• passionsblomman

I vått&torrt när midvinternattens köld är hård

Det blir väl istappar och skare, snömodd och rimfrost och smällkalla mycket stjärnklara nätter. Och en och annan snöstorm med drivor och flingor stora som lovikavantar.

Nå i vintermörkret får man tända många ljus.
    I vinterland kan man göra snöänglar och åka pulka. I vintertröjorna ser ingen att man inte gått ner utan upp det senaste året.
    I vinterträdgården äter småfåglarna frön vid fågelbordet och haren gör roliga spår i snön. Mördarsniglarna är puts väck och man måste inte rensa ogräs. Och verkligen inte raka benen.
    I vintertid kan man elda i kakelugnen och fika, titta på filmer och läsa böcker. Och lyssna på musik.

Men man kan också fortsätta vara här. Bland vänner.
    Här, där vi pratar om barnen vi burit och bär och dem vi längtar att bära. Här, där vi bär det någon inte orkar bära ensam. Och där vi delar allt man någonsin kan komma på att dela. Där skratt, ilska, längtan och gråt blandas i en märklig brygd, jämte hopp, oro, rädsla och humor.
    Så att sorgen blir halv och glädjen dubbel och livet så mycket lättare,  rikare och större. 

"Håll ljuset högt på färden, det finns bara en som du i världen"/Lundell
        Rimfrost på rutan snölykta

Gamla tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3807747.html

• Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård
  • passionsblomman
    Fru E skrev 2011-09-16 20:17:13 följande:
    Hörrni har vi bestämt vilka dagar vi ska gästa dig Blommis
    Haha! Nä. Jag har vikt hela helgen from fredag, men jag vet att Ninnis sa att hon har svårt att vara borta mer än en natt. Jag har ingen koll! När kommer ni?
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Hvidbrud

Hej! Tror att det var lör-sön?
    Har precis varit nere på drottningtorget, där de just nu håller eko-närproducerat marknad! Vilket himmelrike med goda råvaror! Blev små fina kronärtskockor, nyplockade kantareller och krispig sallad och saftiga äpplen! Smuldegen står i kylen och äpplena är skalade och rensade och drar med socker och kanel. När lille Elvis har ätit klart ska svamparna rensas. 20 minuters-mat gillar jag! Det blir ett enkel höstförhärligande!

• Daa

Flamman: jag blev både glad och lättad när jag läste att din exmake varit kapabel att föra ett sansat samtal med dig. Det måste kännas oerhört skönt mitt i allt det sorgliga.

Leksi: så jobbigt med A:s dåliga nätter. Hoppas verkligen att det blir bättre snart. *kramar om*

Hvidis: lycka till med dagisbytet. Helknäppt att det inte går att ens diskutera att byta tider. *sympatimorrar*

Så kul med E:s alla påhitt. Och allt din store kille har för sig! *hjärtar barnen*

Ingis: gratulera busan i jätteefterskott från mig.

Ninnis och Fru E: jobbigt med krånglande knän. Hoppas att ni båda hittar något bra som löser det.

Syrinx: bra att du tar det lugnt nu. Hoppas att du kryar på dig snart.

• Daa

Blommis: jag smyger i bakgrunden mestadels. Som några fler har beskrivit, jag tänker mycket på er även om jag inte alltid skriver så mycket.

Det är mycket som försigår i mitt stackars huvud just nu. Jag hoppas (och ibland även tror) att det ska leda till något bra.

Sömnen fungerar ganska bra. De flesta nätter är just ganska bra, några är sådär, några är väldigt bra och en och annan är riktigt dålig. I måndags kände jag mig väldigt deppig och det i sig gjorde mig än mer deppig, för jag anade att jättebakslaget Allan var i antågande. Natten blev riktigt kass och det spädde på allt, men jag tog mig igenom dagen och kände mig faktiskt lite bättre. Natten därpå sov jag ganska bra och så kom indianerna, för första gången på mycket länge. Snopet, men glatt, fick jag se att jättebakslaget inte alls var ett bakslag utan vanlig hederlig PMS (vilket också förklarade att BH:n plötsligt kändes trång ).

Jag skulle gärna vilja bli kvitt sömntabletterna så småningom, men än så länge verkar hjärnan ha glömt bort hur man gör för att somna och det har inte blivit bättre. Jag väntar fortfarande på tid hos en kurator, alltmer otåligt, för jag skulle behöva stöta och blöta alla tankar och kanske få förstå vad det är som har gjort mig såhär och hur jag undviker det framöver. Jag anar att en stor del av svaret finns här: självkänslan, eller snarare brist på densamma.

Tror inte att jag ska utveckla det mer än så här. Det kan bli lite trist och rörig läsning.

Måste gå nu. Båda barnen skriker, så det är svettigt för maken.

Många kramar till er alla.

• lanovia 08

Daa om du vill utveckla det mera så får du gärna. Tar gärna del av dina tankar.

• lanovia 08

Skönt i alla fall att höra att du sover bättre även om bakslag sker. Men varje narr med sömn är ju ett långsamr steg åt rätt håll.

• lanovia 08

Skriver på mobilen o något har hänt på sistonde för jag ser inte det jag skriver. Riktigt störigt o gör också att jag inte ser stavfel.

• lanovia 08

Och varför blev det en så ilsken gubbe på inlägget? Inget jag valde medvetet.

• lanovia 08

Ullared var bra. Dyrt som alltid. Men vi fick köot mycket bra o även lite nya kläder till den lille. Vi har ju en hel delvredan men hittade bla en söt body. Höll oss till käder som passar båda könen då vi inte helt vågar lita på ultraljudet.

• Ninnnis

Daa, du får gärna utveckla dig mer här om du vill. Hoppas de bra nätterna blir fler och fler, och att du får kuratorssamtalet snart.

Syrinx, krya på dig! Du fick det att låta riktigt mysigt att vara sjuk

Fru E, jag tror vi sa lördag till söndag (1-2 oktober).

Lanovia, Ullared är alltid trevligt, men dyrt Vi ska dit i november. 

Leksi, hoppas du har fått vila lite nu i helgen.

Hvidis, vad gott det lät! Hoppas ni hade trevligt.

Flamman, hur har helgen varit? Fylld av musikermys? 

Svar på tråden I vått&torrt när midvinternattens köld är hård