligen vridit och vänts på örena. Det suger och är skitjobbigt. Men vi har ju ialla fall vetat att det kommer en tid snart med 2 fulla löner. Nu är vi där en kort stund, några sköna månader. Visst vi måste fortfarande vrida och vända på pengarna men det är för att få lönen att räcka till renovering och alla jäkla hål som gapar tomma sedan föräldrarpenningen. Snart är ´vi där igen på inkomst som knappt går runt varje månad. Men vi väljer det ju för att få fler dagar med barnen. Och som ni skriver det är löjligt att det skall vara så skämmigt när man inte har råd.
    Jag är så j-la less på alla Nej, nej vi har inte råd att gå på bio nej vi kan inte åka till The Reef med er familj. nej nej nej, för vi har inte pengar. Eller oj hål i koftan, jaja den får leva med så länge den sitter ihop. Maken deklarerade imorse att han måste köpa nya jeans. Och JA det skall han få göra, kanske måste jag skippa massagen jag behöver men jag får ju klippa mig och han går i ett par lagade byxor idag...

• lanovia 08
    ingenjörsbruden skrev 2011-09-19 12:57:23 följande:
    2a. Första gick på 6 h!!

Skönt att veta att vi inte behöver "stressa" till BB vid ev nästa bebis som svågern o svägerskan gjorde nu.....

Undrar också hur det är med fru Bygg! Hoppas allt är bra!
    Hur vet du det?
  • lanovia 08

Och renoveringen har denna månad gått runt med hjälp av mina föräldrar... tack gode gud för dem. Inte nog med att pappa gör jobbet de lånar oss pengar också, så att vi kan göra klart det mesta (om inte allt) av hallen innan bebisen kommer.

Jag kan vara spyless ibland när de varit här flera dagar. Jag o mamma är alldeles för lika varandra o jag klarar bara inte av allt hon säger o gör, särskilt inte när jag känner att hon lägger sig i vårat liv och hus för mycket. Men jag är så innerligt tacksam för all hjälp!

• ingenjörsbruden
    Syrinx skrev 2011-09-18 18:02:19 följande:
    Fru E - så bra att naprapaten kunde hjälpa till med disken som låg fel. Hoppas att det har blivit lite bättre av det! Så svårt det är att veta vad som är anledningen förstås till din knäsmärta, men de brukar ju ha mycket erfarenhet och veta vad som kan gå fel. (Men jag håller med om att det låter märkligt att ryggen kan göra att det gör ont i knäet?) Håller tummarna för att stretching och styrketräning hjälper!

Ninnis förresten, hur är det med ditt knä? Ska du boka en tid för professionell hjälp eller försöker du ordna det på egen hand? 
    det där med ryggont....jag har tom hört att om man har fel skor så kan du få ont i ryggen.....det sitter ju iofs sammanlänkat.... *rynkar pannan*
    Men fick det lite bekräftat nu när vi var i London. Vår administratör går alltid i högklackat, o INGA låga klackar heller! Hon är skitduktig på det o har alltid gått i högklackat.....men hon har rejäla problem med sin rygg....tror att det hänger ihop med hennes "hårda" o inte fotriktiga skor,

Jag sket som vanligt i modet o gick i mina supersköna löparskor, o har inte ont i ryggen utan bara träningsvärk i musklerna! =härligt!
Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård