• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • ingenjörsbruden

Jobbar hemifrån idag, mao kör tvättmaskinen o annat också.

Det var inte lätt med fotona, de var så klart förstora o så blev nätet segare än segast....snark..... hojtar när jag lagt upp fotona.

• MSW

*smyger in för att svära åt bilskrällen och nickar instämmande i ekonomi"diskussionen"*

• Fru Bygg
    ingenjörsbruden skrev 2011-09-19 13:05:59 följande:
    Generellt så brukar det gå fortare med nästa, hälften så lång tid men även ner till 1/3 av tiden.
    O med tanke på att jag hade värkar i 25 h så borde vi landa på rimliga 6-8 timmar.... Men det är ungefärligt o inget skrivet i sten.
    Med 3an så brukar det inte gå fortare, kan tom ta längre tid än 2an......men ALLA förlossningar är olika så det är bara att ta det som det kommer.....vilket jag inte gillar.....jäkla ingenjör!
    Det är detta som jag är rädd för just nu. Min första förlossning tog bara tre timmar, så enligt ovan så borde denna ta 1-1½ timme. Huhhhh, det är snabbt. Och maken jobbar ju en timme bort om dagarna, så jag hoppas innerligt att det sätter igång på natten. Ja, fast det är klart, då tar det ju ett tag innan någon kan komma och passa E (även om de bor nära så ska man ju vakna till och komma ur sängen och in i bilen och sedan komma fram). Jaja, vi får väl se hur fort det går. Det kanske finns en nedre gräns för hur snabbt det kan gå i ovanstående tes?
  • Fru Bygg
    lanovia 08 skrev 2011-09-19 11:26:41 följande:
    Fru Bygg visst är det BF imorgon?? Hur går det? Håller du ihop ännu med rygg o allt?
    Lanovia, det stämmer att det är BF imorgon. Denna bebisen har inte alls haft lika bråttom som sin syster och det har varit jobbigt. Jag mår inte alls bra fysiskt med ryggbesvär, ont i höfter, knappt någon sömn mm. Men anledningen till att jag har hållt mig i bakgrunden här i tråden just nu är för att jag är så deppig och det skäms jag för. I lördags bröt jag ihop helt och hållet och innan dess så började jag gråta hos barnmorskan senast. Jag är så uppgiven för det känns verkligen som om detta barnet aldrig kommer att komma ut ur magen. Jag har haft en del förvärkar, men sen har man inte känt ngt mer alls. Alla säger att det kan sätta igång precis när som helst, men det känns verkligen inte så. Jag skäms för dessa tankar för att jag är ju egentligen världens lyckligaste som har allt jag kan önska mig och det ligger ju en liten underbar prinsessa i min mage (som kommer att komma ut, logiskt tänkt), men vet inte varför jag är så deppig.

Hoppas ingen tar illa upp för mitt inlägg.
  • Fru Bygg
    ingenjörsbruden skrev 2011-09-19 13:08:11 följande:
    Ja tack för de underbara människor vi har runt oss som hjälper vår värld att fungera. *djupt tacksam*
    Detta skriver jag under på!
  • Fru Bygg
    lanovia 08 skrev 2011-09-19 13:10:28 följande:
    Ja!!!!
    Ett hemskt erkännande här ifrån är att när vi såg krabaten på UL och såg vad som högst troligt var en snopp så fick jag ångest. Jag har tänkt på alla söta fina tjejkläder vi lagt undan som jag gärna skulle ta fram igen och jag har haft konstiga tankar i stil med hur tar man hand om en kille. En tjej kan jag ju jag vet hur vi funkar och jag har ju klarat av E. Men en kille? Nej det var inte enbart glädje där. Mycket konstig reaktion och inget jag erkänt tidigare.
    Men nu känns det bara underbart och jättekul!!

Detta är en av anledningarna till att vi inte talar om könet för omgivningen. Jag har inte velat, har velat tänka på det och suga på karamellen i lugn o ro. Plus att jag tycker det är väldigt könsfixerat i samhället. När folk ser att jag är gravid kommer självklart först ett grattis och ev vad roligt! Sedan till 99% är kommentar/fråga nr 2: Vet ni vilket kön det är?
    INte hur mår du? Hur känns det? Åldersskillnad mellan syskonen? Hur E verkar ta det? Ja nu bara jag brainstormar frågor här. Men jag tycker faktiskt att det är skrämmande att redan när barnet ligger i magen är könet viktigare än något annat.

Ja, varför är könet den första frågan de ställer? Det har jag också märkt! Den andra kommentaren sen som kommer som ett brev på posten är att man ser stor ut eller att man inte alls ser stor ut. Alla är vi ju olika och bär barn olika (och olika från gång till gång).

• Fru Bygg

Jag är även så trött på att alla andra hela tiden frågar och kommenterar om bebisen har kommit ännu. Om jag inte svarar i telefon så betyder det givetvis att jag är på BB. (eller kanske inte för att jag kanske inte kan eller vill svara av andra anledningar). Eller de kompisar som vi har som skickar sms med jämna mellanrum och frågar om bebisen har kommit. NEJ, jag lovar att höra av mig när den väl kommer.

• Fru Bygg
    lanovia 08 skrev 2011-09-19 12:57:32 följande:
    Blomman vet så väl vad du talar om när det gäller att inte ha pengar. Sedan E föddes och en av oss har gått på föräldrarpenning har det verkligen vridit och vänts på örena. Det suger och är skitjobbigt. Men vi har ju ialla fall vetat att det kommer en tid snart med 2 fulla löner. Nu är vi där en kort stund, några sköna månader. Visst vi måste fortfarande vrida och vända på pengarna men det är för att få lönen att räcka till renovering och alla jäkla hål som gapar tomma sedan föräldrarpenningen. Snart är ´vi där igen på inkomst som knappt går runt varje månad. Men vi väljer det ju för att få fler dagar med barnen. Och som ni skriver det är löjligt att det skall vara så skämmigt när man inte har råd.
    Jag är så j-la less på alla Nej, nej vi har inte råd att gå på bio nej vi kan inte åka till The Reef med er familj. nej nej nej, för vi har inte pengar. Eller oj hål i koftan, jaja den får leva med så länge den sitter ihop. Maken deklarerade imorse att han måste köpa nya jeans. Och JA det skall han få göra, kanske måste jag skippa massagen jag behöver men jag får ju klippa mig och han går i ett par lagade byxor idag...
    Vi är i samma sits också. Vi har helt ok löner båda två, men renoveringen i sommarstugan i somras åt upp nästan allt vår sparkapital och nu är vi ju nere på f-peng igen och kommer att vara för minst ett år framöver. Det känns verkligen! OCH vi måste spara lite mer pengar för kommande renovering i sommarstugan då vi ska dra in vatten och avlopp nästa år. All annan renovering kommer vi att skjuta på framtiden ett tag.
  • Fru Bygg

Varför lyckas jag alltid logga in och kommenterar när alla andra har hunnit logga ut och försvinna. jaja, ni får överleva mina svammelinlägg ändå!

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård