• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • passionsblomman

Fru Bygg, storkram! Det ÄR skitjobbigt ibland i slutfasen av en graviditet! Man kan gå ner sig något oerhört av sömnbrist, värk och väntan som tillslut känns helt tröstlös.

"Bara" att sova för lite, är verkligen katastrof för hälsa och välmående. Den där dokumentären jag såg "dödstrött", gav verkligen kött på benen och insikt i HUR allvarligt det är att inte sova det man behöver.

Varför skulle någon ta illa upp för att du har det kämpigt? Om någon gör det, så ligger de känslorna hos DEN personen-de kan var fullt naturliga, lätta att förstå och förklara, men de är fortfarande den personens egna och subjektiva känslor.
    Andras vedermödor i livet gör inte att du är utsövd, smärtfri och i form mentalt. Banka inte på dig själv och skäms inte!
    Man mår faktiskt utifrån hur man är van att må, förväntar sig må, skulle vilja må och behöver må för att fungera. Inte utifrån ifall någon annan har det värre. på ena eller andra sättet.
    Däremot kan det ju vara nyttigt att ställas inför proportioner i livet ibland. Inte minst för just det där "hur man förväntar sig", eftersom det kanske nyanserar ens egna kravlista i tillvaron en aning.

Om man tex väntar sig att ha råd med tre utlandsresor varje år, är det kanske skittdeppigt att inte klara av mer än två ett år. Men det kan ju kanske ställa ens egen "syndomfaktor" i ett annat ljus, om man en sekund betänker att det finns massor av barn i Sverige som aldrig varit på semester. Alls. Någonstans.

Jag tycker man behöver andras livsberättelser som balans till sin egen och att ibland tänka till utanför sin egen lilla värld-ofta tycker jag ens egna bekymmer krymper ihop,inte av tvång utan faktiskt på riktigt, när man sätter sig in i någon annans situation,. Men fortfarande; har man själv migrän, gör det ont i huvudet och då spelar det inte någon roll om någon annan har e hjärntumör-det funkar inte bra i ens egna liv, förrän migränanfallet avtar.

Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Fru Bygg

Tack så mkt för kramen, blommis! Den värmde verkligen, precis som dina ord! Jag ska spara dem och läsa dem om och om igen nu om dagarna.

• passionsblomman
    Fru Bygg skrev 2011-09-19 15:17:00 följande:
    Tack så mkt för kramen, blommis! Den värmde verkligen, precis som dina ord! Jag ska spara dem och läsa dem om och om igen nu om dagarna.
    Gott!
    Skickar över en extra kram, så du har att fylla på med.
  • passionsblomman

Nä, nu måste jag ta mig i kragen och knyta på mig MBT-skorna- Mina promenader har verkligen blivit kortare och färre den senaste veckan, eftersom vi haft besök så pass många dagar och dessutom var tvugna att storstäda innan dess. Jag får vara ytterst tacksam att vågen bara visar 2 hg mer idag än i måndags, efter all god mat vi dessutom ätit.
    Egentligen är jag seg som sirap och håller kanske på att bli förkyld eller så? Det gör liksom sådär krypigt ont i kroppen. men jag tar en lite lugn promenad, så är det säkert mest nyttigt. Hunden måste ju ändå få komma ut. Sedan är här två hungriga killar som tycker det vore fint med lite mat.

• Ninnnis

Blommis, jag håller tummarna stenhårt för att ni får villavagnen såld och att bilen är lättfixad. Jag hoppas innerligt att ni kommer iväg till helgen. 

• Ninnnis
    ingenjörsbruden skrev 2011-09-19 13:32:58 följande:
    Ninnis: Hur har du Mini i bilen? Framme eller i baksätet?

Busans stol behöver stå i baksätet, helst bakom passargerarstolen för annars blir det för trång för förarens ben.
    Man får plats 2 st vuxna + busans stol i baksätet. Jag har inte tänkt ta med någon vagn, lånar ev svärisarnas sulky som är liten o smidig. O så en väska till oss två räcker långt....så rent tekniskt så borde vi få plats 3 vuxna plus Busan o Mini i en bil.....
    Jag har Mini bakom passagerarsätet. Jag vet faktiskt inte om det blir för trångt att sätta honom bakom förarsätet. På vår bil kan man som sagt inte koppla ur airbagen fram, annars hade han kunnat sitta där. Jag måste ha med mig vagnen (som tar åtminstone halva lastutrymmet) så det kan nog bli lite trångt...
  • Ninnnis

Blommis, lika klok som alltid!

Stor kram, Fru Bygg! Hoppas lillsessan pallrar sig ut snart. Kram igen!

Ingis, härligt att du hade det bra i London och att du valde fotriktiga skor. Det hade jag också gjort

Lanovia, jag kan nog ärligt erkänna att jag mycket väl kan haspla ur mig frågan om kön i magen. Inte för att det spelar någon roll, utan för att jag är nyfiken på vad det är för krabat. Och inte innan jag har frågat hur personen mår, hoppas jag i alla fall... Däremot tycker jag alla kommentarer om pojk- och flickmage var ganska löjliga. Framför allt eftersom alla sa olika  

• Ninnnis

Jag har i samråd med instruktören (och maken) kommit fram till att skippa agilitykursen just nu. Det är inte värt att förstöra båda knäna, de ska trots allt gärna hålla ett tag till. Eftersom vi gärna vandrar/promenerar mycket tillsammans så lägger jag hellre mina steg på det.

Jag vill dock gärna göra något tillsammans med hunden, och det visar sig att de har en rallylydnadskurs på ett hundcenter bara ett par kilometer härifrån. Dessutom har de en kurs på måndagkvällar som jag får hoppa in i, vilket är super eftersom maken har öronmärkt måndagkvällarna framöver till min agility. Så ikväll ska jag och vovven testa rallylydnad för första gången, jag hoppas och tror att det är mer skonsamt för knäna.

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård